Gå til innhold

«Ordentlig» racer i aluminium med felgbrems.


Anbefalte innlegg

Siden jeg oppdaget landeveissykling for først 3-4 år siden har jeg ikke rørt en «ordentlig racer». Det er komfort, brede dekk og skivebrems i bøtter og spann. Jeg er fan!

Jeg ser at flere her inne bygger opp sykler i den fineste alu og attpåtil med felgbrems.

Når jeg sykler i dag savner jeg litt ekstra futt i sykkelen. Det er en Endurace CF SL med slammet stem og så høyt sete som jeg kan få til. Superkomfortabelt og ganske digg, men jeg ønsker meg mer (opplevd) punch. Dere skjønner tegninga.

Jeg liker å fikle og begynner å ha skrudd fra hverandre Enduracen såpass mange ganger at jeg føler den biten er grei. Vaier, mekanisk gir og felgbrems blir nytt for meg, og det blir det gøy å lære mer om det.

Hva kan gjøre felgbrems bra? Er det gode hjul med god bremsebane, riktige klosser, annet? Jeg er svært skeptisk til felgbrems og karbonfelger, selv om dette fort blir en godværssykkel - nettopp pga. felgbrems.

Litt rask googling satte meg på sporet av CAAD, og det virker som at 10-ern er en modell mange liker. Samme gjelder 12, men litt dårlig design av vaierføringen (gjelder kanskje 10 også?) Opprettet derfor en post i forumets kjøp-kategori. Der søker jeg primært 10 og 12 disc, men 12 rim er egentlig litt interessant det også.

Er det andre sykler som kan være aktuelle å ta tak i som vil gi både læring og «ordentlig racer»-følelsen? Reach, stack, osv. sier meg ikke så mye. Jeg vet bare at jeg søker noe som jeg ofte leser kan beskrives som «mer nervøs» enn det jeg har prøvd før.

Jeg sikter mot budsjett på omtrent 10k for komplett sykkel. Gjerne mindre. Virker som det er romslig når jeg ser prisene på Finn. Ekstra til nye komponenter (og nye hjul++ hvis det er kritisk for god bremseeffekt) kommer utenom.

Mange spørsmål. Ganske fersk i gamet og vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg kan godt dele opp i flere tråder dersom det er mer hensiktsmessig.

Endret av Fivestage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fivestage endret tittelen til «Ordentlig» racer i aluminium med felgbrems.

Først og fremst; når du skriver at du har setet "så høyt du kan" - i utgangspunktet vil setehøyde dikteres av benlengden din, og det vil være en bestemt lengde som er riktig. Som tommelfingerregel skal du fortsatt ha littegrann vinkel i kneet når du bunner ut tråkket. For lavt og du vil få et mindre effektivt tråkk, for høyt og du vil få et mindre effektivt tråkk og vondt i kneet.

Felgbrems; her bør man ha såkalt direct mount felgbremser, dvs. at de er festet til rammen via 2 monteringspunkter/skruer. IKKE ramme som medfører bratt bøying av bremsevaieren, slik som f.eks. de verste aero-racerne fikk, hvor de flyttet bremsekalipere ned til kjedestaget. Den siste generasjonen av Ultegra/Dura-Ace eller Record/Super Record var vel tilnærmet perfekte.

For karbonhjul gjelder det å ha et med en god bremsebane - Zipp NSW og Campa Bora Ultra WTO var vel noen som utmerket seg her. Det var på bremsebane den store markedsføringen/produktutviklingen gjaldt, både for bremsekraft/modulasjon men også for hvor godt de tålte/ytelsen ble degradert av varmegang. Noen av produsentene anbefalte egne klosser (noen kork?), men Swisstop Black Prince var vel ansett blant de beste klossene til karbonhjul. OBS! Forskjellige klosser/materialer til alu/karbon, klossene for aluminium trenger i mindre grad å ta høyde for at felgen blir varm, siden aluminiumsfelger har bedre varmeoverføring til luften. Karbonfelger kunne bli varme og mistet bremseeffekt, og i verste fall etterhvert delaminere og miste strukturell integritet i veldig lange og bratte utforkjøringer med slurebremsing, så da var det viktig å ha god kvalitet/merkevare og en bremsebruk hvor man unngikk sluring og alternerte på bruk av for-/bakbrems. Men i vanlig bruk var det ingen bekymring, kun ned bakker av typen Sognefjellet/Juvass.

