Gå til innhold

Pulsbelte bikepacking


Anbefalte innlegg

Merker det går for seint mot vår, men desto mer anledning til å gruble og planlegge sommerens turer 😀

En ting som jeg vurderer er å droppe pulsbelte på lengre bikepacking turer fremover. Bruker ikke pulsen til noe fornuftig på slike turer og ser dermed ikke noen grunn til å ha det med/på. Jeg har ikke wattmåling heller, men sykler så pass at jeg vet ca hvilken fart, høydemeter, tid ol jeg tåler på dagsettapene over tid. 

Hva gjør dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker jeg ikke watt eller pulsmåler til trening (bortsett fra rulla der jeg bruker den "innbygde" wattmåleren) og ritt heller, men ser iallefall ikke noe poeng til å bruke det på turer/bikepacking. Klart hvis en er overdreven glad i å analysere  alt av aktiviteter så kan det gi noe nytte i etterkant eller plan for andre turer. Men ser jævla dumt å glane på puls og watt når en bør konsentrere seg om kartet he he. Bruker vel også en god del mer av batteriet til GPS'n som jo er dumt. Svaret tror jeg ligger i din siste setning. Du vet hvor langt, hvor fort og hvor mange hm du klarer. Da er det bare å sykle. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes puls er nyttig i lange klatringer, spesielt når en har litt bagasje. Dog, er man 200 meter inn i 5 km med stigning og allerede i letteste gir, er det jo ikke spesielt hjelpsomt å se at man har høy puls. Kjenner en kroppen godt, vil en også kjenne litt hvor i pulsverden man befinner seg. For de som skal sykle fleredagers-rittene kan det være nyttig å vite puls/watt. Enten for å se om "the science" fungerer om hvor mye de kan pushe kroppen over lengre tid, eller som referansepunkt til senere turer/ritt. Under selve rittet/turen er det vel uansett et mentalgame når kroppen er fatigue og man i beste Jens Voigt-stil sier Shut Up, Legs! .

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

På ultraritt vil jeg tro at effekt det er mulig å pushe uten å sprekke går ned dag for dag etter hvert som slitet akkumuleres. Det vil føre til at det man kan yte på trening som normalt uthvilt er langt over det som er bærekraftig på dag tre og utover. Vet man sammenhengen her er det greit. Ellers kan man enten bli skikkelig trist, eller møte veggen på en spektakulær måte. 

Men litt ekstra kunnskap er alltid bram og det får man ved å logge puls/effekt. Det vil nok ikke gå fortere enn om man kjenner etter. 


LarsB
internettsynser


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (På 16.2.2024 den 21.03):

Jeg kopler på pulsbeltet når jeg skal på rema, så ikke fillern at jeg dropper det på en lengre sykkeltur. Dere får være digitale ludditter mens jeg kommer hjem med masse juicy stats.

Bare total km og snittfart som teller på lengre turer med overnatting 😅 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...