Gå til innhold

Linsebytteoperasjon


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer linsebytteoperasjon. Noen som (kjenner noen som) har gjort det og har erfaringer de vil dele, positive eller negative?

Finnes det flere leverandører av selve linsene? Er det kvalitetsforskjeller på linsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme tankeboks selv, har en søster som har gjennomført dette og hun er veldig fornøyd med resultatet. 

Jeg trenger selv multifokale om jeg skal gjøre det, en ting jeg har fått med meg er at dette kan svekke mørkesynet. I hvor stor grad har jeg ingen formening om. Jeg sykler jo året rundt, når det er mørkt og på sti har jeg jo med meg lys i rikelige mengder, så om det er et problem vet jeg ikke. I dag sykler jeg med en multifokal kontaktlinse på det ene øyet, og det fungerer helt greit. 

Det hevdes at over 98% er fornøyd, så er spørsmålet hva som skjer dersom du er blant de knappe 2% som ikke er det. 

Her fra en av leverandørene: https://www.memira.no/oyeoperasjoner/linsebytte-rle/multifokal/risiko-for-bivirkninger-eller-komplikasjoner-ved-linsebytte-rle-mulitfokal/

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert det jeg også, tok en prat med optikeren min og fikk da info om dette med dårligere mørkesyn med multifokale linser. Jeg har såvidt passert 50 og syns mørkesynet allerede er dårlig. Så jeg skrota hele ideen og fortsetter med briller og vanlige dagslinser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert lenge for og i mot. Nå bestiller jeg time.

Kjenner 3 stk som har gjort det og ingen klager over redusert mørkesyn. Derimot opplever de alle 3 at det er "glorier rundt lyskilder" som det står kan være bivirkning. Det er ofte forbigående.

Tror nok jeg heller ville snakket med de som har utført operasjonen enn optikeren som tjener penger på at jeg ikke opererer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk utført RLE i 2017 da jeg var ekstremt nærsynt og slet med å finne linser som funket skikkelig.

Jeg ser som en ørn på dagtid, men jeg fungerer dårlig mørket. Jeg kan for eksempel ikke kjøre bil når det er skumring/mørkt. Haloer og motlys gjør at jeg blir helt blendet når det kommer biler imot, alt blir bare lysgrøt og jeg ser verken biler, vei eller noe annet. Det samme skjer om det er mye annet lys, gatelys, trafikklys osv. Hvis det er helt mørk går det fint.

Det er også vanskelig med utesteder/restauranter, kino, tv og alt slikt, så dagen min slutter liksom når det blir mørkt. Det er veldig kjedelig (spesielt om vinteren), men jeg er blitt vant til det. Det er ikke blitt noe bedre enn det var rett etter operasjonen, men jeg har vent meg til det og er ikke like plaget som jeg var i begynnelsen.

Operasjonen kan reverseres, men det er svært sjelden de gjør det, og det er selvfølgelig ikke anbefalt.

Angrer jeg? Njaaa.... av og til. Ville jeg gjort det igjen? Nei.

  • Sad 2

Man kommer alltids ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også vurdert og er nysgjerrig på. Begynner å bli fryktelig lei av lesebriller, men opplevelsen til Maybelline her gjorde meg fryktelig skeptisk. Det er jo mørkt 5-6 måneder i året, så den lysgrøten der hørtes mer slitsomt ut enn lesebriller…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt slitsomt. Og leit. Jeg er selvfølgelig glad for at jeg kan se bra når forholdene ligger til rette for det, og det er ingen tvil om at situasjonen min ville vært verre og svært annerledes uten operasjonen. Jeg hadde rundt -25,5, noe som gjør det svært vanskelig å korrigere synet. Linser finnes ikke og briller er utrolig klønete i slik styrke.

Operasjonen min ble utført av flinke folk på et stort sykehus, i narkose for å være heeelt sikker på at jeg ikke blunket eller fant på andre dumme ting underveis. Det var altså en medisink nødvendighet, ikke forfengelighet eller "praktiske årsaker" som ledet til dette.

Styrken min ble redusert til -0,5, en voldsom forbedring. Per idag er jeg på ca -1.75, –det endrer seg stadig, og selv om jeg fortsatt må ha linser og lesebriller, er det digg å kunne velge og vrake i dagslinser, den ene bedre enn den andre i stedet for de rare, tykke, vonde jeg var nødt til å bruke før.

Mange glemmer at synet kan fortsette å forandre seg selv etter en slik operasjon. Det er awesome en stund, men så trenger man lesebriller allikevel etterhvert. Jeg tenkte ikke over dette og det var ingen som fortale meg det.

Man kommer alltids ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ta linsen ut igjen. Det gjelder for de som har "innvendig kontaktlinse" (ICL), de som bytter selve linsen kan bytte linse igjen, men det er ikke sikkert det løser eventuelle problemer.

For å utdype: innvendig kontaktlinse er en linse de legger foran selve linsen, som en kontaktline, men bak hornhinnen. Brukes ofte for å rette opp myopi, hyperopi og astigmatisme.

Og for å rette på meg selv, siden jeg ser at jeg klønet: Jeg har ICL, ikke RLE. Kan ikke redigere min første respons nå dessverre.

Endret av Maybelline

Man kommer alltids ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg. Jeg trodde ikke det var et problem at synet fortsatte å forandre seg etter operasjon med RLE siden man har tatt ut selve linsen. Alderssyn skyldes vel at øyets naturlige linse blir stivere, og den byttes ut. Eller kan man oppleve at fasongen på øyet forandrer seg etter at man har fyllt 45?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er strålende fornøyd med linsebytte jeg gjorde hos Memira for noen år siden. Fikk nok en ørliten reduksjon i mørkesynet og i noen tilfeller opplever jeg litt haloringer rundt lyskilder i mørket men dette plager meg ikke. I akkurat pc skjerm avstanden er ikke synet perfekt så bruker av og til «pc briller».
 

Hadde ikke nølt et sekund med å gjøre det igjen. 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Memira som gjelder? Ser de skryter av 30 års erfaring og over 20.000 operasjoner hvert år. Hadde de gjort mye feil ville det sikkert vært avisoverskrifter og TV2-hjelper deg, men klarer ikke å finne noe negativt.

Jeg har bestilt forundersøkelse hos Memira nå. Den er gratis og min endelig beslutning blir tatt etter den timen.

Jeg finnes ikke skeptisk og det er sikkert ikke positivt når man skal klusse med synet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/27/2024 at 12:34 PM, arne_and said:

Vet du om problemet med halo er like stort i RLE som ICL, dvs at det er samme risiko for å oppleve det du gjør?

Det vet jeg ikke. Jeg vet at sjansen for at det skjer er ganske stor, men at det går seg til for de fleste. Hjernen lærer seg til å ignorere haloer etterhvert, og jeg tror jeg har vært ekstra uheldig. Jeg ble forklart at siden øyet mitt er uvanlig stort (det forklarer ekstrem nærsynthet), vil pupillen være større enn linsen når den utvider seg. Haloer og lysgrøt kommer av at lyset treffer kanten på implantatet og dermed klusser til bildet når det lander på netthinnen. Siden de færreste har mer enn +/-6ish, er ikke dette noe de pleier snakke om.

Jeg snakket med Memira om operasjon, men de ville ikke ta meg inn til vurdering engang, så jeg tror de er flinke til å sile ut "vanskelige" eller "høy-risiko" saker sånn at sjansen for at det går bra er nokså stor.

  • Like 1

Man kommer alltids ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...