Gå til innhold

Stikursarrangører


Simenf

Anbefalte innlegg

NOTS I Drammen og Omegn har i lengre tid forsøkt å få gjennomført et stibyggerkurs over en helga (to-tre dager). Vi har en aktuelt sted på kommunal grunn, men har ikke klart å få noen arrangør til å ta jobben. Rekkje er opptatt med stibygging på stisyklingsdestinasjoner, og mange andre aktører er også fullt opptatt. Er det noen tups til hvem som kan arrangere

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er ikke de du nevner først og fremst entreprenører som jobber med maskiner og innkjørte masser? 

Det dere trenger er vel lokalkunnskap om hvordan dere kan lage stier for hånd med det som finnes av brukandes materiale der dere holder til. 

Tørrmuring feks, evt klopping og drenering av forskjellig sort og kanskje en dosering her og der. 

IMBA boka er en god start og kan jo legge et godt grunnlag for et felles prosjekt hvor ingen egentlig vet hva som skal gjøres. Det er ikke rakettforskning, men det er jo veldig forskjellig avhengig av hvor man holder til og geologien der.

Hvis det er i Drammen så er vel underlaget omtrent som i Østmarka så da kan kanskje noen fra Pionerenprosjektet bli med som en form for veileder(e) (?) Der ble det jo flyttet mye store steiner og gravd en del. Det var vel også et NOTS prosjekt (?) så da får man jo også en mulighet til forbrødring/søstring over kommune og fylkesgrenser samtidig. 

Evt kan du kanskje høre med Bern Hansen og høre om det er noen fra Maridalsrunden som kan bli med. 

Sikkert noen der ute med litt knowhow, men som kanskje ikke føler seg helt komfortable med å løfte røret og steppe inn som kursholdere når Rekkje og Trailhead Nesbyen  ikke har tid hvis du skjønner hva jeg mener. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor høyt man skal legge listen.

Hvis målet er å nå en overivrig stisyklist som er lei av gjørmehøl på godstien så trenger man ikke ett tredagers kurs langt inne i Drammensmarka slik at man lærer å bygge broer over dype vassdrag.... NOTS I Drammen og Omegn har jo gjentatte ganger  dokumentert at de besitter nok kunnskap til å kjøre enkle kurs.

Hvis målet er at de aktive i NOTS I Drammen og Omegn skal få opplæring, så har jo NOTS sentralt så mye penger på bok at dere kan sendes på kurs dit det måtte være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (11 timer siden):

Er ikke de du nevner først og fremst entreprenører som jobber med maskiner og innkjørte masser? 

 

 

Det er absolutt alt annet enn "Entreprenører som jobber med maskiner og innkjørte masser". Bare det å si det sier jo hvor lite respekt du har for jobben Rekkje og Trailhead og de andre faktisk gjør. Stibygging er ett fag, som alt annet. #Rant over.

Tilbake til saken så hadde Rye hadde ett todagers kurs med Rekkje før de satte i gang med Maridalsrunden og ville anbefalt dem. Kurset går mest på det å lese terreng og å bygge det som passer inn i akkurat det terrenget man har og ikke så mye om hva man først trodde at man skulle bygge der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at man veldig raskt merker om en sti er bygget av en mer eller mindre tilfeldig maskinentreprenør eller noen som virkelig kan faget (og kunsten). 

Med den pågangen som er på profesjonelle stibyggere så er det rart om de ikke inngår samarbeid med mer generiske entreprenører. For selve arbeidet kan nok flere gjennomføre, det er vel plan og løsninger som er kunsten/faget. 

Endret av erikskon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke fag eller ikke og om de ikke gjør en god jobb eller ei, men man må skille mellom profesjonelle entreprenører med maskinpark og tilgang på tilkjørte masser og mindre håndbygde prosjekt som ofte bare består ev en utbedring av en flik av en naturlig sti. Det er to forskjellige verdener så jeg forstår ikke hvorfor du blir så krenket. Det å drive profesjonelt med ansatte, krav om HMS, hensyn til naturmangfold og alt annet en virksomhet trenger av fokus og samtidig bygge noe folk lar seg underholde av på sykkel er jo mer enn et fag, men det å utbedre 150 m av en ekstisterende sti med feks en klopp eller steinsetting er ikke verre enn at det meste er å finne i div. bøker. Den største utfordringen er (ihvertfall for min del) å fa fingeren ut og gidde/orke.  Så er det helt klart a lifetime to master, men det å få noe som fungerer og ser ok ut er noe de de fleste med litt innsats og forberedelser klarer å gjøre hvis målet ikke er å bygge en ny utfordrer til Trysil. Hvis det var casen vet jeg hvem jeg ville ha ringt først, men det får vi la ligge. 

