Gå til innhold

Nivå på 30/15 og Stravafrustrasjon


Anbefalte innlegg

runermm skrev (På 10.2.2024 den 21.03):

 

Fysisk sett vil tro vanlig 4x4 min har bedre utbytte, men 30/15 er lettere å gjennomføre og i sum blir da kvaliteten og effekten sterkere.

Forskningen til Rønnestad et al viser at de korte intervallene har større utbytte på FTP og Vo2 ved samme opplevde totalintensitet. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/sms.13627 
Slik jeg tolker forskningsrapporten fra gutta på Lillehammer føler man seg omtrent like sliten etter en hard økt på 3x13 med 30/15 som etter en økt med 4x5 minutter, men utbyttet på Vo2 og FTP er større med de korte intervallene enn med de lengre. Total intervalltid er ganske lik for disse økten - 19:30 minutter med korte drag og 20 min med de lengre. Men man kan kjøre på ganske mye høyere watt på de korte dragene enn de lengre. Kjører man (40/20 x10)x3 blir også total dragtid omtrent den samme, 20 minutter. 
 

For å svare litt på LarsBs spørsmål: 
Jeg kjører (10x40/20)x 3 på Zwift på 120% - 125% - 120% 

 

 

Endret av SykkelØyvind

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (10 minutter siden):

Slik jeg tolker forskningsrapporten fra gutta på Lillehammer føler man seg omtrent like sliten etter en hard økt på 3x13 med 30/15 som etter en økt med 4x5 minutter, men utbyttet på Vo2 og FTP er større med de korte intervallene enn med de lengre. Total intervalltid er ganske lik for disse økten - 19:30 minutter med korte drag og 20 min med de lengre. Men man kan kjøre på ganske mye høyere watt på de korte dragene enn de lengre. Kjører man (40/20 x10)x3 blir også total dragtid omtrent den samme, 20 minutter. 

De korte intervallene på høy intensitet gjør vel at man NESTEN kan regne pausene med i regnestykket. Ser man på antall minutter med puls over en viss grense så gir det mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (3 minutter siden):

De korte intervallene på høy intensitet gjør vel at man NESTEN kan regne pausene med i regnestykket. Ser man på antall minutter med puls over en viss grense så gir det mening. 

Det er det som er teorien for hvorfor det fungerer bedre, ja. Samt at man kan holde enda høyere intensitet under selve intervallene, uten mer opplevd utmattelse og uten veldig mye høyere laktat-verdier. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. 

Jeg har landet på at jeg overlever 120-125% ftp i et 3*10*15/30 opplegg. 
120-125% betyr at jeg tillater meg å justere ørlite opp og ned underveis etter hvordan dagen føles.

Under siste økt jeg hadde med dette hadde også Swift og Strava bedre samsvar enn når jeg postet dette opprinnelig. 
Men som nevnt over spiller det ingen rolle for annet enn å se på Strava


LarsB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...