Gå til innhold

Lette toppturbindinger som kan skiftes til gåmodus uten å ta av skia


Anbefalte innlegg

Finnes det? Jeg har Tecton og de kan det, men finnes det noen rundt 300g +/- som kan det?

Jeg fant Trab Titan Vario.2 og Marker Alpinist billig i en lokal butikk, men de kan vel ikke skifte til gåmodus uten å ta av skia?

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leker med tanken om å kjøpe toppturski med innebyggede kortfeller (ja, det finnes). Tiltenkt bruk er småturer i nærområdet rundt hytta og hjemmet. Det blir ikke den hardeste kjøringen, men det kan bli hyppige transisjoner. Derfor er det viktig at det er enkelt å endre mellom kjøre- og gåmodus, og det er viktigere at bindingen er ganske lett enn at den har maksimale kjøreegenskaper. Jeg vil heller ikke putte alt for mye penger i prosjektet. Pga tilgjengelighet er det kanskje helst Trab Titan Vario.2, Marker Alpinist og ATK Crest 10 som er mest aktuelle hvis det ikke finnes en lett binding som kan skifte til gåmodus uten å ta av skia. Så da er bonusspørsmålet: hvilken av disse har enklest transisjoner? Jeg vil helst slippe å fikle med å låse/frigjøre skistopperen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro det er vanskelig å designe så lett design som ikke er pinnebasert med dagens utstyrstandard. Det at pinner står fjærbelasta pressa inn i hælen er vel grunnen til at man må løsne ting forfra og vri ut hælen?

Men skal ikke si 100% at dette ikke finnes, har bare lagt merke til at de letteste bindingene har pinner veldig lett synlige i hælfestet.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går stort sett med hælløfter på mine alpinist, vipper over og tråkker ned. Synes det er helt fint, men har alltid likt å gå med litt løft. Modusbytte uten å ta av ski fremstår etterhvert som en nødvendighet for meg når man har blitt vant til det..men hadde aldri trodd jeg skulle tøfle rundt på så lett utstyr som jeg gjør heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Kopp said:

Jeg går stort sett med hælløfter på mine alpinist, vipper over og tråkker ned. Synes det er helt fint, men har alltid likt å gå med litt løft. Modusbytte uten å ta av ski fremstår etterhvert som en nødvendighet for meg når man har blitt vant til det..men hadde aldri trodd jeg skulle tøfle rundt på så lett utstyr som jeg gjør heller.

Det kan du nå på de fleste bindinger mer eller mindre, men her var vel spørsmålet å gå fra kjøremodus til gåmodus, ikke fra hælløftermodus til kjøremodus uten å ta av skia. Med forbehold om at det ikke er noe jeg har misforstått med designet av Alpinist, som ser ut til å være tradisjonell fjærbelasta framovertrykk med pinner.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Alpininst kan du la bindingen stå permanent i gåmodus og bare vippe over løfteren - den blokkerer da pinnene. Da må du altså gå med permanent løft 🙂 Men det er jo ikke veldig mye løft på Alpininst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ønsket meg det samme som @arne_and . Jeg har vel egentlig ikke funnet en kombo som er virkelig enkel/rask. Det gjenstår alltid noe som gjør at man må stoppe og fikle litt for å endre modus. Jeg har Dynafit sko som skal være raske å ta fra gå til kjøre modus, men i praksis er det alltid noe som må rettes på og fikses på skoa slik at netto verdi (for meg) av  Dynafit sin løsning er minimal. 

Jeg tror at det beste for moro i marka i dag, er et par breie fjellski med god rocker og xplorer binding og litt stive sko. Jeg har et par smørefrie Fischer som jeg digger og det hadde vært veldig moro å prøve et par S-Bound 112 (om de fortsatt lages). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritschi Vipec er veldig enkel i bruk, og kan lett settes i kjøremodus uten å ta av skia. Men den er jo en del tyngre enn du så for deg, så da spørs det om du kan leve med det eller ikke. Den er samtidig en svært god kjørebinding, og mitt første- og enestevalg på de lettere oppsettene mine. Nyere ski/feller/støvler er såpass mye lettere nå enn bare for noe få år siden, så jeg spanderer gladelig et par ekstra hekto på en skikkelig binding. Men man skal ha en viss harmoni i oppsettet også, så det er kanskje ikke rett binding å sette på en kort og smal marathon-rando-fyrstikkski, om det er det du har i tankene 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 160 cm lang 86 mm bred OAC-ski på 1200g jeg vurderer (jeg hadde valgt den litt lengre om det fantes). Tiltenkt bruk trenger nok ikke de gode kjøreegenskapene, en Trab Titan Vario.2 holder garantert i massevis, men jeg tror jeg vil sette stor pris på å bare vippe den opp i gåmodus og labbe i vei. Jeg har hatt den før og syntes den var veldig bra i bruk (likte den faktisk litt bedre enn Tecton, synes det virker som den har mer problem med ising).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (35 minutter siden):

Jeg tror at det beste for moro i marka i dag, er et par breie fjellski med god rocker og xplorer binding og litt stive sko.

