Jump to content

Skifte bremseklosser på elsykkel


Recommended Posts

Hvor ofte man skifte bremseklosser på en elsykkel? 

Sykkelen min har bare gått 500 km, men blir aktivt brukt som familiens stasjonsvogn med sykkelhenger og sykkelen har vært på tur på Rallarvegen opp og ned. Så  deter jo klart at den trekker mye vekt. Jeg kjenner nå at bremsekraften bak har blitt noe redusert selv om de ikke har begynt å hyle enda. Er det rett og slett på tide å bytte bremseklossene?

Link to comment
Share on other sites

Bytte av klosser har ingenting med om det er El-sykkel eller ikke. Det avhenger av hvor mye belegg det er igjen på klossene. Magura, som et eksempel, sier følgende:
The combined thickness of the pad and the carrier plate must not be less than 2.5 mm.

Om du følger hva produsent av bremsemerke sier og du finner at klossene er innenfor kan redusert bremseeffekt skyldes flere ting som bl.a. forurensning og luft i bremsene. Sjekk først klossene og eventuelt bytt. Om klossene er ok, rens skivene med isopropanol og dra klossene over fint smergelpapir (sandpapir for metall) på en plan flate ett par ganger. Hvis ikke det hjelper må kanskje bremsene luftes. Det er noe verksteder gjør, om du da ikke har det som skal til og kan gjøre det selv.
 

Edited by san
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mine bremser fungerer med samme kraft fram til det er på tide å bytte, så redusert bremsekraft vil jeg anta skyldes forurensning mer enn slitasje, selv om det sikkert er mulig å slite ut bremseklosser på 500 km. Jeg opplever at pendlersykkelen min er mer utsatt for forurensning bak enn resten av sykkelstallen. Den har gått mer enn 5.000 km på samme klosser foran, mens jeg har byttet to ganger bak pga. forurensing, slitasjemessig var de helt fine. 

Ellers bytter jeg foran og bak samtidig og har relativt sett jevn slitasje for egen del. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

san skrev (4 minutter siden):

Bytte av klosser har ingenting med om det er El-sykkel eller ikke. Det avhenger av hvor mye belegg det er igjen på klossene. 
 

Ikke el-sykkel i seg selv, men pga el-sykkelens kvaliteter og bruksmønster. El-sykkelen har en tyngre nettovekt og brukes til å trekke to barn og sykkelvogn. Derfor er det 50 kg ekstra som bremsene skal stoppe, sammenlignet med landeveissykkelen min som har de samme bremseklossene. 

Link to comment
Share on other sites

Espen skrev (15 minutter siden):

Ikke el-sykkel i seg selv, men pga el-sykkelens kvaliteter og bruksmønster. El-sykkelen har en tyngre nettovekt og brukes til å trekke to barn og sykkelvogn. Derfor er det 50 kg ekstra som bremsene skal stoppe, sammenlignet med landeveissykkelen min som har de samme bremseklossene. 

Forstår det. Har el-sykkel selv og trekker ofte henger på opp til 45 kg. Klossene slites raskere men det endrer ikke hvordan en kontrollerer bremseeffekten ved bl.a. kontroll av hvor mye belegg det er igjen på dem.

Link to comment
Share on other sites

mulig bremsebelegget er blitt glasert som følge av varmgang.
bremseffekten blir ikke dårligere av å få luft i bremsene, du må bare pumpe opp trykk

hvis belegget er blitt glasert kan du pusse belegget med sandpapir, men det er bare en midlertidig fix.

løsningen er,
bruk begge bremsene
kjøpe større skiver
ikke brems så mye

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...