Aggressiv felgbremsramme - her ville jeg sett på to av klassikerne - Specialized S-Works Tarmac SL6 og Canyon Aeroad CF SLX. SL6 rim brake blir av mange beskrevet som en "end game" allround felgbremssykkel med fantastisk kjørefølelse og kraftoverføring, mens Aeroad var en av de veldig få Aero-felgbremssyklene som klarte å være nogenlunde komfortabel og lett - særlig gaffelen. Den var en av de første som også ble brukt av rene klatrere som kjempet om sammendraget, på klatreetapper. Veldig aggressiv geometri, stack/reach på 1,385. 

Ellers er som du nevner CAAD 10 et godt, relativt aggressivt alternativ i alu-markedet.

https://geometrygeeks.bike/compare/canyon-aeroroad-cf-slx-2018-m,specialized-tarmac-sl6-2018-56,cannondale-caad10-2013-56,canyon-endurace-cf-sl-8-disc-2021-m/

Her vil jeg tro det er store prutemuligheter på high-end-bruktmarkedet!

 

Endret av Gruskverner
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å redigere første innlegg. Formulerte akkurat setehøyden litt dårlig. Med «så høyt jeg kan» mener jeg egentlig at jeg sitter godt og har vinkel på ca. 142 grader i bunn av tråkket. Jeg har ikke mer å gå på i justering av posisjon, er det jeg er ute etter å få fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setehøyde (altså avstand fra senter krank til toppen av setet ved setepinnen) handler mest om matematikk og litt om dine preferanser, her er en kalkulator for å sette riktig høyde basert på din inseam (se hvordan du måler i linken). Jeg er 177 høy med litt korte ben med inseam på 79 cm, dvs jeg skal ha 70,2 cm fra senter krank til toppen av setet og det passer helt glimrende på landevei. Av en eller annen grunn liker jeg å sitte en halv cm lavere på gravel.

https://bikefaff.com/bike-saddle-height-calculator/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten om du liker CAAD så er jeg helt enig, en superfin sykkel som fortsatt ser moderne ut både mht fargene de valgte og rammedesign. Den har tilnærmet lik geometri som storebror Supersix og Bianchi Sempre. Jeg har hatt sistnevnte, kjempefin den også og nå har jeg CAAD12 Dura Ace disc og en Supersix med klossebremser. 12 har mellomvarianten med gjennomgående akslinger foran og QR bak og i motsetning til 10 har de med Shimano 11-delt gruppe mot 10-delt på CAAD10. Jeg digger min lilla CAAD12, venter fortsatt på dekaler til bakhjulet. Sjekk også ut Canyon Ultimate som kommer både i aluminium og carbon. For egen del ville jeg ikke vært for opptatt av om rammen er i alu eller carbon, dukker det opp noe med rett utseende, størrelse og pris av Supersix/CAAD10/12 eller Ultimate AL eller CF så er det gode sykler. 

På min Supersix med klosser har jeg Shimano Dura Ace CL 24 hjul, lette bra hjul med alu bremsebane som virker kjempebra uansett føre. Har også Zipp 303/60 til den med alu bremsebaner. 

Her CAAD'n i feriemodus, finnes det noen penere sykler enn denne på planeten da, riktignok har jeg litt høyere styre enn på Supersix'n som er slammet. CAAD til tur og Supersix til litt hissigere fart (som det blir for lite av) 😉

 

 

 

processed-167247F8-E883-4B5B-904C-51E50D2D4271-9869566F-431F-41DE-9A8C-484CA0A3921D.jpeg.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette kan jeg like. Takk for tips begge to!

Den CAADen der er helt rå. Skulle gjerne fått fatt i en lignende sykkel. Er den fabrikklakkert?

Da skjønner jeg at det gjelder å følge med på nevnte sykler i alu eller karbon på Finn.