Problemet mitt er at jeg ikke behersker telemark (lengre) og knærne mine er såpass råtne at det er uaktuelt. Når jeg kjører med fjellski bruker jeg alpinsving, men da er ikke den løse hælen særlig gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili skrev (41 minutter siden):

Fritschi Vipec er veldig enkel i bruk, og kan lett settes i kjøremodus uten å ta av skia. Men den er jo en del tyngre enn du så for deg, så da spørs det om du kan leve med det eller ikke. Den er samtidig en svært god kjørebinding, og mitt første- og enestevalg på de lettere oppsettene mine. Nyere ski/feller/støvler er såpass mye lettere nå enn bare for noe få år siden, så jeg spanderer gladelig et par ekstra hekto på en skikkelig binding. Men man skal ha en viss harmoni i oppsettet også, så det er kanskje ikke rett binding å sette på en kort og smal marathon-rando-fyrstikkski, om det er det du har i tankene 🙂

Tok en sjekk på vekt og slikt på toppturoppsettet mitt fra 2007, 5,3kg pr fot, med feller. 192cm Katana, Hammerhead telemarkbinding, og støvler på 2kg pr stk, og feller som var ganske tunge,ca 350g pr stk i tørr tilstand.

Tok også en sjekk på rando-pakke jeg handlet i påsken. 1,4kg støvel, 1,4kg ski, 0,4kg binding. Ca to kilo mindre å drasse på, pr fot.  Ganske merkbart, ja. Og det var med ganske heftig binding; ATK 15, på Faction La Machine Mini 2.

Dette var forøvrig en falitterklæring.  Får ikke til å kjøre telemark på drittføre, lenger. Festet hælen.  Var litt skøy dog, å prøve nytt konsept.

Endret av ØysteinS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er er https://altaiskis.com/ eller noe annet du tenker på Arne? Jeg ser også at en del er glade i smørefrie ski fra Voile til slik bruk. BC som Voile kaller de. Eksempel: https://www.voile.com/voile-objective-bc-skis.html Stigning må tilpasses og de fungerer vel best når det ikke er hardt. Jeg er skeptisk til nedkjøringer med felleski, men det kan hende det fungerer.

Jeg har tenkt på noe lignende, med kortere ski for leking rundt hytta. Jeg har allerede Xplore, så med den harde fleksen så blir det ganske stivt og litt mer ala jet-/miniski, men likevel ok å gå opp bakkene med. Jeg sliter dog med å finne ski med lengde under meteren uten binding som er egnet. Det ser ut som snowblades er beste alternativ. Noen som har andre forslag?

Xplore blir uansett lettere og mykere enn rando, men jeg syns Åsnes Falketind med kortfeller og Alfa Free fungerte godt på Storhornet i februar, selv om jeg er gammel og rusten på telemark.

Og det er uaktuelt å droppe telemark, så jeg ser fram til de nye TX Pro på ~1500 gram med skikkelig gåutslag:
https://www.friflyt.no/telemarkski/dette-vet-vi-om-de-nye-telemarkskoene-fra-scarpa
Bare synd at Scarpa pyset ut og kuttet feste for tech bakbinding, for da kunne vi fått både telemark og rando med Meidjo Alpine Heel:
https://inwildoutdoor.com/en/products/accessoiries/alpine-heel-for-meidjo-binding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er OAC skinbased GT XCD jeg ser på. Jeg er litt usikker på kjøreegenskapene, men til moderat kjøring burde de holde. Jeg har mer tro på Voile BC, men de er mye dyrere. Det er jo litt nisjebruk det her, så det er greit å ikke putte for mye i det. Telemark Pyrenees har salg nå, men de havner på over 9000 kr for bare skiene.

 

"Jeg sliter dog med å finne ski med lengde under meteren uten binding som er egnet"

OAC har juniorski på 1 meter med integrert fell. Må de være så korte?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...