Som sagt litt tidligere i tråden kommer det hele an på hvor ambisjonsnivået ligger. Skal man designe en destinasjon fra bunnen, Skal man lage regionalt senter for XCO, skal man ha rullepark i skolegården eller er det bare litt flikking på de lokale stiene i bakgården. De første må man ha inn noen med både knowhow og maskiner. Den siste trenger man mest av alt tæl til og kunnskap om hvor man kan finne tips og råd på nett og i litteratur. Det er ihvertfall slik jeg ser det. 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (På 15.9.2023 den 10.45):

NOTS I Drammen og Omegn har i lengre tid forsøkt å få gjennomført et stibyggerkurs over en helga (to-tre dager). Vi har en aktuelt sted på kommunal grunn, men har ikke klart å få noen arrangør til å ta jobben. Rekkje er opptatt med stibygging på stisyklingsdestinasjoner, og mange andre aktører er også fullt opptatt. Er det noen tups til hvem som kan arrangere

Vi brukte IMBA i Nordfjord for nokre år sidan. TråkknRoll har nytta dei same ressursperonane så kan kanskje vere ein tanke å høyre med Lars Wrae Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ryktes at IMBA Trail Solutions gjengen ble veldig dyre etterthvert, men det er mange år siden jeg hørte om dette. Kurset de hadde i Østmarka tilgang i ~2010 eller så var i hvertfall veldig vellykka.

Har du hørt med Stiteknikk? Nordic Dirt? Ellers er jeg jo enig med Ulf Martin; om det er små håndbygg i vanskelig terreng som er planen, så er det ikke noe vits å dra inn entreprenører som først og fremst løser jobbene med minigraver og innkjørte masser.

 

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar sjansen på å lufte noen tanker (eller muligens det bør kalles brannfakkel når diskusjon om NOTS rolle blir tema) selv om de sikkert kunne gjort seg i en egen tråd. 

En avklaring først. Stibygging kan som nevnt tidligere være så mangt og man har sett en vanvittig utvikling innenfor feltet verden rundt spes de siste 10 årene. Man har gått fra håndlagde stier til å bygge sykkeldestinasjoner på veldig kort tid hvor også profesjonalisering av aktørene i bransjen har skjedd med syvmilssteg samtidig med økende etterspørsel etter IMBAs Flowtrails® til bla hyttefelt, skoler og alpinanlegg. 

Disse "stiene" er som vi alle vet bygd hovedsakelig av maskiner med et sistetouch gjort med/for hånd. De forskjellige aktørene har sin signatur på sluttproduktet, men de er alle umiskjennelige maskinlagde løyper mer enn stier. Ikke noe galt i det, jeg synes det er moro selv og synes lavterskel prosjekt som Gullia og Trytetjern er kun positivt og som jeg skulle ønske lå der når mine barn var små. Magic moose og for ikke å snakke om den helt crazy lange Hallingspranget med buss opp med 5 daglige avganger(!) har tatt syklingen inn i helt andre dimensjoner når man er på roadtrip enn bare for noen få år tilbake. Der man før om åra bare dundret forbi på vei hjem mørbanket og sliten fra lange  fjellturer svinger man plutselig innom for å herje litt og drikke en cola i kveldssol med hele Hallingdal under sine føtter før man setter kursen hjemover. Helt vilt når man tenker på hvor fort det har gått. 

Etterspørselen og dermed oppdragsmengden til aktørene ser heller ikke ut til å dale på tross av sviktende hyttemarked.

Konklusjonen blir da at vi i stor grad har tre fire store aktører som i stor grad har utviklet kompetanse på å designe enkeltstående løyper fra scratch eller større anlegg/destinasjoner for tilrettelagt sykling og som vil være opptatt med sitt i lang tid fremover.

