Popular Post Mr. Blomst Posted August 6, 2023 Popular Post Share Posted August 6, 2023 (edited) Mitt første innlegg her. Først MÅ jeg takke for opprettelsen av denne siden etter terrengsykkelforumets fall. Dette ser veldig bra ut. Jeg tenker så langt at det var like greit med en ny start. Jeg var svært lite aktiv på det gamle forumet, og tenker at jeg må bøte på dét med et forhåpentligvis livsbejaende innlegg vedrørende Alt Som Gjelder Sykkel her, i håp om at jeg fortsetter med det og at andre gjør det samme. For fire dager siden la jeg ut stisykkelen min for salg på Finn. Den ble solgt samme dag til en sjenert tenåringsjente. Da hun fikk se sykkelen forsvant sjenansen i et lite øyeblikk og ansiktet hennes åpnet seg i begeistring. Øynene hennes kunne satt fyr på en fyrstikk. Det hele var så ektefølt i henne at det stakk å ta betalt for sykkelen. Iveren hennes var så stor at jeg måtte spørre henne hvor høy hun var, samt nesten overtale henne til å ta en prøvetur. «Det er stort håp for kommende generasjoner, og det vil alltid være noen som er interessert i å sykle i skogen», tenkte jeg. «Godt folk er forskjellige», justerte hjernen min, med mine egne tenåringsdøtre i tankene, hvorav den ene ikke vil sykle i det hele tatt, og den andre transportsykler, men ikke i oppoverbakke. Med en sykkel mindre i stallen er man jo i tilstanden N-1, så letingen etter en gravelsykkel ble mer ekte enn den noengang har vært. Privilegiet å ha en uke ferie, uten unger, måtte dessuten fylles med noe annet enn det jeg i utgangspunktet skulle gjøre. Jeg måtte prokrastinere vekk «bør». Jeg saumfarte dermed nettet for tilgjengelige gravelsykler, og så videoer og leste meg opp på gravelsykler og bikepacking. Bestilte, noe motvillig (bl.a. pga. proprietære skjerm- og bagasjebærerløsninger), en Cube Nuroad på XXL. Bestemte meg så for å sykle deler av Kattegatleden (https://www.opplevsverige.no/kattegattleden-sveriges-vakreste-sykkeleventyr/). Sendte e-post til XXL hvor jeg ba om å få hente ut sykkelen i eske når den ankom min lokale butikk. Hadde liksom vært greit å skru sammen det som skal skrus sammen selv før en slik tur. Sjekket tog til Gøteborg. Trøbbel med sykkel på tog og prisen på togbilletten tilsa at det er like greit å ta sykkelen i bilen og parkere et sted utenfor Gøteborg. Ventet på sykkel. Chattet med XXL, da jeg ikke hadde fått svar på e-posten. Chatpersonen sa at sykkelen ikke kan leveres ut umontert. Lurte da et øyeblikk på om jeg snakket med AI. Ba vedkommende AI om å slette ordren min, da jeg ikke hadde tid til å vente. Kjøpte meg nye sykkelsko (de gamle er ca. 15 år), en rammeveske og en topprørsveske. Monterte veskene på landeveissykkelen, og hadde i tillegg en seteveske med verktøy. Fikk plass til alt jeg skulle ha med (tre boksere, en shorts, tre par sokker, to t-skjorter og toalettartikler), pluss en badeshorts stroppet til styret og en regnjakke i den ene flaskeholderen, og kjørte av gårde til en pendleparkeringsplass to mil nord for Varberg. Uten å ha rukket å sjekke presist hvor mye jeg må sykle for å komme tur/retur tenkte jeg at dette bør jeg rekke. Hadde bare fire (egentlig tre og en halv) dager på meg før jeg måtte være tilbake. Gikk mye tid på å falle i det kaninhullet som er «researche nytt sykkelkjøp på nettet», og måtte jo vente på sykkel fra XXL. Bestilte ikke soveplass for den første natten, men den andre, da jeg på tredje dag måtte starte returen. Syklet lengre enn jeg noensinne har gjort første dagen og ankom destinasjonen (bestilt på nettet underveis) rimelig kake. Måtte motvillig ut og sykle igjen etter en dusj, da restauranten på overnattingsstedet hadde stengt for kvelden. Den nærmeste restauranten hadde også stengt. Den neste igjen hadde akkurat stengt kjøkkenet, men øynet trolig desperasjonen i blikket mitt, forbarmet seg over meg og lagde mitt ønskede måltid («jeg spiser alt»). Ved servering fikk jeg vite at servitøren hadde syklet til Kalix i fjor sommer. Sjekk hvor det er på kartet. Jeg måtte også sjekke det i praten med servitøren