Gå til innhold

Utvendig eksponert eller full dekket kabling?


Anbefalte innlegg

Som tidligere uttrykt så er jeg en smule skeptisk til for mye mikkmakk og skjulte løsninger som kan gå i stykker på grussykler. Skal det være litt eventyrsykkel burde man kunne omtrent demontere, kable om og montere på nytt med enkle verktøy osv. 

Hvis man setter intern kabelføring helt til side, hva er argument for og imot å bare føre girkabel i strømpe hele veien? Må selvsagt passe med rammen, men vil jo gjøre sykkel enda mer "vedlikeholdsfri". 

image.jpeg.ed15239e939574b74f55b232de62a09e.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i ferd med å gratulere deg med flott Mehteh, men så slo det meg at jeg hadde sett den før 😀

Mer teknisk begavede enn meg kan sikkert gi deg bedre svar i mer presist språk, men jeg har merket meg:

- Strømpe hele veien: Beskyttelse mot elementene, men mer friksjon mellom strømpe og kabel. Potensielt litt mer vag giring. Har selv valgt full strømpe på vinter- og eventyrsykkelen, selv med intern kabelføring i rammen 🙂

- Eksponert kabel: Mindre friksjon mellom strømpe og kabel med potensielt litt mer presis girrespons. Større krav til vask og vedlikehold for optimal funksjon. Har likeledes eksponert kabel på landeveissykkelen.

Mer kvalifisert hos Cycling Weekly: Clash of the cables: Fully housed or partially exposed?

For øvrig deler jeg skepsisen til intern kabelføring særlig i betydning styreoppsett med integrert kabelføring 😀

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (9 minutter siden):

Sram axs😎

Loddebolt og pc er ikke ting jeg har med som standard verktøy på sykkelen 🙂 

Elektronisk giring er sexy som fy, men er jo uendelig flere feilkilder med det enn mekanisk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vel, jeg har selv ved et uhell klippet over en bremseslange som gikk utvendig på rammen. Kabler/strømper ER mer beskyttet når de ligger inni rammen. Ulempen er først og fremst at man må koble fra alt ved bytte av styrelager. Jeg har 31000km på min stribe og 27000km på min carbonda696. Fremdeles ingen tegn til å måtte bytte disse. Så om man sykler f.eks 5 000km pr år på en sykkel vil dette tidligst komme hvert sjette år. Da må man sikkert gjøre en stor vedlikeholdsjobb på sykkelen uansett hvis den ikke allerede er solgt. Ingen av mine sykler har skikkelig intern kabling, men den neste skal ha det.

Endret av Sun Flyer
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (2 timer siden):

- Strømpe hele veien: Beskyttelse mot elementene, men mer friksjon mellom strømpe og kabel. Potensielt litt mer vag giring. Har selv valgt full strømpe på vinter- og eventyrsykkelen, selv med intern kabelføring i rammen

Mer friksjon eller ei er avhengig av hvordan eventuell ekstern vaierføring er løst. Akkurat på den rammen vi har til felles så er min erfaring etter å ha byttet til heltrukken strømpe (etter tips fra deg, takk for det!) at giringen er blitt MER presis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk til utvendig kabelføring på stål og aluminium, til allsidig bruk, og helst via overrør og setestag så man slipper skarp knekk til bakgir og søkk under krank hvor det samler seg fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (10 timer siden):

Loddebolt og pc er ikke ting jeg har med som standard verktøy på sykkelen 🙂 

Elektronisk giring er sexy som fy, men er jo uendelig flere feilkilder med det enn mekanisk.

Tror du fly har kablet styring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (11 timer siden):

Ingen av mine sykler har skikkelig intern kabling, men den neste skal ha det.

I dag betyr oftest skikkelig intern kabling ingen synlige kabler, altså integrert kabelføring i styreoppsett så vel som i rammen. Om det er det du har i tankene, så velg for all del en løsning som ikke er for knotete å tilpasse eller demontere med tanke på flyfrakt i enkel koffert til ultradistanseritt på andre siden av jordkloden 🙂 For ikke å snakke om å skåne den stakkars mekanikeren som måtte skru på sykkelen.

rokkitan skrev (7 timer siden):

Ja takk til utvendig kabelføring på stål og aluminium, til allsidig bruk, og helst via overrør og setestag så man slipper skarp knekk til bakgir og søkk under krank hvor det samler seg fuktighet.

Og gjerne med kabelføringen på oppsiden av overrøret, som vi husker fra våre kjære krossykler. Behagelig når man bærer sykkelen på skulderen over steinrøysene 🙂 Eksponert kabel kan dog komplisere bikepacking-oppsett.

***

For øvrig var trådstarters spørsmål konkret om dekningsgrad av strømpe på kabel, altså hvorvidt utvendig kabel bør ha heldekkende strømpe eller delvis eksponert kabel.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (10 timer siden):

Mer friksjon eller ei er avhengig av hvordan eventuell ekstern vaierføring er løst. Akkurat på den rammen vi har til felles så er min erfaring etter å ha byttet til heltrukken strømpe (etter tips fra deg, takk for det!) at giringen er blitt MER presis.

Hvilken ramme er dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at hvis man bruker ytterkabel (?) av noenlunde god kvalitet, så skal det en del til før man får betydelig fleks i girwiren. Bruker man en som har bra belegg i tillegg så fjerner man omtrent alle kilder til friksjon, variable i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (35 minutter siden):

Har du en flåte mekanikere som sjekker sykkelen din veldig ofte?

Trenger ikke det når det bare fungerer 😎 .

Nå vet jeg at jeg er flåsete, og antagelig vil  dette slå kraftig tilbake  ved første anledning .

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (1 minutt siden):

antagelig vil  dette slå kraftig tilbake  ved første anledning .

😀

Ja, nå jinxet du nettopp deg selv og må leve med frykt hver gang du krysser øde fjelloverganger, dype skoger og tette jungler.

  • Haha 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (2 timer siden):

For øvrig var trådstarters spørsmål konkret om dekningsgrad av strømpe på kabel, altså hvorvidt utvendig kabel bør ha heldekkende strømpe eller delvis eksponert kabel.

Som noen tidligere har nevnt så er det avhengig av hvilken løsning som er valgt, hvor og hvordan sykkelen brukes, samt også hvordan man vil ha vedlikeholdet. På en vintersykkel som brukes i kuldegrader vil jeg uansett minimere muligheten for at det kommer inn vann og så fryser. På sykler som har åpen vaierføring og en liten bit strømpe rett før bakgiret så må man regne med å bytte ut strømpen regelmessig. Å dra vaier åpent under kranken syns jeg alltid har virket som en dårlig løsning med ekstra friksjon og derav følger også (litt) strekk i vaier. For en sykkel som kun brukes i godt vær og fine veier så kan det være åpent, enkelt og lett. Intern vaierføring ser veldig fint ut og så lenge det er løst med intern føring eller lett tilgang så er det greit. Ruting via styrelager og når man må til med magnet osv. er uaktuelt å kjøpe.

Jeg personlig har blitt mer og mer glad i at det er enkelt og lett å fikse selv.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (5 timer siden):

😀

Ja, nå jinxet du nettopp deg selv og må leve med frykt hver gang du krysser øde fjelloverganger, dype skoger og tette jungler.

Jepp, og første og beste anledning til det er  ett eller annet sted mellom vest og Østlandet på 17.mai😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...