Gå til innhold

Enduro MAX kulelager til ramme. Verdt det å oppgradere til "black oxide" ? (bytte rammelager Orbea Rallon)


Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte lager i min Orbea Rallon.  Det er strengt tatt ingen slark (som jeg kjenner), men den har gått to sesonger nå så da er det uansett på tide. 

Jeg bruker nok Enduro MAX lager, men ser at del av dem kommer i dyrere versjoner, blant annet "Black Oxide serien har et belegg av magnetitt som gir en rustbeskyttelse tilnærmet rustfrie lager, uten å gå ut over bærekapasiteten". Disse lagrene er omtrent en 50 kr per lager og jeg skal visst ha 12 lager totalt så det blir litt penger. Så er det verdt det? Rallon har egen pakninger som tetter ekstra godt rundt lager og iom jeg ikke har merket noen slark enda så spiser vi ikke lager. Verken jeg eller sykkelen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bytter du lager hvis det oppleves greit? 
Demonter bakdemper og sjekk om alt går glatt og fint, eventuelt åpne opp tetning på lager og etterfyll fett om det virker nødvendig. Det er helt feil at det "uansett er på tide" å bytte lager etter to sesonger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min filosofi rundt lagere er at så lenge de er forseglet med et godt fett som motstår utvasking, dvs at det tåler vann, spyling og såpe, så holder innmaten i lagerne lenge. 
Hvis du bytter til ok lager og har på riktig fett nå, så holder de vel i alle fall 2 år som du sier. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oyvinsr skrev (15 minutter siden):

Hvorfor bytter du lager hvis det oppleves greit? 
Demonter bakdemper og sjekk om alt går glatt og fint, eventuelt åpne opp tetning på lager og etterfyll fett om det virker nødvendig. Det er helt feil at det "uansett er på tide" å bytte lager etter to sesonger. 

Jo, men... Det tar tid å skru opp og sjekke lager også. Så jeg er langt på vei enig med deg, men i en travel hverdag så er jeg villig til å skifte litt for tidlig for å få alt gjort i en operasjon.

Murphys lov tilsier også at om jeg ikke skifter nå, så kommer jeg til å oppdage slark en uke før jeg skal på langtur. Når jeg da i panikk skal begynne å skifte lager kommer jeg til å dra av en bolt og runde to andre. Så kommer Unaas til å bruke de neste to månedene på å skaffe de boltene. I mellomtiden prøver jeg å gnage over min egen pulsåre i frustrasjon over at jeg ikke bare bytta litt for tidlig. Så ja jeg er villig til å kanskje gå glipp av noen måneder livstid på lagrene mot å få det gjort nå som jeg har tid til å ta jobben i ro og mak OG skaffe bolter etc. dersom det blir nødvendig. 

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha et sett med lager klart og så kan jeg eventuelt droppe å bytte de som åpenbart er i prima stand. Men en dag må jeg jo bytte så da kan jeg like godt ha et sett liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Jeg skal bytte lager i min Orbea Rallon.  Det er strengt tatt ingen slark (som jeg kjenner), men den har gått to sesonger nå så da er det uansett på tide. 

Jeg bruker nok Enduro MAX lager, men ser at del av dem kommer i dyrere versjoner, blant annet "Black Oxide serien har et belegg av magnetitt som gir en rustbeskyttelse tilnærmet rustfrie lager, uten å gå ut over bærekapasiteten". Disse lagrene er omtrent en 50 kr per lager og jeg skal visst ha 12 lager totalt så det blir litt penger. Så er det verdt det? Rallon har egen pakninger som tetter ekstra godt rundt lager og iom jeg ikke har merket noen slark enda så spiser vi ikke lager. Verken jeg eller sykkelen. 