før jeg kunne begynne å sluke burgeren. Syklet tilbake. La meg til å sove i et rom hvor 50% av gulvarealet var dekket av seng, og var redd for å ødelegge veggen hvis jeg skulle jeg dunke borti den: Snorkingen fra han i naborommet var så hørbar at jeg lurte på om vi sov på samme rom. Og jeg hadde ørepropper. Fikk ikke helt ned pulsen. Sov dårlig den natta, gitt. Neste dag skulle by på den nest lengste sykkelturen jeg har hatt, og pga. belastningen fra dagen før følgelig enda mer slitsom. Delvis motvind ble jeg også utsatt for. Tenkte på dødsmarsjene fangene i konsentrasjonsleirene ble tatt med på da det tredje riket stod for fall som trøst. Ganske så usympatisk, ja. Tredje dag kapitulerte jeg en smule, og fullførte Kattegatleden med en sjarmøretappe til Helsingborg, for så å benytte meg av Skånetrafiken og toget til Varberg. Deretter fulgte en ny sjarmøretappe til bilen. Kuttet en dag i reisen, med andre ord, for litt velfortjent hvile og søvn i egen seng. Formen var egentlig ok, men vondt i skulder/nakke tok overhånd. Kan ikke drive med landeiveissykling lenger, jeg. Og stemmet er i tillegg snudd. Lærdom, konklusjon og anbefaling: Jeg må og skal erstatte landeveissykkelen med en gravelsykkel. En Canyon Grizl CF SL må det bli. Dette var helt fantastisk. Kattegatleden bør sykles. Pakk med (gode) ørepropper hvis overnatting. Ny sykkel eller nytt utstyr, eller tanken om det og planleggingen det medfører, ER motivasjon. Har lenge flåst av den tanken, men innrømmelsens tid er nu. Stopp for påfyll ved første anledning - det kommer ikke noe bedre eller finere sted. Sørg for å ha plass til å ta med noe påfyll på sykkelen. Jeg kan umulig være disponert for kramper. Jeg tror jeg har blitt bedre på å aktivere setemusklene ved sykling. Det er nødvendig/nydelig å ta seg en pause-øl i kaffepausen. Jeg skal sykle mye mer når jeg får ny sykkel. Det er greit å bli fersket naken når man skifter etter et bad når man er bikepacker, for de skjønner at man ikke kan ha med seg et stort nok håndkle til å dekke til det du vet. Det er greit å ta bilder av damer på sykkel med skjørt hvis de ikke ser det. Sett på en ringeklokke på sykkelen. Edited August 6, 2023 by Mr. Blomst 21 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted August 6, 2023 Share Posted August 6, 2023 Fantastisk start. Velkommen skal du være! 1 Quote Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjornhb Posted August 6, 2023 Share Posted August 6, 2023 Gjør oss alle en tjeneste. Skriv bok! Den skal jeg lese 🙌 Fantastisk skildret. Takk for at du deler. Gleder meg til Grizl'n din kommer og du får flere eventyr på baken. 1 Quote https://pulssonen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Topstone5 Posted August 6, 2023 Share Posted August 6, 2023 Fornøyelig skrevet, og velkommen på forumet. Du er ikke tilfeldigvis i familie med Sepeda😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rumpeldunk Posted August 6, 2023 Share Posted August 6, 2023 Herlig skrevet! Bare av å lese så gode/morsomme skildringer gir meg lyst på en skykkeltur👍😀 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saktetur Posted August 6, 2023 Share Posted August 6, 2023 Slenger meg på gratulasjonene og tommel opp for tekst og fine bilder. Og selv om Radio Landevei for en god stund siden mente Bikepackere var en utdøende rase, er det gledelig å se at nye fødes😀 PS! Han i naborommet var ikke meg,😴 men kunne ha vært det🤣 selv om jeg foretrekker telt. Flott levert👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 7, 2023 Share Posted August 7, 2023 Jeg vil anbefale end-cap-ringern til Canyon. Jeg dvelte lenge på om jeg skulle bestille den, men så ramla ene endcapen min ut, og da var det ikke no spørsmål. Er superfornøyd med den, helt fint tilgjengelig og ikke i veien for noen ting. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Posted August 8, 2023 Share Posted August 8, 2023 Fin historie! Og badebildet er tatt fra landsbyen der jeg vokste opp. 🙂 1 Quote Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts