Gå til innhold

Hjulbygging


Anbefalte innlegg

Hvor vanskelig er det å bygge hjul selv ?

Har sett på ett par instruksjonsvideoer på nettet. Ut fra dem så er jo arbeidsgangen såre enkel. Kjøpe rette deler, legge eikene i rett mønster og så bruke en del tid på å justere inn kast og offsett. For meg så høres dette ut til å være en fin hobby mørke høstkvelder når det eneste alternativet er rulla eller TV'n.

Er det mange her inne som bygger eller retter sine egne hjul ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nemnt før at det er mykje enklare enn mange trur. I alle fall om du har litt teknisk instinkt.

Det er mange måtar å gjere det på, og mange meiningar. Men her er min måte:

Å setje opp eikene er som du seier like enkelt som å følge instruksjonar på nettet. Det er nokre fallgruber her, men blir det feil er det berre å prøve igjen.

Deretter strammar eg alle eikene sånn at eg veit at alle er nokonlunde like, for eksempel ved å skru dei til det ikkje er synlege gjenger.

Så er det å stramme alle eikene like mykje til du får eit visst spenn, altså at eikene ikkje lenger er slappe.

Deretter sjekkar eg "dishing", og må så stramme alle eikene på den eine sida til hjulet er sentrert.

Så kan du gå over og justere individuelle eiker til alle på same side har omtrent same pling.

Så er det på tide å rette hjulet. Har du litt flaks så er det ikkje så mykje justering som trengs her.

Når hjulet er sentrert, justert, og har god pling er du ferdig 😃

Kva er god pling? Finn eit anna hjul og sjekk. Eikene skal ikkje vere superstramme. Om eikenøkkelen er hard å rotere så har du gått for langt.

Eg sjekka plingen i eikene på hjulsettet eg bygde tidlegare i vinter, og vart nesten litt overraska sjølv over kor bra det stod til!

Endret av torhovland
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh,  det er garantert mye vanskeligere enn det dere fremstiller nå.

Men greit nok, jeg må ribbe dynamo hjulet mitt og ha det på service,  da skal jeg prøve å bygge det opp selv etterpå. Går sikkert fint, kanskje, muligens.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (15 minutter siden):

Pøh,  det er garantert mye vanskeligere enn det dere fremstiller nå.

Men greit nok, jeg må ribbe dynamo hjulet mitt og ha det på service,  da skal jeg prøve å bygge det opp selv etterpå. Går sikkert fint, kanskje, muligens.  

Hvorfor ikke klinke til med en ny karbonfelg og bygge et kulere dynamohjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (42 minutter siden):

Hvorfor ikke klinke til med en ny karbonfelg og bygge et kulere dynamohjul?

Det er alt planen👍 men finner det litt vanskelig å finne felgen jeg vil ha, og nei, jeg skal ikke kjøpe noe fra jalla.com😎

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (På 3.2.2024 den 18.05):

 men finner det litt vanskelig å finne felgen jeg vil ha, og nei, jeg skal ikke kjøpe noe fra jalla.com😎

Ja, det er jo bedre å kjøpe samme produktet med vestlig branding til tredobbel pris 😉

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dele to tips for vordende hjulbyggere: 

Alt er enda et knepp enklere dersom man bygger alt med Dt Swiss deler. Hele veien fra beregning av lengder etc og frem til selvs byggingen med Dt sine Torqx nipler. Jeg mener jo også at Dt Swiss fortsatt holder tronen for kvalitet vs pris (for stihjul) - så da kommer det som en bonus. 

Karbonfelger er det aller enkleste å bygge. Alle karbonfelgene jeg har vært borti er omtrent 100% perfekte og helt døde. Så alt man trenger å gjøre er å skru til omgang for omgang og så vipps, perfekt hjul. Så med mindre hjulbyggeren introduserer høydekast så er ikke det noe tema - med de karbonfelgene jeg har vært borti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg hørte på OTB-podden med Hjuljon: Når hjulet er "klart", ta det av og gi det en omgang (h)juling. Deretter re-strammer/balanserer du.

Jeg vet en Ali Watson(?) på jutub liker å stå/gynge litt på eikene når han bygger hjul før han re-strammer. Det er kanskje litt ekstremt, men ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stemme i at det er såre enkelt. Bare å følge instruksjoner på youtube så går det som smurt.

Gjør det selv ikke ofte nok til at jeg husker hvordan fra gang til gang. Men et kjapt googlesøk så er man i gang igjen.

Synes det "vanskeligste" er å kjøpe inn riktige og kompatible deler. Regne ut eikelengde basert på flens på navet og sjekke helt riktig diameteren på der hvor nipplene sitter i felgbunnen. osv.

Det kan også være litt pirk (men ikke vanskelig) å tre eikene første gang.

Når delene er kjøpt, og hjulet er tredd sammen så er selve strammingen bare kos. 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gøy å lære seg å bygge hjul, og selv om man ganske raskt kan bli utlært på teori, så blir man hele tiden flinkere til å komme i mål uten for mye prøving å feiling, både med selve håndverket, men også valg av komponenter og tilpasning av disse. Det å gå gradene fra å først famlende å bygge sitt første pubsykkelhjul med gjenbrukte solide deler, til å bygge lette hjul som tåler deng i skogen, er utrolig tilfredsstillende.

Det er mange ting å ta hensyn til og justere for, slik som spenninger i eikens bøy etter produksjonen som fører til tretthetsbrudd, felger med ujevn stivhet enten pga varibel godstykkelse i en alufelg eller variasjoner i layup i en karbonfelg, deformering av navet der bøyen til eiken er og deformering av selve bøyen når spennet økes, tretthetsbrudd pga svak bue der eiken forlater nippelen, sakte (ila de første dagene etter bygging) deformering av nippelhullet i karbonfelg, bruddanvisere i hullene i alufelg, produksjonsspredning i eiketykkelse, asymmetri i navet som både reduserer sporingsstabilitet i hjulet ved vertikale og konsentriske krefter samt reduserer både eikens levetid og hjulets evne til å holde seg rett. Og eikespennet må være høyt nok til at alle eikene er i spenn i alle bruksmodi, og komponentene må tåle eikespennet som trengs. Tilpasning av eikenes fasong øker både sideveis stivhet og motstand mot kollaps ved store laterale krefter. Alunipler i karbonfelg har godt av en tynn stålskive som mellomlegg for å hindre korrosjon. Og kokt linolje er et glimrende smøremiddel under bygging samt hindrer fremtidig korrosjon og vanninntrengning.

Det aller enkleste å bygge raskt er straight pull-nav, tunge alufelger og eiker med 1.8mm og 1.6mm tykkelse på midten på hhv den siden med høyt og lavt spenn. Da får man et stabilt hjul på null-komma-niks. Ulempen er at man får eikebruddrudd i hodet på eiken tidligere enn på en bøyd eike hvis alt er gjort riktig. Men i terrenget kjører man som regel i filler et hjul lenge før man får så mange hjulrotasjoner at tretthetsbrudd blir et problem.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...