Gå til innhold

TBE-vaksine. Yay or nay?


Anbefalte innlegg

Hele familien har tatt og klarer ikke huske om det var noe bivirkninger å snakke om så sannsynligvis ikke. 
Muligens litt vondt i hode samme dag😀

Vi fikk resept av legen, kjøpte vaksinen på apoteket og måtte tilbake på legekontoret for å få satt den.

3 doser med godt mellomrom om jeg ikke husker feil.

Skal snart ha påfyll

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der har jeg alltid lurt på, må man virkelig få en lege eller helsesøster til å sette den? 

Jeg var prøvekanin for en sykesøsterstudent for mange år siden, så tror jeg skulle klart det selv. Ikke har jeg noen alergisk reaksjon heller, men det er kanskje der faren ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plukker stort sett flått av bikkja hver dag, men de fleste er daue da hun får flått tablett hvert år.

Jeg har så vidt jeg vet aldri hatt flått på meg, noe som egentlig virker å være for godt til å være sant med tanke på de typer aktiviteter jeg har drevet med opp igjennom for fortsatt bedriver, men har så langt "bank i bordet" aldri funnet en som har sittet fast eller kravlet på meg

Det var allikevel en enkel beslutning å ta denne vaksinen for TBE er jo ikke behandlingsbart om du blir syk.

At modern fikk nevro borreliose etter flåttbitt for noen år siden talte nok sikkert med i beslutningen, selv om det ikke er samme sykdom.

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk resept på alle tre vaksinasjonene hos fastlegen for tre år siden. Sprøytene satt jeg på apoteket.  Da kona ble bitt av flått uten å merke det og fikk boreliautslett, bestemte også hun seg for å ta TBE vaksine. Av sin fastlege fikk hun bare resept på den første sprøyta, så hun måtte purre for å få de to andre også. 

Man trenger vel ikke å møte hos fastlegen for å få resepter for vaksiner. det ordner vel man på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vuderer denne, men etter at jeg har begynt å bruke myggspray/insekte spray vær gang jeg er ute så har jeg ikke fått flåttbitt siden. Hvor lenge varer vaksinen og hvor mange ganger må jeg ta den før den funker? og er det forsovet for sent for i år?

Endret av Emtb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (2 timer siden):

Litt seint i år for å bygge full effekt ja. Jeg husker ikke doseringene men du har en del doser med 1-2 mnd intervall og så blir det boostere med større mellomrom etter det.


Det står nevnt i veilederen for helsepersonell
https://www.fhi.no/va/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/skogflattencefalittvaksinasjon-tbe-/?term=#anbefalt-vaksinasjonsregime

 

Sitat

For immunfriske personer 1-60 år består vaksinasjon av 2 doser gitt med 1-3 måneders intervall. Intervallet mellom første og andre dose kan reduseres til 14 dager hvis det er behov for rask beskyttelse. Ved behov for fortsatt beskyttelse gis en tredje dose 5-12 måneder etter andre dose.


Delvis beskyttelse 2 uker etter første dose. 

Flotten sprer seg vel etter hvert som det blir varmere, så jeg har starta med 2 runder tidligere i år og planlegger en tredje neste vår. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...