Gå til innhold

Laktattesting - funksjon og nytteverdi?


Anbefalte innlegg

Ser flere og flere ned på amatørnivå leker litt med laktattestere. 

Jeg har lurt litt på hva det kan gi ekstra for treningen? 

Virker som nytteverdi i hovedsak er å finne på hvilken watt LT1 ligger, slik at man kan legge intensiteten på z2-treningen på riktig nivå?  

(men, z2 er jo gjerne en ganske stor blink, som er vanskelig og bomme på uansett? ) 

Å finne LT2 ser jeg omtrent på som meningsløst, for de fleste som er ivrige og bruker wattmålere vet veldig godt hvilken watt de kan legge seg på hvis de ønsker å ikke sprekke på en 20 minutter lang effort , eller en enda lengre en. 

Er det andre fordeler? 

Ikke før laktatmåling kommer som wearable med realtime logging på nivå med pulsbelte ser jeg den store nytteverdien... 

Erfaringer å dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring med laktatmåler når det kommer til løping, og føler det gir fin nytte for å styre intensitet på intervaller. Men jeg ser mindre nytte av det på sykkel all den tid jeg bruker wattmåler og kjenner min FTP gjennom testing ofte nok. 

På løping er det jo også en god målestokk på at du faktisk har fremgang, dragene går like fort men du måler over tid stadig litt mindre laktat. De tilbakemeldingene er ikke like lett å fange på puls alene i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktatmåling er blitt uomgjengelig i Ingebrigtsen-æraen for løpere og helt essensielt for alle som trener etter dobbel-terskelprinsippet.

Innen sykling er det mindre vanlig og unge syklister pleier kanskje å ha noen regelmessige målinger i løpet av sesongen, men trener ikke slavisk etter laktat slik som familien fra Sandnes gjør.

Det skyldes blant annet at watt gir et så presist og konsistent uttrykk for innsatsen at de ikke er behov for ytterligere parametre. I tillegg er innsatsperioden  og den muskulære belastningen ganske annerledes på sykkel slik at man ikke trenger å være så presis som man bør være på løping (blant annet for å unngå overbelastning og skader). 

For øvrig er mesteparten av dette teori fra min side, basert på diverse podkaster, intervjuer osv. Jeg har ikke løpt regelmessig siden slutten av 80-tallet og kommer ikke til å begynne med det heller, men det er morsomt å følge med på 😀   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kun testet laktat i lab, men da kom jeg inn ganske godt forberedt og hadde en grei formening om hvor LT1 lå. Testen justerte selvbildet med et helt hjerteslag, så nytteverdien utover å få bekreftet egne hypoteser var vel litt begrenset for min del. Gjorde dog dette samtidig som vo2max for en svært fordelaktig pris ifm. åpen testdag på HiØ.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har noe erfaring med laktatmåling fra en student jeg veiledet, på et prosjekt knyttet til anaerob trening (og effekten på blodsukkeret hos folk med diabetes type 1). Jeg måtte stille opp som frivillig testperson, og jeg ble blant annet utsatt for en laktatprofiltest og en knallhard intervall, "Gorby" (5x5min på 110% av FTP).

Måleren som ble brukt var Lactate Pro og hver strimmel/måling er veldig dyr, rundt 40 kr/stk. Enda dyrere enn glukosemålinga, altså 😉

Nedre grense på målingen er ganske høy, så på laktatprofiltesten og første del av 5x5 viste de 8-10 første målingene bare "low". Og noen av strimlene/målingene funket dårlig, så det var også en del usikkerhet knyttet til om man kunne stole på resultatet. Dvs. det føltes som mye penger bare fløy av gårde... Når jeg kom over terskel fløy verdiene i taket, som forventet. Man må måle veldig ofte (dvs. bruke masse dyre strimler + masse blod) hvis man skal vite noe om hvor raskt de synker igjen.

Om vi fikk noe nyttig ut av målinga? Tja. Det er en unøyaktig måling og jeg tror jeg kunne klart å tegne laktatverdiene og tippe hvor terskelen er omtrent like bra ut fra "følelsen" og wattmålinga, egentlig. Dvs. det er en dyr metode med liten nytte, bortsett fra hvis du trenger å dokumentere verdiene (i masteroppgaver, forskning e.l.). Terskelen flytter seg også, så man må teste den på nytt ganske ofte hvis man vil vite akkurat hvor terskelen er i dag.

 

Jamez skrev (På 22.3.2024 den 9.49):

Ikke før laktatmåling kommer som wearable med realtime logging på nivå med pulsbelte ser jeg den store nytteverdien... 

Enig, men samtidig tror jeg ikke at en slik sensor (kontinuerlig laktatmåling) vil bli god nok med det første.

Den vil ha samme problem som vi har på glukosemålerne (nesten identisk teknologi): At den måler i underhuden og ikke i blodet, og at det derfor er en veldig treig måling. Hvis laktat stiger og så synker igjen i løpet av 5min vil måleren knapt vite at noe har skjedd. Laktat beveger seg enda raskere enn glukose, så tregheten i laktatmålinga vil være et større problem enn i glukosemåling.

For å unngå dette problemet med at målingen er treg må man antakelig måle i blodbanen, men det er ikke aktuelt hos de som ikke er innlagt på sykehuset 🙂

  • Like 2
  • Thanks 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God pressisering. Og jeg tenker også at dette handler veldig om hva en laktatprøve skal brukes til. Dersom det skal brukes til "den norske modellen" og sikre at en er kontrollert mellom 2-3 mmol så virker måleren å være presis nok til dette med mindre en somler veldig med å måle. Personlig så bryr jeg meg lite om en måling er 6 eller 10 mmol, den er over terskel og det er det jeg er ute etter å vite i så tilfelle.

