Gå til innhold

Tidenes ski/fjøl-film


Anbefalte innlegg

Hva tenker vi om tidenes ski/fjøl-film?
Det finnes jo så mye å velge i, og ikke minst forskjellige tidsperioder.

Men etter en (nesten) full dag på monoski i Hemsedal så finner jeg meg selv, sammen med en pils og en Fernet, i campingvogna og ser på dette. 
For min del er dette så bra det blir, men forstår om det føles irrelevant for mange og at andre ting kjennes bedre. Post din favoritt-skifilm her ❤️ 

 

Endret av DesmoSkier
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • DesmoSkier endret tittelen til Tidenes ski/fjøl-film

Focused fra 2003 er høgt der oppe! 

Spesielt Hugo Harrison sine linjer i denne filmen er legendariske! Morrison sitt segment i Norge huskes og nesten sving for sving! Og sjølvsagt McConkey, på vannski og med skjerm.

Nydelig sound track! 

Quotes fra minnebanken:

"All my passion in skiing is about speed, trying to rip peaks as fast as I can, and have big air on my way down" - Hugo

"I got the opportunity to go skiing with Seth quite a bit this year, its been really cool. You watch the movies, see him hucking of the biggest cliffs, but when you get to watch him in person, its a different story, its crazy, whe he sets off you get so pumped up, because you dont know what to expect!"

Ligg gratis her, men må oppgi navn og epost (kan bruke fiktiv):

https://matchstickpro.com/focused/

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#snøbrett 🤙

Har vokst opp med TB-serien, og TB4 (1995) er for meg høydepunktet med kjøring, locations, musikk og stil. Ser man alt fra 1 og fremover får man en artig reise fra snøbrettkjøringens start rundt 1990 og fremover. Alt ligger gratis på youtube.

 

Endret av Brusdalen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ramlet av rundt 2000 etter den øttende piruetten/saltoen uten landing.

De siste årene har det tatt seg opp og første runde med Candide er kanskje det friskeste pustet ever. Av helaftens filmer så er La liste med sveitseren Jeremy Heitz hvor han setter seg fore å ta alle de gamle alpe klassikerne fra brattkjøringens og alpinismens glansdager på 70 tallet på moderne vis ned, men på gamlemåten opp. Det har blitt en film med veldig slitsomme bestigninger og drøye storfjellsvinger i veldig store fjellsider. 

Her hjemme har den gått under piruett og slabradaren som foregår på andre siden av dammen, men verdt å se hvis man liker klassisk alpinisme pakket inn i 2020 papir. 

Husker jeg på stsrten av 2000 hadde ( kanskje ligger den på loftet et sted fremdeles) en norsk skifilm som jeg snublet over pga mye norske lydspor,  bla Kåre & The Cavemen/Euroboys med en versjon av Scarbourogh Fair som slik jeg husker det var satt sammen med noen veldig flowy linjer som harmonerte godt. 

Tror denne filmen ble skutt ned av den tidens skifilmpoliti og dermed forsvant ut av historien.

Tenker det er på tide å ta turen opp på loftet og sjekke ut. Noen som har en fungerende VHS spiller å låne ut? 

La liste Trailer 

https://youtu.be/3-TXEUb97Wk?si=TJzRmDjGu4SxSMPn

Full versjon 

https://www.redbull.com/us-en/films/la-liste

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting slår produksjonene fra MSP fra tidlig 2000. Som nevnt over her er Focus en absolutt schläger. 

De to norske, Supervention 1 og 2 er gode kandidater på en evt pallplass. 

Det finnes sikkert noen brett-filmer der ute , men slikt er ikke så gøy. Klin umulig å se kul ut når man hopper på snøbrett. Null stil 😄

 

 

  • Thanks 1
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (1 time siden):

Det finnes sikkert noen brett-filmer der ute , men slikt er ikke så gøy. Klin umulig å se kul ut når man hopper på snøbrett. Null stil 😄

Jeg har litt samme mening. Ser på X-games, og det er jo imponerende hvordan de nå tar 2160 på brett. Men det ser jo ikke veldig kult ut.

Sånn sett liker jeg også at de i år er strengere på at ski-folka må bruke staver. Det er en del av "looken" og ser kulere ut.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (4 timer siden):

Jeg har litt samme mening. Ser på X-games, og det er jo imponerende hvordan de nå tar 2160 på brett. Men det ser jo ikke veldig kult ut.

Sånn sett liker jeg også at de i år er strengere på at ski-folka må bruke staver. Det er en del av "looken" og ser kulere ut.

Jeg begynner jo å bli gammel merker jeg, men det var jo langt penere enn ski noen gang kan bli da de spant "lite" på 90-tallet. Jeg kan ikke se for meg at noe kan gjøres penere på ski enn en stor backside 180 på brett.... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjasmas skrev (1 time siden):

Jeg begynner jo å bli gammel merker jeg, men det var jo langt penere enn ski noen gang kan bli da de spant "lite" på 90-tallet. Jeg kan ikke se for meg at noe kan gjøres penere på ski enn en stor backside 180 på brett.... 

