Gå til innhold

Specialized Tarmac SL7 Comp vs Expert


Anbefalte innlegg

Kjære forum.

Jeg ser etter en racer-racer og har falt for Tarmac SL7 etter å ha prøvetrillet den.

Planen var å være heldig og snappe opp en Tarmac SL7 Expert på salg hos Sørensen denne helgen. Som jeg skjønner det åpnet de for rabatt i butikken en time før på nettsidene og da forsvant den før jeg fikk sjansen til å legge inn bestilling. Leit for meg, samtidig skjønner jeg hvorfor de gjør det sånn.

Siden jeg ikke finner SL7 Expert til nærmere 60k lenger, så prøver jeg å være litt mer rasjonell. Har ringt litt rundt og må fort over 70k for å få tak i en SL7 Expert med Ultegra Di2. En premium på 12% føles mye ut vs. for en måneds tid siden. Det er ikke mange som har denne på lager heller, og den er samtidig på vei til å bli Expert med Rival AXS.

Jeg ser derfor også på Comp med 105 Di2 og potensielt SRAM Rival. Jeg har kun kjørt Shimano før og syns det er utmerket.

Jeg vil ha noe som funker bra og jeg slipper å bannes over på tur. Fra før har jeg 400 GRX på en pendlersykkel og Ultegra Di2 (R8050/R8070) med skivebrems på en landeveissykkel. Her har jeg hatt 0 problemer. Begge deler bare funker og var relativt lett å justere.

Hva vil jeg "miste" mot 12-delt Ultegra hvis jeg går for 105 Di2? Leser på nett at det er mye nytt, men hvor mye mer behagelig er det med raskere girskift foran og bak vs. gamle Ultegra Di2? Liker hendlene på Ultegra og at de ikke føles veldig kalde i kaldt vær. Kan oppgradere neste år, men

Ser vi tilbud som gjør at sykler som dette bikker ned mot 60k igjen mot høsten? Siden sesongen snart er over har jeg null problem med å vente til neste år med å motta sykkel.

Og hvis jeg nå skal finne på å betale 70k for en sykkel, er det "bedre" å gå for en Aeroad som nå er på tilbud? Stor hake ved denne er at jeg ikke har prøvd denne før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har SL7 Comp med Rival AXS. Bortsett fra et kjedemist under første turen har det fungert utmerket. Jeg har byttet krank og bruker ovale drev uten problemer. Hjul, styre, setepinne m.m. er også byttet. Comp er et fint utgangspunkt som kan tilpasses slik du vil. 

Personlig er jeg lite kresen på gruppe. Liker skifterne til Rival, trådløs tilkobling og konseptet med dedikerte batteri foran og bak. Hadde tatt Ultegra Di2 til samme pris, men hadde nok ikke betalt veldig mye ekstra for det. Tipper 105 Di2 fungerer supert også. Hadde jeg kunnet velge fritt mellom 105 Di2 og Rival AXS til samme pris i dag hadde jeg nok valgt førstnevnte bare for å teste det ut. I din posisjon hadde jeg nok også gjort det samme for å unngå eventuelle frustrasjoner med SRAM. Bruker du fremgiret mye har jo også Shimano et bedre rykte.

Helt siden de første forumistene på gamleforumet begynte å importere Canyon for mange år siden har jeg tenkt at det skal jeg aldri ha selv. Og det tenker jeg fortsatt. Det er sikkert mange som liker og bruker Canyon som vil anbefale deg å slå til på nedsatt Aeroad, og de har kanskje rett. Om du først sitter med tanken om å blåse 70k på en sykkel og samtidig har mulighet til å vente, er det ikke urealistisk å få SL8 Expert til denne prisen etter hvert. Da er du fortsatt på laveste gruppe, men er du som meg betyr det ingenting.

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for akkurat det jeg trenger å høre.

Jeg går for Tarmac SL7 med Rival AXS og monterer kjedefanger. Ser i en annen tråd at du bestilte en fanger - hvilken gikk du for til slutt?

I første omgang blir det bytte av styre og hjul. Funker det ikke da er det ikke gruppen det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fivestage skrev (1 minutt siden):

Ser i en annen tråd at du bestilte en fanger - hvilken gikk du for til slutt?

K-Edge og en annen fra Ali pga gullfargen. Har gulldetaljer på sykkelen så tenkte den ville passe. Har ikke montert noen av dem enda. Den beste tekniske løsningen er kanskje den @Jamez foreslo i tråden, men av og til (ofte?) er utseende > funksjon.

