Jump to content

Recommended Posts

Posted

Leser at Ibis legger ned sin endurosatsing og at mange er kritiske til at enduro har blitt en gren under UCI.

Hva tenker forumfolket?

Er enduro på vei ned?, bør grenen ut av UCI for å igjen kunne fungere fritt med tanke på arrangement osv?

Hva kan man gjøre i Norge for å øke interessen? Ungdomsrittene her hjemme ser jo hvertfall ut til å ha slått til.

Trysil Enduro arrangeres i helga, under 100 påmeldte, men har heller ikke akkurat sett mye reklame for dette.

  • Sad 1
Posted (edited)

Hva er grunnen til at de legger ned?

Med rabattene Ibis har lagt ut i det siste er det vel ikke helt usannsynlig at varelageret tar såpass mye kroner at det må kuttes i det meste av kostnader? Uansett veldig synd at de legger ned. Er jo en av lagene som virkelig har drevet enduro

 

Enduro tror jeg kan være en topp arena for å få unge inn i sporten og holde på de som ikke nødvendigvis liker å puste og pese oppover.

 

Trysil enduro har jeg vel knapt sett noe om. Ikke så rart det er få med der.

Edited by Olechr
  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Posted

I følge noen kommentarer under saken på Pinkbike så har Ibis store lån tilbake fra koronaperioden som sikkert er en av årsakene til nedleggelsen.

Så får vi håpe Zakka finner seg et nytt lag til neste sesong...

Posted

Kjedelig at selv den beste sykkelprodusent i universet sliter 😩

Den sinnsyke berg- og dalbanen de siste årene har neppe vært enkel å navigere i.

🤞 for at de klarer seg og kan fortsette å levere på toppnivå 

Posted

Det kule med Enduro var jo selve arrangementene i råe løyper der alle, amatører og proffe, syklet samme arrangement. 

Nå har UCI tatt over, og prøver å lage et pro-only tvprodukt. Enduro fungerer ikke i det hele tatt på tv.

Posted

Det jeg tenker, mer på generell basis enn i feks ibis' tilfelle er som følger:
Hvis man pre pandemi hadde råd til å drive et endurolag, og pandemien førte til enorm salgsøkning før man så fikk en regresjon mot normalen, så burde det kanskje ikke være det at salget har gått fra astronomisk og tilbake til normalen være det som tipper lasset økonomisk...

Det er klart, det er mye finansielle moves man har gjort/måttet gjøre som kompliserer det bildet betydelig, men jeg tror faktisk ikke så mange i relevante posisjoner var dumme nok til å tro at en sånn eksplosjon kunne vare evig/mye lenger.

 

Det virker bare litt for lett å si "å jesus, salget har falt med 20%, vi måte kutte kutte kutte!" Framfor å få hele regla som er "vi solgte X før covid, under covid solgte vi x+20, nå er vi tilbake til å selge X"

Bet meg bare merke til det under pandemien med flyreiser, selskapene akka og ojja seg så om vanvittig nedgang i flights, men selv under covid-katastrofen var flight-antallet fortsatt høyere enn vanlig antall flights 2-3 år tidligere.

Posted
Ndreas skrev (2 timer siden):

Det jeg tenker, mer på generell basis enn i feks ibis' tilfelle er som følger:
Hvis man pre pandemi hadde råd til å drive et endurolag, og pandemien førte til enorm salgsøkning før man så fikk en regresjon mot normalen, så burde det kanskje ikke være det at salget har gått fra astronomisk og tilbake til normalen være det som tipper lasset økonomisk...

Det er klart, det er mye finansielle moves man har gjort/måttet gjøre som kompliserer det bildet betydelig, men jeg tror faktisk ikke så mange i relevante posisjoner var dumme nok til å tro at en sånn eksplosjon kunne vare evig/mye lenger.

 

Det virker bare litt for lett å si "å jesus, salget har falt med 20%, vi måte kutte kutte kutte!" Framfor å få hele regla som er "vi solgte X før covid, under covid solgte vi x+20, nå er vi tilbake til å selge X"

Bet meg bare merke til det under pandemien med flyreiser, selskapene akka og ojja seg så om vanvittig nedgang i flights, men selv under covid-katastrofen var flight-antallet fortsatt høyere enn vanlig antall flights 2-3 år tidligere.

Nå er nok ikke det største problemet at salget faller 20%, men at varelageret har blitt større enn stort. Er nok problemet hos veldig mange i sport nå. Salget/etterspørsel er ned og varene som var forsinket har kommet inn samtidig med det som er nytt. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Posted
Ndreas skrev (På 17.9.2023 den 10.40):

Det jeg tenker, mer på generell basis enn i feks ibis' tilfelle er som følger:
Hvis man pre pandemi hadde råd til å drive et endurolag, og pandemien førte til enorm salgsøkning før man så fikk en regresjon mot normalen, så burde det kanskje ikke være det at salget har gått fra astronomisk og tilbake til normalen være det som tipper lasset økonomisk...

Det er klart, det er mye finansielle moves man har gjort/måttet gjøre som kompliserer det bildet betydelig, men jeg tror faktisk ikke så mange i relevante posisjoner var dumme nok til å tro at en sånn eksplosjon kunne vare evig/mye lenger.

 

Det virker bare litt for lett å si "å jesus, salget har falt med 20%, vi måte kutte kutte kutte!" Framfor å få hele regla som er "vi solgte X før covid, under covid solgte vi x+20, nå er vi tilbake til å selge X"

Bet meg bare merke til det under pandemien med flyreiser, selskapene akka og ojja seg så om vanvittig nedgang i flights, men selv under covid-katastrofen var flight-antallet fortsatt høyere enn vanlig antall flights 2-3 år tidligere.

Logikken din forutsetter at man er tilbake til en slags normal slik den var før pandemien. Jeg er usikker på om den holder, eller om det er slik at volumet nå ligger godt under. Var innom en LBS her om dagen og de meldte at det var stille, ekstremt stille på salgsfronten, og da snakker vi terrengsykler inklusive el. Det gjelder jo bare her i lille Norge, så bildet kan være helt annerledes andre steder. Så virker det på meg som om elsykkel til pendling er i svært gunstig utvikling. 

I flyeksempelet ditt, så er jo prisene nå høyere enn de var før pandemien, de smarte flyselskapene har refinansiert gjelden og ikke minst fått skrevet den ned. De som ikke var fullt så dyktige sliter med å få ting på plass, ref. SAS. 

Jeg så en analyse over det amerikanske sykkelmarkedet som viser at totalen der har gått ned 0.9% siste fem år og at bransjen er ganske så volatil. Årene 2018 og 2019 var ganske dårlige. Totalomsetningen for hele den amerikanske bransjen er mindre enn ett eneste flyselskap. https://www.ibisworld.com/united-states/market-research-reports/bicycle-manufacturing-industry/#IndustryStatisticsAndTrends

Disclaimer: kjenner ikke Ibis World, men de har vært i markedet siden 1971, så da antar jeg at de er seriøse, ellers får jeg stå i skammekroken. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...