Gå til innhold

Uttøyning/stretching?


san

Anbefalte innlegg

  • Svar 5
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Dette kommer med alderen er jeg redd 🙂

Før kunne jeg sykle hver dag uten problemer i ukesvis (og ikke gjøre noe annet). Nå om dagen legger jeg inn spesifike styrkeøvelser annenhver dag så godt det går, og strekker/tøyer etter hver tur.  Jeg liker å tro det har effekt - i sommer har jeg hatt 2 uker med ferie der jeg syklet nesten hver dag sammenhengende. Hadde nesten ingen plager å snakk om - tidligere år ville en tur påfølgende dag starte med 20 minutter med en følelse oppsummert best med lyden jeg ville lage når jeg setter meg ned og begynner å trå; "oooooooffff". Men i sommer har det gått helt fint. Og takket være nye seter, så sitter jeg MYE mer komfortabelt enn tidligere. 2 uker uten ett gram anti-chafe.

Alle de øvelsene hos Bikeradar er veldig fine. Typisk de hofte-åpnerne kjører jeg mye.

Det jeg har jobbet mest med de siste årene er å få mer symmetrisk styrke i høyre/venstre bein, og hamstrings som er mye svakere enn de bør være. Kommer mye vondter i lår/senefester rundt knær når ting er ute av proporsjoner. Så hamstrings-øvelser i maskin, hip-thrust, rygg/mage øvelser og selvfølgelig en god del for overkropp generelt.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert laget meg en relativt stor øvelsesbank med tøyeøvelser. (streching er nynorsk) Så har jeg ti øvelser som jeg bruker fem minutter på hver morgen. Merker stor forskjell på fleksibilitet i nakken pluss at tennisalbuene holdes under kontroll.

Anbefaler den gemene hop å bruke fem til ti minutter på tøye/strekke øvelser hver dag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (45 minutter siden):

Dette kommer med alderen er jeg redd 🙂

Du er nok inne på noe da den mentale alderen kanskje ikke helt er i synk med den fysiske alderen. Likevel håper jeg det fortsetter slik.
For å bøte på det var jeg inne på tanken å ta et yoga-kurs sist vinter. Kommende vinter bør det gå fra tanke til handling.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (1 time siden):

Er folket flinke og har gode rutiner for dette eller som meg, sporadisk og starter når en merker at noe ikke er som det burde være?
Som i annen aktivitet, i bratt bakke med tung sekk og hvor bl.a. hoftebøyerne raskt begynner å verke.
https://www.bikeradar.com/advice/fitness-and-training/8-stretches-to-improve-your-flexibility-and-cycling-performance/

 

Er som deg! Gjør sånne øvelser i perioder det gjør vondt, enda så godt man VET at dette burde/må prioriteres mer for å kunne bedrive det jeg nettopp ønsker; sykle og kjøre ski om vinteren. Har senket lista både for styrke og tøyeøvelser og tenker at kontinuitet er det aller viktigste fremfor mye når jeg først gjør det. Så 5-10min tøye og/eller styrke flere ganger i uka prøver jeg å få til. Noen uker klarer jeg det 5/7 dager. Andre 0/7.... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...