Gå til innhold

Vintersykling, hvor tynne dekk?


Anbefalte innlegg

Vinteren slipper ikke taket, og jeg har lyst å begynne å sykle igjen ☺️ Hva er den optimale vintersykkelen? Eller en rimelig og enkel vintersykkel?

Tenkte først å finne ut hvor mange millimeter tynne dekk jeg kan slippe unna med. Sikkert fint med feitsykkel på dager det laver ned, men vil tro det blir lite anvendelig resten av året

Er det nok med 35-45 mm?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke dekk du bør/skal/må ha kommer helt an på hvordan type sykling det er snakk om 🙂
Pendling mest på asfalt, brøytede grusveier i marka, opptråkkede smale stier i skogen,  ......

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det blir et veldig åpent spørsmål, men hva ville du hatt til de ulike scenarioene du lister?

Vet at det ikke er lenge til vår, og at det kanskje er lurt å bare vente litt og satse på å bruke reserpendleren.. 🙂

Om jeg skal ha en egen vintersykkel blir litt avveining om jeg også kan bruke den til andre ting. Har begrenset bodplass ☺️

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min erfaring:

  • Brøytede fortau og salta eller godt brøyta, harde veier: ~40mm funker bra, har det selv på cx-sykkenel. Husk skjermer!
  • Hardtråkkka stier og is: her vil jeg si 2.2-2.4 terrengdekk er bra å ha, litt volum for ruglete underlag og en smudere følelse. Fatbike uten pigger funker også bra her, vil jeg tro (ikke personlig erfaring) bortsett fra på klink is, hvor pigger må til. 
  • Løssnø/nysnø i noe mer enn et par cm: fatbike. 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den optimale vintersykkelen vil jeg si er en elektrisk sykkel med noenlunde brede terrengdekk (kjører sjøl 2.1" ICP). Triller ikke like godt som en med tynne dekk, men med motor betyr det lite. Ofte er det varierende tilstand på underlaget når du skal sykle lengre ruter, og da synes jeg litt ekstra bredde er fint.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler på landeveissykkel, med 30 mm piggdekk nå på vinteren. Sitter godt nok (ingen fall så langt) og triller akseptabelt.
Har også en el fulldemper (Haibike), men det føler jeg er mer som en traktor sammenlignet med landevei.

Tror dermed du må velge litt hva slags type sykling du liker, også velge utstyr etter det.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha landeveisfølelsen er det nok grunn til å velge litt annen sykkel enn jeg foreslår overfor her ja. Tenkte mest på hverdagssykling med mye pendling, der transport er hovedhensikten.

Vil tippe ulike sykler kan fungere for ulike preferanser, så litt vanskelig å foreslå den ene. Men er det hovedsaklig langs etablert veinett man ferdes, ville jeg nok droppa fatbike på generell basis. Fatbike er genialt til sitt bruk, men selv med noen centimeter snø, funker det med smalere dekk hvis man har en base av hardt underlag under. Kan fortsatt ikke komme på en eneste dag etter tiår med pendling i Trondheim der jeg tror fatbike ville vært mer hensiktsmessig enn de smalere syklene jeg har brukt til hverdagsturene.

Hender man kommer borti kortere strekk der en fatbike nok ville tatt seg fram, men å bruke fatbike de resterende kilometrene ville for min del vært mindre gunstig kompromiss enn å slippe å gå de 150m totalt ubrøyta snøkaos der 2.1-2.4"-dekka gravde seg for mye ned.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene til @knuthaug og @perbl dekker mine erfaringer.

SMW+ til gravelen, 40ish mm om jeg ikke husker feil. Fungerer knall til asfalt, litt is eller hard snø. Suomi Piikkisika 29x2.1 på elsykkelen. Veldig klisje å si det, men jeg "bare kjører på" med Piikkisika . Syklet på ubrøytede vinterveier i Nordmarka, og slapsete eller isete Osloveier. Godt grep. Slipper også bruke ringeklokke i byen, da en hører at man kommer på god avstand.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrengdekk på 2.1 - 2.4 tommer blir da 50-60 mm.

Frister litt med grusknuser eller cx og 30-40 mm piggdekk, da kan jeg kanskje sette på landeveishjul om sommeren og ha en reservesykkel.

Finnes det fortsatt slikt med felgbremser? (Banner vel litt i kjerka nå 😁)

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler på brede ISP på 2.1" på en grov elektrisk pendler. Det er ganske digg opplegg. Trekker barnevogn ofte, så da er det godt med litt ekstra pigger på det groveste dagene. I tillegg funker det kanskje best på litt løst underlag.

Men noen få ganger savner jeg mine gamle ordinære smale Marathon piggdekk. De sank mer gjennom snø og ned til underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (På 12.2.2024 den 12.36):

Skjønner at det blir et veldig åpent spørsmål, men hva ville du hatt til de ulike scenarioene du lister?

Vet at det ikke er lenge til vår, og at det kanskje er lurt å bare vente litt og satse på å bruke reserpendleren.. 🙂

Om jeg skal ha en egen vintersykkel blir litt avveining om jeg også kan bruke den til andre ting. Har begrenset bodplass ☺️

Grus sykkelen i vintermodus har 45nrth Gravdal 38mm og heldekkende skjermer. Denne brukes da til alt av veisykling - landevei og brøytede veier i Nord- og Østmarka. Til stisykling avgjør forholdene sykkel valg. Piikkisika 2.6 på Spark/Lumen og Jumbo Jim uten pigg på fatbike. 
Alt fungerer supert så det er latskap som gjør at det er lett å velge innegym og zwift på vinteren🙄

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...