Gå til innhold

Blande guffe?


Anbefalte innlegg

MarkusO skrev (16 timer siden):

Denne videoen poppa opp på Instagram rett etter jeg så innlegget her. Tror jeg fortsetter med å unngå blande guffe ja..

https://www.instagram.com/reel/CvxV0GHsuFS/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Du kan få 2-3cm gummiballer inni der med bare Stans også, så du slipper ikke heeeeelt unna uten blanding heller.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hvertfall opplevd størkna guffe som har klumpa seg litt uten blanding her og når sykkel ikke har vært i bruk på lang tid forholdsvis kort etter påfylling. 

Nå sykler jeg greit med en blanding av litt Orange som ikke ble møysommelig fjerna før jeg fylte på Muc-Off tror jeg.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (26 minutter siden):

Du kan få 2-3cm gummiballer inni der med bare Stans også, så du slipper ikke heeeeelt unna uten blanding heller.

Sant nok, kjørte Stans Race Sealant før og det klumpa seg endel, spesielt i bakdekket hvor det var Huck Norris uten at jeg vet om det var tilfeldig eller ikke.  Men ikke i nærheten av sånn det var på videoen. Skal ikke stole for mye på en instagram video heller da, var bare veldig tilfeldig den videoen var første jeg fikk opp etter denne tråden. Er vel uansett ganske sikkert at det funker dårlig blande guffe om man blander feil typer sammen. Beste er vel å alltid ekstra guffe i reserve så behovet for å blande ikke oppstår. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarkusO skrev (3 minutter siden):

Sant nok, kjørte Stans Race Sealant før og det klumpa seg endel, spesielt i bakdekket hvor det var Huck Norris uten at jeg vet om det var tilfeldig eller ikke.  Men ikke i nærheten av sånn det var på videoen. Skal ikke stole for mye på en instagram video heller da, var bare veldig tilfeldig den videoen var første jeg fikk opp etter denne tråden. Er vel uansett ganske sikkert at det funker dårlig blande guffe om man blander feil typer sammen. Beste er vel å alltid ekstra guffe i reserve så behovet for å blande ikke oppstår. 

Det er jo en fin regel generelt, ha nok ting i reserve slik at man ikke blir stående uten fungerende sykkel.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (9 minutter siden):

Min upopulære mening: Da oppgraderte du.

Hehe, kan godt være. Mulig jeg hadde flaks de par sesongene jeg brukte Orange. Eneste jeg husker jeg strevde med var vel å få et par piggdekk som egentlig ikke var spesielt egna for tubeless til å holde seg tette.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (5 minutter siden):

Hehe, kan godt være. Mulig jeg hadde flaks de par sesongene jeg brukte Orange. Eneste jeg husker jeg strevde med var vel å få et par piggdekk som egentlig ikke var spesielt egna for tubeless til å holde seg tette.

Hank bruker Muc-Off så det var egentlig de som tok valget for meg da jeg kjøpte nye hjul der for noen år siden. Dekkene holdt luft veldig godt gjennom hele sesongen og da jeg byttet dem var det fortsatt god flyt i guffen. Noen mener at guffe som flyter lett ikke tetter så bra, men jeg vet ikke om det stemmer. Testet Orange tidligere i år og det var ikke i nærheten av å tette hull så da gikk jeg tilbake til Muc-Off. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (7 minutter siden):

Litt utenfor tema, men hvorfor må vi ha guffe egentlig? Noen som har prøvd uten? Brukes vel ikke på biler og motorsykler?

Helt annen tykkelse på dekk tipper jeg kanskje? Prinsippene er jo litt samme når det først går hull på, der moderne biler gjerne leveres med skum man fyller inn, eller man prøver å tette hull med larver.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (27 minutter siden):

Litt utenfor tema, men hvorfor må vi ha guffe egentlig? Noen som har prøvd uten? Brukes vel ikke på biler og motorsykler?

Fordi den kan potensielt tette hull når man sykler.
Og den hjelper med å gjøre dårlig kvalitet på dekkene usynlig, tette småhull, og om det er dårlig "fit" mellom dekk og felg er guffa med å fikse dette også.

Samtidig, jeg har poppa en del dekk uten guffe, og de bare blir tette... også blir det guffe inn fordi jeg er vant med det.

Men litt spørrende sjøl, kjører ganske kraftige dekk, og mine 3 siste punkteringer/flerrer, så har hverken guffe eller plugger funka.
Samme med en som punkterte inne ved felgkanten på Fjørå i helga, 3 plugger og guffe ble brukt, funker ikke. Løsning ble gorillatape og slange.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at dekkene holder bedre på luft med guffe. Kanskje store (terreng) dekk kan holde bra på luft uten?

Når det gjelder punkteringer har jeg samme erfaring som @Jørgen S. i den forstand at de tre siste ikke har latt seg tette av verken guffe eller plugger. Det positive med det er at det fikk meg til å innse hvor bra inserts fungerer på landeveien.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (3 minutter siden):

Jeg opplever at dekkene holder bedre på luft med guffe. Kanskje store (terreng) dekk kan holde bra på luft uten?

Når det gjelder punkteringer har jeg samme erfaring som @Jørgen S. i den forstand at de tre siste ikke har latt seg tette av verken guffe eller plugger. Det positive med det er at det fikk meg til å innse hvor bra inserts fungerer på landeveien.

Det kan være store forskjeller her ja, tyngre stidekk har jo MYE mer gummi og vi kan sikkert anta at 1190g gummi er lettere å produsere tett enn 500g 🙂

Men ja, jeg har og litt samme erfaring som deg, at de holder bedre på luft med guffe. Mikroporer i selve dekket tettes nok litt.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ting popper og tilsynelatende blir tett, er det jo ofte steder det siver litt lell, og det er nok bla det guffa fikser.

Punktering ved felgkant er vel forøvrig bortimot det verste som finnes, har opplevd det med bil, og selv han skråsikre Viking-sjåføren som kom og henta oss med storbil måtte gi opp med kitet han hadde med seg.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (1 time siden):

Samme med en som punkterte inne ved felgkanten på Fjørå i helga, 3 plugger og guffe ble brukt, funker ikke. Løsning ble gorillatape og slange.

Samt at plastposen til matpakken ble også plassert mellom slange og rift i dekk. Ikke rådlaus.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...