Det å finne knekkpunktet til laktat, LT2, er heller ikke veldig vanskelig, men det vil alltid bli et estimat. Til sammenlingning kan jeg ta FTP-test målt i watt hver uke og jeg vil finne variasjoner i dette også, og da slår i hvert jeg med til ro med at ca-nivå er godt nok for en halvgammal gubbe med utpregede nerdetendenser... 😄

Endret av eOpseth
trykkleif
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/22/2024 at 9:49 AM, Jamez said:

Er det andre fordeler? 

Laktatmåling er vel det eneste tilgjengelige verktøyet (så lenge man ikke har har tilgang på indirekte kalorimetri) for å styre trening for å oppnå ønskede endringer i sin metabolske profil 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (30 minutter siden):

Laktatmåling er vel det eneste tilgjengelige verktøyet (så lenge man ikke har har tilgang på indirekte kalorimetri) for å styre trening for å oppnå ønskede endringer i sin metabolske profil 😉

 

Is it really?  Eller kan man som @anderfo antyder nesten like gjerne gjette seg fram til det ut fra watt, puls, feeling og erfaring... 

...jeg må jo innrømme at jeg har lurt litt på hvor min LT1 ligger, og hvor høyt laktat jeg ligger på under en typisk "z2-økt". Men all den tid LT1 ikke er et tydelig knekkpunkt på kurven, pluss at z2 trening ikke er så kritisk om utføres på akkurat riktig intensitet, tenker jeg at ikke det engang er verdt bryet.  

 

Hvis jeg ser på kurven min for puls vs watt , så er den først ganske lineær i et område som jeg antar er <LT1 / sone 1 (for meg opp til rett over 70% FTP. Deretter stiger pulsen brått i sone 2 opp mot 85% ftp. Deretter stiger den slakkere igjen i området fra 85% og oppover. 

Men, dette er jo individuelt. Har en kompis som har nesten lineær puls vs watt på hele range, og da er det betydelig vanskeligere å anslå ut fra dette. Han er mer dieselwatt type, mens jeg er mer sprintertype, så vi har nok svært forskjellig laktatprofil. Vil tro hans LT1 ligger mye tettere mot FTP en hva jeg har. 

Dette er jo ting man lærer over tid, ved å se på puls, wattdata og erfaringer. Vet jo at det for han mot for meg er stor forskjell på hvor hardt basetreningen bør kjøres. Han kan kjøre 4t langtur på 75% ftp dag etter dag. Mens, jeg bør holde meg  <~65% ftp, skal jeg unngå at beina blir for tunge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Jamez said:

Is it really?  Eller kan man som @anderfo antyder nesten like gjerne gjette seg fram til det ut fra watt, puls, feeling og erfaring... 

 

Vill tipping: ingen her inne klarer uten laktat eller indirekte kaliorimetri å si presist hvor sin LT1 er og dermed hvor den er i relasjon til sin LT2. Dette er i mine øyne et viktig styringsparameter for å vurdere hva slags trening som er viktigst fremover.

Sier ikke at ikke puls, watt og følelse er viktigere, men at det finnes bruksområder for laktat. Ulempen er jo som nevnt over både kostnad og at det er krevende å få tatt gode målinger. Det skal veldig lite svette til for å ødelegge en strip og det er masse annet å tenke på også (tid på døgn, hva du har spist, forsinkelse, sted på kropp etc etc)

Men det er gøy da😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvor viktig er det at man vet presist hvor LT1 ligger? Og hvor presist får man faktisk målt den... 

Hvis man vet hvor høy intensitet man tåler på sone 1 trening uten å akkumulere for mye fatigue, så er man vel egentlig i mål? 

Er jo mye diskutert om man bør ligge i lav "z2 power" eller midt i eller i overkant - og svaret er vel gjerne at det er litt hipp som happ. Som betyr at man gjerne har en range på kanskje 50w man skal treffe innenfor. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Jamez said:

Men all den tid LT1 ikke er et tydelig knekkpunkt på kurven

 

I og for seg helt enig, men samtidig er det fullt mulig, og enkelt, å se når laktat begynner å bevege på seg, og således estimere LT1 ganske greit. Det sagt, så er jeg selv vesentlig mer opptatt av LT2, og LT1 kjøres egentlig på andre parametre og litt etter filosofien "rolig er en følelse". Hadde jeg løpt to ganger om dagen hadde jeg sikkert vært litt mer opptatt av dette mistenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (7 timer siden):

selv vesentlig mer opptatt av LT2

Utdyping? 

 

Jeg tenker at en runde på Alpe du Zwift gir lt2 ganske godt... For min del kan jeg "gjemme meg" i anaerob kapasitet og på laktattoleranse gjennom en typisk 20min test, eller andre ftp tester. Men en max effort opp AdZ er så lang at du får svaret ganske tydelig 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, og særlig dette du nevner rundt en 20 min test, og sammenligningen er å løpe en halvmaraton gitt at du klarer å løpe den jevnt. Og det er nettopp dette siste gjerne blir vanskelig om en starter for hardt/slapt på en slik test, og jeg kan legge til at jeg notorisk underpresterer på "korte" distanser som forklundrer det hele enda litt. 

Og nettopp derfor er det jeg er - sitat "er vesentlig mer opptatt av LT2" - for å holde meg på rett side, og gjerne med margin. Siden jeg også løper, og må løpe "langt" for å få et godt estimat så blir kostnaden (for) stor på beina for min del. Og da henger det greit på mitt første svar i tråden; jeg bruker sjelden til aldri laktat på sykkel, men i løping ofte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...