Aeroad må jeg innrømme at jeg trodde ville bli litt for stødig, stabil og dyr til at jeg hadde vurdert den i første omgang, men den kan absolutt være aktuell i forrige utgave. Specialized S-Works Tarmac SL6  ser ut til å være priset langt over hva jeg ønsker å bruke på en felgbremssykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den CAAD'n kom akkurat sånn fra fabrikken, fete carbonfelger, dura ace gruppe, Cannondale sin nydelige krank og ellers toppkomponenter rund baut. Jeg ga 34.000,- for den ny i 2018 med litt forhåndsbestillings-rabatt og da kostet toppmodellen Supersix Himod med tilnærmet samme utstyr omtrent det dobbelte. Året før var Dura ace modellen sitrongul men uten carbonfelger. Hos Cannondale får man vanligvis kun en farge pr utstyrsgruppe (105, ultegra, Dura Ace og SRAM RED).

Jeg har syklet på tidligere Canyon Aerod, Ultimate og Endurace, flotte alle sammen. En vanlig dødelig vil ikke merke vesentlig stor forskjell, Aerod er stødig og rask, Ultimate føles litt kvikkere når man reiser seg på vei inn i en bakke og Endurace føles som den er litt mer klar for tur, fortsatt bestemmer han (eller hun) puddingen oppå 97% av resultatet mht fart. Alle tre kostet omtrent det samme men utstyrsgruppen sender prisen i div retninger, CF SL er billigere enn CF SLX hvor rammen er ørlite lettere/nyere mens 5.0, 6,0 osv er nivåer av utstyr for å si det litt enkelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig att CAAD 10/12 er meget pene rammer, er vel noe av det beste som ble laget i alu. Som nevnt før her er DA CL24 meget bra hjulsett som jeg har sykklet på selv, angrer den dag i dag att jeg solgte di. Der har du kombo av karbon og alu bremsebane.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig mht Dura Ace CL24. RS81 ble levert på flere av tidligere Supersix, det var standard på min og er omtrent identisk med Dura ace, bare noen gram tyngre og litt billigere. Ellers finner du disse og en haug andre hjul på Finn, med litt profil er CL 35 / 40 / 50(om jeg husker rett) eller Zipp 303 gode hjul. Pass på at disse er kompatible med 11 delt shimano/sram, desenere modellene er vel også klargjort for tubeless (men om eller når det km er jeg usikker på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg selv en Aluramme i 2018, for å bygge opp. Her er min Specialized Allez Sprint - . Ble vel muligens laget for Crit Ritt segment, men har da syklet 200 km turer på den uten at det er spesielt ukomfortabelt. En fantastisk bra ramme rett og slett. 

allez2.jpg.d62c91f52e88acf923f9fbdea8f28457.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fivestage skrev (7 timer siden):

Ja, dette kan jeg like. Takk for tips begge to!

Den CAADen der er helt rå. Skulle gjerne fått fatt i en lignende sykkel. Er den fabrikklakkert?

Da skjønner jeg at det gjelder å følge med på nevnte sykler i alu eller karbon på Finn.

Aeroad må jeg innrømme at jeg trodde ville bli litt for stødig, stabil og dyr til at jeg hadde vurdert den i første omgang, men den kan absolutt være aktuell i forrige utgave. Specialized S-Works Tarmac SL6  ser ut til å være priset langt over hva jeg ønsker å bruke på en felgbremssykkel.

Jeg vil tro at bruktmarkedet for high-end felgbremssykler er ekstremt tregt, type "du kommer aldri til å få solgt en sykkel over 25k-30k" - da hopper 95% av kjøperene heller over på (nye) skivebremsmodeller.

