Gå til innhold

Hvordan skal nye gravel hjul være?


Kaiost

Anbefalte innlegg

Jeg driver å handler inn litt hjul som en hobby og har solgt et par gravel sett på custombestilling. Nå har jeg bestilt et sett som er i produksjon og tenker at de som er aktive her inne kunne gi meg noen tips på hva en gravelsyklist mener er beste profil, vekt og bredde. Kan i utgangspunktet lage det meste av profil, bredde, boss, nav, eiker. 

 

Hjulsettet jeg har i produksjon er Hooked clincher (klargjort for tubeless men kan da også bruke vanlig dekk/slange i motsetning til  rene hookless). 29 mm utvendig bredde og 21 mm innvendig (hookless har 23 mm innvendig), 45 mm felgprofil, ren karbon T800, xdr boss, gjennomgående aksling, vekt ca 1520 g. Pris på dette er kr. 6700,-

 

Et av de settene jeg har levert er: Utvendig bredde 27mm, innvendig 21 mm- ren hookless, karbon T800, 25 mm felgprofil, xdr boss, gjennomgående aksling, vekt veid av meg til 1280 g. Pris kr. 6800,-

 

Ut fra henvendelser på en del landeveissett er det tydelig at tubeless er viktig. Er det noen forskjell i deres øyne på rene hookless og hooked clincher i forhold til bruk? Vet at du får mer volum når du kjører ren hookless som har rette sidevegger- men da kjører du gjerne med litt mindre dekktrykk?

Jeg har ikke testet, men har lest at de aller fleste clincher hjulsett også kan settes opp tubeless? Har noen prøvd det på et vanlig clincher sett?  Ut fra det jeg har sett av bilder av felgveggene er det ikke veldig stor forskjell på clincher og hooked clincher.

Er vekten viktig? Omtrent samme pris på de to settene over, men har 1280g vs 1520 noe å si? Eller oppveies det av profilen 45 mm vs 25 mm?

Hva med boss? Er det xdr som hjelder eller er det Shimano 11s ? Felgprofilene jeg har sett på er 25- 35 og 45 mm. Hva foretrekkes?

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (6 minutter siden):

Spennende tråd. Er det sånn at hookless ikke kan brukes med vanlige dekk med slange og kanttråd? (Aka bare slangeløs konfigurasjon?)

Jeg er ikke så godt inne i tubeless, men Lightbicycle har forklart det her: https://www.lightbicycle.com/newsletter/hooked-vs-hookless-bead-type-explained.html

Samt denne: https://road.cc/content/feature/hooked-vs-hookless-rims-which-one-better-you-285715

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pdd Zipp 303S på min gravel, kjøpte det før prisene gikk til himmels og synes det var en bra kombo av vekt, profil, bredde og pris. Har også fått litt inntrykk av at 303S er blitt litt benchmark for gravelhjul? Mange på forum rundt omkring kjører det. Er hookless men det tenker jeg ikke så mye over, kjører Conti Terra Speed 40mm men går nok ned til 35mm når de er utslitt. Bruker de som landeveishjul for tiden da racer'n er inn og ut av drift.

Skulle jeg kjøpt et hjulsett til gravel uten å tenke så mye på prisen hadde jeg nok gått for Reserve 40/44 med DT240. 1388g, hooked clincher, 25mm indre bredde, livstidsgaranti.

Teknisk sett skulle vel gravelhjul med 25mm profil være helt OK, men tror mange vil ha kombihjul de også kan bruke på landevei + "aero is everything"-tankegangen sikkert sniker seg inn. Jeg ville tenkt at 29/21mm ytre/indre er litt smalt for gravel, men har bare hatt 1 hjulsett på den så det er basert på hva jeg har lest andre kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (8 minutter siden):

Jeg har pdd Zipp 303S på min gravel, kjøpte det før prisene gikk til himmels og synes det var en bra kombo av vekt, profil, bredde og pris. Har også fått litt inntrykk av at 303S er blitt litt benchmark for gravelhjul? Mange på forum rundt omkring kjører det. Er hookless men det tenker jeg ikke så mye over, kjører Conti Terra Speed 40mm men går nok ned til 35mm når de er utslitt. Bruker de som landeveishjul for tiden da racer'n er inn og ut av drift.

Skulle jeg kjøpt et hjulsett til gravel uten å tenke så mye på prisen hadde jeg nok gått for Reserve 40/44 med DT240. 1388g, hooked clincher, 25mm indre bredde, livstidsgaranti.

Teknisk sett skulle vel gravelhjul med 25mm profil være helt OK, men tror mange vil ha kombihjul de også kan bruke på landevei + "aero is everything"-tankegangen sikkert sniker seg inn. Jeg ville tenkt at 29/21mm ytre/indre er litt smalt for gravel, men har bare hatt 1 hjulsett på den så det er basert på hva jeg har lest andre kjøper.

Det med bredden er det jeg kanskje lurer mest på. Har de siste årene kjørt mtb hjul med 27 mm utvendig bredde-22 mm innvendig (under 1200g). Med Continental RK 2.2 dekk har det gått som smurt. Triller meget godt og det er jo stort volum. Tester nå ut samme utgave med 30 mm bredde/25 mm innvendig og kan ikke si at jeg har merket noen forskjell. 

Så hva mener du egentlig med at 29/21 er litt smalt? Hva er den praktiske forskjellen på  https://bikeshop.no/mavic/p1447155/mavic-allroad-pro-carbon-sldisc-hjulsett-karbon-ust-hg-12-mm-ta-cl-1445-g som har 23 mm innvendig bredde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange tusen km på grus med 19, 22 og 25 mm bredde. Samt enda flere km på sti med alt fra det vi brukte i gamle dager (18-20mm kanskje?) til 30mm. På grus vi jeg si at det ikke har så mye å si, men ha i bakhodet at jo bredere felg, jo bredere blir dekket.

