Kid Posted February 20, 2024 Posted February 20, 2024 (edited) Er den lykkelige eier av en Fuel EX. Lurer nå på om det er en god ide å teste Mullet oppsett på denne? Denne har flipchip for å kompensere for mindre bakhjul. Fordeler og ulemper? Er en typisk norsk stinisse som liker naturlige stier. Nedover så fort jeg kan og tør. Liker også tekniske klatringer og moderat knot. Fikk tak i Fuel ramma for å erstatte min Meta TR, pga. at jeg ville tilbake til en litt mer kvikk sykkel. Mine siste to sykler har vært tankser(Alu Sentinel, Meta TR) Edited February 20, 2024 by Kid Quote
Svene Posted February 26, 2024 Posted February 26, 2024 Spørs litt på geometrien om det vil funke bra, selv med flipchip. Jeg testa mullet på min 2018 Santacruz Hightower, 29" utgaven med 140 mm gaffel. Funka greit det både bortover og nedover men det ble for mye vingling på forhjulet oppover. Hadde nok litt å si med den forholdsvis slakke setevinkelen som ble enda slakere i mullet. Endte med å kjøre den enten i ren 29" eller 27,5+, begge de føltes bedre i de fleste settinger sammenliknet med mullet utgaven. Quote
andrerav Posted February 27, 2024 Posted February 27, 2024 (edited) En bekjent testet mullet på sin Fuel i fjor, og i min mening så var det med "mixed results". Spesielt klatring så knotete/vinglete ut, ut fra det jeg kunne se. Men nedover gikk det radig 🙂 Sistnevnte kan observeres fra omtrent 2:50 i denne videoen: Edited February 27, 2024 by andrerav Quote Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬
Ndreas Posted February 29, 2024 Posted February 29, 2024 Du får vel et billig brukt bakhjul for en lapp eller to brukt, så det ville jeg bare testa ut. Så kan du heller oppgradere senere evt. Jeg har iaf et par slike hjul i boden 😄 Quote
Roy Posted February 29, 2024 Posted February 29, 2024 Som det skrives over, du må vel bare teste det og se om du liker sykkelen best som mullet eller ren 29'er til ditt bruk med din sykkel. Men generelt og grovt sett er fordeler og ulemper som nevnt under. Fordeler: -Sykkelen blir lettere å håndtere, særlig i svinger. -Den blir mer 'snappy' og akselererer raskere, særlig ved pumping og doseringer vil et mindre bakhjul føles bedre og gi fordeler. -Mindre sjanse for å bli 'sparka i ræva' av bakhjulet ved hopping, dropping og i bratte nedovercrux. -Litt slakkere geo vil føles tryggere i bratte nedkjøringer Ulemper: -Ruller litt dårligere særlig i teknisk terreng. -Man får litt dårligere grep på bakhjulet pga mindre kontaktflate med mindre hjul/dekk. -Man mister litt stabilitet, men fordelen er en livligere og mer letthåndtert sykkel. -Sykkelen klatrer nok ikke like godt som en ren 29'er. Sikkert flere faktorer her men dette er vel de man merker best uavhengig av sykkeltype og -geo, terreng og teknikk. Quote NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter
LarsB Posted February 29, 2024 Posted February 29, 2024 Ulempe: - Du kan ikke Pick a wheelsize and be a dick about it LarsB 1 Quote
Kid Posted March 17, 2024 Author Posted March 17, 2024 (edited) Alle fordeler og ulemper er jeg ok med utenom at sykkel kan bli dårligere oppover. Sitter på gjerdet ennå da det muligens er oppgradering spøkelset som hvisker til meg på kveldene. Liker tanken på å ha to sykler i en. Siden jeg har både luft og coil demper så kan jeg da sette opp som full 29er med luft for opp bortover og ned. Og mullet med coil for Åre, Nesbyen, heis, shuttle osv.. Edited March 17, 2024 by Kid Quote
Jørgen S. Posted March 18, 2024 Posted March 18, 2024 Kid skrev (På 17.3.2024 den 9.37): Alle fordeler og ulemper er jeg ok med utenom at sykkel kan bli dårligere oppover. Sitter på gjerdet ennå da det muligens er oppgradering spøkelset som hvisker til meg på kveldene. Liker tanken på å ha to sykler i en. Siden jeg har både luft og coil demper så kan jeg da sette opp som full 29er med luft for opp bortover og ned. Og mullet med coil for Åre, Nesbyen, heis, shuttle osv.. Det er jo ingenting av det der som 29er stopper... med "begrenset" vandring bak kan det jo hende 29er faktisk funker bedre. Sleng på dh-gommi, å dur på. Men, er jo bare å teste, så vet du faktisk selv hva som er best 🙂 Du kjører 160 foran ja, forresten? Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.