Gå til innhold

Karbonhjul, profil og vinglepetter!


Anbefalte innlegg

Hjælp! 
Jeg har syklet hele livet; sti, utfor, grus og siden 2012 - også landevei. 
I 2023 har jeg for første gang blitt skikkelig usikker på egne ferdigheter og forståelse…

Har på landeveien alltid kjørt litt old school og kjøpt high-end alu-hjul fremfor karbonhjul med høy profil. 
Nå i høst ga jeg til slutt etter og kjøpte sykkel med karbonhjul og 42mm profil (sykkel og hjul fra stor, anerkjent produsent). Ikke spesielt høy profil, men likevel høyere enn de ca 30mm jeg har på aluhjulene. 
Hjulene og sykkelen føles fantastisk… helt til det heller utfor og hastigheten passerer 50km/t. 
Det vingler, napper, drar og styrer!!! De første turene tenkte jeg at jøss.., dette var annerledes samtidig som jeg avskrev det som vindpåvirkning og høyere profil. 
Nå har jeg begynt å kjørt noen mil i ulikt terreng, forskjellige værforhold og så videre… jeg sliter med dødsangst utfor! 
Jeg nekter å tro at karbonhjul normalt sett skal føles slik…? Please enlighten me! Kan et sett karbonhjul være så påvirket av luftstrømmer og vind at de rett og slett føles utrygge? 
Jeg er jo vant med at 80km/t er smooth sailing, men nå har jeg hvite knoker og svette i panna allerede i 50! 
Vad tycks..? 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bred felg og hvor brede dekk? Selv ganske moderate felghøyder kan bli ustabile hvis overgangen mellom felg og dekk danner en "kant" som vinden kan få tak i.

"Best practice" er at felgbredden er minst 105% av installert dekkbredde, både for stabilitet i sidevind og for generell aerodynamikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring har det mye å si. Dekk som er bredere enn felgen skaper en konkavitet mellom felg og dekk som fanger sidevinden, i stedet for at den sklir over/under. I tillegg er det dårligere rent ytelsesmessig forfra, fordi vinden forlater hjulet i det den treffer dekket, i stedet for å følge over til felgen (det er grunnlaget for 105%-regelen), som gjør den dype profilen poengløs annet enn for å stive opp hjulet.

Hvis du har 20 laks og vil kjøpe ditt siste hjulsett, vil jeg anbefale Reserve 40|44 eller 52|63. De er 25/35 og helt strålende i sidevind, og har vunnet de to siste TDF. Roval Rapide CL/CLX I/II likeså hvis du vil bruke litt mer penger/ ha smalere indre diameter (21/35 forhjul, 21/29 elns bakhjul).

Ellers finnes det rimeligere varianter i kinaverden.

Kan også være et alternativ å bare erstatte forhjulet, da det egentlig er det eneste som har noe særlig å si for stabiliteten og også er det som har mest å si for aerodynamikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på Gran Canari så bruker jeg 38 mm profil hjulene med 25 mm utvendig bredde. Enten GP 4000 S 28" eller GP 5000 28". DEt er u-shape på felgen og den er 26,7 mm midt på felgen. Det blåser ganske friskt innimellom og spesielt ned fra Santa Lucia kan det bli høy fart og skikkelig sidevind.

Merker veldig lite at vinden tar da. Hadde et Mavic Cosmic Carbone med V-formet felg. Den var mye mer følsom for vind,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (12 minutter siden):

Etter min erfaring har det mye å si. Dekk som er bredere enn felgen skaper en konkavitet mellom felg og dekk som fanger sidevinden, i stedet for at den sklir over/under. I tillegg er det dårligere rent ytelsesmessig forfra, fordi vinden forlater hjulet i det den treffer dekket, i stedet for å følge over til felgen (det er grunnlaget for 105%-regelen), som gjør den dype profilen poengløs annet enn for å stive opp hjulet.

Hvis du har 20 laks og vil kjøpe ditt siste hjulsett, vil jeg anbefale Reserve 40|44 eller 52|63. De er 25/35 og helt strålende i sidevind, og har vunnet de to siste TDF. Roval Rapide CL/CLX I/II likeså hvis du vil bruke litt mer penger/ ha smalere indre diameter (21/35 forhjul, 21/29 elns bakhjul).

Ellers finnes det rimeligere varianter i kinaverden.

Kan også være et alternativ å bare erstatte forhjulet, da det egentlig er det eneste som har noe særlig å si for stabiliteten og også er det som har mest å si for aerodynamikken.

