lavvann Posted April 30 Share Posted April 30 Ramma på bildet skal bli en fullt funksjonell sykkel. Helst skal den være klar så det er hypotetisk mulig å benytte den store deler av sommeren. Jeg har bygd sykkel flere ganger før, og hver gang har jeg sagt at det er siste gangen. Men så har jeg glemt det. Nå er det flere år og mange begivenheter siden sist jeg hadde stisykkel, og det virker på meg som om det har kommet så mange unødvendige nyvinninger som mer forvirrer enn hjelper en hobbysyklist med godt under gjennomsnittet mekanikeregenskaper. Så dette ser jeg for meg kan bli krevende, og jeg frir derfor til sykkelforumet for å bistå meg på denne reisen. Jeg ser for meg at det kommer til å bli mye hodekløing, mange feilkjøp, enorme mengder banning og det kan godt hende det blir noen tårer også. Men til slutt håper jeg at jeg når toppen og beseirer det onde (tok visst litt av der ja, sykkelen skal jo til slutt bli en venn liksom). Det skal i utgangspunktet være et budsjettbygg. Ramma er en demoversjonav Stif Squatch, kjøpt til relativt god pris. Jeg planlegger å bruke noen deler jeg har liggende, jeg har kjøpt noe brukt og kjøpte en del nytt på Bikester før den sjappa ble ubrukelig. Det jeg trenger hjelp til først, er å få vite om man kan blande den 11-delte serien til SLX og den 12-delte (7100). Jeg har begge deler, og hvis jeg ikke får satt opp gir av det, har jeg det første problemet. Så lurer jeg på om noen har liggende bremseskiver i 180 og/eller 160mm, seksbolters Shimano, helst Icetech? På forhånd takk for hjelp og sympati. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted April 30 Share Posted April 30 Dette blir ein spennande tråd! Ja, du kan bruke M7100 bakgir på eit 11-delt oppsett, dersom det var det du tenkte på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavvann Posted May 1 Author Share Posted May 1 torhovland skrev (16 timer siden): Dette blir ein spennande tråd! Ja, du kan bruke M7100 bakgir på eit 11-delt oppsett, dersom det var det du tenkte på. Men kan jeg bruke et 12-delt framdrev (SLX 30t) med et 11-delt kjede? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted May 1 Share Posted May 1 Ja, det går nok også bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavvann Posted May 10 Author Share Posted May 10 Dette kommer til å bli tidenes tregeste bygg. Men jeg har fått bakhjulet ferdig! En WTB i30-felg (brukt), Shimano SLX 11-46-kassett (ny), Shimano XT 160mm bremsekskive (brukt). Dekkene er Maxxis Assegasai (i den duren), kjøpt da det var rabatt på XXL. Jeg er usikker på om felgene er gode med slangeløstoppsett, en av mine store bekymringer når det gjelder sykling generelt: "er det luft i dekkene når jeg kommer ut i dag, tro?". Litt om valg av ramme. Jeg hadde en stihalvdemper for åtte år siden, en Privee Production Shan. Jeg solgte den fordi jeg fikk gjennomslag på bakhjulet hele tida. Teknikken var med andre ord elendig, og den har ikke blitt noe bedre siden da. Det har jeg tydeligvis glemt. Jeg er som, så mange andre, irrasjonell på markedsplassen. Det er noe med de rette linjene en halvdemper byr på. Og så er det noe magisk tiltrekkende med stål. Jeg kommer sikkert til å angre ved første gjennomslag, når jeg står med guffe til håndleddene og legger inn slangen en av de tre slangene jeg har med i sekken. Men jeg er av den naive typen, og tror det skal bli annerledes denne gangen. Det er et annet terreng jeg skal sykle i, ikke det rufsete enduroliknende terrenget jeg søkte mot før. Egentlig skulle jeg ha en Pipedream, og har kjøpt inn deler deretter. Men de vil tydeligvis ikke selge sykler, verken direkte eller via norsk forhandler. Så der slo heldigvis rasjonaliteten inn, og jeg valgte et ramme hvis produsenter faktisk gidder å svare. Stif ble anbefalt av en kompis som hjelper med det meste sykkelrelaterte. Det står for tur nå å tilpasse/lufte bremsene. Jeg har planer om å bruke noen SLX-bremser som har fulgt med trofast på mange sykler i mange år, dog aldri på sti. Men når jeg sjekket dem i dag, viser det seg at jeg har brukt den ene kalipperen på hverdags- og altmuligsykkelen min. Nå står det på en kalipper som jeg mistenker er av det billigste slaget. Alternativt har jeg Deore-bremser i 7000-serien liggende. Jeg skulle gjerne hatt noe mer jålete, men det skal jo brukes det man har liggende også. Så da sparer jeg heller på den viktigste komponenten: bremsene. Jeg må få hjelp til å installere styrelager og kutte styrerøret. Er det noen som har egnet verktøy østover langs linje T-banelinje 3 i Oslo, ta gjerne kontakt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hen9ng Posted May 10 Share Posted May 10 Hva slags kranklager trenger du bistand med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DesmoSkier Posted May 10 Share Posted May 10 Jeg har verktøy til kutting av gaffelrør og installere styrelager på Skullerud, men er ikke hjemme før rundt 21.mai. Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavvann Posted May 13 Author Share Posted May 13 Hen9ng skrev (På 10.5.2024 den 22.23): Hva slags kranklager trenger du bistand med? Kranklageret skal jeg kunne klare selv, men takk for at du spør! DesmoSkier skrev (På 11.5.2024 den 0.25): Jeg har verktøy til kutting av gaffelrør og installere styrelager på Skullerud, men er ikke hjemme før rundt 21.mai. Skullerud er perfekt! Og jeg kan godt vente til rundt 21. mai. Sender deg en PM når det nærmer seg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRD Posted May 14 Share Posted May 14 lavvann skrev (På 1.5.2024 den 7.25): Men kan jeg bruke et 12-delt framdrev (SLX 30t) med et 11-delt kjede? Det fikk ikke jeg til. Det spesifiseres på de fleste nettbutikker at kun 12-delt-kjede er kompatibelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted May 14 Share Posted May 14 Fekk du noko konkret problem med det? Den einaste skilnaden skal vere at 12-delt drev er bittelitt smalare enn det treng å vere til 11-delt kjede, men det skulle ikkje ha noko betydning i praksis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRD Posted May 14 Share Posted May 14 Kjedet ramlet veldig lett av. Endte opp med å måtte kjøpe 10-11 delt drev til kranken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted May 15 Share Posted May 15 BRD skrev (12 timer siden): Kjedet ramlet veldig lett av. Endte opp med å måtte kjøpe 10-11 delt drev til kranken. Yes, det er for bredt til å få riktig "chain retention", så jeg skjønner at det ramler lett av. 1 Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted May 15 Share Posted May 15 torhovland skrev (12 timer siden): Fekk du noko konkret problem med det? Den einaste skilnaden skal vere at 12-delt drev er bittelitt smalare enn det treng å vere til 11-delt kjede, men det skulle ikkje ha noko betydning i praksis. Jo, drevet greier ikke holde "fast" kjedet. Blir ikke nok friksjon. Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavvann Posted September 1 Author Share Posted September 1 Da ble bygget jammen meg ferdig på rekordtreg tid. Dette skulle jo bli en sånn skrue-for-skrue- og tåre-for-tåre-oppdatering, men det er blitt svært lite tenners gnissel og også lite skrivekløe. Nå er jomfruturen tatt, og sykkelen er nok akkurat slik den skal være for mitt bedagelige tempo i Østmarka-terreng. Tusen takk til @DesmoSkier for hjelp med styrelager og gaffelrør! Inntil videre sykler meg med SLX-framdrevet som er beregnet for 12-delt, men bruker et SRAM-kjede, som jeg har forstått er litt smalere. Funker bra foreløpig. Men så var det dette med hylende bremser da. Hva var triksene der igjen? Jeg har prøvd to ulike klosser, jeg har avfettet med blåsprit, men jeg kunne ikke ha kommet overraskende på døveforbundets turgruppe en gang med den ulinga der. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted September 1 Share Posted September 1 Gratulerer! Du har lufta bremsene også? Eg har hatt bremser som har hyla etter skiverens, klossebytte og lufting, og då var det berre ny kaliper som hjalp. Håpar du finn ei løysing som er litt mindre drastisk. Litt rart om begge bremsene dine er sånn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted September 2 Share Posted September 2 Den var lekker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavvann Posted September 2 Author Share Posted September 2 torhovland skrev (13 timer siden): Gratulerer! Du har lufta bremsene også? Eg har hatt bremser som har hyla etter skiverens, klossebytte og lufting, og då var det berre ny kaliper som hjalp. Håpar du finn ei løysing som er litt mindre drastisk. Litt rart om begge bremsene dine er sånn. Ja, bremsene er luftet. Og selv om det var problemfritt, mistenker jeg oljesøl på skiver eller klosser. Bak var det i hvert fall det, da jeg et par dager etter så olje på kalipperen. Jeg har tørket godt opp, men da ligger det kanskje og lurer noen steder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted September 2 Share Posted September 2 Ja, så lenge du ikkje er 100% sikker på å ha unngått olje på klossar eller skive etter rens og klossebytte, så må du nok starte der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted September 2 Share Posted September 2 Hvis du har fått bremsevæske/olje på klossene så er det ikke nok å tørke bort, enten må du brenne dem inn ganske heftig (f.eks. blåselampe) og kanskje ha hell med det, eller bytte dem. Skivene tror jeg du kan få rene med liberal bruk av blåsprit/bremseskiverens. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted September 2 Share Posted September 2 Alfa og omega å ikke ha væske på bremsedelene, så gjør det til en god vane å flytte både klosser og skive godt unna arbeidsbenken/stativet før du starter med lufting eller lignende. Vask godt med vann og alkohol og tørk av ting som kan ha fått bremsevæske/olje på seg før du setter deler sammen igjen med klosser og skiver, skader ikke å bytte hansker eller vaske hendene heller. Etterhvert får man jo litt rutine på det og trenger ikke leke helt operasjonssal, men i starten kan det fort være man er litt pølsefinger og søler litt. 2 Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dadakool Posted September 2 Share Posted September 2 Kjøpte ny kjede fra biltema til barnesykkel project. Klart aldri å rense kjede bra nok med miljøvennlig produkter. Brente klosser med primus (med tang) utendørs noen ganger, betydelig mindre lyd men aldri helt borte. Etter kjede bli ordentlig renset, kjøpte ny klosser, renset skiver med blå sprit og lydene var borte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavvann Posted September 2 Author Share Posted September 2 Jaja, da får jeg prøve med nye klosser (og håper jeg slipper å prøve med nye kalippere). Jeg trodde liksom at jeg hadde fått litt rutine på dette etter å ha luftet x antall bremser, og føler det går som en lek. Men så var det dette med hybris da. I mellomtiden får løsningen være å bremse minst mulig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.