Gå til innhold

Er RAD et velfungerende mål for å finne riktig størrelse?


Anbefalte innlegg

Jeg står mellom to størrelser på ny terrengsykkel, og lurer på opp eller ned.

Mange sier at gå ned for å få den mer leken, og opp for å få den mer stabil i høy fart. 
 

Jeg kom over denne filmen hvor den måler RAD og mener for mange har alt for store terrengsykler. Har noen her erfaring med å benytte RAD-mål for å finne riktig størrelse?

Link til film om RAD-måling: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lekt litt med RAD og det er et spennende system. Når det er sagt så er kroppen jammen tilpasningsdyktig, og du kan kjøre fort og ha det gøy på mange typer sykler. Det er bare å se på utviklingen av sykkelgeometri de siste 30 årene, og hva dyktige syklister får til på alt fra BMXer til lange ebike-monstre. 

Det jeg liker best med RAD er at den gir en indikasjon på hvor mye "vektstang" du må bruke for å navigere en sykkel, særlig med tanke på følelsen av å løfte f.eks forhjulet i en klatring. Jeg tenker at det er ekstra viktig nå som sykler gjennomgår to megatrender: Lenger reach & slakere styrevinkel. Begge disse parameterene flytter forhjulet mye lenger frem enn tidligere. Selv om begge er positive bidrag (i mine øyne) til bedre terrengsykler, så trenger det ikke bety at syklene blir bedre på alt. Og mye av mye kan ofte bli for mye (dagens visdomsord). I tillegg er seterørvinkelen på vei fremover på sykkelen, og det bidrar mye til hvordan sykkelen oppleves når man både sitter og står. 

jeg kjører med reach på 478mm på min Ibis Exie. Når jeg beregner reach fra min RAD så gir det meg en anbefalt Reach på 455. Ironisk nok har den sykkelen jeg har følt meg mest leken på de siste 5 årene en Reach på 452 (Yeti SB100), den var som en rallysykkel. Skikkelig morsom. Jeg husker jeg savnet det på Ibisen (som har svært mange andre fordeler) når jeg fikk den. Når RAD blir for lang, så må du dra ekstra hardt i styret for å f.eks løfte sykkelen over en stein, bunnyhoppe osv. Samtidig er det svært mange andre mål som spiller inn.

Bruk RAD som et mål for å forstå om du har en sykkel kan oppleves som leken eller dorsk, samtidig som mye kan gjøres med styrefremspring, sweep på styrer, seteposisjon osv. 

Endret av Trond Vidar
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at (omtrent?) alt man gjør aktivt av håndtering av en sykkel, skjer mellom føtter og hender. Sittende klatring er noe du gjør mellom rumpe og føtter, med litt hjelp fra overkropp for å holde deg nede om det er veldig bratt. Statisk kraftoverføring i overkroppen mens man klatrer sittende er bortkastet muskelbruk, det er jo ikke der fremdriften skjer. Kanskje derfor ekstra bratte klatringer er lettere med setet litt nede? Men om R.A.D.-målet er riktig for generell sykling på sti, vet jeg ikke. Jeg har eksperimentert mye frem og tilbake med stemlengder, og det skal ikke så mye til før jeg er utenfor det området hvor jeg klarer å være aktiv på sykkelen. Noen ganger handler det om å ha hendene langt nok bak i forhold til fremhjulet for å kunne dytte sykkelen gjennom chunk, og andre ganger handler det om bevegelsesfrihet til å flytte vekten rundt på sykkelen når det er løst/glatt/ukjent underlag. 

Jeg ser også at R.A.D. kan finnes ved å ta høyden sin og gange med et tall, men da får man jo ikke tatt høyde for forskjellige proporsjoner. Noen syklister er bare bein, mens andre er bare armer og rygg. Måler man som i videoen, ved å stå som man gjør på sykkelen og så måle fra føtter til lukket hånd, får man det man faktisk får på sykkelen.

Å ligge på ryggen med føttene klikket inn i pedalene var jo en kjapp måte å måle hvor nærme man er R.A.D. på sine egne sykler. Her skal det måles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...
On 8/12/2023 at 1:10 PM, baronKanon said:

Har lest boka, og angrer på at jeg ga fyren penger. Fyren har ikke noe grunnlag for filosofien sin, og han mener at jeg skal ha godt over 800mm styre. Null biomekanisk basis på hans regler. Så nei, drit i RAD. 

Korleis reknar han styrebreidde? 

 

Ser RAD bekrefter mistanken eg har hatt med sykkelen eg har no: den er eigentleg  for stor for meg. Det funker, men blir sittande med litt mykje vekt på armane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Arnebv said:

Ser RAD bekrefter mistanken eg har hatt med sykkelen eg har no: den er eigentleg  for stor for meg. Det funker, men blir sittande med litt mykje vekt på armane. 

For mye vekt på armene kan fort være feil høyde på styret, for kort vei frem til styret, svak korsrygg/hofte, mangel på teknikk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, baronKanon said:

For mye vekt på armene kan fort være feil høyde på styret, for kort vei frem til styret, svak korsrygg/hofte, mangel på teknikk... 

Tja. Aldri hatt større sykkel enn eg har no, 47mm lengre reach enn forrige. Aldri blitt øm inn hendene før, spesielt når eg sit på setet. 

Har vore tyngre, svakare, dårlegare til å sykle og stivare i muskulaturen utan å få vondt inni hendene før. Men det er klart, det er jo mogleg du veit at grunnen til at dette har oppstått med denne sykkelen ikkje handlar om at eg absolutt ville teste ein XL denne gongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (30 minutter siden):

Tja. Aldri hatt større sykkel enn eg har no, 47mm lengre reach enn forrige. Aldri blitt øm inn hendene før, spesielt når eg sit på setet. 

Setter en femmer på at dette skyldes brattere seterørsvinkel og sete lengre frem relativt til krank. Prøv å eksperimenter litt med sete lengre bak på railsene og kjenn litt på om du blir mer balansert. Jeg har også mer vekt på armene nå enn før, men foretrekker det totalt sett med setet lengre fremme. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/25/2024 at 11:33 PM, Stefan77 said:

Setter en femmer på at dette skyldes brattere seterørsvinkel og sete lengre frem relativt til krank. Prøv å eksperimenter litt med sete lengre bak på railsene og kjenn litt på om du blir mer balansert. Jeg har også mer vekt på armene nå enn før, men foretrekker det totalt sett med setet lengre fremme. 

Seterørsvinkel er ørlite slakkare enn forrige sykkel (74,6 vs 75,2 🙂) Hadde setet lengre bak ei stund, men då hamnar eg endå lengre frå styret og må dermed strekke meg lengre framover. Syntes det var verre for hendene. 

 

Når eg står og kjører nedover er den heilt topp, dog. 

Blir ein "lang" avsporing dette, for noko som eigentleg ikkje er ein stor greie for meg og heller ikkje begrenser turlengde. 

🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...