baroudeur Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni Vi overtok en Husqvarna 315 da vi flyttet og den fungerte i utgangspunktet greit da vi startet den for første gang i vår. Deretter fikk vi et kabelbrudd som var enkelt å skjøte. Plutselig mistet vi sløyfesignalet igjen uten foranledning og det har vist seg å være hard nøtt å knekke. Vi har gjort følgende tiltak: Byttet skjøtekobling ved eksisterende brudd. Byttet base. Kjøpt verktøy for å søke etter kabelbrudd uten å finne brudd. Hatt servicemann for å søke etter kabelbrudd uten å finne brudd. Konklusjonen er at kabelen ikke har noe brudd og at basen er i orden. Samtidig ble vi anbefalt å bytte kabel fordi det ikke er noe annet å gjøre. Jeg antar det er flere her som har disse ubrukelige doningene kjørende rundt i hagen sin og kanskje har erfaring fra lignende situasjoner der løsningen var noe annet enn å bytte kabel? Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruskverner Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni Har du sjekket https://www.roboticmowerservices.com/post/troubleshooting-a-no-loop-signal-error-on-a-husqvarna-automower ? Ganske mange tips der som går ut på å bruke multimeter for å finne hvilke komponenter som ev. er ødelagt. Eller så kan du jo selge en sykkel og kjøpe Ecovacs GOAT i stedet 🙂 https://www.tek.no/samletest/i/q18yGO/robotgressklippere-uten-kantledning 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni Vi hadde en gardena klipper, og den hadde samme symptomer i vår. Mistet sløyfesignal, lagde nytt signal, så gikk den en dag så stoppet den. Leverte den på verksted, de ba meg finne kjøpskvittering . Jeg fant den til slutt, da viste det seg at klipperen var to uker over garanti 😎 Nå låner vi naboens klipper 👍 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 19. juni Forfatter Del Skrevet 19. juni Vi klarte å løse det. Enn så lenge. Vi begynte å rive opp kabelen helt til vi kom til en ny skjøt. Denne byttet vi uten endring. Ved siden av denne var det nok en skjøt, denne byttet vi også og da løste det seg. Nå er det eneste vi trenger å stri med den kroniske fastkjøringen (fire ganger til nå i dag, men det er delvis vår egen skyld). Til neste gang sløyfen ryker uten foranledning, da. 2 1 Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni Vår klipper hadde en lur taktikk; den kunne gå i ukesvis uten problemer, helt til vi reiste på ferie. Da hoppet den over styrekabel umiddelbart, og vi kom hjem til en urskog. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andersar Skrevet 20. juni Del Skrevet 20. juni Har dere prøvd.....å ikke ha plen...? 😄 Jeg har kanskje 100m2 til sammen, resten er plantebed, dekket med grus, betongheller eller platting. Snart er plenen ytterligere redusert, takket vært 10m3 med ny morenegrus. 3 Siter Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 20. juni Forfatter Del Skrevet 20. juni andersar skrev (1 time siden): Har dere prøvd.....å ikke ha plen...? 😄 Jobber med saken. 10 tonn singel and counting. Men litt må vi ha. Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eirikur Skrevet 20. juni Del Skrevet 20. juni Har du målt ohm på kablene? Disse verktøyene for å finne brudd fungerer best på totalbrudd. Hvis noe bare er avisolert et det verre å finne. Sørget du for å jorde skikkelig den svarte kabelen? Alfa omega for at det skal fungere nogenlunde. Den har guidekabel? Koble ut alle kablene fra ladeplata. Mål ohm på følgende komboer på grensekabel: Venstre+Høyre Venstre+Guide Høyre+Guide Dette vil gi deg svar på hvilken sløyfe problemet ligger. Ohm ligger vanligvis på rundt 2-5, men ikke bør ikke over 20. Har du brudd eller dårlig kontakt er ohmen ofte noen hundre. Typisk bruddpunkt er skjøten hvor guidekabel er koblet på grensekabelen. Bytt den om du ikke har gjort det. I mitt eksempel har jeg målt 300 ohm og "kabelbrudd" på den ene sløyfa pga denne skjøten. Det kan også være selve skoen som kobles til ladeplata. Bytt til bedre kabelsko av slik type (flatstifthylse, men husker ikke dimensjon, så mål): https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/flatstifthylse-15-25-mm-10-stk-2000050978 Du kan også lage deg en 1 meter lang testsløyfe og koble på høyre+venstre på ladeplata for å se om indikatorlyset blir rett. Cluet her å bekrefte/eliminere om det er selve kabelen eller koblingene det er noe feil med. Men om disse tingene virker OK, så kan det være kretskort i ladeplate eller klipper som er gåen! Om du skal reparere/ skjøte kabel, bruk skjøtehylse og krympestrømpe med lim. Ikke disse koblingene fra klipperprodusentene. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 21. juni Forfatter Del Skrevet 21. juni Eirikur skrev (12 timer siden): Typisk bruddpunkt er skjøten hvor guidekabel er koblet på grensekabelen. Det var brudd i en skjøt like ved denne skjøten. Vet ikke om ohm ble målt av servicemannen som var ute, men han fant i hvert fall ingenting. Eirikur skrev (12 timer siden): Om du skal reparere/ skjøte kabel, bruk skjøtehylse og krympestrømpe med lim. Ikke disse koblingene fra klipperprodusentene. Gjør nok det neste gang. Nå brukte vi kjipe koblinger + noen runder gaffa. Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eirikur Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni Tiden man sparer på gressklipping blir noen ganger oppveid av problemsøking og løsing... Har 315x. Hva den GPS'en gjør er jeg jammen usikker på. Den går jo bare i det faste mønsteret uansett: kjører til grensekabel, vrir seg noen grader og gjenta. Den er hvertfall ingen hjelp i å finne guidekabel eller ladestasjon. Den søker jo ikke en gang i riktig himmelretning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furu Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Eirikur skrev (13 timer siden): Tiden man sparer på gressklipping blir noen ganger oppveid av problemsøking og løsing... Har 315x. Hva den GPS'en gjør er jeg jammen usikker på. Den går jo bare i det faste mønsteret uansett: kjører til grensekabel, vrir seg noen grader og gjenta. Den er hvertfall ingen hjelp i å finne guidekabel eller ladestasjon. Den søker jo ikke en gang i riktig himmelretning. Min 430x bruker GPS’n som tyverisikring. Har et geofence som gjør at den varsler og viser lokasjon. Vet ikke om den brukes til noe annet… Siter /Stig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.