20230825_160916.jpg.99ffc630a70ba884ff8f3d7115613bf8.jpg

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Rival over 105 Di2. Har ikke brukt noen av dem, men 105 Di2 mangler ServoWave - noe som har vært på Shimano sine mekaniske gruppesett i flere generasjoner, men som først dukket opp på Di2-gruppesettene i den 12-delte generasjonen. ServoWave gjør i praksis at en mindre andel av hendelens pendel brukes på å bevege bremseklossene "i løse luften", og mer av den brukes når de har fått kontakt skivene, som gir bedre modulasjon. Jeg merket klar forskjell fra R8070 Di2 til R8170 DI2. AXS har vel litt rykte på seg for å ha litt kjedemist foran, men det funker vel som de over nevner med en kjedefanger. Centerline X-rotorene til SRAM er vel også litt bedre enn Shimano sine Road-rotorer, ser stadig sykler som selges med XTR i stedet for DA-rotorer.

Det var for øvrig jeg som snappet opp den sykkelen, men til mitt forsvar fikk jeg høre om tilbudet via klubben, har siklet på den lenge, er "stamkunde" i butikken og var innom og forhørte meg om hvordan de gjennomførte salget tidligere i uken 🙂

Hjulsettet blir byttet ut med et Reserve 52|63, spent om om det blir for bredt for ramma!

Endret av Gruskverner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedefanger er en ganske enkel konstruksjon som kun hindrer kjede å begynne å klatre ved å yte motstand sideveis.

Tror bestemt at billig eller dyr her kun påvirker utseende og evt vekt. Min Aerlite har funket helt etter formålet og det er jo Bikeshop sitt husmerke

så ikke akkurat noe dyre greier.

Det er jo uansett viktig å sørge for at framgiret er riktig justert, kjedefanger er 2. skanse 

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (15 timer siden):

Jeg ville gått for Rival over 105 Di2. Har ikke brukt noen av dem, men 105 Di2 mangler ServoWave - noe som har vært på Shimano sine mekaniske gruppesett i flere generasjoner, men som først dukket opp på Di2-gruppesettene i den 12-delte generasjonen. ServoWave gjør i praksis at en mindre andel av hendelens pendel brukes på å bevege bremseklossene "i løse luften", og mer av den brukes når de har fått kontakt skivene, som gir bedre modulasjon. Jeg merket klar forskjell fra R8070 Di2 til R8170 DI2. AXS har vel litt rykte på seg for å ha litt kjedemist foran, men det funker vel som de over nevner med en kjedefanger. Centerline X-rotorene til SRAM er vel også litt bedre enn Shimano sine Road-rotorer, ser stadig sykler som selges med XTR i stedet for DA-rotorer.

Det var for øvrig jeg som snappet opp den sykkelen, men til mitt forsvar fikk jeg høre om tilbudet via klubben, har siklet på den lenge, er "stamkunde" i butikken og var innom og forhørte meg om hvordan de gjennomførte salget tidligere i uken 🙂

Hjulsettet blir byttet ut med et Reserve 52|63, spent om om det blir for bredt for ramma!

Nettopp gått fra 8070 til 8170 selv og det er ganske stor forskjell i reaksjonstid på bremsene. Synes riktignok den var bra på 8070 uten Servowave også, kjørte mange lange nedkjøringer uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke all verden med AXS gruppene til SRAM, men jeg kriger fælt med de mekaniske landeveisgruppene og lufting av deres bremser. Det blir sjeldent så bra som jeg ønsker. Hørt flere som syntes det er et h@&!?te, til tross for at SRAM sin guide følges til punkt å prikke. 
Shimano sine bremser derimot opplever jeg som svært enkle å få utrolig bra. Gjør at det fort blir Shimano på fremtidige landeveisgrupper. 
MTB-gruppene til SRAM derimot er mer samarbeidsvillig ovenfor meg hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (17 timer siden):

 ... har siklet på den lenge ...

Jeg foretrekker nye sykler uten sikkel, så det var like greit at du fikk kjøpt den. 😉 Gratulerer med rå sykkel!

 

@rosandholm Jeg syns også 8070-bremsene fungerer svært godt og har ikke problemer med å bremse "riktig" mengde. Som mye annet er det nok en vanesak.

 

@Hen9ng Takk for input. Jeg er litt i tvil når det gjelder valg av gruppe. Har også lest at lufting kan være vanskelig og at Rival-kaliperne mangler noe som heter "bleeding edge" som skal gjør lufting lettere. Ikke at jeg lufter så ofte, men fint å gjøre det selv uten å måtte gjennomgå prosedyren flere ganger for å få det riktig.

 

Siden jeg kom utfor å bestille en SL7 med Rival skal jeg vurdere om bike-discount.de får en bestilling på Shimano-gruppe. Ulempen med ny gruppe er at jeg må prøve å selge den jeg plukker av.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...