Rumpeldunk Posted July 19, 2023 Share Posted July 19, 2023 Hei, Jeg søker råd og tips til gravelsykkel🙂 Jeg har i dag en elektrisk fulldemper og hadde i utgangspunktet bestemt meg for en mekanisk hardtail som tillegg. Jeg har i stedet begynt å se mer på gravelsykkel. Sykkelen er tiltenkt pendling ca 1 mil hver vei, men noen bratte bakker hjem igjen. Også mye koseturer på grusvei. Jeg har litt plager i knær og hofte og trenger en lett utveksling for bakker. Det er også ønskelig med en «oppreist» og komfortabel sittestilling. Fordel med sykkel som krever minst mulig vedlikehold (gir/bremser). Pris ca. 15-20K, gjerne på salg. Tips til hva jeg bør se etter, eventuelt konkrete tips? 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted July 20, 2023 Share Posted July 20, 2023 Kan for lite til å tipse om sykkel, men etter sykkelkjøp ville jeg brukt litt tid hos en proff sykkeltilpasser for å sikre optimal stilling mtp kroppsplager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted July 20, 2023 Share Posted July 20, 2023 Du får karbonsykler i det prissegmentet, men da må du gjerne være litt på utkikk. XXL har i hvert fall periodevis solgt grusracere fra Ridley, GT og White i karbon < 20k. Nå ligger vel alle over. Det er ikke sikkert du trenger karbon på grusen og det er mange aluminiums- og stålvarianter i det segmentet. Specialized Diverge får du for eksempel til drøyt 16k: https://www.bikerietnettbutikk.no/produkt/specialized-diverge-e5/ https://www.bikerietnettbutikk.no/produkt/specialized-diverge-e5-2/ https://www.brukas.no/specialized-diverge-e5-2022 @geiranders Har jo en Diverge E5, kanskje han kan si noe mer om den? Min egen Specialized med aluminiumsramme (Epic) er nå 17 år gammel og holder fortsatt koken. Quote Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skogsmatrosen Posted July 20, 2023 Share Posted July 20, 2023 Jeg kjøpte denne (Diverge Comp E5, lenke under) som førstegangskjøp grussykkel, for halvannet år siden. Da kostet den 29k. Så også på ren E5 med 2x10 gir som da var til 24k uten Future Shock 1.5, men ønsket 1x så det ble Comp. Veldig fornøyd med min både på grus, lett sti, asfalt og inne med Kickr. Eneste unntak er at jeg synes den burde hatt slangeløskompatible hjul til den prisen. Jeg har ikke noe å sammenligne med av tilsvarende sykler. https://sykkelstasjonen.no/products/landevei-grusracere-cx/888818773299/specialized-diverge-e5-comp-mrn-ltsil-chrm-56 (i kølsort, str. 54) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted July 20, 2023 Share Posted July 20, 2023 Skogsmatrosen skrev (41 minutter siden): Jeg kjøpte denne (Diverge Comp E5, lenke under) som førstegangskjøp grussykkel, for halvannet år siden. Da kostet den 29k. Så også på ren E5 med 2x10 gir som da var til 24k uten Future Shock 1.5, men ønsket 1x så det ble Comp. Veldig fornøyd med min både på grus, lett sti, asfalt og inne med Kickr. Eneste unntak er at jeg synes den burde hatt slangeløskompatible hjul til den prisen. Jeg har ikke noe å sammenligne med av tilsvarende sykler. https://sykkelstasjonen.no/products/landevei-grusracere-cx/888818773299/specialized-diverge-e5-comp-mrn-ltsil-chrm-56 (i kølsort, str. 54) Godt poeng med slangeløskompatible hjul. Jeg tror alle Diverge som selges nå har det. Quote Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soeder Posted July 20, 2023 Share Posted July 20, 2023 Merida Silex går vel også for å være oppreist og komfortabel, men ingen erfaring med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skogsmatrosen Posted July 20, 2023 Share Posted July 20, 2023 (edited) baroudeur skrev (1 time siden): Godt poeng med slangeløskompatible hjul. Jeg tror alle Diverge som selges nå har det. Axis Elite Disc hjulene er ikke det så vidt jeg vet. Må opp på karbonvariantene mener jeg, før du får det. https://www.specialized.com/us/en/diverge-comp-carbon/p/175285?color=290924-175285 Edited July 20, 2023 by Skogsmatrosen komma! