Gå til innhold

Giroppsett til sykkel som er 50% landevei, 50% gravel eller noe sånt


Anbefalte innlegg

Rar overskrift, men la gå.

Jeg har en Trek Domane med Ultegra Di2 (11-34 / 52/36) som som skal fungere som landeveisykkel og som gravelsykkel. Dette skal løses med to hjulsett. Det skal være superduper enkelt for meg å skifte de morgenene jeg har lyst å sykle på ren landevei og de morgenene hvor jeg vil ut på eventyr med grus og annet. For at det skal bli enda enklere ønsker jeg at kassetten skal være lik på begge hjulsettene, dette for at jeg skal slippe å bytte kjede hver gang (Sykkelbutikken mente at det ble fort bytte av kjede hver gang om jeg skal ha større kassett på sykkelen når den er gravel osv.)

Så, jeg ønsker altså å finne en kombinasjon hvor kassett og krank gir optimalt oppsett av gir for både landevei og gravel, både på de lettere girene men også de tyngre girene. Leste f.eks at 10-36 / 43/30 er optimalt for endurancesykler og gravelsykler (Les: https://www.sram.com/en/life/stories/force-etap-axs-wider-gearing-guide). Finnes lignende for Shimano?

Noen som har hatt lignende  "problemstilling", eller noen der ute som har tips? 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lignende problemstilling i en annen tråd: 

Konklusjonen der er at det går fint å veksle mellom 11-30 og 11-34. Ikke egentlig svar på det du spurte om da 🙂.

Endret av kettill
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ny sykkel der det var 10-36  43/30 originalt. Sykkelen skal i år brukes litt til halvrask lagsykling på landevei i tillegg til grusgnaging så da blir 43/30 snaut. Byttet til 48/35 og kommer til å ha 10-42 kassett på grus hjulsettet og 10-36 eller 10-32 på landeveihjulene - Så lenge kjede fungerer med den største kassetten fungerer det på den mindre også så kun hjulene som byttes i henhold til dagens bruk. Den lille erfaringen jeg har rukket å få er positiv - dette er SRAM og om tilsvarende kombinasjoner er tilgjengelig for Shimano kjenner jeg ikke til (Du må kanskje over på GRX?)

  • Like 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver - SRAM er ganske mye bedre på dette med å lage girgrupper som funker både til landevei og grus, og som kan tilpasses og tunes etter terskel-watt, terreng og ønsker forøvrig. 

På vintersykkelen hadde jeg inntil nylig Shimano-oppsett med 50/34-krank og 11-32-kassett. Det funker ok til det meste på asfalt,  men spesielt på snødekte vinterveier ble det for tungt klatregir, uten at toppgirene hadde noen særlig nytte. Jeg byttet til GRX-krank her om dagen og nyter nå 46/31-krankdrev. Med 35-40 mm store dekk gir 46-11 som tyngste gir mer enn nok for vinterlige og vårlige landeveisturer. Oppsettet lar meg også sykle drag til Grefsen-kollene uten å gire ned fra storeskiva.  
 

Men til 50/50 grus/vei ville jeg heller ha valgt SRAM. Da kan du bruke 10-36-kassett med 46/33-krank f.eks. å ha plenty med gir i begge ender og kort avstand mellom girene. Evt kan du klare deg med 10-33-kassett hvis du ikke sykler så mye bratte, trege grusbakker. 
På 50/50-sykkelen til sommerbruk har jeg 10-33 kassett på landeveishjulene og 10-36-kassett på grushjulene. Tett kassett for høy fart på  veien og stort girspenn for mer variabelt terreng på grus. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenpåhjul skrev (19 timer siden):

Rar overskrift, men la gå.

Jeg har en Trek Domane med Ultegra Di2 (11-34 / 52/36) som som skal fungere som landeveisykkel og som gravelsykkel. Dette skal løses med to hjulsett. Det skal være superduper enkelt for meg å skifte de morgenene jeg har lyst å sykle på ren landevei og de morgenene hvor jeg vil ut på eventyr med grus og annet. For at det skal bli enda enklere ønsker jeg at kassetten skal være lik på begge hjulsettene, dette for at jeg skal slippe å bytte kjede hver gang (Sykkelbutikken mente at det ble fort bytte av kjede hver gang om jeg skal ha større kassett på sykkelen når den er gravel osv.)

Så, jeg ønsker altså å finne en kombinasjon hvor kassett og krank gir optimalt oppsett av gir for både landevei og gravel, både på de lettere girene men også de tyngre girene. Leste f.eks at 10-36 / 43/30 er optimalt for endurancesykler og gravelsykler (Les: https://www.sram.com/en/life/stories/force-etap-axs-wider-gearing-guide). Finnes lignende for Shimano?

Noen som har hatt lignende  "problemstilling", eller noen der ute som har tips? 🙂 

Her kommer det helt ann på hvor sprek du er og hvor "grusete"/bratt er det. For min del hadde 11-34 / 52/36 fungert helt topp på grus da jeg stort sett sykler fine grusveier (stort sett til Kikut). Som de 2 andre på opplever jeg nok at SRAM er litt mer allround. Selv har jeg hatt Sram Force de siste syklene med 46/33 med 10/36 bak. Det har fungert fint til alt fra grus til "temporitt" i Sørkedalen.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 13.3.2024 den 16.00):

Som du skriver - SRAM er ganske mye bedre på dette med å lage girgrupper som funker både til landevei og grus, og som kan tilpasses og tunes etter terskel-watt, terreng og ønsker forøvrig. 

