Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en god romaskin som både kona og jeg kan bruke. Superrealistisk rofølelse er ikke så viktig, men motstanden må kunne justeres relativt enkelt. Pluss hvis den kan pakkes sammen.

Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at romaskinen lett må kunne selges igjen når jeg går lei og kona har funnet ut at yoga/dans/løping/topptur > roing. 

Det virker som Concept2 RowErg går kjapt på Finn, så den er iallefall på lista mi. Tips til andre bra maskiner eller erfaringer med RowErg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nå pekt deg ut den som er referansen, og er den eneste på shortlista mi hvis romaskin skal kjøpes i stedet for sykkelrulle.

Alternativet er vel Waterrower, men jeg synes designet med vanntank virker mindre praktisk, særlig hvis man ikke har plass den kan stå fast.

Har litt plassutfordring på kontor/soverom som gjør at rullesykkel står nedpakka i Oppdal, og tror en romaskin som kan settes vekk mellom øktene vil være mer praktisk.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt RowErg i flere år. Ingen problemer. Fin oppkobling til app og Garmin. Kan melde seg på challenges. Finnes vel også rosimulator om jeg ikke husker feil. Det negative er at den tar opp litt plass, selv om den kan pakkes sammen. Den lager også mer lyd enn waterrower. Det er grunn til at "alle" anbefaler den. Ser et crossfitgym i nabolaget håndterer de ganske brutalt, og de fungerer visstnok enda. Det er den alle vil ha, så bruktmarkedet er godt. Skal du ha den i 5-10år og har råd, kan du nesten kjøpe ny. Gjensalgsverdien er god.

En fordel med å ha egen romaskin er at man vasker skinna og hjulene, så roingen blir smooth og ikke humpete som enkelte velbrukte maskiner blir(brukere mister ting på skinna f.eks.). Veldig lett å sette på en youtubevideo med f.eks. DarkHorseRowing, ha appen oppe, følge ordre og ha en bra økt. Roing er veldig fin trening når en lærer seg teknikken, hint: mange ror for fort , fort kort og med for mye motstand. Personlig ror jeg mest om vinteren, og de første øktene hver sesong er ganske brutale pulsmessig. Det er også ganske lett å ta en 25-40min morgenøkt på romaskin.

Waterrower er fin. Mye mer et møbel. Når jeg kjøpte min RowErg var app/BT-opplegget til Waterrower ikke spesielt imponerende, og dyrt. Kan godt være de har oppdatert det nå. De går også ganske fort på bruktmarkedet, kanskje ikke like fort som RowErg.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en WaterRower i noen år. Veldig fin og svært enkel å stue vekk ved å bare vippe den opp på høykant. Deilig sloshlyd når man ror og god kvalitet på sete og hjul. Men, den er selvfølgelig helt håpløs hvis man er to som skal bruke den med forskjellig motstand, siden motstanden styres av mengden vann man har opp i.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (9 timer siden):

Jeg hadde en WaterRower i noen år. Veldig fin og svært enkel å stue vekk ved å bare vippe den opp på høykant. Deilig sloshlyd når man ror og god kvalitet på sete og hjul. Men, den er selvfølgelig helt håpløs hvis man er to som skal bruke den med forskjellig motstand, siden motstanden styres av mengden vann man har opp i.

Ja det er mitt ankepunkt mot vann. Tror det fort blir tungvint siden kona og meg må ha helt forskjellig motstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (11 timer siden):

Jeg hadde en WaterRower i noen år. Veldig fin og svært enkel å stue vekk ved å bare vippe den opp på høykant. Deilig sloshlyd når man ror og god kvalitet på sete og hjul. Men, den er selvfølgelig helt håpløs hvis man er to som skal bruke den med forskjellig motstand, siden motstanden styres av mengden vann man har opp i.

Enig her.

Kjipt med lite justeringsmuligheter, samt støynivået. Her har jo magnetisk motstand en fordel, selv om motstanden ikke alltid er like jevn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (2 minutter siden):

Enig her.

Kjipt med lite justeringsmuligheter, samt støynivået. Her har jo magnetisk motstand en fordel, selv om motstanden ikke alltid er like jevn.

Nå har jeg kun brukt Concept2 på treningsstudio, men hvor mye bråker den i boligsetting? Er det sånn at man må regne med å forstyrre naboer i et moderne leilighetsbygg med ganske ok støyisolering mellom enhetene?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (9 minutter siden):

Enig her.

Kjipt med lite justeringsmuligheter, samt støynivået. Her har jo magnetisk motstand en fordel, selv om motstanden ikke alltid er like jevn.

