Gå til innhold

Førstgangskjøper - Gravel/grussykkel


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg søker råd og tips til gravelsykkel🙂

Jeg har i dag en elektrisk fulldemper og hadde i utgangspunktet bestemt meg for en mekanisk hardtail som tillegg. Jeg har i stedet begynt å se mer på gravelsykkel.

Sykkelen er tiltenkt pendling ca 1 mil hver vei, men noen bratte bakker hjem igjen. Også mye koseturer på grusvei.

Jeg har litt plager i knær og hofte og trenger en lett utveksling for bakker. Det er også ønskelig med en «oppreist» og komfortabel sittestilling.

Fordel med sykkel som krever minst mulig vedlikehold (gir/bremser).

Pris ca. 15-20K, gjerne på salg. 

 

Tips til hva jeg bør se etter, eventuelt konkrete tips?

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får karbonsykler i det prissegmentet, men da må du gjerne være litt på utkikk. XXL har i hvert fall periodevis solgt grusracere fra Ridley, GT og White i karbon < 20k. Nå ligger vel alle over.

Det er ikke sikkert du trenger karbon på grusen og det er mange aluminiums- og stålvarianter i det segmentet. Specialized Diverge får du for eksempel til drøyt 16k: 

@geiranders Har jo en Diverge E5, kanskje han kan si noe mer om den? 

Min egen Specialized med aluminiumsramme (Epic) er nå 17 år gammel og holder fortsatt koken.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne (Diverge Comp E5, lenke under) som førstegangskjøp grussykkel, for halvannet år siden. Da kostet den 29k. Så også på ren E5 med 2x10 gir som da var til 24k uten Future Shock 1.5, men ønsket 1x så det ble Comp. Veldig fornøyd med min både på grus, lett sti, asfalt og inne med Kickr. Eneste unntak er at jeg synes den burde hatt slangeløskompatible hjul til den prisen. Jeg har ikke noe å sammenligne med av tilsvarende sykler.

https://sykkelstasjonen.no/products/landevei-grusracere-cx/888818773299/specialized-diverge-e5-comp-mrn-ltsil-chrm-56 (i kølsort, str. 54)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsmatrosen skrev (41 minutter siden):

Jeg kjøpte denne (Diverge Comp E5, lenke under) som førstegangskjøp grussykkel, for halvannet år siden. Da kostet den 29k. Så også på ren E5 med 2x10 gir som da var til 24k uten Future Shock 1.5, men ønsket 1x så det ble Comp. Veldig fornøyd med min både på grus, lett sti, asfalt og inne med Kickr. Eneste unntak er at jeg synes den burde hatt slangeløskompatible hjul til den prisen. Jeg har ikke noe å sammenligne med av tilsvarende sykler.

https://sykkelstasjonen.no/products/landevei-grusracere-cx/888818773299/specialized-diverge-e5-comp-mrn-ltsil-chrm-56 (i kølsort, str. 54)

Godt poeng med slangeløskompatible hjul. Jeg tror alle Diverge som selges nå har det. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 time siden):

Godt poeng med slangeløskompatible hjul. Jeg tror alle Diverge som selges nå har det. 

Axis Elite Disc hjulene er ikke det så vidt jeg vet. Må opp på karbonvariantene mener jeg, før du får det.

https://www.specialized.com/us/en/diverge-comp-carbon/p/175285?color=290924-175285

Endret av Skogsmatrosen
komma!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsmatrosen skrev (19 minutter siden):

Axis Elite Disc hjulene er ikke det så vidt jeg vet. Må opp på karbonvariantene mener jeg, før du får det.

https://www.specialized.com/us/en/diverge-comp-carbon/p/175285?color=290924-175285

De skal visstnok være mulige å konvertere: 

 

Som han ene skriver sier Specialized selv at de er tubeless ready selv om de ikke er oppført som det. 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill og konkrete tips🙂

har skjønt at utvekslingen på slike sykler gjerne er tyngre( på letteste gir) enn feks terrengsykkel?

Lønner det seg med 2 kranser foran vs 1 med tanke på det? Hvordan ser en hvordan utvekslingen er?

Ettersom jeg ikke kommer til å bli fartsmonster uansett, prioriterer jeg heller å ha lette gir i motbakke fremfor tyngre utveksling🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x lønner seg vel mest for spenn (og tetthet?). Altså at du både vil ha lette og tyngre gir (samt tetthet?).

Kommer nok langt med 1x hvis du ikke er opptatt av å kunne trå i 60kmt eller sykle ritt/lag. Bare å kjøpe mindre drev til krank hvis du vil nærmere terrengutveksling enn oppsettet du ev. kjøper.

Er noen lange utgreinger om 1x på gamleforumet, som vel er tapt for evigheten straks. Noen må 1x erfaring får gjerne korrigere meg!