Selv om kanskje noe av den nødvendige kompetansen for utbedring av naturlige stier i bakgårder landet rundt skulle være hos disse aktørene så kan det fort se ut som om "vi" uansett må klare oss selv og at dette er/kan/bør være NOTS sin hjemmebane. 

Slik jeg ser det er det tross alt ikke så mye som skal til for å utvikle en tjeneste som legger til rette for erfaringsutveksling og utvikling av kompetanse på små og store bakgårdsprosjekt. Nå er jo TS ambisjonsnivå ikke helt avklart, men la oss si at hvis det er et bakgårdsprosjekt så ville det kanskje ikke vært helt far fetched at NOTS sentralt kunne ordnet dette slik at man som lokallag hadde unngått å scramble etter kompetanse annet steds.

Det er ikke så mye som skal til tross alt.

Noen forslag kan være:

En database med info om teknikker og hvordan man går frem ift grunneiere/myndigheter

Utlån av bøker/digitalt bibliotek

En SoMe gruppe 

En tilhenger med utstyr og lovnader om betaling og kjøregodtgjørelse for den/de i organisasjonen som måtte føle seg kallet til å være arbeidsleder/koordinator/kursholder 

En anekdote helt til slutt

For noen år tilbake var jeg involvert i et prosjekt lokalt hvor det bla ble bestemt at det skulle lages en pumptrack og kanskje en flowline eller to.

Prosjektet var ikke kjempestort, men vi sto likevel å klødde oss i hodet på hva vi skulle gjøre ut av det. En mulighet til å ha kunnet kontakte en interesseforening for terrengsykling for tips, råd og grovplanlegging ville ha vært det naturlige istedenfor å gå direkte til en kommersiell aktør som ble det vi gjorde. 

På dette stadiet var finansieringen i orden og en eller annen form for cut av denne som godtgjørelse for å gi råd ville ha vært enkelt å selge inn til styret. Spes når denne cuten ville gått inn til en annen frivillig org. 

Hva denne cuten skulle ha vært på har jeg ikke peil på, men i vårt tilfelle så tror jeg ingen ville ha reagert på 10% som ville ha utgjort ca 80000 kr. 

Det vi fikk istedet var en pris på en pumptrack med en tegning og det var det. Uten noen videre plan så har det også blitt sluttproduktet. 

At det er lite ressurser og mangel på det meste forstår jeg. At kommersielle aktører som Trysil oa også tapper et lite sponsormarked som ikke akkurat flyter over av kapital hjelper heller ikke på.

Hva ifeks budsjettet til GT ligger på i Gullia vet jeg ikke, men innafor prisen for to tre (leasede) tilhengere med div utstyr med GT og NOTS logo er det nok. 

PS: Dette er kun ment som en øvelse i å tenke høyt og ikke en invitasjon til diskusjonspingpong. Er det (fremdeles) helt uttafor å mene noe om NOTS rolle her inne så lar vi den bare ligge. Det nye forumet har jo tross alt begynt særdeles bra uten de ørkesløse debattene som ikke bærer noe ssted. Så får det heller være at trafikken er så som så og heller regne med/håpe på at den tar seg opp med den gode stemningen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (10 minutter siden):

Det er ikke så mye som skal til tross alt.

Noen forslag kan være:

En database med info om teknikker og hvordan man går frem ift grunneiere/myndigheter

Utlån av bøker/digitalt bibliotek

En SoMe gruppe 

En tilhenger med utstyr og lovnader om betaling og kjøregodtgjørelse for den/de i organisasjonen som måtte føle seg kallet til å være arbeidsleder/koordinator/kursholder 

En anekdote helt til slutt

For noen år tilbake var jeg involvert i et prosjekt lokalt hvor det bla ble bestemt at det skulle lages en pumptrack og kanskje en flowline eller to.

Prosjektet var ikke kjempestort, men vi sto likevel å klødde oss i hodet på hva vi skulle gjøre ut av det. En mulighet til å ha kunnet kontakte en interesseforening for terrengsykling for tips, råd og grovplanlegging ville ha vært det naturlige istedenfor å gå direkte til en kommersiell aktør som ble det vi gjorde. 

På dette stadiet var finansieringen i orden og en eller annen form for cut av denne som godtgjørelse for å gi råd ville ha vært enkelt å selge inn til styret. Spes når denne cuten ville gått inn til en annen frivillig org. 

