Gå til innhold

Albuebeskyttere


Anbefalte innlegg

Jeg er svært fornøyd med en lang variant fra 7idp (usikker om det er Transition eller Sam Hill), som har EN1621-1 nivå 2-sertifisering. De er knapt merkbare på når de er varmet opp, og beveger seg lite. Heller ingen ulempe at de er ganske mye rimeligere enn mange andre. Men det koker vel ned til formål og passform.

Endret av steffone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo litt på bruksområdet, men sjølv har eg brukt VPD air lite i nokon år. Fordelen med desse er at eg ikkje har særleg gode argument for å ikkje bruke dei. Dei sit greit og er ikkje så varme. Dei har dessverre den eigenskapen at nesten kvar gong eg har droppa å ta dei på, har eg tryna og angra veldig i vekesvis på at eg ikkje hadde dei på.

 

Hadde eg kjørt masse nedoverbasert, hadde eg antakeleg valgt noko meir solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng med bruksområde. Sykler mest sti men også litt DH. Det er faktisk mulig jeg burde se på å kjøpe inn to forskjellige og ha dem til hvert sitt bruk ja. At noe blir varmt er ikke et like stort problem når man sykler heis/shuttle.

Kan også nevne at det å ha heiskortet inni beskyttelsen var en ganske elendig vurdering dersom noen andre skulle finne på samme smarte løsning. Overaskende skarpt til å være laget av plast og ha runde hjørner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (9 timer siden):

Spørs jo litt på bruksområdet, men sjølv har eg brukt VPD air lite i nokon år. Fordelen med desse er at eg ikkje har særleg gode argument for å ikkje bruke dei. Dei sit greit og er ikkje så varme. Dei har dessverre den eigenskapen at nesten kvar gong eg har droppa å ta dei på, har eg tryna og angra veldig i vekesvis på at eg ikkje hadde dei på.

 

Hadde eg kjørt masse nedoverbasert, hadde eg antakeleg valgt noko meir solid.

Du får ta det på neste runde på Hafjell da 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ivar Nilsen skrev (På 8.7.2023 den 20.18):

Denne er ferdig, trenger ny. Hva er bra? Liker de som går litt nedover armen og kan stoppe greiner i skogen.

IMG_2229.jpeg

Hvis materialet ikke er ødelagt kan du fikse det med sysaker så kan du fikse de. Bruk sterk tråd, og sy skikkelig.  Kan ta noe passende materiale fra noe annet hvis nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Pearl Izumi Elevate.

Album Albue

De er meget luftige, og lette, enkle å ta på. sitter bra nok, men litt når man blir skikkelig svett.

D3O padden kan tas ut for vask, så lettere å få de rene, stinkfrie.

D3O pad er myk, med masse lufte hull.

D3O pad 1cm tykk, så skal gi bedre beskyttelse en super tynne.

Med knebeskytterne får kun svette irritasjon på de aller varmeste dagene, men er veldig lite, nesten ikke og sjeldent, til og med på de varme dagene. Med Poc VPD 2.0 DH Long fikk fikk jeg irritasjon etter hver gang, dette begynte for noen år siden. men dette er ikke et problem med disse, får det bare av og til, og litt. Men de forrige fra Poc fikk jeg så ofte og så grusomt jeg måtte stoppe å bruke de, de var altfor varme, meget god beskyttelse, men forferdelig å ha på. Men Poc VPD 2.0 DH  gir meget god dekning og beskyttelse. Og er robuste, lett å reparere. Men bruker de ikke lenger.

spacer.pngspacer.png

2022 Pearl Izumi Elevate Knebeskyttere

Hullene oppå padden vil revne tilslutt, men lett å reparere med sysaker og litt materiale.

 

Endret av mtbboy1993
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå Leatt Airflex Pro.

Komfort og lufting er mye bedre på Pearl Izumi Elevate, er omtrent like lette, og jeg trur de vil beskytte bedre, er jo 1cm tykk D3O pad.

De lager dype merker som varer hele døgnet.

Dårlig dekning på sidene av kneet.

Beskytter ikke bra nok for grov sykling. Kneet eller albuen vil blåse opp ved hardt slag, så kan ta tid før du kan bevege kneet normalt.

Denne egner seg til lett XC, ikke hopping, grovt terreng, dropp.

De sklir også når jeg blir veldig svett.

Leatt AirFlex Pro Elbow

Leatt AirFlex Pro Knee Pads

 

 

Endret av mtbboy1993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mtbboy1993 skrev (5 timer siden):

Hilket merke og modell er dette?

https://www.foxracing.com/product/launch-d3o-elbow-pads/26431.html

 

Greie nok å ha på seg, men hadde en tendens til å skli ned når det ble mye risting. Savna også å kunne ta ut D30 padden men jeg er en av de som gir f i hva produsenten sier og vasker dem uansett. Blir ikke reint uten vaskemiddel og den hadde mange runder med Biotex håndvask. Det som røyk var fordi jeg hadde stikki heiskortet inni den pga akutt lommemangel.

Endret av Ivar Nilsen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Ivar Nilsen skrev (På 30.7.2023 den 8.07):

https://www.foxracing.com/product/launch-d3o-elbow-pads/26431.html

 

Greie nok å ha på seg, men hadde en tendens til å skli ned når det ble mye risting. Savna også å kunne ta ut D30 padden men jeg er en av de som gir f i hva produsenten sier og vasker dem uansett. Blir ikke reint uten vaskemiddel og den hadde mange runder med Biotex håndvask. Det som røyk var fordi jeg hadde stikki heiskortet inni den pga akutt lommemangel.

