eOpseth Posted August 22, 2023 Share Posted August 22, 2023 Siden en ferdes mye i skog så burde det kanskje være en no-brainer å ta denne vaksinen. Noen med erfaring fra den? Bivirkninger eller annet å tenke på? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted August 22, 2023 Share Posted August 22, 2023 Ikke erfaring med bivirkninger men jeg har bestilt og skal ta den hos fastlegen, litt seint for årets sesong men like greit å komme i gang. 1 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted August 23, 2023 Share Posted August 23, 2023 Hele familien har tatt og klarer ikke huske om det var noe bivirkninger å snakke om så sannsynligvis ikke. Muligens litt vondt i hode samme dag😀 Vi fikk resept av legen, kjøpte vaksinen på apoteket og måtte tilbake på legekontoret for å få satt den. 3 doser med godt mellomrom om jeg ikke husker feil. Skal snart ha påfyll 1 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted August 23, 2023 Share Posted August 23, 2023 Vurder samme selv. Egentlig vurdert i 2 år, men glemmer det hver høst/vinter. Bivirkningene(FHI) fremstår som de vanlige ved vaksiner. Får legge ved et bilde av den nye jaktflåtten, for å minne meg på å ta vaksinen denne høsten. 2 Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
eOpseth Posted August 23, 2023 Author Share Posted August 23, 2023 Akkurat det der har jeg alltid lurt på, må man virkelig få en lege eller helsesøster til å sette den? Jeg var prøvekanin for en sykesøsterstudent for mange år siden, så tror jeg skulle klart det selv. Ikke har jeg noen alergisk reaksjon heller, men det er kanskje der faren ligger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Det var legesekretærer som satte på oss og det var på grunn av fare for reaksjoner. ikke noe stress egentlig, men du må jo «ut av eget hus» for å få det gjort Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Det verste synes jeg er de aller minste, jeg tok en i sommer som var så liten at det _kun_ var flaks jeg oppdaga, og ikke engang klarte å se med det blotte øyet at var en flått engang. Sjukt liten, men satt fast som bare det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 (edited) Vi plukker stort sett flått av bikkja hver dag, men de fleste er daue da hun får flått tablett hvert år. Jeg har så vidt jeg vet aldri hatt flått på meg, noe som egentlig virker å være for godt til å være sant med tanke på de typer aktiviteter jeg har drevet med opp igjennom for fortsatt bedriver, men har så langt "bank i bordet" aldri funnet en som har sittet fast eller kravlet på meg Det var allikevel en enkel beslutning å ta denne vaksinen for TBE er jo ikke behandlingsbart om du blir syk. At modern fikk nevro borreliose etter flåttbitt for noen år siden talte nok sikkert med i beslutningen, selv om det ikke er samme sykdom. Edited August 24, 2023 by Gullars Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Olav K Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Jeg fikk resept på alle tre vaksinasjonene hos fastlegen for tre år siden. Sprøytene satt jeg på apoteket. Da kona ble bitt av flått uten å merke det og fikk boreliautslett, bestemte også hun seg for å ta TBE vaksine. Av sin fastlege fikk hun bare resept på den første sprøyta, så hun måtte purre for å få de to andre også. Man trenger vel ikke å møte hos fastlegen for å få resepter for vaksiner. det ordner vel man på nettet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil307 Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 3år siden jeg tok siste av 3 vaksiner ingen bivirkning .2025 må jeg inn for oppfriskning 😀 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emtb Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 (edited) vuderer denne, men etter at jeg har begynt å bruke myggspray/insekte spray vær gang jeg er ute så har jeg ikke fått flåttbitt siden. Hvor lenge varer vaksinen og hvor mange ganger må jeg ta den før den funker? og er det forsovet for sent for i år? Edited August 24, 2023 by Emtb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted August 26, 2023 Share Posted August 26, 2023 Litt seint i år for å bygge full effekt ja. Jeg husker ikke doseringene men du har en del doser med 1-2 mnd intervall og så blir det boostere med større mellomrom etter det. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar Nilsen Posted August 26, 2023 Share Posted August 26, 2023 andersar skrev (2 timer siden): Litt seint i år for å bygge full effekt ja. Jeg husker ikke doseringene men du har en del doser med 1-2 mnd intervall og så blir det boostere med større mellomrom etter det. Det står nevnt i veilederen for helsepersonellhttps://www.fhi.no/va/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/skogflattencefalittvaksinasjon-tbe-/?term=#anbefalt-vaksinasjonsregime Sitat For immunfriske personer 1-60 år består vaksinasjon av 2 doser gitt med 1-3 måneders intervall. Intervallet mellom første og andre dose kan reduseres til 14 dager hvis det er behov for rask beskyttelse. Ved behov for fortsatt beskyttelse gis en tredje dose 5-12 måneder etter andre dose. Delvis beskyttelse 2 uker etter første dose. Flotten sprer seg vel etter hvert som det blir varmere, så jeg har starta med 2 runder tidligere i år og planlegger en tredje neste vår. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts