Gå til innhold

På sadelen igjen


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Deilig å starte pendlingen igjen! Har lengtet hele vinteren på dette 😀

Men det kommer med en liten bismak. 

I går ble jeg straffepassert av en Tesla taxi som kjørte forbi over doble sperrelinjer (jeg skulle til venstre i krysset, så kan prise meg lykkelig at hen ikke gjorde det 2 sekund senere..)

I dag morges ble jeg straffetuta og sneia av en bussjåfør som mente jeg burde sykle på fortau sammen med de fotgjengerne som hadde gått av forrige busslass.

Eneste medisinen er å få flere syklister ut i gatene, fort som fy! 😃

(Og kanskje jeg skal gå til innkjøp av hjelmkamera for dokumentasjon i tilfelle ulykker.. )

Endret av York
  • Like 3

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er kraftfulle elbiler skumle, de akselererer styggfort. 

Som fotgjenger ble jeg nesten påkjørt av en elektrisk BMW SUV tidligere i vinter. Bilen bremset før fotgjengerfeltet (antagelig på motor), men så akselererte den plutselig kraftig og skjøt avgårde. Han beklaget seg etterpå, han hadde trykte på feil pedal 😐 

En gammel diesel ville ikke hatt samme alselerasjonen, og sånn sett vært mindre farlig 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det kan jo skje med alle. Ikke sikkert det hjelper så mye at han leverer inn kortet. Nå har han jo erfaring, og vil kanskje unngå det i fremtiden..

Tenker heller at det er en stor samfunnsutfordring at vi har fått en bilpark med mye mer drep, uten at det har blirt lagt til noe flere sikkerhetsmekanismer.

Har selv trykt på feil pedal i min ungdom, men da bare kvelte jeg bilen 😄

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (2 timer siden):

Man skal vokte seg for Tesla-taxier. Ble påkjørt av en slik i sykkelfeltet på Grønland forrige uke, fyren rygget meg rett ned. Landet greit og slapp unna med et lite skrubbsår, men fikk støkken i meg etter den episoden, og vurderer nå hjelmkamera selv. 

Ellers god pendling, stay safe!

Anmeldte eller kontaktet du politiet? En trafikant har vikeplikt når de rygger og ved mistanke om personskade skal/bør vel politiet tilkalles. En yrkessjåfør bør vise ekstra hensyn.

Skadefryd er ikke en fin ting, men jeg smilte litt når en sivil politibil skrudde på blålys for en taxi som sto på tomgang i sykkelfeltet. De fikk sikkert en forklaring de ikke har hørt før /s. Bymiljøetaten kjørte bare rett forbi.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Andreas Dessverre gjorde jeg ikke det, jeg var raskt på beina og hverken skrott eller sykkel var nevneverdig skadet, og jeg var sent ute til jobb så jeg valgte å dra videre. Det kom imidlertid en politibil forbi et halvminutt eller så etter sammenstøtet, fikk blikkontakt med begge i bilen og tenkte kanskje at de kom til å stoppe opp, men de kjørte bare rett forbi...

Yrkessjåfører bør vise ekstra hensyn, dessverre er ofte det motsatte tilfelle, spesielt taxisjåfører og håndtverkere har jeg mange dårlige erfaringer med. Virker tvert i mot som om at det at de er på jobb, gjør at de føler at de har et spesielt krav på veien og frihet til å lese trafikkreglene slik det måtte passe dem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv burde jeg tatt bilde av bussnummeret og registreringsnummer på drosjen.

Bør kanskje være litt mer på og ta opp kameraet hvis jeg er i tvil, så kan jeg tenke i ro og mak i ettertid om det bør rapporteres eller ei 🙂

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (19 timer siden):

@Andreas Dessverre gjorde jeg ikke det, jeg var raskt på beina og hverken skrott eller sykkel var nevneverdig skadet, og jeg var sent ute til jobb så jeg valgte å dra videre. Det kom imidlertid en politibil forbi et halvminutt eller så etter sammenstøtet, fikk blikkontakt med begge i bilen og tenkte kanskje at de kom til å stoppe opp, men de kjørte bare rett forbi...

