Gå til innhold

Sting på ryggen, når kan jeg sykle?


Anbefalte innlegg

Burde sikkert spurt legen, men tipper jeg får minst like gode og erfaringsbaserte svar her.

Onsdag morgen fjernet jeg 3 føflekker på (kors-)ryggen. Sårene er fine, tørre og smertefrie. Til sammen 9 sting, selv om legen mente at jeg som mann har rett til å påberope meg 3-gangeren, altså 27. 

Hvor lenge bør jeg vente før jeg setter meg på sykkelen og spinner av gårde i en time eller fem? Det er jo fantastisk sykkelvær nå og de neste dagene. Kjenner blandeveien rope på meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme problem her dog i testiklene! spurte legen nettop om dette og det er høyst avhengi av hvor stingene er. Sting i fks fingrene må man vente mye lengre med ettersom at huden der tøyes og strekkes mye mere, jeg vil anta at rygge er et område som strekkes en del ved fremoverlent sykling? Huden vokser også i forskjellig hastighet forskjellige steder, sykepleier sa fks til meg at huden på pungen vokser raskt og er generelt i et område hvor huden ikke blir strukket av aktivitet ergo at jeg trenger ikke å vente lenge før jeg kan sykle igjen bare 3-4 dager til rolig sykling (korte avstander i byen) og etter at stingene var tatt ut kunne jeg gjøre det meste igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embt har hatt en fornuftig sjukepleier. Hvor stort spenn får huden på ryggen når du ligger nede i bukken? Bare å teste.  Bindevevet i såret selv har svært liten styrke etter så få dager, og sårflatene holdes sammen primært av suturene. 
 

Kjenner du at det blir vel mye drag i sårene, så vil de kanskje sprike litt. Begynner du å blø, så tar du det litt rolig på snurrestyrefronten en liten stund til styrken i vevet er litt større. Er jo ikke svære sår dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke medisiner, men ville tatt det rolig med bøye og badeaktivuteter til det har grodd. Har en magefølelse av det kan bli kjedelig hvis det åpner seg, men har ingen medisinsk forutsetning for å mene dette. God bedring uansett 😊

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet en (bryst), men oppfattet ingen (trenings)restriksjoner (spurte heller ikke). Pendlet videre som vanlig. Skulle vente med dusjing (kun kattevask). Spilte også innebandy den uka tror jeg. Merket ingenting, men ville testet posisjonen før 5 timers turen og gitt/begrenset meg ved drag som beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet to kuler i nakken med noen få sting. Syklet 5 timer 3 dager senere etter samråd med lege. Viktig med vannfast plaster/kompress. og passe på at de ikke er gjennombløtte etter sykling. Plassering, dermed strekk og type hud er har mye å si. Tykk hud gror saktere og sting kan sprette opp om de er under mye belastning.

Hadde prioritert en ganske oppreist kjørestilling den første uka, men en kjenner fort om det strekker.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (På 1.9.2023 den 14.38):

samme problem her dog i testiklene! spurte legen nettop om dette og det er høyst avhengi av hvor stingene er. Sting i fks fingrene må man vente mye lengre med ettersom at huden der tøyes og strekkes mye mere, jeg vil anta at rygge er et område som strekkes en del ved fremoverlent sykling? Huden vokser også i forskjellig hastighet forskjellige steder, sykepleier sa fks til meg at huden på pungen vokser raskt og er generelt i et område hvor huden ikke blir strukket av aktivitet ergo at jeg trenger ikke å vente lenge før jeg kan sykle igjen bare 3-4 dager til rolig sykling (korte avstander i byen) og etter at stingene var tatt ut kunne jeg gjøre det meste igjen. 

Sååå... hvor lang tid fra snitt til du kan gjøre det meste?

Skal gjøre det samme selv, men utsetter stadig for at det skal passe med "dødtiden" mellom sykkel og langrenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (11 timer siden):

Sååå... hvor lang tid fra snitt til du kan gjøre det meste?

Skal gjøre det samme selv, men utsetter stadig for at det skal passe med "dødtiden" mellom sykkel og langrenn.

Jeg var på sykkelen 9 dager etter vasektomi. Opplevde det hele ganske smooth og smertefritt. Sykling er en såpass direkte påvirking på det området, så det ventet jeg noen dager med, men ellers var det overhodet ikke hemmende på noe som helst. Seksuell aktivitet var i gang innen 24 timer etter inngrepet. Dog på et vis uten mulighet for impregnering, siden ironien har en tendens til å slå til. For det tar visst en stund før det ikke er noen rumpetroll igjen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...