Gå til innhold

Erfaring med Gekko


Panzer

Anbefalte innlegg

Vurderer en Gekko Feather GRV men blir litt skeptisk når jeg ikke klarer å finne noen tester eller erfaringer med den. Ingen info om geometri etc. 

 

Selger hadde heller ikke mye å si. 

Riktignok godt utstyrt og på tilbud

 

noen med generell erfaring med denne eller andre Gekko gravels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen egen erfaring. Men mener å huske at det var modeller for noen år siden som hadde veldig stor toe-overlap (at forhjulet tar i skotuppen når du har stort utslag med styret og forhjulet). Husker ikke hvilke årsmodeller det gjaldt, men greit å avklare. Mener også at Landevei.no hadde en test av Gekko gravel for noen år siden, men da må du ha abonnement for å lese denne. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2022-modellen en stund. Det som blir nevnt om toe overlapp var en feilproduksjon på en batch før 2021. Problemet var eliminert helt på den modellen jeg hadde.

Problemet med norske husmerker, er at det ikke er "sexy" å gjøre anmeldelser av dem, så det er vanskelig å finne informasjon om de.

Den har vel GRX600 om jeg ikke husker feil. Hjulsettet er ganske tungt og du vil oppleve å få en raskere sykkel ved å bytte ut det.

Jeg opplevde sykkelen som "billig", pga åpen kabelføring, kjip styretape og tungt hjulsett, men det er nok bare sykkelsnobben som prater. Egenskapene på sykkelen kan jeg ikke klage på. Satt faktisk personlig rekord med den på Tour de Finance.

Jeg solgte den utelukkende fordi jeg ikke trengte en gravel-sykkel og ville heller ha en ren landeveissykkel.

Endret av Espen
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (4 timer siden):

Jeg hadde 2022-modellen en stund. Det som blir nevnt om toe overlapp var en feilproduksjon på en batch før 2021. Problemet var eliminert helt på den modellen jeg hadde.

Problemet med norske husmerker, er at det ikke er "sexy" å gjøre anmeldelser av dem, så det er vanskelig å finne informasjon om de.

Den har vel GRX600 om jeg ikke husker feil. Hjulsettet er ganske tungt og du vil oppleve å få en raskere sykkel ved å bytte ut det.

Jeg opplevde sykkelen som "billig", pga åpen kabelføring, kjip styretape og tungt hjulsett, men det er nok bare sykkelsnobben som prater. Egenskapene på sykkelen kan jeg ikke klage på. Satt faktisk personlig rekord med den på Tour de Finance.

Jeg solgte den utelukkende fordi jeg ikke trengte en gravel-sykkel og ville heller ha en ren landeveissykkel.

Takk for svar. 
GRX600/810 er det ser jeg. 
Ligger til 20000 nå så får vurdere og evnt se alternativer. Men skjønner hva du mener med kabler bl annet. Irriterende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte selv med å ryke på det tilbudet til 20K for noen uker siden. Har syklet en del på sykkelen etter det og har ikke så mye å klage på. Skal sies at det er min første erfaring med bukkestyresykkel, så inntrykket er nok farget litt av det.

Føler uansett at jeg har fått meg en god sykkel for pengene. Litt kjip styretape som allerede er nevnt, samt at jeg savner flere festepunkter for å potensielt bruke bagasjebrett og andre ting som kan festes til ramma. Tenker at det skal løse seg på et vis. Jeg savnet også litt info om geometri og dekklaring osv for å sammenlikne den med andre sykler, men endte med å ta sjansen på den uansett. Fikk prøve den på veien utenfor butikken. Styret er ikke så grus-orientert etter hva jeg har sett på andre sykler, med lite flare. Men det kan man jo eventuelt bytte ut. Samme er jo mangelen på full innvendig kabelføring (den har det i ramma altså, men ikke gjennom styret). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjibavigå skrev (4 timer siden):

Jeg endte selv med å ryke på det tilbudet til 20K for noen uker siden. Har syklet en del på sykkelen etter det og har ikke så mye å klage på. Skal sies at det er min første erfaring med bukkestyresykkel, så inntrykket er nok farget litt av det.

