Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kjedelig men nødvendig (i følge Hanne) 
Vi har en Epson fotoskriver som har tørket inn og ikke skriver skikkelig lengre. Alle renseprogrammer er nytteløse, det samme er forsøk på å rense dyser/hoder med q-tips og ymse remedier.
Vi trenger altså en ny printer. Jeg ville gå for en rimelig laser og holde meg til s/h men ble nedstemt. Farger må det være.

Derfor ser jeg etter en hjemmeprinter som oppfyller beskjedne krav. Grei pris, beskjedne ekstrafunksjoner, blekkpriser på denne siden av hinsides. Det siste er førstepri. Og gjerne muligheten til piratblekk. Kort sagt en Doro-skriver

Er det noen som vet hva som rører seg i denne kjedelige delen av datajungelen?

LarsB

• Like 1
Posted

Var i samme situasjon og kjøpte HP Smart tank printer (husker ikke hvilken av de). Bruker den ikke mye, men veldig happy så langt. Verdt å sjekke ut. Relativt billig å kjøpe blekk også

Ole Christian 

Scott ambassadør.

Posted

Akkurat den annonsen er blant de få annonsene som får meg til å nikke annerkjennende til firmaet som har laga den.

Skriver dere ut mye foto? Dere kan ikke klare dere med en fargelaser og heller la foto printes på proffutstyr hos noen som tilbyr det når det først skal printes?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Posted

Jeg har alltid tenkt at en fargelaser er skikkelig dyr og stor uten at jeg har undersøkt saken ordentlig.

Må innrømme at jeg falt for annonsen til HP og plukket med meg en HP Smart Tank 5106 fra Power på veien hjem. 
Så langt ser den bra ut, oppsett og alt var greit og kvaliteten på print og scann var det ikke noe å si på ut fra våre behov. Så vil tiden vise om den er mer holdbar og mer økonomisk enn tidligere hjemmeprintere. Dette ble en skikkelig kort snikksnakktråd, om ikke mange kommer etterpå og forteller hva jeg skulle ha kjøpt. 

LarsB

• Like 2
Posted
LarsB skrev (17 minutter siden):

Jeg har alltid tenkt at en fargelaser er skikkelig dyr og stor uten at jeg har undersøkt saken ordentlig

Utvalget for hjemmebruk har blitt adskillig bedre senere åra. Første som kommer opp i et googlesøk hos meg er hvertfall en Canon til 2990 fra Proshop med multifunksjon.

Men tipper vel du får en vesentlig bedre fotokvalitet på blekkskriveren du har kjøpt.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Posted

Gjerne oppdater oss om et halvår.

Har Epson Ecotank. Det er standardprosedyre å kjøre 3 runder dyserens og hva annet den ønsker for at den skal printe noe som er leselig. Brukes sjeldent da den står ved siden av en s/h-laserprinter. Til gjengjeld er den veldig gniten, det som bruker mest blekk er vel alle renseprosessene.

• Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Posted (edited)

Som ufrivillig IT-ansvarlig for nær slekt, har jeg sett meg møkk lei på et antall blekkskrivere som har tørker ut opp igjennom årene.  Nå er det kun laserskrivere som gjelder. Om det så er et halvt år siden sist den ble brukt, er det bare å slå den på og skrive ut.

Edited by RaymondJ
  • Like 1
  • 1 year later...
Posted

Jeg har nå rettet en imaginær hagle mot min Brother blekkskriver. Jeg kan SE at det er blekk igjen i patronen, men skriveren sier "njet".

Etter årevis med internettilkobling som faller ut, blekkpatroner som "mangler" blekk, og et mildt sagt irriterende grensesnitt, er det på tide med en ny. Så, hvordan gikk dette for @LarsB? Er HP fortsatt reinspikka kjeltringer, eller har de tatt seg sammen?

Jeg skriver for det meste ut dokumenter for signering 1998-style, i blant fargerike plakater for rekruttering, men 95% er nok ren svart-hvitt på kjedelig hvitt papir. Og scanning i samme maskin er også fint, selv om jeg hater at dette er noe jeg må bruke tiden min på i stedet for digitale signeringsløsninger.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Posted

Jeg sliter. 
Nå brukes den mest for å skrive ut ukeplan for åttende. PDF fra skolemelding på telefonen. Det går ikke en uke der den bare gjør det. Halve sider, bare de øverste fem cm. Skrive ut en og en side manuelt pleier å virke til slutt. 