Enig, det er noe veldig cleant over svære enkle triks på brett hvis man bare går høyt nok. Vil hevde at selv en Backside air gjort på riktig vis blir rene poesien. Det gjør ikke selv de største triksene på ski. Har alltid vært misunnelig på brettkompiser når de treffer perfekt og jeg kommer etter og alt jeg har å stille opp med er en tailgrab eller en backscratch. En 360 et eller annet hadde ikke hjulpet det heller. Det er noe med flowen og rytmen i hele svevet. 

Skikjøring uten staver, da er vi over i en helt annen liga som kunstløp, turn og retro freestyle for ikke å snakke om skiballett (selv om de faktisk brukte staver i den disiplinen) . Flinkt, men har jo ingenting med skikjøring å gjøre. 

Endret av ulf martin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at Focused og kanskje (også MSP) The Skimovie er de beste filmene jeg har sett. Mye flott filmer fra 00-tallet og utover både fra MSP og TGR som man gledet seg i månedsvis at skulle dukke opp i postkassen. Kanskje ble det litt lite variasjon etter en noen år. Nyere tid så er La Liste og Candide Thovex filmer som har gitt meg mest glede. "problemet" nå er jo at alt er tilgjengelig på nettet, alle legger ut snutter mens før samlet en kompiser til skikvelder, øl og titting til langt på natt. Og så filmene nok ganger til at en fikk ett forhold til det og ikke bare forbruk.

Men filmen som gjorde størst inntrykk på meg første gangen jeg så den er ikke amerikansk, men svensk. Free Radicals (den første). Fra forrige årtusen. Sannsynligvis det beste soundtracket. Den enorme åpningscenen med den feteste Hellacopters låten "Action (now)" er hysterisk bra. Økter alltid 20 watt når den kommer på intervallplaylisten, for en intens rå låt. Ellers annen svensk punk og ikke minst Soundtrack of our lives. På 90-tallet kjørte vi jo telemark og Free Radicals har jo noe av det feteste telemarkskjøring som fantes på film (den gang). Og en av de beste kommentarene når Erik Mossfeldt som kjørte telemark og tryna inn i en steinrøys ser inn i kamera og sier "stenar er hårda, Erik er hårdare". Episk kommentar jeg har gjentatt noen ganger. Helt til jeg brakk kragebeinen etter å ha tryna i en steinrøys på sykkel. 

Men verdens beste skifilm er ingen av disse, men den er også svensk. 

Selskapsreisen 2: Snowroller. Blir aldri lei. Sitatfilm nr 1 i ski-gjengen vår det. 

 

 

Endret av Oddefa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Focused, men Free Radicals var store greier for ein ung Avdem.... Var så heldige å ha kort veg over grensa til ein bensinstasjon med godt utval av Funsport blad. Outfiten til Rønnbäck (oransje jakke) var høgt oppe på ønskelista. Nokon som hugser kva merke det var?

Ellers er jo guttastemninga og telemarkkøyringa i Kong Vinter filmane framleis god underhaldning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Oddefa said:

Selskapsreisen 2: Snowroller. Blir aldri lei. Sitatfilm nr 1 i ski-gjengen vår det. 

Haha, enig 😄 Jeg har faktisk kjøpt den på Youtube, ser den jo minst et par ganger i løpet av skisesongen 🙂

Et par andre filmer man bør få med seg:

Hot Dog the Movie For en fantastisk åttitallsstemning og skikjøring! Jeg hadde tidligere en link til hele filmen, men den er bortevekk på internettet så dere får nøye dere med den legendariske sluttscenen

G.N.A.R. the Movie som litt enkelt forklart handler om livet til Shane McConkey, men er så utrolig mye mer https://unofficialnetworks.com/gnar-the-movie/ (den har veldig mange referanser til Hot Dog, så se gjerne den først 😉 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på midten av 2000-tallet, og for min del var det TGR det gikk i. Husker spesielt godt Anomaly, den er helt konge.. Tangerine Dream, Lost and Found og Under the Influence synes jeg også var knallbra. Mulig det snart er på tide med et gjensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha vært det (da) Svenske merket Mover som Rønnbäck kjørte med. En periode "stort" merke. Husker jeg selv hadde det, mest solide gore-tex (tror de var blant de første som begynte med gor-tex) plagg jeg noen gang har hatt. Var kevlar forsterket både her og der. Noe som kom godt med da en kompis den gang hadde en Rottweiler som alltid skulle bite meg når jeg var innom med skiklær. Ser merket fortsatt finnes men ble kjøpt av sveitser i 2004 og nå reklamerer seg som miljøvennlige skiplagg. Annen logo også. Men vet ikke om det er Mover han bruker i filmen men det kan jo sjekkes ut. 

 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...