Gå til innhold

Pc/mac til Lightroom, hva må jeg ha?


Anbefalte innlegg

Etter å ha kjøpt speilløst kamera rundt juletider i fjor, begynner det å bli relativt klart at datautstyret i huset ikke helt henger med. Vi abonnerer på Lightroom, og synes egentlig det er en veldig grei løsning for å håndtere bildene (råformat).

Utfordringen er bare at vår tilårskomne laptop på ingen måte henger med lengre, og sliter selv med importering av bildene. Vi må derfor ha ny datamaskin av en eller annen sort.

Bruk blir i hovedsak nevnte bildebehandling, samt å kjøre zwift. Det kan hende det hadde vært hyggelig å kunne kjøre et spill på den i ny og ne, det er ikke høyt prioritert. 
 

Vi (les: spesielt kona) er opptatt av at dette skal være et lavkostnadsprosjekt der vi ikke bruker mer enn nødvendig. Samtidig har jeg et ønske om å ikke kjøpe meg inn i å måtte bytte utstyr igjen om et par år fordi det igjen går i sirup. 
 

Jeg har levd hele studietiden min med Mac, og hele familien er på epletelefoner. Jeg har derfor sett litt på brukte Mac mini, men jeg ser de er godt priset selv på bruktmarkedet.

Hva må jeg egentlig ha, hva er kjekt å ha, og hva skal jeg egentlig se etter i jungelen på bruktmarkedet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er verdt å tenke på er oppgraderingsmuligheter.

Har en iMac med Retina som jeg er knallfornøyd med. Dog, lite lagring og ingen muligheter for oppgraderinger irriterende. Personlig kjøpte jeg iMac av rene estetiske grunner, men skjermen er finfin og jeg savner den ofte når jeg er på andre ganske OK skjermer.

Har sett flere har mindre kabinett, slik at det ikke ser ut som man er en hardcore gamer. Da kan pcen plasseres litt mer hensiktsmessig.

(Må innrømme at jeg en poser. Bruker Bootcamp og er 98% av tiden i Windows.)

  • Like 1
  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et tips til hva du burde kjøpe, bare for å illustrere at man trenger ikke noe nytt og veldig dyrt; har en Lenovo Thinkpad T470 jeg kjøpte brukt til studiene i 2018, fungerer fortsatt fint til å kjøre Lightroom og det meste annet! Tror jeg betalte 5.5k, men alt har jo blitt mye dyrere siden da. Vokste opp med Apple så var litt tilvenning til Windows, men gikk greit. Skulle gjerne hatt en litt større/bedre skjerm... Arvet en gammel iMac jeg tenkte å bruke til det, men den var for gammel til å kjøre lightroom. Se på hvor mye RAM aktuelle maskiner har, du burde ha minst 4G, ideelt 12GB eller mer.

Når jeg er hjemme på besøk hos foreldrene mine bruker jeg deres Mac mini, sliter noen ganger med Lightroom der også.. Har lest at en del opplever at Lightroom er tregt selv på ny PC/Mac, er noen ting man kan gjøre for å prøve å forbedre det om du ikke allerede har gjort det. Google feks "how to improve slow lightroom" så kommer det opp litt forskjellig. Om dere har lite lagringsplass på nåværende maskin kan det også påvirke hastigheten på Lightroom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mac-bruker selv, men hvis du vil gå for Windows så ville jeg kjøpt en av de nye ARM-utgavene eller ventet på Intel Lunar Lake til høsten for å få noe som er konkurransedyktig

https://www.notebookcheck.net/Microsoft-Qualcomm-and-their-OEMs-have-announced-over-a-dozen-Snapdragon-X-devices-so-far.839871.0.html
https://www.anandtech.com/show/21425/intel-lunar-lake-architecture-deep-dive-lion-cove-xe2-and-npu4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har en i5 7200U-prosessor og 8gb ram så vidt jeg skjønner. En HP pavillion-sak. Mulig den kan «fikses» så det kjører bedre, men per nå er det helt håpløst.

Det jeg har fundert på som en potensiell løsning er en rimelig gamingpc fra Finn hvis det kan være en økonomisk grei løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så ble spørsmålet plutselig et litt annet 😅 konas laptop sa plutselig takk for seg i kveld, så vi er nå en midlertidig datamaskinløs husholdning. 

Laptop ble da plutselig mer fristende, da kona gjerne vil kunne bruke den i stua også, selv om det muligens må forhandles om. Brukt er fremdeles høyaktuelt, og en sannsynlig løsning. 

Hva må jeg egentlig ha av specs? Og kan f.eks en brukt MB Air være et fint alternativ? Eneste er at nesten alle som ligger ute er 8gb ram, og Adobe anbefaler 16 for lightroom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Adobe anbefaler ikke bare 16 GB ram, Med den nye Denoise AI kreves det langt høyere krav til GPU. Det var en av grunnene til at jeg ble nødt til å kjøpe meg en ny PC som var langt kraftigere.

Du kan jo teste Denoise AI , der estimert brukt tid kommer opp. Screenshotet er fra en Youtube video.

Jeg brukte mellom 10-15 minutter på min gamle PC . Kjøpte en ny med RTX 3060ti , og tiden gikk ned til5-10 sec. Er det snakk om MAC , tror jeg det anbefales minimum M1 chippen , eller helst nyere M2

 

 

2024-06-06_225935.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med å tråle både Finn og diverse outlet. Fant en Acer gamingpc med 3060ti, i5-prosessor og 16gb ram til 6600kr. Satser på at det funker bra, så får vi være flinke til å synkronisere albumer til iPaden for sofakikking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...