Gå til innhold

Klatring og sikring (Grigri+ og venstrehendte?)


Anbefalte innlegg

Selv om jeg er tjukk og tung, synes jeg det er morsomt å klatre ikke altfor harde ruter. Oppdaget at jeg sannsynligvis bryter regler på klatrehallene i byen når jeg bruker en gammel ATC-XP-type taubrems, der de fleste nå ser ut til å kreve at man bruker assistert brems.

Har snust litt på å ta i bruk Grigri som på mange måter er en ekstra sikker løsning såfremt man sørger for å ha grep rundt bremseenden, men er litt usikker på hvordan denne funker for oss som er venstrehendte. Noen som har gjort seg noen praktiske erfaringer? Frister ikke så veldig å skulle endre hvilken hånd jeg kontrollerer bremseenden av tauet med.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Grigri, men likte den ikke. Jeg måtte holde igjen låsemekanismen for å gi ut tau raskt, og oppdaget at jeg ikke alltid husket å slutte å holde igjen. Jeg har også sett en del feilbruk av Grigri. Jeg kjøpte en Wild Country Revo, den bruker du som en tradisjonell tubebrems men den har låsing som backup. Stort sett veldig fornøyd med den, eneste ulempen er at den ikke er så lett å låse av om partner vil hvile i veggen (uten å slippe ned partneren et par desimetre). Revo er helt symmetrisk, og omtrent umulig å bruke feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, arne_and said:

Jeg har brukt Grigri, men likte den ikke. Jeg måtte holde igjen låsemekanismen for å gi ut tau raskt, og oppdaget at jeg ikke alltid husket å slutte å holde igjen. Jeg har også sett en del feilbruk av Grigri. Jeg kjøpte en Wild Country Revo, den bruker du som en tradisjonell tubebrems men den har låsing som backup. Stort sett veldig fornøyd med den, eneste ulempen er at den ikke er så lett å låse av om partner vil hvile i veggen (uten å slippe ned partneren et par desimetre). Revo er helt symmetrisk, og omtrent umulig å bruke feil.

Jau, potensialet for feilbruk er definitivt der, men tror jeg har (teoretisk) koll på de viktigste momentene etter å ha sett gjennom videoene til han Hard is Easy på Youtube og flere andre, samt forstått hva som skal til for at den ikke skal låse. Selv om det er endel historier om feilbruk, som vel ofte er fordi folk blir for komfortable med å stole på at den automatiske bremsen skal håndtere sikringen for dem og slurver, er det jo også endel historier om at automatikken har redda folk fra å gå i bakken.

Men tror uansett jeg safer med å gå for en Singing Rock Rama foreløpig (bestilte akkurat en). Jeg har også sett på den der Revoen, men jeg er litt skeptisk til akkurat det med låsinga ved hviling. Sånn jeg har forstått det er eneste måte å låse av å slippe opp såpass at den slår inn på sikringa?

Ser at Edelrid har en lignende sak som Grigrien der de skriver om at den skal være egna for både venstre- og høyrehendte, mulig jeg ser litt nærmere på den når den kommer inn hos VPG igjen. Såvidt jeg ser er denne designet med tanke på at man lar tauet gå forfra og gjennom, i motsetningen til Grigrien der du vel bruker den ene siden for friksjon og dermed i utgangspunktet får den mest ergonomiske bruken ved å holde tauet i høyrehånda.

https://edelrid.com/us-en/vertical-freedom/edelrid-news/blog/press-pinch

@Jomar Henriksen Grigri+ er vel den aller nyeste, med ekstra panikkmode for sikrere som evt får panikk og åpner den enda mer hvis  partneren er på tur ned for kjapt. Men var egentlig mest det med venstrehåndsergonomi jeg stusser på. Såvidt jeg ser er det fort litt knot å bruke den hvis man ikke vil konvertere til å bruke høyrehånda på bremseenden av tauet, da det bla kun er den ene siden av Grigrien som er beregnet til å brukes som friksjonsflate ved nedfiring etc?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Poenget mitt var at jeg var klar over at det jeg gjorde var feil, men det skjedde likevel ubevisst.

Ja, såvidt jeg har prøvd meg frem til så må du slippe ned klatrer litt. Men jeg klarte å aktivere brems med veldig lite nedslipp kombinert med pressing på låsemekanismen, men det krevde såpass hard pressing med tommel at det ble ganske vondt. Uansett tror jeg Singing Rock Rama blir bra, det var den jeg konkluderte med at jeg burde ha når jeg skal klatre med en partner som liker å henge. Jeg tror det er vanskeligere å gjøre noe feil med de geometrisk låsende bremsene.