Føler uansett at jeg har fått meg en god sykkel for pengene. Litt kjip styretape som allerede er nevnt, samt at jeg savner flere festepunkter for å potensielt bruke bagasjebrett og andre ting som kan festes til ramma. Tenker at det skal løse seg på et vis. Jeg savnet også litt info om geometri og dekklaring osv for å sammenlikne den med andre sykler, men endte med å ta sjansen på den uansett. Fikk prøve den på veien utenfor butikken. Styret er ikke så grus-orientert etter hva jeg har sett på andre sykler, med lite flare. Men det kan man jo eventuelt bytte ut. Samme er jo mangelen på full innvendig kabelføring (den har det i ramma altså, men ikke gjennom styret). 

 

Da får jeg kanskje prøve meg jeg også. 
Ang innvendig kabelføring, er det så mange som har det i denne prisklassen?

står mellom den og  på Specialized Diverge E5 Elite så får tenke litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panzer skrev (1 time siden):

Da får jeg kanskje prøve meg jeg også. 
Ang innvendig kabelføring, er det så mange som har det i denne prisklassen?

står mellom den og  på Specialized Diverge E5 Elite så får tenke litt

Nei. Er nok ikke det. Jeg spora opp denne i alu som har ganske elegant kabelføring, riktignok 1x11: 
https://braasport.no/produkter/utstyr/sykkel/gravel-og-grusracere/grandurance-8-gravelsykkel/101333/matte-violet
Ser den er blitt ørlite billigere fra sist jeg sjekket:) 

Jeg vurderte vel både Diverge, Trek Checkpoint ALR5 og noen andre, men synes jeg fikk mest for pengene med Gekkoen, selv om det ikke er så veldig fjongt merke. 

 

Ndreas skrev (5 timer siden):

Jeg kjøpte en sånn en for bagasjebrett. Funker fjell på min (ikke-gekko) sykkel!

https://www.bike24.com/p2228942.html

Ja, stemmer, den er jo grei å ha. Problemet er vel litt større nede ved kassetten, men det finnes diverse løsninger med gjennomgående aksling osv. Gekkoen har forsåvidt bolter der nede, men de er på innsiden av setestaget og er nok således kun beregnet til skjerm. Skal nok få til et bagasjebrett på et vis altså, men det hadde jo vært enklest om det var boltfester rett fra fabrikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjibavigå skrev (2 timer siden):

Skal nok få til et bagasjebrett på et vis altså, men det hadde jo vært enklest om det var boltfester rett fra fabrikk. 

Tubus har braketter laget for dette, i tilfelle du ikke skulle finne en annen løsning:
https://www.tubus.com/en/products/accessories-rear-carriers/tubus-product/clamp-set
https://www.bike24.com/p29683.html

 

71614_24_Schellen-Adapterset_montiert.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (17 minutter siden):

Tubus har braketter laget for dette, i tilfelle du ikke skulle finne en annen løsning:
https://www.tubus.com/en/products/accessories-rear-carriers/tubus-product/clamp-set
https://www.bike24.com/p29683.html

Jeg har slike på pendlern, bortsett fra at de ble kjøpt på Gubbdagis (eller Biltema? Husker ikke)😉 De har til og med gummiforing så de ikke lager merke i lakken 🙂

De er selvsagt ikke like lekre som Tubus sin løsning, men like funksjonell.

Endret av DesmoSkier
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (2 timer siden):

Jeg har slike på pendlern, bortsett fra at de ble kjøpt på Gubbdagis (eller Biltema? Husker ikke)😉 De har til og med gummiforing så de ikke lager merke i lakken 🙂

De er selvsagt ikke like lekre som Tubus sin løsning, men like funksjonell.

Aha! Slike, formoder jeg? Funker jo absolutt like fint: 
https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/monteringsdetaljer/gummibelagt-klammer-2-stk--2000016460

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (15 minutter siden):

Jepp, akkurat slike 🙂 De har gitt meg null hodebry i rundt 8 år nå 🙂 

Man må bare kjøpe med rett diameter. Jeg kjøpte flere da jeg bygget pendleren, siden jeg var på Biltema og ikke hadde vært lur nok til å ta mål. De som ikke ble brukt ligger sikkert trygt forvart i en kasse i boden fremdeles. Tror jeg.

