Gå til innhold

Landeveis rute fra Gardermoen til Radisson Resort Beitostølen


Gullars

Anbefalte innlegg

Vi skal ha 40års jubileum for jobben på Beitostølen i slutten av September i år og er 2 stykker som vurderer å sykle dit.

Gardermoen er valgt som startsted for å korte ned litt samt at jeg har en kollega som flyr inn til samme event som kan kjøre bilen min opp slik at vi slipper å sykle ned igjen på søndag.

Bagasjen legger vi igjen i bilen.

Plotta inn ruta på google maps og fikk denne ruta som ser ganske grei ut bortsett fra en liten bit innom 4ern.

image.png.1d161d324aad0b7f79c184dee751c698.png

Er det noen som har innspill til bedre ruter som ikke blir vesentlig lenger??

Vi vil gjerne ha ankomst ca. 18.00 på Radisson Beito slik at vi rekker middagen med resten av jobben.

Tanken er landeveissykkel på 28-30mm dekk og ingen bagasje og estimert snittfart på 25km/t - ergo bør vi klare det på mellom 10-12t inkludert pauser.

Om det er noen som har innspill så vil det bli mottatt med takk😀

 

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor mye eventyr dere ønsker? Det forslaget fra Google inneholder en del grus frem til Hov iallefall. Har ikke syklet der, så skal ikke si noe for sikkert, men hadde iallefall sjekket ut litt mer på forhånd. Et alternativ er å ta litt mer direkte over til brandbu, opp langs randsfjroden til fluberg. Om dere skal sykle fredag ettermiddag er det kanskje greit å unngå denne.

 

Etnedal er fint. Her kan dere evnt spare 10 km og 200 hm eller noe ved å ta over tonsåsen i stedet. Fin g/s vei på nedlagt jernbanelinje fra bjørgo til fagernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykla Oslo-Fagernes i slutten av Mai, og ville kanskje vurdert en rute á la kartet under, som er mye av strekningen vi valgte. Vi syklet imidlertid fra Grua over Mylla til Jevnaker og nordover langs vestsiden av Randsfjorden som var veldig fint. Hvordan det er på strekket mellom GRD til Horn hvor ferga over Randsfjorden går vet jeg ikke. Å måtte forholde seg til fergetider er kanskje også et usikkerhetsmoment, og å legge denne ruta via Jevnaker øker vel lengden på turen med ca 18 km.

Når man kommer over Tonsåsen (Tonsåslinna) kan man ta inn på sykkelveien som går langs den gamle Valdresbanen etter Bjørgo, der er det helt supert å sykle hele veien til Fagernes. Verdt å merke seg at ruta under går langs Sandmoveien som går vestover rett før Dokka, denne har tidvis grov grus, så ville potensielt vurdert 33 avhengig av trafikk.

image.png.bd011d59eae77f98ab597a8cfddf2c97.png

Endret av Magnoos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok sikte deg inn på å kjøre via Roa/Jevnaker for å kunne kjøre vest-siden av Randsfjorden oppover. Mye mindre trafikk og mindre trafikkfarlig. Da kan du kjøre Maura-Skjerva-Roa fra Gardemoen. Da har du i stor grad strøkene veier til Dokka. RV4 ved lygna er kjip å sykle på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill alle sammen👍.

Siden jeg er litt lat så virker det som en veldig grei løsning å velge Geir Anders sin rute.

Iallfall en av deltagerne er på 25mm dekk så asfalt sterkt å foretrekke.

Forumet svikter ikke😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardermoen -Maura -gamle Hadelandsvei til Roa- Brandbu østsiden av (tilnærmet helt flatt) Randsfjorden til Horn. Sjekk rutetider og tilpass for (du ser den fra lang avstand) ferga over til Tangen (gratis)  Som nevnt Thaimat Bjoneroa og fortsett vestsiden 43km til Dokka. Deretter 33 over Tonsåsen til Bjørgo og G/S videre til Fagernes. Fra Fagernes er det 40km opp til Radisson Blue på Beitostølen. Asfalt hele veien. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget mitt ovenfor er basert på min egen rute som jeg selv skal følge, men jeg starter ikke fra Gardermoen og sykler heller ikke via Gardermoen. Jeg starter lenger sydøst (ca 1 time med bil) og kommer Nittedal oppover og møter nevnte rute på Roa/Gran.

La inn ruta jeg foreslo fra Gardermoen til Beitostølen i min app og da fikk jeg dist. 218,7km og ↗️2106m og ↘️1337m.  Første knekker når en bikker over åsen ned mot Roa/Gran og neste over Tonsåsen. Deretter blir det klatring fra Fagernes til Beitostølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (9 timer siden):

Første knekker når en bikker over åsen ned mot Roa/Gran og neste over Tonsåsen. Deretter blir det klatring fra Fagernes til Beitostølen.

Hvis du kommer fra Nittedalsiden ville jeg syklet fra Grua over Mylla (Sveavegen/Oppenvegen), så får du færre og snillere høydemeter enn hvis du suser ned til Roa og opp igjen over åsen til Jevnaker, sannsynligvis er det vel litt kortere (raskere) også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg ser for meg å lage noen "krøller" på Geir Anders sin rute i Strava så hopper jo waypointsa hit og dit.

Noen gode ideer for å bygge ruter der som ikke er så tidskrevende?

I første omgang er det snakk om å flytte startpunkt til Gardermoen.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva er årsaken til at Strava velger den veien den velger?

Når jeg flytta startpunkt til Gardermoen så velger jo strava mange rare svinger og ikke ruta som er mest rett frem og virker å være raskeste vei

Antar selvfølgelig at det ligger noen forutsetninger bak, men jeg vet jo ikke hvilke.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I strava kan du velge om den skal bruke korteste (distanse), flateste/mest kuperte eller mest populære rute mellom punktene du setter. Du kan også velge om du vil unngå grus etc.

image.png.534da68051d8b2a8dbbd7f81de8e6750.png

Hvis du endrer på en allerede eksisterende rute må du passe på at det ikke henger igjen punkter du ikke ønsker å sykle innom. Slett de waypointene du mener blir unødvendige ved å høyreklikke på det lille tallet i kartet eller finne det tilsvarende i lista til venstre.

image.png.4c6b7ec6aa5068eb7a02aa897890e30e.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (1 time siden):

Hvis du kommer fra Nittedalsiden ville jeg syklet fra Grua over Mylla (Sveavegen/Oppenvegen), så får du færre og snillere høydemeter enn hvis du suser ned til Roa og opp igjen over åsen til Jevnaker, sannsynligvis er det vel litt kortere (raskere) også.

Når jeg skal ta denne turen kommer jeg Nittedal oppover til Harestua, ned til Roa og fortsetter rv4 til gamleveien mot Gran. Har ikke tenkt meg over åsen🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...