Gå til innhold

Bør jeg teste Mullet på min Fuel EX?


Anbefalte innlegg

Er den lykkelige eier av en Fuel EX. Lurer nå på om det er en god ide å teste Mullet oppsett på denne? 

Denne har flipchip for å kompensere for mindre bakhjul.

Fordeler og ulemper?

Er en typisk norsk stinisse som liker naturlige stier. Nedover så fort jeg kan og tør. Liker også tekniske klatringer og moderat knot. Fikk tak i Fuel ramma for å erstatte min Meta TR, pga. at jeg ville tilbake til en litt mer kvikk sykkel. Mine siste to sykler har vært tankser(Alu Sentinel, Meta TR)

Endret av Kid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt på geometrien om det vil funke bra, selv med flipchip. Jeg testa mullet på min 2018 Santacruz Hightower, 29" utgaven med 140 mm gaffel. Funka greit det både bortover og nedover men det ble for mye vingling på forhjulet oppover. Hadde nok litt å si med den forholdsvis slakke setevinkelen som ble enda slakere i mullet. Endte med å kjøre den enten i ren 29" eller 27,5+, begge de føltes bedre i de fleste settinger sammenliknet med mullet utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent testet mullet på sin Fuel i fjor, og i min mening så var det med "mixed results". Spesielt klatring så knotete/vinglete ut, ut fra det jeg kunne se. Men nedover gikk det radig 🙂 Sistnevnte kan observeres fra omtrent 2:50 i denne videoen:

 

Endret av andrerav

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det skrives over, du må vel bare teste det og se om du liker sykkelen best som mullet eller ren 29'er til ditt bruk med din sykkel. 
Men generelt og grovt sett er fordeler og ulemper som nevnt under. 

Fordeler: 
-Sykkelen blir lettere å håndtere, særlig i svinger. 
-Den blir mer 'snappy' og akselererer raskere, særlig ved pumping og doseringer vil et mindre bakhjul føles bedre og gi fordeler.
-Mindre sjanse for å bli 'sparka i ræva' av bakhjulet ved hopping, dropping og i bratte nedovercrux.
-Litt slakkere geo vil føles tryggere i bratte nedkjøringer

Ulemper: 
-Ruller litt dårligere særlig i teknisk terreng. 
-Man får litt dårligere grep på bakhjulet pga mindre kontaktflate med mindre hjul/dekk. 
-Man mister litt stabilitet, men fordelen er en livligere og mer letthåndtert sykkel. 
-Sykkelen klatrer nok ikke like godt som en ren 29'er. 

Sikkert flere faktorer her men dette er vel de man merker best uavhengig av sykkeltype og -geo, terreng og teknikk. 
 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Alle fordeler og ulemper er jeg ok med utenom at sykkel kan bli dårligere oppover. Sitter på gjerdet ennå da det muligens er oppgradering spøkelset som hvisker til meg på kveldene. Liker tanken på å ha to sykler i en. Siden jeg har både luft og coil demper så kan jeg da sette opp som full 29er med luft for opp bortover og ned. Og mullet med coil for Åre, Nesbyen, heis, shuttle osv..

Endret av Kid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kid skrev (På 17.3.2024 den 9.37):

Alle fordeler og ulemper er jeg ok med utenom at sykkel kan bli dårligere oppover. Sitter på gjerdet ennå da det muligens er oppgradering spøkelset som hvisker til meg på kveldene. Liker tanken på å ha to sykler i en. Siden jeg har både luft og coil demper så kan jeg da sette opp som full 29er med luft for opp bortover og ned. Og mullet med coil for Åre, Nesbyen, heis, shuttle osv..

Det er jo ingenting av det der som 29er stopper... med "begrenset" vandring bak kan det jo hende 29er faktisk funker bedre.
Sleng på dh-gommi, å dur på. 

Men, er jo bare å teste, så vet du faktisk selv hva som er best 🙂

Du kjører 160 foran ja, forresten?

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...