Erfaringsmessig legger folk ut priser basert på hva de selv betalte, ikke hva det er verdt i markedet. Når de ligger ute et par måneder pleier de å være mer realistiske.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Specialized Allez e5 alusykkel som jeg bygde opp selv for mange år siden. Ekstern vaierføring FTW! Den kom vel også i en S-worksvariant faktisk, men klarte ikke skaffe en slik selv, så det ble hakket under. Men det har vært en topp sykkel som både har vært Jotunheimen rundt og Oslo-Bergen uten problem. Geometrien på denne var vel identisk med Tarmac SL5(?) om jeg ikke tar feil. Likte fargepaletten godt, har spicet opp min med matchende rosa styreteip og gulgrønne vaierstrømper. Har vært, og er fremdeles en upåklagelig sykkel! Bygd opp med Ultegra 6800 og skodd med Zipp 304 påmontert Veloflex Roubaix 25 mm pariserdekk.

a7562.webp.cdc91317cb16a22973208f8a31bfcbac.webp

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen ramme! Jeg har sett litt etter Allez, men for øyeblikket er det få av dem på Finn i alle fall.

Jegg liker utseendet til CAAD og SuperSix. Har landet på at jeg vil gå for så ekstern kabelføring som mulig, så CAAD 10 eller SS inntil den fikk senkede kjedestag virker som aktuelle sykler. Ligger flere gode kandidater Finn.

Tenkte en periode at det ultimate selvbygget ville bli noe som ligner denne CAAD 9-en med klarlakk. Etter å ha sett @savethepostalservicesom ble linket i et annet innlegg, heller det mer mot noe som har mer unik lakkering. Da syns jeg rammene som Cannondale leverte ca. 2010-2018 virker som gode utgangspunkt for å leke litt med profilen.

For meg ser det ut til at disse rammene takler 11-delt og minst 28 mm dekk. Det liker jeg.

Er det noen som vet om Hi-Mod, evo, osv. har stor innvirkning på rammen? Her sikter jeg til flere aspekter, som bl.a. holdbarhet, levetid, stivhet, komfort, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en eier av en fullt ut fungerende CAAD10 som drømmer om å oppgradere til en skikkelig 40-årskrisesykkel, er dette deprimerende lesing! 🙂

Men jeg tror jeg skjønner det; Jeg hadde en leiesykkel i en uke i Spania i sommer, og det var ikke noe jeg følte jeg manglet eller savnet da jeg kom hjem til min gamle rigg for å si det på den måten. Den henger fortsatt med.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i tenkeboksen på om jeg skal beholde en 2014 Supersix Himod 2 str 54/M i sort/matt med 11 delt 9000 dura ace gruppe og oppgraderte komponenter, 3T styre, stem og setepinne samt to hjulsett Dura Ace CL 24 og et med profil Zipp303 foran og Zipp 60 bak. Den ble opprinnelig levert med Shimano RS81 hjul som veide noen usle gram mer enn Dura Ace, selvsagt ville jeg ikke ha de. Den har vært jevnlig hos Claes Henrik Sykkel på service. Alt fungerer som det skal, noen riper hist & pist, høyre hendel ble byttet i fjor etter at den gamle begynte å slarke. Sykkelen var i brukt i 4-5 ritt av en rytter i Ringerikskraft i 2014 sesongen, han var skadet det meste av sesongen , de hadde egne treningssykler hjemme. Jeg kjøpte sykkelen av dem høsten 2014. Iflg Strava har jeg syklet 17.000 km på den. Om jeg leter gjetter jeg på at jeg finner litt nye deler i en eller annen skuff og jeg har ekstra Shimano SPD-SL pedaler og flaskeholdere. Om jeg skal selge vil jeg ha 18K for den. 

Hi mod er bare en dustete dyr ramme hvor du sparer noen gram vekt selv om en og annen besservisser vil si at han (det er oftest en han) merker forskjell på denne og en som ikke er himod. Det er de samme som merker forskjell på om slangene i dekkene er i latex eller ikke og om Chateau Margot vinen er fra 1982 eller 1989. Vanligvis var de best utstyrte modellene himod. Her er en test av den utgaven jeg har: https://www.gearpatrol.com/outdoors/a112810/cannondale-supersix-evo-hi-mod-dura-ace-2/

Forresten, sykkelen er hysterisk deilig når du reiser deg og klinker inn i en bakke, bruker oftest CAAD12'en med skiver men er ikke sikker på at jeg klarer å gi slipp på SuperSIx'n 🙂

 

Endret av Emil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...