Merket stor forskjell på DT Swiss ARC1450 med 23mm ytre vs Reserve med 35mm. Merket knapt sidevinden der DT-hjulene ville blafret med en gang og jeg måtte lent meg mot vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BZE skrev (25 minutter siden):

Men er det sånn at selve sykkelen er ny og? Da er det mer enn bare hjul/dekk som påvirker om det oppleves nervøst.

Hadde det bare vært nervøst… det føles utrygt, faktisk! 
Og det gjør det selv om vind ikke burde være en faktor. Blir hastigheten høy blir det skummelt. 
Ja, sykkel er også ny, men jeg nekter å tro at en testvinner i flere sammenhenger skal føles slik… jeg skal teste med både originale dekk og andre hjul etter hvert…
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BZE skrev (9 minutter siden):

@HowardDa kan det være interessant å sammenligne posisjon/geometri med tidligere sykkel. Er den av natur/oppsett mye mer agressiv enn det du har syklet på tidligere? Kan være justering av stemlengde, høyde på styret eller annet kan løse dette for deg.

Jeg har hart flere landeveissykler, alt fra aero til endurance. Dette er ikke snakk om en mer nervøs eller aggressiv sykkel, jeg tror det er hjul / luftstrømsrelatert, men samtidig synes jeg det virker litt vel voldsomt at det føles slik pga 3mm ekstra med dekk… Det er som om det er noen som sitter og napper i framhjulet i uforkjøringene. 
Men, men… jeg får prøve meg fram…

Endret av Howard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (12 minutter siden):

Jeg har hart flere landeveissykler, alt fra aero til endurance. Dette er ikke snakk om en mer nervøs eller aggressiv sykkel, jeg tror det er hjul / luftstrømsrelatert, men samtidig synes jeg det virker litt vel voldsomt at det føles slik pga 3mm ekstra med dekk… Det er som om det er noen som sitter og napper i framhjulet i uforkjøringene. 
Men, men… jeg får prøve meg fram…

Jeg gikk fra en GT Grade gravel/endurance til Focus Izalco Max, ren landevei. Husker jeg var ganske pinglete de første nedkjøringene jeg hadde med den sykkelen og DT Swiss-hjulene nevnt over her. Den var i tillegg lett i fronten. Jeg ble trygg på den etterhvert. Hvis det føles som noe napper i framhjulet er noe galt. 42mm, det er vel ikke Giant det er snakk om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg satt opp med smalere dekk, de originale 25mm som fulgte hjulsettet. Jeg setter utfor 2,5km med -7% snitt ut fra gårdsplassen på vei til jobb i mårra tidlig. 
Pulsen har allerede begynt å ta seg opp. Håndflatene er klamme og jeg kjenner jeg må på do! 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd sykkelen med lavprofilhjul?

Slep(Trail) og stemlengde er sannsynligvis viktigere faktorer for stabiliteten enn høyden på hjulene. Selv om forskjellen er merkbar i vind. Finnes masse moderne sykler som er ustabile. Grav fram Sepadas poster fra deg gamle forumet og du kan lese deg klok 🙂
 

Har selv ett 55mm hjulsett samt lavprofil alu som jeg veksler på. 55mm hjulsett kjøpte jeg av en kar som opplevde det som ustabilt. Det problemet har ikke jeg. Selv om stabiliteten når styret slippes (eks: vest av/på) ikke er god. Med en hånd på styret er det derimot uproblematisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet så mye og med så mye forskjellig at jeg foreløpig ikke har tro på at det er sykkelen, den er tilnærmet identisk i geometrien og i samme kategori som min forrige sykkel.…. Samtidig har jeg latt meg lure før. 
Nye dekk i mårra, andre hjul i helga! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres litt ut som Giant sine SLR hjul gitt dimensjonene. Har hatt 3 sesonger på de og kan ikke si jeg merker det samme. Har ingen problem med raske nedstigninger med det som kan oppleves som krappe svinger i 60-70 kmt. 

Har slitt ut Cadex race i 25mm, Pro One i 30mm, Power road I 32mm og har denne sesongen brukt GP5000STR i 25mm

 

Endret av SigmundS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (På 15.9.2023 den 15.52):

Herre Jemini…!!! Hvem skulle tro at 3mm dekk utgjorde en så brutal forskjell?

Det eneste «problemet» er at jeg nå må bruke vintersesongen til å lete etter nye hjul, som takler minimum 28mm… huff, så leit. 

Nå kan du gå ut i boden og montere tilbake 28 mm dekket på bakhjulet og teste på nytt. Det er veldig sannsynlig at det ikke har negative konsekvenser og at du får tilbake mesteparten av komforten fra det førte oppsettet ditt. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...