Tror jeg skal ha 1x på neste grussykkel, men har vært fornøyd med 2x til nå. Blir en ting mindre som kan gå skeis og ta service på, og ser ut som GRX 12delt øker spennet: https://www.bikeradar.com/news/shimano-grx-r820/

Endret av Soeder
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både alu og carbon grizl. Sistnevnte med etap axs. Den var vesentlig kvikkere, noe kan sikkert tilskrives feilfri og fantastisk giring. Faktisk den sykkelen jeg har vært mest fornøyd med og følt meg raskest med. Aluminiumsversjonen opplevde jeg dessverre veldig hard, det var veldig lite vibrasjonsdempende effekt i ramma med unntak av brede dekk. Syntes også den var tung. Så min klare anbefaling er karbon hvis budsjettet er der. 

 

Skal kjøpe en grizl igjen, men er på et annet prosjekt for øyeblikket:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 20.7.2023 den 12.01):

 

Det er ikke sikkert du trenger karbon på grusen og det er mange aluminiums- og stålvarianter i det segmentet. Specialized Diverge får du for eksempel til drøyt 16k: 

@geiranders Har jo en Diverge E5, kanskje han kan si noe mer om den? 

Min egen Specialized med aluminiumsramme (Epic) er nå 17 år gammel og holder fortsatt koken.

Jeg har selv en Diverge Comp E5 fra 2018, og jeg er superfornøyd med sykkelen. 
Solgte raceren jeg hadde den gang grunnet en nakke som trøbler fra tid til annen, og har knapt opplevd trøbbel på denne. 
God sittestilling, sykkelen er kvikkere enn man skulle tru, og komfortabel og bra allrounder. 
Den tålte til og med en tur inn i carporten i 2019, og med en liten bulk i ramma (og et nytt fremhjul), så holder den koken fortsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut at den tåler en skrell eller to🙂

Ja, har kikket litt på Diverge Comp E5 etter mange fine bilder av den sykkelen her på forumet. Dette med sittestilling vil være viktig for meg med revmatisme, så veldig fint om at en kan oppnå en god sittestilling.

Vil det være mulig å sitte tilnærmet "godt/oppreist" som på en vanlig terrengsykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster inn en «billig» sykkel inn her:

https://www.xxl.no/white-gx-lite-claris-23-gravelsykkel-unisex/p/1194787_1_style?page=1

Regner med denne kommer på salg etterhvert kanskje ned mot 6-7K?, og i stedet for å legge alle penga på bordet med en gang, så kanskje denne kunne vært fin førstesykkel for å se om gravel er noe for meg.

Jeg skjønner at en får hva en betaler for, men hvordan tror dere denne vil fungere?

Kan en få lettere gir på denne om det skulle bli aktuelt?

Mye tull med gir/bremser?

Innspill tas imot med stor takk😀

Endret av Rumpeldunk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ikke ha en krans foran for å få lette gir. Nå kjenner ikke jeg Clarisgruppen og krank, men ser for meg at den og Sora kanskje har 34 som minste drev.

Ville heller lagt in prisvarsel på denne: https://www.xxl.no/white-gx-ltd-grx400-22-gravelsykkel-grussykkel-unisex/p/1179896_1_style?page=1

Gir litt mer for pengene. Da får du 30 som minste drev på krank og bakgiret takler kassett med 36 drev hvis du trenger enda lettere gir.

Ev. se etter forgjengeren med Sram apex 1x på Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så i en annen tråd her et tips om at White GX Interceptor GRX hadde gjennomstått, og at denne gikk for 17K på XXL her om dagen. Skjønte at en fikk mye sykkel for pengene her. Nå koster den 22K igjen, men det lukter rabatterte priser utover høsten, så greit å gjøre hjemmeleksen i forkant😉

For dere som er flinkere til å lese specs enn meg.

Jeg er 182 høy og ønsker en så komfortabel sittestilling som mulig. Hvilken ramme størrelse vil dere anta passer best?

Det er slik jeg forstår hull i ramma til bagasjebrett på denne?

Også er det disse granny-girene jeg er så opptatt av. Jeg hadde en Cube terrengsykkel som jeg syntes hadde veldig «lavt» gir og denne var specet slik:

DRIVVERK
- Antall gir: 12
- Fremre girskifter: Sram NX Eagle™, 12-Speed
- Bakre girskifter: Sram NX Eagle™, 12-Speed
- Girhendel: Sram SX Eagle™ Trigger
- Kassett: Sram XG-1230 Eagle™, 11-50T
- Krank/kranklager: Sram SX Eagle™ DUB 32T

 

Kan en skifte kranken på Whiten å få noe som er i nærheten?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan bytte til denne kranken.

https://bikeshop.no/shimano/efcmt5101exa0l/shimano-deore-mt510-1-single-kranksett-175-mm-30t

Da vil du få et førstegir som ligger mellom første og andregiret på den andre sykkelen.

Hvis du velger en med 32 tenner vil det bli ca likt som andregiret.

Det vil uansett ikke bli helt likt pga forskjellig rulleomkrets, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...