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted July 20, 2023 Share Posted July 20, 2023 Skogsmatrosen skrev (19 minutter siden): Axis Elite Disc hjulene er ikke det så vidt jeg vet. Må opp på karbonvariantene mener jeg, før du får det. https://www.specialized.com/us/en/diverge-comp-carbon/p/175285?color=290924-175285 De skal visstnok være mulige å konvertere: Som han ene skriver sier Specialized selv at de er tubeless ready selv om de ikke er oppført som det. 1 Quote Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted July 20, 2023 Share Posted July 20, 2023 https://finn.no/311535659 Rett over budsjett, men verdt å nevne. Demosykkel direkte fra forhandler. Quote Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rumpeldunk Posted July 21, 2023 Author Share Posted July 21, 2023 Takk for gode innspill og konkrete tips🙂 har skjønt at utvekslingen på slike sykler gjerne er tyngre( på letteste gir) enn feks terrengsykkel? Lønner det seg med 2 kranser foran vs 1 med tanke på det? Hvordan ser en hvordan utvekslingen er? Ettersom jeg ikke kommer til å bli fartsmonster uansett, prioriterer jeg heller å ha lette gir i motbakke fremfor tyngre utveksling🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soeder Posted July 22, 2023 Share Posted July 22, 2023 (edited) 2x lønner seg vel mest for spenn (og tetthet?). Altså at du både vil ha lette og tyngre gir (samt tetthet?). Kommer nok langt med 1x hvis du ikke er opptatt av å kunne trå i 60kmt eller sykle ritt/lag. Bare å kjøpe mindre drev til krank hvis du vil nærmere terrengutveksling enn oppsettet du ev. kjøper. Er noen lange utgreinger om 1x på gamleforumet, som vel er tapt for evigheten straks. Noen må 1x erfaring får gjerne korrigere meg! Tror jeg skal ha 1x på neste grussykkel, men har vært fornøyd med 2x til nå. Blir en ting mindre som kan gå skeis og ta service på, og ser ut som GRX 12delt øker spennet: https://www.bikeradar.com/news/shimano-grx-r820/ Edited July 22, 2023 by Soeder 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rumpeldunk Posted July 23, 2023 Author Share Posted July 23, 2023 Det høres bra ut at en har mulighet til å skifte til mindre fremdrev om det skulle bli behov for det🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rumpeldunk Posted July 25, 2023 Author Share Posted July 25, 2023 Er carbonramme å foretrekke fremfor aluminium om budsjettet holder? Kikker på noen Canyon Grizl sykler og kan virke som det skiller ca. 1 kg i favør carbon. Vil en karbonramme også oppleves mer "kvikk"? men tåler antagelig mindre juling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chimp Posted July 25, 2023 Share Posted July 25, 2023 Jeg har hatt både alu og carbon grizl. Sistnevnte med etap axs. Den var vesentlig kvikkere, noe kan sikkert tilskrives feilfri og fantastisk giring. Faktisk den sykkelen jeg har vært mest fornøyd med og følt meg raskest med. Aluminiumsversjonen opplevde jeg dessverre veldig hard, det var veldig lite vibrasjonsdempende effekt i ramma med unntak av brede dekk. Syntes også den var tung. Så min klare anbefaling er karbon hvis budsjettet er der. Skal kjøpe en grizl igjen, men er på et annet prosjekt for øyeblikket:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gew88 Posted July 26, 2023 Share Posted July 26, 2023 baroudeur skrev (På 20.7.2023 den 12.01): Det er ikke sikkert du trenger karbon på grusen og det er mange aluminiums- og stålvarianter i det segmentet. Specialized Diverge får du for eksempel til drøyt 16k: https://www.bikerietnettbutikk.no/produkt/specialized-diverge-e5/ https://www.bikerietnettbutikk.no/produkt/specialized-diverge-e5-2/ https://www.brukas.no/specialized-diverge-e5-2022 @geiranders Har jo en Diverge E5, kanskje han kan si noe mer om den? Min egen Specialized med aluminiumsramme (Epic) er nå 17 år gammel og holder fortsatt koken. Jeg har selv en Diverge Comp E5 fra 2018, og jeg er superfornøyd med sykkelen. Solgte raceren jeg hadde den gang grunnet en nakke som trøbler fra tid til annen, og har knapt opplevd trøbbel på denne. God sittestilling, sykkelen er kvikkere enn man skulle tru, og komfortabel og bra allrounder. Den tålte til og med en tur inn i carporten i 2019, og med en liten bulk i ramma (og et nytt fremhjul), så holder den koken fortsatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rumpeldunk Posted July 27, 2023 Author Share Posted July 27, 2023 Høres bra ut at den tåler en skrell eller to🙂 Ja, har kikket litt på Diverge Comp E5 etter mange