Hvordan er støynivået kontra direktemontert rulle feks? Hvis luftmotstand er veldig mye høyere må jeg nesten gå for magnetisk da trimrommet er rett under et soverom.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concept2 har ikke spesielt høy støynivå sammenlignet med andre romaskiner med luftmotstand, men greia er jo at alle disse lager mye støy.

Personlig bruker jeg en enkel romaskin fra MyStuff (de endrer navn til Treningsgiganten nå), og litt av grunnen er at den er helt lydløs. Kunne hatt noen sovende ved siden av.

Men sjekk NordicTrack RW700. Den er sjeldent stillegående til en slik maskin å være 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (1 time siden):

Når Olaf Tufte bruker Concept 2, er det egentelig noe å lure på da?  Kan vel ikke pakkes sammen, men settes opp på høykant. Har brukt denne en del på treningsenteret, og synes den er ålreit, ikke at jeg har så stort sammenligningsgrunnlag. Men, ikke alt for mye lyd i den heller.

Mitt inntrykk er at den kan slås sammen endel når den settes på høykant. Målene på nettsiden viser også dette:

  • Ferdigmontert med klaring for bruk: 274 cm x 122 cm
  • Plassbruk sammenslått, standard setehøyde: 63.5 cm x 83.8 cm x 137.2 cm

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den deles i to, men tar enda endel plass. Mekanismen for å dele den fungerer bra, litt knott. Hver gang jeg må gjøre det, legger jeg som regel noe under så jeg ikke skader gulvet hvis jeg kløner. Ikke spesielt pent om romaskinen skal være synlig. Bør kanskje lagres i en skyvedørsgarderobe, men det vil redusere bruken.

spacer.png

WaterRower derimot, ser nesten litt pen ok ut. Her er man kanskje litt påvirket av markedsføring og House of Cards, men kan lett se for meg noe slikt i en toppleilighet på Aker Brygge/Tjuvholmen.

spacer.png

Har tenkt endel på lyd, da jeg hadde et ønske om å ta den med meg til en tidligere leilighet, men feiget ut fordi jeg ror som oftest om morgenen. Endte med 5kg+ vektøkning den vinteren, ikke muskler. Nå brukes den hovedsakelig i et gjesterom, hvor den må stå litt på skrå fordi jeg overså hvor enorm en kvalitetssovesofa var. Man må har plass i enden av RowErg så en kan ro korrekt. Lyden forsterkes i et lite rom, men det er hovedsakelig lyd fra vifta og skinnen. Når jeg hører andre bruke den sitter jeg som regel en etasje ned og i andre enden av boligen, og da kan jeg kun høre skinna. Ikke spesielt merkbart. Skal sies at rommet under er vaskerom og det er sikkert noen isolasjonsforbedringer(bjelkelag av tre) som kunne vært gjort mtp. lydisolering. Pga. estetiske grunner er det kun noen små lapper med underlagsmatte for at RowErg skal stå støtt, men hadde tidligere hele Sportsmaster Underlagsmatte Romaskin og det minket mer lyd. De mattene anbefales, tyngre enn andre jeg har hatt. Hadde tidligere romaskinen på et hjemmekontor på flisgulv/såle i kjelleren, med matte og god lydhimling, og ingen klagde på lyden. I et nybygg med betongvegger er jeg litt usikker på hvor mye lyd som faktisk når naboen hvis en bruker matte. Rullesykling er ikke en spesielt stille aktivitet, men med en god rulle/matte minkes lydoverføringen til naboene. Hvis en har god teknikk minkes også lyden litt fra vifta. Det er merkbar forskjell på de som ror jevnt på 3, og de som ror bajas på 10.

Concept 2 PM5 Performance Monitor og appen ErgData(anbefales til alle, selv om du kun ror på treningsstudio) er nesten et salgsargument i seg selv. Fin loggføring, lett å forbedre teknikk. Waterrower har SmartRow som tilbehør til kr 2495, uten at jeg vet hvilke muligheter den gir. Nyprisene for WaterRower Orginal Eik(u/SmartRow er kr 15 795 og WaterRower Performance Eik(m/SmartRow) er kr 18 495. Concept2 selger RowErg til kr 14 100. Den gangen jeg kjøpte min hadde jeg egentlig lyst på WaterRower pga. lyd og design, men prisen, PM5 og en kamerat som rodde mye fikk meg til å velge Concept2, et valg jeg er glad for i ettertid.

Selv legger jeg bare mobilen ved fotstøtten, med ErgData oppe. Har en tv foran meg. Tror det følger med en holder til mobil/ipad på nye utgaver.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ach, litt kjipt om det er veldig lett å skrape parketten hvis man skal slå den sammen etter hver bruk (som jeg tror blir et krav hos meg med mindre jeg kjører skikkelig ungkarsstil og lar den stå ute i gangen).

