Gå til innhold

norges mtb haute route?


Emtb

Anbefalte innlegg

mitt forsøk på å lage en slags haute route i norge, noen inspill på stiene eller et bedre eignet sted? 

ruten er satt opp med nor-way buss inn og tog ut fra otta med en oppladning til sykkel i heidal. ruten er 194km

dobbel batteri lade heidal.png

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja i alpene og mange andre land er det jo masse høyfjell ruter å velge imellom så tenkte at det er på høy tid at det lages en i norge? 

skulle gjerne utforsket disse områdene her på kartet så man kunne forlenget ruten oppe i høyfjellet enda litt mere  
 

Screenshot 2024-02-26 000450.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult.

Greier dog bare å komme meg til Beitostølen med Nor-Way akkurat nå. Greier ikke å få opp noe info om når de evt begynner å kjører inn til Bygdin, men så ut til å kunne få med sykkel ihvertfall.


Har lyst til å utforske mer av området, men det siste strekket du har tegnet ned til Otta er ihvertfall veldig bra. Er noen gode, tighte, euroturn switchbacks der og, for å få den riktige alpefølelsen. PM for mer detaljer der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tatt bussen til gjende før og det er flere stopp på veien dit! og sykkel på bussen funker også så offentlig transport muligheten er der, noe som gjør løypa litt lettere tilgjenlig

rått med den siste nedfarten! gleder meg som en unge! behøver dog 2x batteri om jeg skal ta med emtb så må spare opp til et batteri til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en usannsynlig fin tråd og det er mye som kan kommenteres.

Starter med avslutningen ned til Otta: Superduper sti særlig hvis du liker det ordentlig bratt. Til tider småteknisk, men det er bare noen korte partier. Jeg er litt usikker på om det er gode stier over fjellet fra Heidal, men mest sannsynlig gode nok. Når du først er framme på Otta så ville det være en skam å ikke teste ut de andre godbitene til franskmannen der oppe. Ta bussen til Mysusæter og hopp av ved Raphamn og da er det bare å bombe ned igjen til sentrum. Ta kontakt for spor.

Fjellpartiet mellom Lemonsjøen og Vågå er sinnsykt flott, men du må inkludere nedkjøringen til bygda på ruta også. Tungt opp igjen, men jeg har gjort det. Nydelig runde!

Stiene rundt Beito(stølen) er noe oppskrytt etter min mening, men nedkjøringen fra Slettfjell og helt ned til Ryfoss er prima saker! Fantastisk utsikt inkluderes.

For øvrig har du satt sammen masse godbiter på en veldig fin måte 👍

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk! alle innspill er bra, har syklet lite i området så jeg stoler blint på mtbmaps/trailguide

otta bratt og teknisk høres perfekt ut! heidal har jeg ikke peiling på, trailguide kommentarene virker til å være positive så tror det skal gå fint. 
otta opp til mysusæter hadde vært fett! men det at det krever buss kutter litt opp ruten eller? syntes det noe ved at det er en lang sammenhengenede rute uten buss/tog. nedkjørings mulighet til vågå passer perfekt inn i ruten så la til en avstikker der om man har kreftene til det.

får ikke helt flettet turen ned til ryfoss inn i løypa med mindre man sykler opp den den er tross alt i motsatt retning av dit ruten skal

lag til korrigeringer her: 

det aller råeste hadde vært å ta til venstre inn i jotumheimen og ned til lom men her er det bare litt testet sti, mulig at den må testes av noen om ruten skal legges dit 

dobbel batteri lade heidal.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en todagers i Hallingdal som jeg har syklet et par ganger 

Første leg starter på Gols høyeste topp og går over Golsfjellet til Hemsedal 

Andre leg går på andre siden "bak" Systerskardmassivet hvor man havner midt i en av landets lengste siktlinjer med hhv Galdhøpiggen i N og Gaustatoppen i S 

Derfra ned til Gol eller Rotneim 

Totalt ca 10 mil hvis man sjuttler opp til trailhead begge dagene (noe man bør/må) 

Noe grus og asfalt, men ca 70% sti. Teknisk men også mye flyt i områder det ikke er mange som har syklet. Mange Hallingklassikere på veien også. Fin tur tok den for et par år siden også og utvidet repertoaret fra overnatting på sofa hos kompis til fem retter, spa og himmelseng på Fyri. Kan anbefales for å si det sånn 🫢

Akustisk ikke El

 

Screenshot_20240227_184834_Strava.jpg

Screenshot_20240227_184904_Strava.jpg

Screenshot_20240227_184938_Strava.jpg

Endret av ulf martin
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/27/2024 at 6:57 PM, ulf martin said:

Jeg har en todagers i Hallingdal som jeg har syklet et par ganger 

Første leg starter på Gols høyeste topp og går over Golsfjellet til Hemsedal 

Andre leg går på andre siden "bak" Systerskardmassivet hvor man havner midt i en av landets lengste siktlinjer med hhv Galdhøpiggen i N og Gaustatoppen i S 

Derfra ned til Gol eller Rotneim 

Totalt ca 10 mil hvis man sjuttler opp til trailhead begge dagene (noe man bør/må) 

Noe grus og asfalt, men ca 70% sti. Teknisk men også mye flyt i områder det ikke er mange som har syklet. Mange Hallingklassikere på veien også. Fin tur tok den for et par år siden også og utvidet repertoaret fra overnatting på sofa hos kompis til fem retter, spa og himmelseng på Fyri. Kan anbefales for å si det sånn 🫢

Akustisk ikke El

 

Screenshot_20240227_184834_Strava.jpg

Screenshot_20240227_184904_Strava.jpg

Screenshot_20240227_184938_Strava.jpg

takk for forsalg! kulestier og tenkt på begge selv men de er ikke knytt sammen så de er litt tricky å lage til en sammenhengende bikepacking rute ala dem i utlandet. det blir liksom noe annet når du skal sette deg i en bil å transportere deg imellom stedene. MEN godt innsalg alikevell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er den største forskjellen her vs alpene er at det ikke er en gondol som tar deg 2/3 opp og det å måtte finne noen til å sjuttle er jo en utfordring. Selv har jeg hatt mye tilhold i Hallingdal så det har løst seg greit med koner, venner etc. Det tar jo ikke lange tiden opp og inn med bil. 

Dag 1 kan man også droppe Nystølvarden og ta valdresbussen fra Gol og hoppe av ved avkjørselen til Storefjell hotell og starte der. Med el er du oppe på Storefjelltoppen på en time. 

Dag to har jeg gjort en del ganger som dagstur og har tatt stolheisen og sklidd ned til Fyri og koblet meg på klatringen der. Da sparer man ca 400hm

Med el vil det være en bris. 

Altså man må ikke ha sjuttle hvis man er i overkant ivrig og er i god form. Med el må man nesten se selv hva som er mulig. Jeg har ikke peil på batterid og gjsnitt hastighet, men med nok strøm, ok form og teknikk og tidlig start så vil jeg tro at du kan gjøre hele uten annen  hjelp enn den du får fra sykkelen. 

Ruta går jo ikke veldig høyt, men sånn er det jo i Hallingdal hvor de høyeste toppene er godt under 2000m 

Store deler går på høyfjellet og i tregrensa

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...