På vintersykkelen hadde jeg inntil nylig Shimano-oppsett med 50/34-krank og 11-32-kassett. Det funker ok til det meste på asfalt,  men spesielt på snødekte vinterveier ble det for tungt klatregir, uten at toppgirene hadde noen særlig nytte. Jeg byttet til GRX-krank her om dagen og nyter nå 46/31-krankdrev. Med 35-40 mm store dekk gir 46-11 som tyngste gir mer enn nok for vinterlige og vårlige landeveisturer. Oppsettet lar meg også sykle drag til Grefsen-kollene uten å gire ned fra storeskiva.  
 

Men til 50/50 grus/vei ville jeg heller ha valgt SRAM. Da kan du bruke 10-36-kassett med 46/33-krank f.eks. å ha plenty med gir i begge ender og kort avstand mellom girene. Evt kan du klare deg med 10-33-kassett hvis du ikke sykler så mye bratte, trege grusbakker. 
På 50/50-sykkelen til sommerbruk har jeg 10-33 kassett på landeveishjulene og 10-36-kassett på grushjulene. Tett kassett for høy fart på  veien og stort girspenn for mer variabelt terreng på grus. 

Takk for gode råd. Ja, har forstått SRAM er bedre på dette her enn Shimano. Sto mellom SRAM og Shimano når jeg kjøpte Domanen sist her nå og gikk for Shimano, angrer litt men for gjøre det beste ut av det tenker jeg.

Jeg bor i Spania og her kan noen av bakkene være både bratte og trege, i tillegg så kan det variere veldig i underlaget, alt fra fine grusveier til steinete greier - og ofte blir det at du må ut på landevei i tillegg, derav 50/50 grus/vei.

Vurderer å teste oppsettet ovenfor her av @AtleR! Med 10-41 på grus og 10-36 på landeveien så får vi se 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 13.3.2024 den 16.52):

 Selv har jeg hatt Sram Force de siste syklene med 46/33 med 10/36 bak. Det har fungert fint til alt fra grus til "temporitt" i Sørkedalen.

Det er ganske kult hvor bra det funker med så liten krank som 46/33. Greit nok så er det mer effektivt rent drivverkfriksjonsmessig å ha større tannhjul både foran og bak, men det er også lurt å huske på at moderne sykler med større dekk også funker med lavere toppgir. 
En sykkels girutveksling er jo et forhold mellom antall omdreininger mellom krank og bakhjul. Større dekk gjør at girene effektiv blir noe tyngre. Alle som var med på overgangen fra 26" til 29" på terrengsykkelen husker at de girene man var vant til å bruke med 26"-hjul brått ble for tunge for de samme klatringene med 29" hjul. 
Nå er så klart forskjellen på 26" og 29" mye større enn 23-30 mm på landeveien, men prinsippet er det samme. Du ruller litt lengre per krankomdreining med større dekk enn med små dekk, gitt like stort tannhjul i kassetten. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter litt i samme båt som trådstart. Noen her som har erfaring med 1x-oppsett for sykkel tiltenkt 80/20 landevei/grus? 

Har i dag sykkel med 40t foran og 11-42 bak. Vil det å bytte ut til 44t foran være en god løsning for landevei, eller bør jeg aller helst oppgradere til 2x foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pnwess skrev (27 minutter siden):

Sitter litt i samme båt som trådstart. Noen her som har erfaring med 1x-oppsett for sykkel tiltenkt 80/20 landevei/grus? 

Har i dag sykkel med 40t foran og 11-42 bak. Vil det å bytte ut til 44t foran være en god løsning for landevei, eller bør jeg aller helst oppgradere til 2x foran?

Jeg har hatt 10-52 og 44 drev på blandeveisykkelen fram til nå (Ruut kommer straks til salg) men byttet nå til 2 delt fordi jeg skal sykle litt mere landevei og ser fordelen med tettere gir. Men kombinasjonen 44 drev og terrengkassett har fungert bra til det aller meste.

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pnwess skrev (32 minutter siden):

Sitter litt i samme båt som trådstart. Noen her som har erfaring med 1x-oppsett for sykkel tiltenkt 80/20 landevei/grus? 

Har i dag sykkel med 40t foran og 11-42 bak. Vil det å bytte ut til 44t foran være en god løsning for landevei, eller bør jeg aller helst oppgradere til 2x foran?

Da skal man hvertfall være i ganske god form er min mening. Jeg har vurdert å sette på 1delt på landeveissykkelen min (som også brukes til Kikut). Da ville det blitt 50 tenner og alt av turer til Kikut kjøres i relativt god fart. 44 til grus er greit, men for meg blir det spett på landevei med 11 bak.

Til kombi bruk er 2x å foretrekke 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Campagnolo Ekar 1x13 kan fungere fint til både landevei og grus ellers foretrekker jeg også 2x.
Har kjøpt en Colnago Prestige CX med Ekar og to hjulsett/kassetter. Ikke fått testet så mye enda, men tråkker ikke ut den verken med landevei (28mm) eller grus (33mm) hjulsett opp til ca 50 km/t. Er 9-42 på landevei og 10-44 på grus-settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...