Denne uka vil den ikke skrive noe som helst. Bare feil på feil uten noen feilmelding man kan gjøre noe med. Jeg drar ut strømmen og herjer til den melder klar. Men like ille. Så nå er jeg på vei til å hive hele greia og lete opp en matriseskriver!

LarsB

• Haha 2
Posted

... og siden jeg skrev det mens jeg sitter på hjemmekontoret trakk jeg ut ledningen venta litt. Bannet og trykket på knapper mens jeg ropte. Da skrev den ut info om wifi. Så virket scanner, og etter det første side på ukeplanen. 

Kan ikke si at tiltroen ble større likevel.

b0258467-7e35-48f9-b4bf-18598a004c43.jpg

Posted

Dette gjør meg mer og mer overbevist om at man bør tenke seg veldig nøye om før man skaffer noe annet enn en enklest mulig laserskriver som har én funksjon, utskrift.

Enkel scanning får jeg gjort med foto via telefon eller speilrefleks.

Posted
Jomar Henriksen skrev (1 time siden):

Hvilken printer trenger jeg for å skrive ut et enkelt orienteringskart 1 gang i uka. Holder det med en fargelaser?

Jeg hadde desverre folk til å håndtere trykk for meg så jeg er desverre ikke spesielt god på emnet. Det eneste jeg tror jeg vet er 1200 dpi på brunfargen for gode høydekurver og "uncoated" papir for å holde på fargen når kartet brettes.

https://www.orientering.se/forening/kartfragor/kunskap-stod/vanliga-fragor-svar/

• Thanks 1
Posted

Dette var morgenens frustrasjon. 
Toppen av siste side av et tre siders dokument. 

Det gikk på neste forsøk. Så fikk jeg enda et kladdeark 💀

utskrift.jpg.c26dc8083d055061a28ebcc480ee489b.jpg

Posted
Jomar Henriksen skrev (2 timer siden):

Hvilken printer trenger jeg for å skrive ut et enkelt orienteringskart 1 gang i uka. Holder det med en fargelaser?

Sjekk i hvertfall at utskriften tåler fuktighet, kjedelig når fargene i kartet flyter utover pga litt regn...

"I never understood wind"
- Donald Trump

Posted
LarsB skrev (1 time siden):

Her tenker jeg vi roper på @Dan han holder på med kart og tyvek og sånn hele dagen.

Sorry, jeg ble heldigital for seks år siden, så jeg aner ikke noe om slik hardware. 🙂

• Haha 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Posted

Bra du gjenopplivet tråden. Vet ikke hvor mange familiemiddager jeg har blitt påminnet at Epson-printeren til min mor, enda ikke er koblet opp til hennes mac. Er vel snart et år siden jeg ga opp å få koblet den til, etter at et eller annet skjedde. Selv sletting, reinstallering osv har ikke fungert. Som mac-n00b virker alt vanskelig. Har gått med endel timer, med gjentakende prosedyre, med håpet om at denne gangen fungerer det. Gjør ikke det.

Får koblet den til på laptopen (windows) min, med nevnte prosedyre, for å få fargeprintene til å se någenlunde OK ut. Skal sies at fargene er helt rare, til den grad det virker som fargene er blandet feil. Etter en kontroll, så er de ikke det. Tross alt bare 4 fargebåser.

En positiv ting er at det ser ut som blekket i beholderene ikke tørker så fort. Holder i månedsvis. Kanskje årevis. Noe som er en fordel, siden den kun brukes de gangene jeg har med laptop og gjør noen nye tilkoblingsforsøk. Bra noen kjøpte inn ekstra blekk også, så man har påfyll frem til 2035.

Brother laserprinteren jeg har på hjemmekontoret fungerer knirkefritt. Selv etter den falt i bakken. Håper Epson printeren faller i bakken. Så kan man kjøpe Brother fargelaser. Brother har tydligvis funnet ut av design er tull, og det er ikke noe vits med småsexy software. Så lenge den bare fungerer.

2f5d487796ee4059a73dfa65272bb270?v=2be03

Er designet fra 1980? Hvem bryr seg, den hoster ut utskriftene når man ber om det.

• Like 1

Kaffe- og teansvarlig