Jump to content

Pusse opp bad selv


Recommended Posts

Aldri pusset opp bad, men snakket med håndverkere og takstmenn om tema. Alle har nevnt at det er viktig å gjøre ting "etter boka"(sintef/godkjente produkter) og ta mye bildedokumentasjon. Steg 1 er å sette seg inn i hva som må gjøres, hvordan det eksisterende bad er bygget, helst i god tid før en faktisk gjør noe. Involverer nytt bad f.eks. endringer i bæring eller gulv kan det dra opp kostnadene adskillig. Noe av det er vel også søknadspliktig. God planlegging kan spare en for mye kaos og unødvendige kostnader.

Det er ingen hemmelighet at en pirkete DIY-er kan gjøre minst like god jobb som en profesjonell, det tar bare adskillig lengre tid. Standard sparetips er å velge OK varer fra kjente produsenter, og ikke det aller dyreste. Bruke alle rabatter en kan få.

Slår et slag for en form for dusjkabinett(gjerne de innebygde estetisk pene løsningene). Enda ikke møt en erfaren takstmann som ikke har hatt en setning om at det ikke er bra å dusje rett på flisene.

Aldri dumt å finne seg en god rørlegger, elektriker eller andre håndverkere til det en ikke kan/vil gjøre selv. Har vært heldig med håndverkere og spart endel på at de er ærlige/flinke.

Edited by Andreas
  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

baroudeur skrev (56 minutter siden):

Noen som har erfaringer å dele etter å ha pusset opp bad på egenhånd? 

Du har jo sett selv at jeg har fiksa to bad. 

Det tar mye tid og jeg vil si det er en forutsetning at man har tilgang på annet do og dusj under prosessen. 

Det tar tid, og må ta tid om det skal bli bra samt skal kombineres med et vanlig liv utenom. 

Om man er litt fingernem og grundig gjør man ting bedre selv enn håndverkerne gjør. Det er mye hastverksarbeid på proffene, med bruk av dyre 'quick' produkter. 

Jeg satt bort store deler av rørleggerarbeidet, men tilrettela og gjorde klart slik at også det ble billigere. Gjorde alt selv ellers. 

Støtter faktisk ikke det med dusjkabinett. Det er stygt og gjør du det selv og grundig kan du dusje på flis med den beste samvittighet!  Men det kommer selvsagt an på om man pusser opp for egen del eller salg samt stilen på leilighet/hus ellers... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dusjkar er ikke så enkelt. Krever tilgang til sluk under. Blir bare krøll og ender opp med å montere det løst oppå flisgulvet. 

Jeg har 1x1m flis i dusjen. En flis, ingen fuger, godt fall til renne på et bad og hjørnesluk på et. Funker gull begge. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme situasjon - skal gjøre en del selv. Jeg er bygningsingeniør, så det burde være innen rekkevidde. Og så hjelper det jo at badet er i en etasje med ingenting under, så skadepotensialet er begrenset.

Noen hovedregler som gjør livet enklere; Styr unna alt som heter gips i våtrom. Norge er unike i å tillate dette med membran på. Du skal lete litt for å finne noen i Sintef Byggforsk eller andre steder utover produktselgere som har noe godt å si om dette. Bruk våtromsplater/uorganisk. Lag godt fall, vannet kan ikke lage problemer om det er vekk. Det høres enkelt ut men når man introduserer store fliser blir det ofte så-som-så med fallet, fordi det er lettere å få det pent om det ligger med mindre fall.

Bruk vifte som styres av luftfuktighet om du ikke har noe sentralt anlegg som det kobles på. Da kan du sette vifte til å kicke inn slik at du får ut fuktig luft ved fast %RF som potensielt kunne lagd liv og røre dersom du allikevel har noe organisk i nærheten. Alt som heter smøremembran er skumle greier. det er blant annet der historiene om at DIY ofte kan ha høyere kvalitet enn håndverkere har oppstått; privatperson som faktisk leser veiledning og tar seg tid til å legge tykke nok/mange nok lag med membran, er bedre enn en håndverker med fastpris og dårlig tid.

Dusjkar o.l. gjør det mye enklere mtp membraner og trygghet ved lekkasjer. Når man legger foliemembraner og støper fast sluk kan det nok være en fordel med håndverker, fordi det lett kan bli feil her. Men om du får med en rørlegger og elektriker på øvelsen med innstøping av sluk og legging av foliemembran så burde ikke det koste all verden.

Pass på å holde deg innenfor samme økosystem/produsent, det gjør det SÅ mye enklere enn å skulle spare noen få kroner på å blande sammen ting som kanskje ikke egentlig hører sammen.

 

 

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Link to comment
Share on other sites

Vi tenkte på å ta badet, henta inn noe tilbud og tenkte at jeg sku rive badet iaf. Så ut til å spare 30k eller noe på det. Slo det til slutt fra oss, dog 6mnd senere røyk varmekablene... Da var livssituasjonen sånn at det var uaktuelt for meg å rive noe, og det er jeg jævli glad for. For støpt i det gulvet lå både hovedstrømledningen til huset, og hovedvannledningen. Tviler på at jeg hadde bomma på begge de to 😄


Det ble jævli dyrt og fint, dog noe deprimerende fastpris-slurv (skulle ha insistert mer på å ha døra til vannskapet inne på vaskerommet, de idiotene satte den ubrukte obligatoriske vaskemaskinskursen opp midt mellom skjenk og speil (som har eget stikk), så den står nå bare der å ser dum ut. Ja og ingen kabler i dusjen eller de siste 10cm før dørstokken. Ellers er det ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar. Jeg er ikke på @Jamez sitt nivå baderomsmessig, da hadde det vært no-brainer å gjøre det meste selv. 