fine bilder av den sykkelen her på forumet. Dette med sittestilling vil være viktig for meg med revmatisme, så veldig fint om at en kan oppnå en god sittestilling. Vil det være mulig å sitte tilnærmet "godt/oppreist" som på en vanlig terrengsykkel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rumpeldunk Posted August 3, 2023 Author Share Posted August 3, 2023 (edited) Kaster inn en «billig» sykkel inn her: https://www.xxl.no/white-gx-lite-claris-23-gravelsykkel-unisex/p/1194787_1_style?page=1 Regner med denne kommer på salg etterhvert kanskje ned mot 6-7K?, og i stedet for å legge alle penga på bordet med en gang, så kanskje denne kunne vært fin førstesykkel for å se om gravel er noe for meg. Jeg skjønner at en får hva en betaler for, men hvordan tror dere denne vil fungere? Kan en få lettere gir på denne om det skulle bli aktuelt? Mye tull med gir/bremser? Innspill tas imot med stor takk😀 Edited August 3, 2023 by Rumpeldunk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 Du kan få lettere gir med 11-40 kassett men da må du også bytte bakgiret. Det som står på er max 34 tenner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rumpeldunk Posted August 3, 2023 Author Share Posted August 3, 2023 (edited) Ok, da er det sikkert like greit å kjøpe en sykkel med kun en krans foran… Edited August 3, 2023 by Rumpeldunk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soeder Posted August 5, 2023 Share Posted August 5, 2023 Du MÅ ikke ha en krans foran for å få lette gir. Nå kjenner ikke jeg Clarisgruppen og krank, men ser for meg at den og Sora kanskje har 34 som minste drev. Ville heller lagt in prisvarsel på denne: https://www.xxl.no/white-gx-ltd-grx400-22-gravelsykkel-grussykkel-unisex/p/1179896_1_style?page=1 Gir litt mer for pengene. Da får du 30 som minste drev på krank og bakgiret takler kassett med 36 drev hvis du trenger enda lettere gir. Ev. se etter forgjengeren med Sram apex 1x på Finn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rumpeldunk Posted August 5, 2023 Author Share Posted August 5, 2023 Takk for tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rumpeldunk Posted August 7, 2023 Author Share Posted August 7, 2023 Så i en annen tråd her et tips om at White GX Interceptor GRX hadde gjennomstått, og at denne gikk for 17K på XXL her om dagen. Skjønte at en fikk mye sykkel for pengene her. Nå koster den 22K igjen, men det lukter rabatterte priser utover høsten, så greit å gjøre hjemmeleksen i forkant😉 For dere som er flinkere til å lese specs enn meg. Jeg er 182 høy og ønsker en så komfortabel sittestilling som mulig. Hvilken ramme størrelse vil dere anta passer best? Det er slik jeg forstår hull i ramma til bagasjebrett på denne? Også er det disse granny-girene jeg er så opptatt av. Jeg hadde en Cube terrengsykkel som jeg syntes hadde veldig «lavt» gir og denne var specet slik: DRIVVERK- Antall gir: 12- Fremre girskifter: Sram NX Eagle™, 12-Speed- Bakre girskifter: Sram NX Eagle™, 12-Speed- Girhendel: Sram SX Eagle™ Trigger- Kassett: Sram XG-1230 Eagle™, 11-50T- Krank/kranklager: Sram SX Eagle™ DUB 32T Kan en skifte kranken på Whiten å få noe som er i nærheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted August 7, 2023 Share Posted August 7, 2023 Jeg tror du kan bytte til denne kranken. https://bikeshop.no/shimano/efcmt5101exa0l/shimano-deore-mt510-1-single-kranksett-175-mm-30t Da vil du få et førstegir som ligger mellom første og andregiret på den andre sykkelen. Hvis du velger en med 32 tenner vil det bli ca likt som andregiret. Det vil uansett ikke bli helt likt pga forskjellig rulleomkrets, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rumpeldunk Posted August 7, 2023 Author Share Posted August 7, 2023 (edited) Det ville vært helt gull! Jeg er som du skjønner mer opptatt av lette gir enn toppfart. Har kranglete knær☺️ Er det forresten en enkel tommelfinger-regel for å sammenligne utvekslinger? Edited August 7, 2023 by Rumpeldunk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Blomst Posted August 7, 2023 Share Posted August 7, 2023 Denne synes jeg er fin: http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=24 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.