Gå til innhold

Nye arealregler på bolig. Betyr det egentlig noe?


Anbefalte innlegg

https://e24.no/privatoekonomi/i/eJ3nOa/nye-regler-kan-gi-boligprisoekning-her-oekes-arealet

Det er sikkert gammelt nytt for mange, men dette var nytt for meg. 

Hva dette har å si for faktisk salgspris kan sikkert diskuteres, men vil en ny teknisk takst med økt BRA i (innafor husets fire vegger) og BRA e (boder på loft/kjellere, garasje ol)  kunne gi høyere verdi hos bankene og dermed fungere som leverage i en evt refainansiering eller økning av rammelånet? 

Med boder oppe og nede, "halv" 2 etg og garasje vil jeg øke med kanskje 50m2 på BRA i og BRA e VS den gamle regnemåten. I tillegg kommer BRA b (balkonger, terrasser ol) med kanskje 30m2. 

Alt dette er jo ting som likevel ville kommet med på en salgsoppgave og blitt telt med av en aktuell kjøper, men hvordan vil dette slå ut på verdifastsettelse på modellene til bankene? 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen skulle lure så har jeg snakket med en skikkelig megelerringrev. 

Han mente at dette  ikke ville slå ut i hverken salgspris eller verdivurdering på boliger.

En ren teknikalitet altså. 

Svaret var omtrent som forventet, men når artikkelen mer enn hinter om en mulig verdiøkning så er det greit å sjekke. Enhver økning på plussiden i balansen er jo verdt å få med seg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om meglerringreven kunne argumentert for påstanden sin.

Hvordan verdivurdere hvis ikke areal og kvadratmeterprisen for området er en faktor av betydning?

Av all synsing, spekulasjon og manipulasjon disse meglerkjeltringene holder på med så er jo kvm noe av det mest konkrete vi har å forholde oss til. 

Artikkelen sier jo bare at det "kan" gi boligprisøkning, vil tro det også for noen kan slå negativt ut.

 

Endret av JC1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de samme objektene som før, og de fleste oppegående kjøpere hadde god kontroll på dette. Nå er det lenge siden jeg har nerdet på det, men det var vel før en fordel eiendomsskattemessig at en hadde litt mindre areal basert på målereglene. Mange "slapp" arealet til f.eks. loft, kjeller, boder, og fikk dermed lavere eiekostnader. Kan godt være det har blitt endret på. Vil tro enkelte meglere vil bruke det som et virkemiddel for å snakke prisen opp, og det vil vel slå positivt ut for enkelte at de kommer i en bedre størrelseskategori på Finn-søk.

En megler sier jo mye rart for å snakke prisen opp. Husker enda den gangen jeg fikk beskjed om at nesten alle leiligheter hadde skjeggkre, og det ville bli helt normalt..

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (11 timer siden):

Fint om meglerringreven kunne argumentert for påstanden sin.

Hvordan verdivurdere hvis ikke areal og kvadratmeterprisen for området er en faktor av betydning?

Av all synsing, spekulasjon og manipulasjon disse meglerkjeltringene holder på med så er jo kvm noe av det mest konkrete vi har å forholde oss til. 

Artikkelen sier jo bare at det "kan" gi boligprisøkning, vil tro det også for noen kan slå negativt ut.

 

Jeg har vel i utgpkt hatt samme oppfattelse som Andreas over her og tenkt at det neppe ville ha mye å si.

Megleren er en levende legende i DNB. Jeg kjenner han ikke veldig godt, men han er typen som har oversikt. Siden jeg allerede før jeg snakket med han var skeptisk til at dette skulle ha noe å si så gravde jeg ikke ytterligere. 

Kan hende det likevel vil ha noe å si på sikt. Da vil det isf for meg med 1/2 overetg og derfor mye skråtak under gammel målehøyde kunne slå ut med ganske mye. 

Akkurat nå så er  Akershus uten tog ikke så innmari hipt uansett så sikkert like greit å ikke kjøre noen ny verdivurdering.  

Vi får se hvordan dette evt slår ut over tid.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal ikke ha noe å si for salgspris. Det som det kan ha effekt på, er statistikk og følge utvikling over tid. 

Vi gikk jo gjennom en litt tilsvarende endring for 15 år siden, med overgangen fra BTA/BOA til BRA/P-rom, etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vi installerte i vinter takluke i garasjen (isolert garasje med sportsbod innenfor, deler en vegg med huset og en vegg med naboens garasje) og la gulv, terrassebord med 2 cm mellom hvert bord for luft til isolasjonen. Loftet er kun brukt til lagring.

Dette er slik jeg tolker det en endring av BRA. Hvordan er formalitetene rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå etter et lite halvår har jeg ikke helt klart å få taket på dette. 
Føler at jeg hadde en viss idé om kvm pris, men i noen områder synes jeg utropsprisen på Finn.no spriker i mange retninger nå. Spesielt rekkehus/eneboliger. Også hvis jeg sammenligner med ‘sist solgt for’. Jeg må virkelig inn og se i prospektet etter hva som er lagringsplass og hva som er brukbar plass til innredning. ‘Skissene’ til megler er jo fortsatt like dårlige. 

Mulig det er noe jeg ikke forstår. Får kanskje grep på det etterhvert, men nå har jeg litt kaosfølelse.

De store sprikene kan nok også skyldes usikkerheten i markedet. De vet rett og slett ikke hva som er rett-ish pris. 

Endret av Furu

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...