Gå til innhold

Erfaring med sykkelsporing?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med løsninger for sykkelsporing? Ser for meg det kunne hjulpet på sjelefreden i fravær av sykkelhotell ved korte ærend, handleturer, eller hvis jeg skal på arrangement i byen en ettermiddag.

Verdt pengene? BikeFinder reklamerer med at de fant igjen 75% av stjålne sykler i 2020 (men sier ikke noe om tilstanden de var i!) Airtag eller andre løsninger er kanskje billigere i drift?

Tyveri vil jo ikke hindres, men sporing gjør den lettere å finne igjen - hvis politiet prioriterer det, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har AirTag i rammene på flere sykler og det fungerer veldig godt, skifter batteri en gang i året når jeg uansett plukker syklene fra hverandre. 

Bikefinder ble jeg aldri klok på, måtte lades for ofte og sporingsappen var vanskelig å bruke. Når de i tillegg økte prisene på forsikringen for noen år siden var det over og ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Bikefinder på 3. året, ladinga har jeg funnet en grei metode å holde oppdatert, så den er ikke et problem.
Bruker ikke forsikringa da min innbo dekker mer og omtrent samme "rettigheter".
Heldigvis sluppet å finne igjen sykkel, den står trygt 99% av gangene den brukes.

Sporingsappen er bra nok til at jeg kunne følge frua på tur en gang, men man skal jo uansett ikke spore sykkelen med mindre den forsvinner.

GPS lokalisering er nå engang bedre, airtags er jo avhengig av at telefoner er i nærheten, men har også hørt av bagasjemistere at det funker tålig bra.

Ble anskaffet før Airtags var en ting, forøvrig, så jeg fortsetter å bruke inntil den dør tenker jeg for en minimal sum per år.

Virker Bikefinder i utlandet tro? Den blir med på ferie i sommer 😄

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 timer siden):

Kjører Bikefinder på 3. året, ladinga har jeg funnet en grei metode å holde oppdatert, så den er ikke et problem.

Jeg har stort sett sykkelen parkert utenfor rekkevidde av stikkontakt, og legger en powerbank i rammeveska på topprøret når det er ladetid. Har du funnet noe smartere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (32 minutter siden):

Jeg har stort sett sykkelen parkert utenfor rekkevidde av stikkontakt, og legger en powerbank i rammeveska på topprøret når det er ladetid. Har du funnet noe smartere?

Parkerer innendørs i bod med stikkontakt, lader med powerbank selv der 🙂
Var mersom lademønsteret jeg tenkte på.

Forøvrig funker den med god presisjon tross at den er "skjult" under en holke uten åpen ende, så den er i praksis usynlig for tjuvradder.
Kun en unbrako som må til for å komme til for lading, 10sek ekstra jobb.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til en AirTag gjemt på sykkelen, har jeg en Knog Scout Bike Alarm montert under den ene flaskeholderen. For kortere stopp (av typen hente kaffe og kake) er den fin. Skrur den enkelt på med telefonen, og dersom noen beveger på sykkelen, hører de et pip - noe jeg vil tro skremmer bort nesten alle ikke-døve-tyver. Dersom de ikke skjønner at det er lurt å ikke røre sykkelen etter dette pipet, og flytter på den, begynner den å ule - skikkelig høyt, samtidig som jeg varsles på telefonen. Denne har også innebygd AirTag, men poenget med ulinga er vel mer å skremme bort, og dermed forhindre tyveri, enn å finne igjen sykkelen dersom den blir stjålet.

Lades opp med USB-C, veier nesten ingenting, synes knapt og koster ca. 500 kroner. 

Selges av Sykkelkomponenenter, og slaktes i den ene omtalen som er av den der inne, men jeg har i hvert fall ikke opplevd noen problemer med den i løpet av de månedene jeg har brukt den denne sesongen.

(Ville naturligvis aldri brukt denne for lengre stopp, men jeg slapper litt mer av når sykkelen står ubevoktet det minuttet jeg henter en kaffe).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steffone skrev (9 timer siden):

Har også forsøkt med Airtag, men har hatt problemer med signalet. Plasserte den i styrestemmet. Tips til bedre, men fortsatt skjult plassering?

Har hatt inni (karbon)ramma med godt resultat. Hadde en liten luke i ramma som jeg fikk tredd den gjennom og stripset den i en integrert bremseslange.

Ellers finnes det 3D printede løsninger til å montere i bunnen av styrerøret som er godt skjult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet AirTag inni karbonramme, men fikk besynderlig rekkevidde. Endte med å skjule den under setet og feste med lim. Får den ut for å bytte batteri, men litt knot (når du vet hva du skal gjøre). MucOff har en løsning for slangeløs ventil. Usikker på hvordan det fungerer ved lavt dekktrykk, men ideen er god.
Har også testet Chipolo One Spot og den ser ut til å ha samme rekkevidde, men litt annerledes formfaktor.
Iflg ryktene skal iOS 17 åpne for at en AirTag skal kunne vises på flere telefoner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas- skrev (1 time siden):

Å forhindre tyveri er nesten umulig. Tenker AirTags eller lignende er bedre enn ingenting. Jeg har forresten gjort de AirTagene vi har på sykler lydløse.
En defekt AirTag kan plasseres på et opplagt sted.

Ja du har åpnet og koblet fra høyttaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
geiranders skrev (På 7.7.2023 den 12.33):

Hm! Jeg har kun et semi-flimsy plastlokk som må vippes ut for å komme til laderen. Visste ikke at de hadde andre lokk.

Lenge siden jeg så tråden ja. Jeg har en lock-on-holke med "lukket" ende utenpå, slik at tjuvradden ikke kan se at det er noe sporing. Denne må av med en 3mm unbrako før jeg kan lade.
Dette anbefaler egentlig ikke bikefinder, men det hindrer ikke sporing. Under der kommer dette bittelille plastlokket.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (På 8.7.2023 den 11.15):

dette er neppe noe helt ukjent for sykkel tyver...? De vet sikkert hvor de skal lete etter tags. Men håpet er vel at det rekker de ikke i øyeblikket de rapper sykkelen.

Hvis du er ute etter en helt sikker løsning mot alle typer tyver så tror jeg du må la være å sette fra deg sykkelen. Ever.

  • Like 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
eisa01 skrev (På 9.9.2023 den 9.16):

Har tro på AirBell som AirTag-holder, de har begynt å importere dem hos Kjell nå:
https://airbell.bike

Hvorfor kobler man fra høytaler?

Satte Apple opp prisene på AirTags pga svakere valuta på et tidspunkt? Pleide å koste 890 kr for 4-pakk store deler av 2022, men det har vært mer 1100-1200 i 2023

Kobler fra høyttaler slik at den ikke begynner å pipe, og dermed varsler tyven om at de er sporet. Dette for å motvirke at AirTags brukes til stalking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tile er også et alternativ som kommer opp, den fungerer både med Android og iPhone. Men virker som folk som går forbi må ha Tile appen installert for at posisjonen skal rapporteres til eieren? Tile Sticker er kanskje den modellen som er mest aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...