 

Det er 10 stk Enduro Black Oxide-lagre på hver av de tre Evil-syklene mine, jeg har aldri sett tegn til korrosjon på lagerbanene på de, men det har hendt at ene ha låst seg pga rust inni, og jeg skifter kanskje etpar annenhvert år, på hver sykkel, stort sett kommer det an på hvor nøye jeg ha klint seigt fett utpå de, etter årlig omsorg.  Vinterens runde resulterte i tre lagre som ble skiftet, muligens unødvendig, pga litt knurring når jeg snurrer på de.

Uansett, jeg hadde ikke latt en fulldemper stått sammenskrudd gjennom to sesonger.  Årlig nærmere fullstendig demontering/overhaling/inspeksjon må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (7 timer siden):

Jo, men... Det tar tid å skru opp og sjekke lager også. Så jeg er langt på vei enig med deg, men i en travel hverdag så er jeg villig til å skifte litt for tidlig for å få alt gjort i en operasjon.

Murphys lov tilsier også at om jeg ikke skifter nå, så kommer jeg til å oppdage slark en uke før jeg skal på langtur. Når jeg da i panikk skal begynne å skifte lager kommer jeg til å dra av en bolt og runde to andre. Så kommer Unaas til å bruke de neste to månedene på å skaffe de boltene. I mellomtiden prøver jeg å gnage over min egen pulsåre i frustrasjon over at jeg ikke bare bytta litt for tidlig. Så ja jeg er villig til å kanskje gå glipp av noen måneder livstid på lagrene mot å få det gjort nå som jeg har tid til å ta jobben i ro og mak OG skaffe bolter etc. dersom det blir nødvendig. 

Derfor kan du inspisere lagerene, men du trenger ikke bytte de ut. Du kan også bytte ett par lager om det er trøbbel akkurat der. Hvis der er en sykkel du regner med å ha lenge så kan du også ha lager i reserve. Men å bytte alle lager kun fordi sykkelen er to år gammel er ikke greit, det er sløseri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så blir vi enige om at jeg 1) kjøper lager og 2) ser hvem som må skiftes nå og hvem som får vente. Men lager skal fortsatt handles og er det verdt pengene å kjøpe de dyrere black oxide lagrene? Når vi skrur rasjonalitet på 11 her. 

ØysteinS er en noenlunde rasjonell (og svært oppegående) kar, men han bruker også penger på fargekoordinering av bremseslanger, så jeg hører gjerne fra flere 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bortimot null tiltro til Enduro lager på generell basis... Så lite at jeg har like stor tro på Aliexpress-lager om man ikke kjøper noe av kurant fabrikat som SKF , NTN osv. (Men sistnevne er det vnaskelig å finne full complement lager. Tror ikke det er kritisk, og vanlige lager av god kvalitet tror jeg fort kan ha bedre levetid enn dårlige full complement lager. )

Kjøpte en brukt BMC Fourstroke i vinter, og demonterte og gikk over alt av lager på den. De fleste var ok og fikk påfyll med ny grease. Mens de 4 i "link" nede ved krankområdet knasa fælt. Fant noen "max full complement" lager på aliexpress til en tredjedel av prisen for Enduro MAX - så da gikk jeg like godt for det. Kom i postkassa på en drøy uke. 

Tenker det uansett er fint å gå over og løsne, rense og smøre opp bolter på oppheng årlig, så det ikke setter seg fast. De aliexpresslagrenene klarer nok minst en sesong med min bruk, men koster så lite at jeg egentlig godt kan bytte de når jeg først åpner for årlig sjekk, uansett tilstand. 

