Gå til innhold

Er dette drevet slitt?


Anbefalte innlegg

Ser dette drevet slitt ut for dere? Fikk en lyd fra drivverket å etter kjede og drevbytte forsvant lyden. Så vet egentlig ikke hva som gjorde utslaget. I mine øyne ser det ikke nevneverdig slitt ut, men her er jeg litt på ukjent farvann.. Absolute black 32t om det har noe å si IMG_3806.jpeg.4a0e3b41aad4e8ce7a1b59f8d5a79520.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 11
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg ville målt bredden på de brede tennene opp mot et nytt evt mot innvendig bredde på et nytt kjede. 
 

Det er såvidt meg bekjent ikke noen std for når et drev er slitt, men for at du skal unngå å miste kjedet så bør det ikke være for mye rom mellom tanna på drevet og innsiden av kjedet.

Om du «rugger» kjedet sideveis på drevet og klarer å bevege det i særlig grad så ville jeg bytta drev😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ofte går greit allikevel dvs at kjedet slites litt over 0.5. 
 

Det tok noen år før jeg fikk oppdatert kunnskapen når jeg bytta fra 10 til 11 delt. 10delt har jo 0.75 som bytte punkt.

Lite problemer bortsett fra litt treig giring på slutten side kjedet er mindre stivt

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et ovalt 32t absolute black som var for slitt etter 2 kjeder, selv om disse var byttet på 0.5, at det måtte byttes. Fikk masse knirk, rett og slett. Nytt drev(prøver rundt fra Garbaruk ) og alt var fint og stille.

Litt skuffet over levetida på AB drevet, må si det.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (1 time siden):

Hadde et ovalt 32t absolute black som var for slitt etter 2 kjeder, selv om disse var byttet på 0.5, at det måtte byttes. Fikk masse knirk, rett og slett. Nytt drev(prøver rundt fra Garbaruk ) og alt var fint og stille.

Litt skuffet over levetida på AB drevet, må si det.

Har vel trillet ett par kjeder dette drevet også.  Til prisen så sku man tro de holdt litt lengere enn dette. Spesielt om man er nøye med kjedebytte. Får sette det på seinere å teste om ulyden fortsatt er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomassen82 skrev (5 minutter siden):

Har vel trillet ett par kjeder dette drevet også.  Til prisen så sku man tro de holdt litt lengere enn dette. Spesielt om man er nøye med kjedebytte. Får sette det på seinere å teste om ulyden fortsatt er der.

Måtte sjekke strava, mitt gikk ganske nøyaktig 1700km, i praksis kun på sti. Antar det er 3-4 kjeder, så da har det egentlig holdt ganske bra. 1.5 stisesonger sommersykling for meg(juli 21 til juli 23)

Får se hva Garbaruk finner på 🙂

Endret av Jørgen S.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det som skrives over her, drevet på bildet ser ikke slitt ut men kan være modent for utskifting likevel. Det er ikke alltid lett å se at drevet er slitt lenger, med de nyere drevene synes jeg det er vanskelig å dømme visuelt ut i fra gamlemetoden hvor man så etter haifinneform på tennene. 
Men om kjedet ligger løst mellom tennene sideveis og/eller kan dras litt frem og tilbake i lengderetningen så er det greie indiktatorer på at drevet er slitt og må byttes. 
Og noen ganger kommer det bare en lyd fra drevet som ikke blir borte ved kjedebytte, og da hjelper det som regel å bytte drev. 

 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit1 skrev (13 timer siden):

Dere som har prøvd: hva blir fordelen med ovalt drev?

Jeg opplevde ingen ulemper, men merker forsåvidt ingen ulemper med rundt heller.

Kjører helt uten målere, eller noe slikt... kun på feel, og det føltes helt ok ut.

Nå gikk jeg ned fra 32 til 30, og det føles også helt fint... sykler like fort/sakte/mye 😄

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit1 skrev (15 timer siden):

Dere som har prøvd: hva blir fordelen med ovalt drev?

Jeg har syklet endel med ovale drev på stisyklene mine de siste årene og det er to ting jeg synes jeg merker god forskjell på. 
Den ene er at jeg ikke blir like sliten i beina på lange turer eller turer hvor det gnages mange høydemetere, den andre er at jeg får litt bedre grep i tekniske klatringer og crux. 

Det er mulig at fordelene det skal gi faktisk er så subtile at jeg egentlig ikke burde merke det, og det er placeboeffekten jeg merker, men det funker i alle fall for meg. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...