Endret av arne_and
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd alle som nevnes her i tråden, med unntak av Pinch. Den du har landet på (Singing rock rama) er veldig grei i bruk. Dog er jeg høyrehendt, så kan ikke kommentere på akkurat det du spør om. Bruker som regel grigri selv. Tror det du sier at det kan bli litt knot å bruke grigri om du ikke vil konvertere til høyrehånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg skrev dette ser jeg at Pinchen ser ut til å ha kommet på lager i Oppdal, så spørs om jeg får ta en tur innom og se litt på den etterhvert og. Ikke at jeg trenger den nå da, men kul hardware og de greian der…

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ndreas said:

Jepp, har sett den der, og er vel egentlig litt konkrete erfaringer med å gjøre det på det viset jeg fiska litt etter.

Men tror kanskje jeg skal avvente og se litt erfaringer med den Pinch-saken til Edelrid dukker opp blant testere og se om det er et bra alternativ for oss skeivhendte.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assisterende brems betyr som nevnt over ikke nødvendigvis Grigri o.l. :
https://klatring.no/sikkerhet/fagstoff/anbefaling-av-taubrems/

Geometrisk assisterende taubrems fungerer på omtrent samme måte som gamle ATC,  osv. , men skal brukes med riktig karabiner for korrekt/optimal funksjon. Hvis ikke så kan den låse for dårlig, samt sikkert også for godt.

Jeg har brukt både Singing Rock Rama og ATC Pilot og jeg syns begge fungerte bra med DMM Belay Master, både til å ta inn, gi ut og fire ned. Jeg brukte hele hånden til å vippe bremsen oppover ved nedfiring og syns ikke det var vanskelig. Jeg har dog klatret for lite etter at jeg kjøpte taubremsene til noen lang tids erfaring.

Jeg har også Grigri v.2, dvs. forrige versjon (samt også v.1) som er veldig bra til til sikring på toptau, men nedfiring krever litt erfaring. Dagens Grigri og Grigri+ skal være bedre å fire ned med, og det høres fint ut. Jeg hadde kjøpt Grigri+ for anti-panikk-funksjonen i dag. Edelrid Pinch ser også veldig interessant ut og jeg hadde nok prøvd den selv. Hvis noen vil prøve noen av bremsene jeg har i bartebyen så skrik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, rokkitan said:

Jeg har brukt både Singing Rock Rama og ATC Pilot og jeg syns begge fungerte bra med DMM Belay Master, både til å ta inn, gi ut og fire ned.

Hmm, jeg har Belay Master sjøl (eneren), men bestilte meg ny karabiner, da den nevnes spesifikt som en låsekarabiner som ikke er anbefalt brukt med Rama pga plastsaken som skal garantere rett låsing av karabineren her: https://www.vpg.no/Singing-Rock-Rama/259101/

Gikk for en sånn: https://www.vpg.no/Ocun-Condor-HMS-Triple/259930/

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (1 time siden):

Hmm, jeg har Belay Master sjøl (eneren), men bestilte meg ny karabiner, da den nevnes spesifikt som en låsekarabiner som ikke er anbefalt brukt med Rama pga plastsaken som skal garantere rett låsing av karabineren her: https://www.vpg.no/Singing-Rock-Rama/259101/

Hmm, det er visst for lenge siden jeg var på klatring sist. At plastsaken på Belay Master kommer i konflikt med bremsen bør man lett se før man starter, men ikke alle tenker på det eller har praktisk sans. Jeg kjøpte også en ny karabiner i da jeg kjøpte bremsen etter at jeg fant at de ikke fungerte sammen. At diameter/utforming på karabin passer i forhold til brems med geometrisk assisterende brems er litt verre, men kan som med alle nye taubremser og nye klatrere gjerne testes så fort klatreren er et kort stykke opp i veggen, så man er sikker på at alt fungerer før man skal sikre på og fire ned fra større høyde. De gamle Grigri'ene krevde litt trening på nedfiring og da var det dog greit å ha lengre strekning å trene på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, blir nok litt fikling for å få inn teknikken uansett, får gjøre det i lav høyde 🙂

Jeg vil heller sikres av noen som er dønn komfortabel med sin uassisterende brems enn noen som fikler med en brems de ikke er helt sikre på teknikken på.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt klatringa på hylla, men i høyglansdagene var det Reverso som var poppis. 

Hadde en GriGri, men ble aldri venn med den. Det at man måtte dra i den spaken for å fire ned var en potensiell fallkilde da det var kort vei mellom litt nedfiring og fult fall synes jeg. 

Med rett tau og god ATC er det ikke noe stort problem for sikrer å la klatrer hvile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Knirkekne said:

Hadde en GriGri, men ble aldri venn med den. Det at man måtte dra i den spaken for å fire ned var en potensiell fallkilde da det var kort vei mellom litt nedfiring og fult fall synes jeg. 

Med rett tau og god ATC er det ikke noe stort problem for sikrer å la klatrer hvile?