Kan legge til at jeg var på nippet til å gå for SKF mtrx solid oil lager, da jeg tror mye av problemet med lagrene uansett er inntrenging av vann og smuss. Disse virker mer robuste mot det. Men, koster jo også ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Jamez said:

Har bortimot null tiltro til Enduro lager på generell basis... Så lite at jeg har like stor tro på Aliexpress-lager om man ikke kjøper noe av kurant fabrikat som SKF , NTN osv. (Men sistnevne er det vnaskelig å finne full complement lager. Tror ikke det er kritisk, og vanlige lager av god kvalitet tror jeg fort kan ha bedre levetid enn dårlige full complement lager. )

Kjøpte en brukt BMC Fourstroke i vinter, og demonterte og gikk over alt av lager på den. De fleste var ok og fikk påfyll med ny grease. Mens de 4 i "link" nede ved krankområdet knasa fælt. Fant noen "max full complement" lager på aliexpress til en tredjedel av prisen for Enduro MAX - så da gikk jeg like godt for det. Kom i postkassa på en drøy uke. 

Tenker det uansett er fint å gå over og løsne, rense og smøre opp bolter på oppheng årlig, så det ikke setter seg fast. De aliexpresslagrenene klarer nok minst en sesong med min bruk, men koster så lite at jeg egentlig godt kan bytte de når jeg først åpner for årlig sjekk, uansett tilstand. 

Kan legge til at jeg var på nippet til å gå for SKF mtrx solid oil lager, da jeg tror mye av problemet med lagrene uansett er inntrenging av vann og smuss. Disse virker mer robuste mot det. Men, koster jo også ganske mye. 

Enduro er kvalitet, absolutt.

SKF MTRX har jeg hatt, og det var de kortest levende lagrene jeg har hatt i kranken. Det kommer ikke møkk inn, men det kommer vann inn, og stålet er ikke rustfritt. De pengene får jeg aldri igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jeg ikke kjøpte mtrx da. Var skeptisk og prisen virka for høy. 

Men er ikke enig når det gjelder Enduro. Relativt middelmådig. Kjøper heller maskinlagre på RS components eller Abra når jeg skal ha kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er interessant, her har vi altså et knippe folk, som jeg kjenner og vet at alle har både teknisk kompetanse og erfaring nok til at de er verdt å lytte til, men som har ganske så ulikt syn på merverdien av dyre kulelager. 

Denne såga kan vel ikkje ende her! 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fra en kompis som jobber i bransjen at det er MYE fake SKF og NTN rundt omkring. Selv i proffbransjen er det et problem, så jeg må jo neste anta at det er mye ymse på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (5 timer siden):

Enduro er kvalitet, absolutt.

SKF MTRX har jeg hatt, og det var de kortest levende lagrene jeg har hatt i kranken. Det kommer ikke møkk inn, men det kommer vann inn, og stålet er ikke rustfritt. De pengene får jeg aldri igjen 

Jeg driver og tukler med syklene mine, nå, og det er fire år siden jeg kakket ut originale BSA-lagrene fra Race Face-koppene, og erstattet lagrene med kinesiske rustfrie på ene sykkelen og MTRX på andre. På begge er de som nye, framdeles. Så både MTRX og rustfrie varer minst åtte ganger lenger enn de originale fra RF. Hos meg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (12 timer siden):

 men som har ganske så ulikt syn på merverdien av dyre kulelager.

...Enduro er vel forøvrig ikke regna som dyre kulelager?  

Føler de ligger i midtsjiktet i pris men likevel er overpriset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bytter lagre selv så ville jeg bare kjørt vanlige, og byttet ved behov. Opphenget er litt som på min Occam tror jeg, og det var veldig greit å ta runden for sjekk.

Hvis andre bytter for deg, så er det kanskje greit å kjøpe fancy og ta med, så slipper du deres marginer(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er lager bestilt og Unaas/Orbea har veldig konkurransedyktige priser på Endura max lagrene. Så kan man vurdere om det er unødvendig dyre lager i utgangspunktet, men dersom man vil ha dem så var Unaas de billigste jeg fant til min sykkel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (5 timer siden):

Vi får se hva som varer lengst per krone da av dine max og mine 'aliexpress full complement' lager 🤓

Pøh... Der vinner jeg uansett, for dersom Max lagrene mine ikke varer mye lenger er det bare på grunn av karat sykling. Braaaaaaap! 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...