Jeg pleier å bruke ullvask. Da det er mer skånsomt. Vet ikke om Biotex skader de eller ikke. Men gjorde det en gang på Poc VPD2.0 det funka, skadet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her et et bilde av Leatt Airflex albue: kun brukt noen få ganger, lå på stua i ei hylle, ikke brukt den siden jeg krasjet og skaffet andre. Dette pad materialet ser ikke ut til å duge. Dette er søppel.

Men tok en titt, skaffet et kamera, så jeg tok noen bilder.

53169470884_45b2a3b272_6k.jpg

Kne:

53156557568_07b0027771_6k.jpg

Endret av mtbboy1993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du roe deg litt ned med "ekspert"uttalelsene dine, mtbboy.

Det du ser som "sprekker" er i malingen. Du kan heller ikke bedømme beskyttelsesgrad basert på hva du ser.

Det bør testes i henhold til EN1621 (EN1621-1 for lemmer og EN1621-2 for rygg), der det er nivå 1 og nivå 2 for beskyttelsesgrad. Det er standarden de fleste går etter. Det er restenergi som ikke absorberes av beskytter ved støt som sier noe om beskyttelsen er god eller ei. Nivå 1 er greit til stibruk, nivå 2 er "anbefalt" til heisbasert.

 

Sweet har skrevet en liten forklaring om dette her:

https://help.sweetprotection.com/hc/no/articles/360017148079-CE-EN-1621-1-rustning-for-alle-kroppsdeler-og-2-rygg-og-ryggradbeskyttere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (9 timer siden):

Nå må du roe deg litt ned med "ekspert"uttalelsene dine, mtbboy.

Det du ser som "sprekker" er i malingen. Du kan heller ikke bedømme beskyttelsesgrad basert på hva du ser.

Det bør testes i henhold til EN1621 (EN1621-1 for lemmer og EN1621-2 for rygg), der det er nivå 1 og nivå 2 for beskyttelsesgrad. Det er standarden de fleste går etter. Det er restenergi som ikke absorberes av beskytter ved støt som sier noe om beskyttelsen er god eller ei. Nivå 1 er greit til stibruk, nivå 2 er "anbefalt" til heisbasert.

 

Sweet har skrevet en liten forklaring om dette her:

https://help.sweetprotection.com/hc/no/articles/360017148079-CE-EN-1621-1-rustning-for-alle-kroppsdeler-og-2-rygg-og-ryggradbeskyttere

Det er sprekker i padden, ikke malingen. dette gjelder begge albue og kne. Faller det fra hverandre, eller sprekker som dette duger det ikke, kanskje det er feilproduksjon. men sånt burde ikke skje. Dette er ikke vanlig slitasje. De var lite brukt. Disse testene er Europeisk standard for testing. Disse testene er ikke alt som gjelder, de tester kun slag beskyttelse. Ikke lang varing bruk. Tester ikke hvor lenge materialet varer. Hva de tåler, og er ikke kvalitetskontroll. Men med beskyttere så er alt viktig. hvor godt de sitter, beskyttelsen, pad som holder i årevis, ingen irritasjon på grunn av sømmer og annet som gnir av huden. god beskyttelse rundt kneet, på sidene også, luftig nok, osv.

Skal man ha maksimum beskyttelse er det Poc VPD2.0 DH long, + VPD2.0 leggbeskyttere som gjelder. men de får jeg grusomme varmeutslett. Ikke nok lufting, men meget bra dekning, rundt kneet, sitter bra, beskytter mot veldig harde slag, har selv krasjet med de hardt, kjente ikke slaget på slagstedet, er testet til motorsykkel standard, Husker ikke hvilken standard. De hadde jeg to par av alt sammen, er forsatt i orden, måtte sys, der pedalene skadet de. men de falt ikke fra hverandre holder ennå selv etter 7 år med bruk. Men altfor varme om sommeren, Jeg tåler det ikke lenger, to år siden startet jeg å få problemer. Får Varmeutslett med Pearl Izumi også av og til, men er kun når jeg blir veldig svett, og mye mindre og varer ikke like lenge. Med VPd2.0 kunne det vare i ukesvis.

Disse her derimot er mer xc, lett stisykling pad. Ganske luftig, men ikke likebehagelig som Pearl Izumi.

Her er noen bilder til, man kan tydelig se det:

Leatt AirFlex Pro Elbow Pads

 

Cracked Leatt AIr Flex PRO Knee pads

Kne:

På dette bildet ser man det sprakk helt gjennom de korte veggene før kanten.

Leatt AIr Flex PRO Knee pads Leatt AIr Flex PRO Knee pads

 

Leatt AirFlex Pro Knee  - Album

Leatt AirFlex Pro Elbow

Prøvde retur hos bikeshop, men fikk aldri epost bekreftelse så prøvde å sende epost, for se om jeg får refusjon. Ca 1600 bortkastet hvis ikke. Får jeg ikke refusjon skal jeg gi de bort til noen i klubben som trenger beskyttere, bedre enn ingenting.

Endret av mtbboy1993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...