Vi er på husjakt og er ute etter objekter som krever en del oppussing. I slike synger ofte bad på siste vers og representerer en stor fremtidig utgift. Tanken min er at jeg kan redusere denne utgiften en del ved å legge ned så mye egeninnsats som mulig. 

Et relatert spørsmål: Hvordan ville dere luftet et baderom som ikke grenser mot utsiden, altså som ligger klemt mellom to oppholdsrom? Hvor lang luftkanal kan man ha før luftingen blir veldig ineffektiv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri pusset opp bad selv, men jeg har vært i rettsak i utbygger (OBOS/AF) etter byggfusk og manglende overholdelse av bestemmelser i TEK ang vannsikkerhet i et sameie med 189 leiligheter.  

Gjennom rettsprosessen ble jeg kjent med, og brukte ledende folk fra SINTEF og Fagrådet for våtrom, og lærte veldig mye om vannsikkerhet. 

For egen del vil jeg etter dette aldri gå inn i et baderomsprosjekt uten at Våtromsnormen følges, inklusive at dokumentasjonskravet er oppfylt. Særlig nå hvor det er langt strengere standard ift. tilstandsgrader ved senere salg av boligen. Jeg vet ikke om egendokumentasjon tillegges noen vekt i det hele tatt, normen nå er jo at et splitter nytt bad uten dokumentasjon automatisk får TG2 selv om det ikke er funnet noen mangler, og TG3 sitter også løst. 

Våtromsnormen er ikke et krav, men er en veldig god sikkerhet iht. at de faktisk er krav, dvs. TEK er fulgt på en god måte. 

Så om en gjør dette etter boka selv, med Wedi/Litex plater, fast membran på gulvet og et stykke opp på veggen, trykktester osv, så vil man uansett måtte ha rørlegger/elektriker inn i badet, rørlegger vil neppe innestå for at du har fulgt TEK til punkt og prikke i det de ikke har hatt ansvar for, så midt råd er å bruke fagfolk selv om det blir vesentlig dyrere. 

 

Edited by Lars-Erik
Tillegg
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

baroudeur skrev (2 timer siden):

Et relatert spørsmål: Hvordan ville dere luftet et baderom som ikke grenser mot utsiden, altså som ligger klemt mellom to oppholdsrom? Hvor lang luftkanal kan man ha før luftingen blir veldig ineffektiv?

Ikke mitt fagfelt altså, men det er i hovedsak avhengig av tverrsnitt og lufthastighet. Får du for små kanaler så 1) klarer ikke vifta å pumpe ut luften pga trykktap/motstand og 2) du får pipelyder som følge av for høy lufthastighet i røret (forutsatt at den overvinner motstanden i røret). Så vidt jeg husker er 2m/s en slags øvre grense for å unngå lyd som er irriterende for mennesker. Avhenger nok også en del av type kanal og lufteventil.

Det finnes kalkulatorer som hjelper deg men om det er flere meter til utvendig side så snakker vi nok fort om minst 150-200mm rør og opp, og da spiser det gjerne såpass av takhøyde at rektangulære kanaler kan være bedre. (Og så må du sørge for at du får nok tilluft inn på badet, via f.eks spalte under dørterskel eller ventiler/rør andre steder, samt evt friskluft inn fra utsiden.

 

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uvanlig å ta utlufting av slike rom ut gjennom tak.

Har bad i kjelleren. Utlufting foregår slik: Ventil bad - horisontalt spirorør inn i vaskerommet(3-4m, antar en liten vinkel) - vertikalt spirorør ut til takhatt(6-8m). Det er såpass godt sug at det er sjeldent bruk for baderomsvifte, noe som er litt surt siden jeg kjøpte en ganske dyr appstyrt Pax Calima. Har sett lignende løsning i mange hus. Røret er kanskje 125mm uten at jeg har målt det. Ønsket å endre det til utlufting direkte gjennom ytterveggen, men både takstmann og byggmester sa eksisterende løsning var bedre.

Denne fra VB er interessant med hva en kan/bør gjøre selv. Jeg bruker VB selv, og er veldig fornøyd med 2 rørleggere jeg alltid ber om. Artikkelen spiller litt diffust på risikoen. Den er helt klart til stede, men i slike tilfeller er det kanskje bedre å ta en telefon til forsikringsselskapet eller advokaten i Huseierne, om det er en bolig en har tenkt til å bo i 10+ år. Takstmenn jeg har snakket med, i både private og relatert til større prosjekter, er helt transparent på at det er mye forskjellig arbeidskraft som brukes av profesjonelle når det kommer til baderom.

Erfaringsmessig har jeg sett alt fra byggmester selv smøre på smøremembran på Litex-plater, til erfarne snekkere/flisleggere, til det som helt klart var ufaglært arbeidskraft. Sistnevnte i større prosjekter med mange underleverandører. En utfordring med bad er at det er mange arbeidsgrupper som har mindre arbeidsoppgaver(målt i tid), hvor det er små/ingen marginer for feil, dermed priser de seg ofte høyt. Skulle jeg pusset opp et bad i år hadde jeg kanskje forhørt meg om hva Protan tar for å legge banemembran. Protan AS eier Litex(fra 2015).

Lykke til med jakten.

PS: Ikke brenn deg ut på oppussing, du hadde ikke vært den første. Det kan gå fort fra "Ikke noe stress å sette inn nytt kjøkken, nye innerdører og lage lydhimling, på en måned!" til "Trenger man virkelig gulvlister?"

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...