Endret av DesmoSkier
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei. Skriver en kort "anmeldelse" av min erfaring med Gekko Netto GRV str L, da jeg selv kjøpte den i " blinde" uten å ha lest noe om den. Forøvrig min første erfaring med sykkel med bukkestyre. Sykler daglig ca 1-2 mil. Relativt ( ifht hybridsykkel) brede dekk originalt, men fungerer utmerket nå på vinteren i hvertfall, virker bra det lille jeg har prøvd på grus og bar asfalt også. Angrer nesten på at jeg ikke har investert i en slik type sykkel tidligere, da daglige pendlingen nå er en lek! Gekkoen er betydelig raskere og med mer effektivt tråkk, samt høyere gir , og ikke minst 3 ulike grep på styret. Girer smud når man har vent seg til girsystemet. Bremsene er bra, virker nesten som ABS bremser.. For min del kunne bremsene gjerne tatt enda hardere. Str L passer meg på 180cm fint, men hvis man er under 180 bør man nok ha str M, mtp ergonomi. Sykkelen virker til å være solid og av god kvalitet, veier nærmere 11 kg - for min del betydelig lettere enn hybridsykkelene jeg har på 14 og 16 kg.

På ren topphastighet flat asfalt ville nok en ren landeveissykkel dratt lett ifra Gekkoen- især med de allsidige og brede orginaldekka. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Gekko Flow GRV som jeg kjøpte helt uten erfaring med sykkel, og er rimelig fornøyd. Har etterhvert funnet ut at landevei var mest gøy så satt på GP5000 og klikkpedaler. Har vel lett den "minst sexy" sykkelen i sykkelgruppa, og det største ankepunktet for mitt bruk er at jeg i gruppe til dels merker begrensninger ved kun 8-delt kassett. Lettere sykkel, mer sexy kabelføring osv osv har jeg ikke erfaring med så kan ikke klage på noe der 😛. Er 197 og har str XXL

Vel så viktig er at jeg er meget fornøyd med Anton Sport som forhandler, mtp service og en reklamasjonshendelse jeg hadde!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt en Gekko Netto GRV siden oktober 2022. Primært brukt til pendling i ruskevær (regn, vått føre, snø, etc). Godværsdager benytter jeg en ren racer. Her kommer noen erfaringer.
 

Til å være «gravel» synes jeg sykkelen er mest orientert mot landevei. Dette gjenspeiles spesielt i utvekslingen (Tiagra 10x2) og lite flare på styret. For min del passer dette fint siden jeg bruker sykkelen på 90% landevei. Bremser og øvrige komponenter er i GRX 400-klassen. 
 

Sykkelen og rammen er tung. Over 11 kg originalt i strl XXL.

Originale hjul er ikke spesielt gode og er fra en ukjent kinesisk produsent. Jeg har forsøkt å finne ut hva de tåler av vekt osv, men dette kan verken produsenten selv, Anton sport eller Sport1 svare på. Jeg er en tyngre herremann som veier minst 105kg i sokkelesten, og således er vektbegrensning et viktig tema for meg. Jeg så derfor behov for å oppgradere til et hjulsett med høyere vektbegrensning.  

For meg var det veldig utfordrende å finne et passende hjulsett. Dette fordi rammen ikke støtter nyere standarder innen hjul-akslinger, men bruker gammel quick release. Det betyr at du i de fleste tilfeller må kjøpe konverterings-sett når du eventuelt oppgraderer til nye hjul. Dette ville vært en deal-breaker for meg hvis jeg hadde vært klar over problemstillingen ved kjøpstidspunktet. 
 

Det er vanskelig å vite hvor store dekk du får plass til i rammen. Dette har jeg forgjeves forsøkt å finne ut av på flere Anton sport og Sport1-butikker. Jeg tror neppe du får plass til noe større enn 45mm dekk foran, og kanskje enda mindre bak (marginalt mindre klaring bak). 
 

Originale dekk er WTB Riddler 37x622. Jeg har kassert mine fordi jeg verken syntes de var gode nok til landevei eller til grus/offroad. Høy rullemotstand på vei drepte gleden fullstendig, samtidig som det finnes langt bedre dekk til offroad. Conti GP5000 synes jeg er et meget bra valg fordi de ruller sykt bra og tåler mye juling. 
 

Alt i alt er det en sykkel som leverer på det den skal. Gode komponenter på en grei sykkel til ok pris. 
 

Ville jeg kjøpt den på nytt? Nei. Årsaken til dette er fordi jeg heller ville gått for en ramme med plass til større dekk og nyere standard på akslinger. Jeg ville heller kjøpt enten Bergamont Grandurance eller Canyon Grizl. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...