På sti derimot synes jeg bredde har en del å si. Man får bedre støtte i svinger med bredere felg, spesielt på hardt underlag. Jeg merker dog ikke mye forskjell på 27 som jeg har nå kontra 30mm som jeg hadde på forrige sykkel. Har 2,35 dekk nå, men kjørte 2,5 før. Det har jo også litt å si. Noen dekk kan jo også få litt uheldig profil med for bred felg, dvs. at de kan bli litt for "firkantede", men regner nesten med at de aller fleste dekk på markedet nå er lager for brede felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (20 minutter siden):

Det med bredden er det jeg kanskje lurer mest på. Har de siste årene kjørt mtb hjul med 27 mm utvendig bredde-22 mm innvendig (under 1200g). Med Continental RK 2.2 dekk har det gått som smurt. Triller meget godt og det er jo stort volum. Tester nå ut samme utgave med 30 mm bredde/25 mm innvendig og kan ikke si at jeg har merket noen forskjell. 

Så hva mener du egentlig med at 29/21 er litt smalt? Hva er den praktiske forskjellen på  https://bikeshop.no/mavic/p1447155/mavic-allroad-pro-carbon-sldisc-hjulsett-karbon-ust-hg-12-mm-ta-cl-1445-g som har 23 mm innvendig bredde?

Jeg skriver jo at påstanden er basert på hva andre kjøper/diskuterer på forum rundt omkring. Mulig vi alle har gått i markedsføringsfella? Skal man ha gravelhjul for grovt terreng burde man sikkert kjøpt nærmest mulig MTB/sti. Personlig kjøpte jeg 303S fordi det er bra også med landeveisdekk slik jeg bruker det nå. Tror det hadde vært kjipere med terrengsykkelfelg og Conti GP5000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (1 time siden):

Betalte 8900,-. Med frakt havner de på 11k hos Bike-Discount, men de er kanskje unntaket? Synes hjulsettet har blitt dyrt overalt ellers.

Norsk retail var/er vel rundt 10 698,- som er prisen jeg fikk da jeg bestilte gjennom Hank Sport i Trondheim. 8900,- må ha vært en eller annen tilbudspris, men jeg er enig i at disse tilbudene er sjeldnere nå. Så synes jeg bruktprisen på 303S er uforholdsmessig høy.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 time siden):

Norsk retail var/er vel rundt 10 698,- som er prisen jeg fikk da jeg bestilte gjennom Hank Sport i Trondheim. 8900,- må ha vært en eller annen tilbudspris, men jeg er enig i at disse tilbudene er sjeldnere nå. Så synes jeg bruktprisen på 303S er uforholdsmessig høy.

Sigmasports, tror ikke det var salg. Ren flaks. Bruktprisene er høye, men basert på 13990,- som er retail antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (4 timer siden):

Jeg skriver jo at påstanden er basert på hva andre kjøper/diskuterer på forum rundt omkring. Mulig vi alle har gått i markedsføringsfella? Skal man ha gravelhjul for grovt terreng burde man sikkert kjøpt nærmest mulig MTB/sti. Personlig kjøpte jeg 303S fordi det er bra også med landeveisdekk slik jeg bruker det nå. Tror det hadde vært kjipere med terrengsykkelfelg og Conti GP5000

Jeg har prøvd å satt på gp4000s i 28" utgaven  (soom vel tilsvarer minst 30" på andre dekk, på mtb hjulene mine som veier rett over 1100 g med 27 mm bredde. Satt fint på felgen og bare å bytte end caps foran så passer de på (b)landeveissykkelen. Og ut fra at man kan velge akkurat den dimensjon man ønsker av dekk på den felgen så  må jo den være ideel. Kan også ta den samme felgen i 35 mm bredde og da, som da i tilfelle vil dekke alle behov for en grussyklist.

Stort volum ruller best ifølge de testene jeg har sett. Personlig har jeg en del erfaring med å henge på halen sammen med hardhausene i området her. I 2014 kjørte vi et segment på 45 km, de andre kjørte racer og jeg lå på halen med hardtail, stiv gaffel, Continental RK RaceSport 2.2. Asfalt hele veien, gjennomsnittsfart 42.2 km/t. Så at stort volum ruller  godt nok på asfalt også i tillegg til grus/terreng er dette et bevis på:  https://www.strava.com/activities/149070809#3422190838

Så kanskje det beste vil være 29" med terrengdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gravel-hjulsett med karbonfelger med 29 mm innvendig bredde og 40 mm utvendig. Dette er snørt med aero-eiker til Chris King-nav. Ikke verdens letteste hjulsett med vekt nærmere 1700 gram, men de føles veldig solide og kvikke, samtidig som de gir 35-40 mm brede dekk en god profil, samt bedret aerodynamikk. 
Til gravel-racing er aerodynamikk ganske viktig da man ofte sykler i hastigheter rundt 40 km/t og ofte alene eller i små grupper. Mange gravel-ritt har også relativt få høydemeter, noe som gjør det mindre kritisk med 1300 grams hjul. 
Mine felger er hooked, men til 35-40 mm dekk fungerer det sikkert fint med hookless også. Til smalere dekk, typ 28-30mm  vil jeg tro at hooked er hakket tryggere enn hookless, men noen felg og dekkombinasjoner vil fungere trygt og fint her også. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...