Nyeste versjon av Grigri har en sånn panikkfunksjon som låser igjen om du drar for langt. Men virker å være litt irritasjonsmoment og for endel rutinerte. Samme med den Pinch-saken jeg linka til over, den har vel og mulighet til å deaktivere panikkfunksjonen. 

Har ingen problem med ATCen min, kun det at jeg visstnok bryter reglene i klatrehallene, så derfor jeg tenkte det kunne vært aktuelt å teste ut Grigri i samme slengen, men nå endte det med en relativt enkel geometrisk assisterende brems i stedet. Får den vel i dag.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nye Grigri og Grigri+ har såkalt gradert nedfiring, i motsetning til den originale og versjon 2. Det skal gjøre det lettere å få jevn nedfiring. Jeg har både v1 og v2, men har dessverre ikke fått prøvd de nyeste. Nedfiring med Grigri v1 og v2 er litt vanskelig og krever en del trening for å få jevn. Edelrid Pinch så enda mer fristende ut å prøve enn nye Grigri og Grigri+.

Reverso og lignende er super til klatring når ruta har flere taulengder, spesielt hvis man skal sikre en eller to som kommer etter oppover og de tar litt pauser, men fungerer også fint til å sikre på led. Vanlige tau-/tubebremser fungerer fint til det meste, men man må være litt oppmerksom på eldre modeller og nyere tynne og/eller glatte tau.

Det er også veldig behagelig å bare holde tauenden uten å bruke krefter hvis man sikrer noen som jobber på en rute på topptau, så Grigri og lignede er veldig fine til det.

Endret av rokkitan
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg begynte klatrekarrieren med å sikre på en reverso, syns det var greit, men så snart jeg fikk meg wn grigri var jeg solgt. Grigri (+ versjonen) har jeg brukt i 4 (snart 5) år, og er kjempefornøyd. Er i utgangspunktet høyrehendt, men jeg har lagt meg for vane å dra inn tau med venstre - dette gir jo da at jeg også gir ut tau med venstre. Jeg tror rett og slett det krever litt (korrekt) opplæring, og en del øving for å få sikring med grigrien til å flyte bra. 

Når jeg skal gi ut tau har jeg bremsetauet i en lukket venstre hånd, løfter hånda opp til bremsen, og  legger tommelen oppå bakstykket av bremsen, for å få av "låsen". Når jeg er ferdig med å gi ut tau, lukker jeg tommelen rundt tauet og senker hånda ned igjen til omtrent hofte-nivå. Høyrehånda styrer kun hvor mye tau jeg skal ta inn og ut. Grigrien er meget behagelig i bruk, særlig ved prosjektering (hvis det er en som klatrer mye på samme seksjonen av ruta), siden man i stor grad får hjelp til å holde igjen av bremsen. 

Når jeg skal fire ned, bytter jeg rett og slett hånd, og bruker venstre hånd på spaken, mens høyre hånd har bremsegrep på tauet. Har aldri hatt noe problem med dette, ettersom jeg utfører det byttet rett før klatrer skal ned, og det tar meg sjeldent mer enn 1-2 sekunder. 

Vanlige tubebrenser er i mange klatrehaller blitt forbudt å bruke (ifølge NKF sine nye retningslinjer), og det er heller ikke lov å bruke på kurs. Derfor har man gått over til GAT (typen Mammoth sin Smart eller Singing Rock sin Rama). 

Reverso er, som du sier, en fin mellomting siden det gir samme sikringsbevegelse som en GAT, i tillegg til at den kan brukes på multipitch (flertaulengder). Likevel vil jeg anbefale deg å gå for enten en Grigri eller en GAT dersom det er led eller topptau det hovedsakelig går i, og så kan man eventuelt investere i en Reverso 

Håper dette hjalp noe😊

Endret av Klatrern
Tilleggsopplysninger om nedfiring
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet Ramaen i går, og funka fint nok den. 

Eneste jeg bet meg merke i av negative ting, er at å gi ut mye tau ifm klipping på led gikk veldig stakkato (bruker litt tjukt tau), mulig jeg var litt reservert i hvor mye jeg turte å åpne opp bremsen ved å skyve den fram med tommeltotten på bremsehånda. Mener nå jeg bruker ca samme teknikk som de viste i produktvideoene sine.

Får prøve den noen flere økter, men kjenner jeg er litt nysgjerrig på den Revoen eller Pinchen fortsatt. Ser for meg den Revoen er veldig fin å gi ut mye tau med hvertfall.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si fra om det blir aktuelt. Tenker jeg må prøve den Ramaen et par økter før jeg konkluderer med at jeg vil bruke noe annet, og er en viss fare for at jeg bare sender en ordre til VPG nå når du bekrefter antagelsene mine 🙂.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...