Jump to content

Påvirke busselskap til å tillate sykkel på som bagasje


Pludrepapp

Recommended Posts

Denne helga er sambo og jeg invitert i et bryllup på Østlandet. Sambo har reist i forveien med bilen, og jeg hadde gledet meg til at jeg skulle ta buss fra indre Sogn, over Hemsedalsfjellet til Nesbyen, og deretter sykle et par hundre km videre derfra. 

Men Vybuss satte kjepper i hjulene for planen; de tillater ikke sykkel som bagasje på linja VY170. Avhengig av hvor strengt jeg tolker bagasjereglene, tillater de heller ikke sykkel pakket i sykkelbag. Riktignok har jeg ved ett tilfelle har erfart at det har gått fint.

Jeg fikk tak i hyggelig kundeservice hos Vybuss, både på telefon og chat, og gitt tilbakemeldingen om at jeg opplever at Vybuss dermed bryter med eget mål som er:

Sitat

Vi har som mål å gjøre det enkelt å velge miljøvennlig slik at enda flere velger å reise med buss og tog, og transportere gods med jernbane.

Jeg kunne tenkt meg å prøvd å påvirke busselskaper til å kunne ta med sykkel. Jeg kan tenke ut flere metoder:

  • Vise etterspørsel etter tjenesten, slik jeg delvis allerede har gjort.
  • Påvirke dem som skriver utlysninger på busslinjer (kanskje via Syklistforeningen)
  • Være sur på bussjåfører (dårlig strategi)
  • Skrive leserinnlegg

Har forstått at sykkel med Vy-tog også tidvis er en utfordring rundt Oslofjorden. Jeg har også forståelse for at toglinjene ikke har plass til ekstra vognsett med sykkelstativ i rushtrafikken. 

Noen andre som har opplevd lignene? Eller bedrevet tilsvarende lobbyvirksomhet?

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke så relevant for langdistanse / ekspressbuss, men lokalt kunne man jo hatt sykkelracks bak på buss. Relativt vanlig i deler av Sveits i alle fall, funker gull for å bruke buss til shutling

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er noe Vy har begynt med de siste par årene, i 2021 hadde jeg med sykkel på Vy-nattbuss (VY146), etter litt graving i innboksen ser jeg at da betalte jeg et par hundre eksta for sykkel, men har i ettertid sett at det valget er borte. Ganske irriterende, men samtidig synes jeg nattbuss er skikkelig dritt så det er greit å ha en unnskyldning for å slippe den også 😉

Link to comment
Share on other sites

Tja, i fjor reiste jeg med vy nattbuss fra Åndalsnes til Oslo etter å ha brutt eventet "Bright midnight". Når bussen kom gikk jeg til sjåføren med appen klar til å kjøpe billett. Så sa jeg at det kun er aktuelt om han har plass til sykkelen. Han fant en fin plass til den. Dette var en toetasjes buss. Men det er veldig synd at de ikke kan garantere plass. Videre reiste jeg også med buss til Bergen. Norway bussekspress. Der gikk det an å kjøpe sykkelbillett på forhånd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har reist mye Oslo - Stockholm med Bus4You (som er det svenske underbruket av Vy Buss) med sykkel.

Trikset jeg bruker er å pakke sykkelen i sykkelkoffert og betale for spesialbagasje. Det har gått uten problemer alle gangene, hva du har inni den store kofferten har jo ikke busselskapet noe med (og ingen har spurt heller).

Om du velger denne løsningen så har du i det minste redusert problemet til oppbevaring av sykkelkoffert på Nesbyen 🙂 (Forutsatt at dere kjører samme vei hjem og kan plukke opp da)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette går mye på hva bussen er godkjent for;
noen busser har egne lasterom mens andre kun er laget for persontransport. I sistnevnte busser prioriteres rullestoler og barnevogner foran sykler.

Det å henge sykler bak på bussen er en dårlig ide, dels er det en gavepakke til alle sykkeltyver og dels kan de falle av.

Det å grine til bussjåføren hjelper nok ikke for hvordan busselskapet foretar sine innkjøp av busser, hvis du vil påvirke valget av busser ville jeg kontaktet ledelsen direkte eller fått en eller annen (lokall)avis til å ta opp temaet

Link to comment
Share on other sites

Dersom de virkelig mente det med å fremme miljøvennlige løsninger og frakte gods, så finnes det MASSE løsninger.

En måte er å montere på et sykkelstativ på enden av bussen, på samme måte som en kan gjøre det på bobiler. Da finnes det løsninger hvor en med en elmotor heiser opp syklene slik at de ikke er i veien for biler / tyver. F.eks. denne: Sykkelstativ E-Bike lift For 2 sykler - Caravan.no AS

Et annet alternativ er som det ble gjort i 2011 - å lage et mer mekket alternativ (ser ikke like elegant ut). Ser de fikk til det på 22 busser for 1,5 mill. Ta med sykkelen på bussen – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio

I tillegg kunne en jo hatt hengerfeste på bussen, og bare ha venlig lite sykkelstativ for 3 sykler sammenslått i bagasjerommet på bussen, og tatt ut ved behov....litt som barneseter...

Men er vel ikke noen som gidder å gjøre noe. Nesten så det burde vært krav til sykkelstativ ved anbudsrundene på buss, i bestillingen fra myndighetene/interkommunale busselskaper...på lik linje med rullestol-tilgang. Særlig siden det koster så lite, og kan føre til ekstrainntekter (kan ta barnebillett for sykkelen f.eks.). Så presset må sikkert komme mot de som setter opp anbudskriteriene.

Ser noen har løst det med sykkelhenger og:

Buss + sykkel = sant! (farte.no)

 

Sykkelstativbobil.jpg

Sykkelstativvv.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...