Yrkessjåfører bør vise ekstra hensyn, dessverre er ofte det motsatte tilfelle, spesielt taxisjåfører og håndtverkere har jeg mange dårlige erfaringer med. Virker tvert i mot som om at det at de er på jobb, gjør at de føler at de har et spesielt krav på veien og frihet til å lese trafikkreglene slik det måtte passe dem.

Får ta det som et tegn på at man må vinke Politiet inn om man vil ha assistanse fra dem.

Det er nok mange som viser hensyn, men det er nok en ukultur angående dårlig parkering. Er usedvanlig dårlig reklame å stå parkert som en idiot. Mange butikker har f.eks. ikke vareleveringstilgang annet enn at lastebilene stopper i sykkelfeltet og da står gjerne med løftelemmen i hodeavkappingshøyde. Er løftelemmen dårlig markert er det visst grunnlag for å miste førerkortet. Ikke overraskende har det skjedd noen ulykker.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (2 timer siden):

Får ta det som et tegn på at man må vinke Politiet inn om man vil ha assistanse fra dem.

Det er nok mange som viser hensyn, men det er nok en ukultur angående dårlig parkering. Er usedvanlig dårlig reklame å stå parkert som en idiot. Mange butikker har f.eks. ikke vareleveringstilgang annet enn at lastebilene stopper i sykkelfeltet og da står gjerne med løftelemmen i hodeavkappingshøyde. Er løftelemmen dårlig markert er det visst grunnlag for å miste førerkortet. Ikke overraskende har det skjedd noen ulykker.

Det svært mange sjåfører glemmer i slike vareleveringssituasjoner er at i veibanen har du lov til å stoppe og losse varene dine. I sykkelfeltet derimot har du derimot ingenting å gjøre og det er ulovlig. Men av en eller annen grunn veier som regel alltid hensynet til fremkommeligheten til større kjøretøy tyngre enn hensynet til myke trafikanter, og man velger å bryte Vegtrafikkloven. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
4 hours ago, Andreas said:

lastebilene stopper i sykkelfeltet og da står gjerne med løftelemmen i hodeavkappingshøyde

Selv om den er godt merket er det reell fare for å sykle inn i ved den minste distraksjon som fotgjengere eller lav sol/motlys

1 hour ago, RoyE said:

i veibanen har du lov til å stoppe og losse varene dine. I sykkelfeltet derimot har du derimot ingenting å gjøre og det er ulovlig. Men av en eller annen grunn veier som regel alltid hensynet til fremkommeligheten til større kjøretøy tyngre enn hensynet til myke trafikanter, og man velger å bryte Vegtrafikkloven. 

Virkelig synd, at myke trafikanter ikke tas hensyn til, mens bilister som sitter NCAP-gokjente metallbokser med airbag og whatnot skal få åpen vei med minst mulig hindring 😅 

Her må det holdningsendringer til blant bilister, og forsåvidt lovens lange arm. Innføre bøter ala mobilsatsene? 🤔

Endret av York
  • Like 3

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (20 timer siden):

Det svært mange sjåfører glemmer i slike vareleveringssituasjoner er at i veibanen har du lov til å stoppe og losse varene dine. I sykkelfeltet derimot har du derimot ingenting å gjøre og det er ulovlig. Men av en eller annen grunn veier som regel alltid hensynet til fremkommeligheten til større kjøretøy tyngre enn hensynet til myke trafikanter, og man velger å bryte Vegtrafikkloven. 

Hadde for mange år siden en skjellsettende opplevelse på dette da jeg "bare" skulle bære noe greier ut i bilen fra leiligheten. Dette var da i en trang gate med parkerte biler på ene siden så jeg ville blokkert helt om jeg hadde stått der. Satte da bilen litt oppå fortauet slik at både biler og folk skulle få komme forbi. Ble raskt møtt av en litt agitert p-vakt som forklarte meg at den eneste riktige plassen å stå her, var i kjørefeltet. Takket for informasjonen (og at jeg ikke fikk bot), og har egentlig tatt det med meg siden. Gjør det ekstra irriterende med tullinger som står i sykkelfelt eller på fortau med bilene sine dog 😄

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...