Enig i de stilmessige betraktningene om Waterrower, den ser jo litt mer gjennomtenkt ut med hjul og.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar den så og si aldri fra hverandre, så hver gang for meg er "første gang". Ser du f.eks. denne YouTube-videoen, er det ganske simpelt om man har gjort det mange ganger. RowErg har hjul, men den er 244cm(241?) lang, så krever litt takhøyde.

Såvidt jeg forstår er RowErg lettsolgt på Finn, og hvis en føler at en har kjøpt feil har en neppe tapt en stor sum. Concept2 har også en "30 dagers pengene tilbake garanti".

RowErg:

Plassbruk ferdigmontert: 241 cm x 61 cm - Antar dette er fysisk areal.
Ferdigmontert med klaring for bruk: 274 cm x 122 cm - Antar dette er arealet en trenger for å ro med riktig teknikk. Avhenger av kroppsmål, jeg trenger kun skinnens lengde.
Sammenslått, standard setehøyde: 63.5 cm x 83.8 cm x 137.2 cm

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, den videoen var oppklarende.Ser ikke helt håpløst ut for scenariet mitt. Har en ganske tom mellomgang mellom yttergang og stue der jeg tenkte å sette meg for å ro, men har neppe takhøyde for å vippe den opp akkurat der, da det er senka tak med endel ventilasjonsopplegg akkurat i gangen.

Så var mer om det er mye eksponerte skarpe kanter man fort kløner det til med mot gulvet jeg tenkte på, blir fort litt obs på sånt når man har ny parkett. Men ser for meg å legge den sammen mens den står på ei matte, og så trille den inn i en bod i enden av gangen, der jeg har akkurat plass til den tror jeg (går ca på centimeteren inn mellom hyllene jeg har på veggene der hvis måla faktisk stemmer).

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du hekta på roing og får det som morgenrutine, blir den nok fort stående. Under covid så jeg ganske mange som rodde i div. stuer. Som skrevet tidligere, en tv/ipad med roTube-video gjør at 30min blodslitt går ganske fort. En matte under beskytter mot merker.  Anbefaler som sagt de fra Sportsmaster og til bruken du beskriver kan det kanskje funke med bare noen mattestrips.. Evnt. et håndkle under hvis du svetter endel. Personlig blir jeg litt svett når jeg ror hardt, men det er ikke i nærheten av sølet fra de som sykler på mølle i 2 timer.

Det er viktig at du har nok albue-rom når du ror, men det er ganske lett å finne ut av ved å bare se noen teknikkvideoer. Der jeg har min er det litt trang plass, men akkurrat nok plass til at jeg ikke trenger tenke på det. Og har enda ikke laget hull i gipsveggen.

Uten at jeg har noen studier å vise til, føler(subjektivt) jeg tidseffektiviteten av treningen kan rangeres slik: Sykkel < Løping < Roing.

Endret av Andreas

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (59 minutter siden):

Det er viktig at du har nok albue-rom når du ror, men det er ganske lett å finne ut av ved å bare se noen teknikkvideoer. Der jeg har min er det litt trang plass, men akkurrat nok plass til at jeg ikke trenger tenke på det. Og har enda ikke laget hull i gipsveggen.

Tror plassen skal funke, jeg driver med kettlebells der nå (om mulig eksponensielt mye mer farlig for gipsvegger enn romaskin)

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Såå, har blitt litt gira på en C2, da er det bare den siste tvilen om jeg kan regne med å forstyrre naboer.

Noen som har fått naboklager med en sånn i leilighet? 🙂 Solgt unna rulle og snart landeveisykkel nå, så trenger ny kardiomulighet innomhus for lett tilgjengelig kardio i vinter.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg begrenset erfaring med å bo i leilighet, men har vanskelig for å se for meg at det skal bli et problem. Vi har romaskina i andre etasje, og det eneste vi hører er vindsuset gjennom et åpent trappeløp. Den lager minimalt med støy av typen som forplanter seg i bygningsstrukturen. Det lille naboene evt måtte høre den tida du holder på, mener jeg bør være innafor. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inderne under meg er ivrig med blendern sin, så det får de tåle 🙂 Tenker det går ivei ei bestilling når CAADen er ute av hus i løpet av morgendagen.

Ser @Andreas anbefaler Sportmaster sin matte, er det grunn til å gå for denne framfor Concepts egen, hvis noen har testet begge?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de veier det samme vil jeg anta de er ganske like. Et rask googlesøk sier at noen på både concept2-forumet og reddit sier concept2-matten er "litt tung". Står Sportsmaster veier 8,3kg. "Ren gummi" vs "tykk sort syntetisk gummi (PVC)", aner ikke hva som veier mest eller demper vibrasjoner. Litt stiligere med Concept2 matte da.

Letteste er kanskje bare å sende Concept2 en mail.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...