Hva denne cuten skulle ha vært på har jeg ikke peil på, men i vårt tilfelle så tror jeg ingen ville ha reagert på 10% som ville ha utgjort ca 80000 kr. 

Det vi fikk istedet var en pris på en pumptrack med en tegning og det var det. Uten noen videre plan så har det også blitt sluttproduktet. 

At det er lite ressurser og mangel på det meste forstår jeg. At kommersielle aktører som Trysil oa også tapper et lite sponsormarked som ikke akkurat flyter over av kapital hjelper heller ikke på.

 

Vel, vi har en del av dette allerede.

Stibyggerhåndboka ble publisert i 2017, og alt stoffet som vi ikke rakk å få med i trykken har vi i NOTS fortsatt å jobbe videre med (vi = primært jeg i denne sammenheng)

(Jeg har tatt opp med sentralt at vi kan jobbe videre med ny revidert publikasjon, men de tenkte at det holdt å gjøre dette digitalt, så jeg håper "noen" tar tak i dette snart...)

Vi har NOTS Stibygging som er SoMe gruppa for alt som har med stibygging å gjøre

Tilhenger med utstyr - vi hadde en slik i Skullerudprosjektet - jeg aner ikke hvordan enden på visa der ble, men det var vel tyveri ifbm prosjektet på Langsetløkka, så det tror jeg satt en stopper for det å holde mye eget utstyr, i hvertfall lagring i henger. (Lokallaget vårt har søkt og kjøpt inn en god del enkelt utstyr for våre prosjekter som forhåpentligvis starter til våren/sommeren, men det oppbevares innendørs for å ikke bli stjålet)

Og det siste...det er jo bare å skrive i stibyggergruppa eller her og be om tips og råd, eller skrive det her og se hva som kommer. Jeg skjønner jo at drømmen hadde vært en frivillig org som kunne tilby en form for rådgivertjeneste men vi er nok ikke helt der rent organisatorisk.

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 21.2.2024 den 11.27):

Vel, vi har en del av dette allerede.

Stibyggerhåndboka ble publisert i 2017, og alt stoffet som vi ikke rakk å få med i trykken har vi i NOTS fortsatt å jobbe videre med (vi = primært jeg i denne sammenheng)

(Jeg har tatt opp med sentralt at vi kan jobbe videre med ny revidert publikasjon, men de tenkte at det holdt å gjøre dette digitalt, så jeg håper "noen" tar tak i dette snart...)

Vi har NOTS Stibygging som er SoMe gruppa for alt som har med stibygging å gjøre

Tilhenger med utstyr - vi hadde en slik i Skullerudprosjektet - jeg aner ikke hvordan enden på visa der ble, men det var vel tyveri ifbm prosjektet på Langsetløkka, så det tror jeg satt en stopper for det å holde mye eget utstyr, i hvertfall lagring i henger. (Lokallaget vårt har søkt og kjøpt inn en god del enkelt utstyr for våre prosjekter som forhåpentligvis starter til våren/sommeren, men det oppbevares innendørs for å ikke bli stjålet)

Og det siste...det er jo bare å skrive i stibyggergruppa eller her og be om tips og råd, eller skrive det her og se hva som kommer. Jeg skjønner jo at drømmen hadde vært en frivillig org som kunne tilby en form for rådgivertjeneste men vi er nok ikke helt der rent organisatorisk.

Har du link til den stibyggergruppa. Mitt (overfladiske) søk gir ingen treff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på denne: https://www.facebook.com/groups/1870345813220446

Det finnes også en haug med internasjonale/amerikanske som har masse bra innhold og uendelige variasjoner/byggeskikker og tradisjoner.

Et par andre favoritter:

https://www.facebook.com/groups/449503248566664

https://www.facebook.com/CowichanTrailStewardshipSociety

Sidenote: Jeg har personlig aldri følt at det er stibygger-kompetanse som er der det kniper, det har ALLTID vært merkantile ressurser og senere dugnadsressurser; De som vil bruke kveldene på å lage presentasjoner, kart, skisser og beskrivelse, finne finansiering, grave i jorda og bære tunge steiner. Fysisk arbeid har vært noe lettere, men det er alltid det merkantile som er vanskeligst.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...