Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Skal ha en racer med skivebrems og elektriske gir bakpå en Model Y i sommer. Av erfaring vrimler det opp mye møkk bak bilen. Hvordan kan jeg/er det mulig å sørge for at jeg slipper å vaske sykkelen etter hver forflytning? Kjører sannsynligvis i både sol og regn.

Kan lagre sykkelen innendørs når bilen står i ro.

Har en presenning og elastisk pakkenetting som jeg kan ha rundt. Ser for meg at det gir en fallskjermeffekt og øker forbruket mye, samt at det sikkert ikke er helt bra å utsette systemet for så mye bevegelse.

 

Noen som har tips til innpakking, renhold, ta av kjede, tekniske løsninger, osv?

Edited by Fivestage
Posted

Jeg har gitt opp. Prøvde en sånn velosock lignende men mye styr og vanskelig og montere på syklene på stativet da... Like greit å bare vaske sykkel etterpå. Har tatt av kjede noen ganger siden jeg bruker voks og da kan deg bli litt rust om det står vått for lenge...

  • Like 1
Posted

Har hatt min Di2 disc bak bilen i noen år, og det er stort sett når det er skikkelig dritvær jeg trenger å gjøre noe. Holder ofte å bare spyle av, trenger ikke full vask hver gang.

Posted

Da blir det sykkel uten noe særlig tildekking. Takk for delte erfaringer!

 

Jeg vokser også kjedet, så tar av det for å slippe unna det verste. Skaffer meg en dryppvoks som jeg kan bruke underveis på turen.

Posted
baroudeur skrev (På 8.7.2023 den 9.06):

Jeg har EVOC Bike Rack Cover til dette formålet, men jeg har ikke fått brukt det enda så kan ikke si noe om hvor bra det fungerer.

Er også interessert i eventuelle tips her.

Har kjøpt det jeg også, og prøvemontert. Ikke trua i det hele tatt... dvs da må det sys på flere borrelåser som holder trekket skikkelig på plass. Får man gjort det så vil det fungere. uten så blir det bare blafring.

Posted (edited)

Disse her er veldig enkle og greie for å slippe all dritten på bremsene; https://www.vpg.no/Muc-Off-Disc-Brake-Cover/268627/?gclid=CjwKCAjw2K6lBhBXEiwA5RjtCRiEcWS34SYuI0_dJkiBaRwrsDR0PB_CEqBj8HZi0AXhrSCL-EsjPhoCwjYQAvD_BwE 

 

87F73B25-2FE6-4A11-A6D0-8A1F6AD25D82_1_105_c.jpeg.453c1473c2156b49cd0e7ca61329a519.jpeg

 

Forsåvidt dette var på vei hjem fra tur på fjellet i påsken 2021 og ikke på TIL å sykle.... 

3ABF0F3F-B533-4AD7-8948-DC92609AEC53_1_105_c.jpeg.7871513706ab3add61d37b141df57b6d.jpeg

 

Hmm forsåvidt enkelt å legge TIL bilder i postene her, men skulle gjerne skalert de enkelt litt mindre også... Knapp jeg har oversett? 

 

 

Edited by Hbakken
  • Like 2
Posted (edited)
Hbakken skrev (2 timer siden):

 

3ABF0F3F-B533-4AD7-8948-DC92609AEC53_1_105_c.jpeg.7871513706ab3add61d37b141df57b6d.jpeg

 

Hmm forsåvidt enkelt å legge TIL bilder i postene her, men skulle gjerne skalert de enkelt litt mindre også... Knapp jeg har oversett? 

 

 

 

Prøv å dobbelklikk på bildet når man er i redigeringsmodus. Fungerte fint når jeg siterte.

(Må naturlig nok gjøres enten når man lager posten eller innen fristen for å redigere den går ut)

Edited by Ivar Nilsen
  • 2 weeks later...
Posted

Jeg tok til meg noen tips her og har så langt kjørt noen tusen km i all slags vær. Kun på asfalt og stort sett motor(trafikk)vei.

- Tildekking av bremser var et must. Plast og tape fungerte OK. Kom litt fuktighet på skivene den ene etappen og da måtte jeg rense ordentlig for å få bort hvining ved bremsing.
- Tok av kjede (vokset) og pedaler og koblet fra alle batterier jeg har tilgang til.
- Tapet fast krankarmen til kjedestag.
- Tapet hullene til pedalene på krankarmene.
- Litt gammel slange mellom reimene som fester hjul til sykkelstativ.
- Tapet fast styret så det ikke skulle flagre så mye i høyere hastigheter. Litt bevegelse pga. halvdype karbonfelger og at jeg ikke tok sjansen på å stramme plastreimene for mye over felgene.

Det fungerte svært godt. Før første sykkeltur etter omtrent 1500 km bilkjøring vasket jeg av sykkelen med en våt klut siden den så nesten uberørt ut. Ingen ulyder og ellers klar for å sykle. Mulig regnskyllen etterfulgt av soltørking like før ankomst gjorde at den var som nyvasket.

  • Like 1
Posted

Fordelen med at du har Tesla Model Y er at den er enormt aerodynamisk, så det er veldig lite virvling opp av drit, i forhold til andre biler. Model Y er helt flat under, og slipper vinden fint. Sjeldent syklene blir særlig skitne på min Y, men er det veldig dårlig vær osv.... Jeg bruker Thule Velocompact på langturer. Har tenkt på muligheten til å skjære ut og montere en kryssfiner-plate under stativet, som når til ca 1cm fra bilen (bakfangeren) når stativet er montert, sånn at skittent vann ikke kommer opp på sykkelen. Men allerede sånn stativet er nå er det bedre enn henge-stativ med tanke på skitt fra kjøring i regn.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...