Gå til innhold

Erfaring med beltedrift


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe meg en sykkel med beltedrift og internt gir. Bruksområdet er tenkt dels som vinterpendlesykkel og hvis den er kul nok, sommerpendlesykkel. Jeg hører gjerne fra andre om erfaring med beltedrift både sommer og vinter. Gjerne også erfaring med beltedrift og internt gir (Shimano Nexus 8 eller Alfine 11).

Jeg er klar over at motstanden er større med beltedrift enn med vanlig kjede, men jeg har nok av andre sykler som har fokus på effektiv fremdrift. Her er det snakk om fokus på mindre vedlikehold og mindre risiko for å skitne til klær (og fingre når kjedet hopper av på vinteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med beltedrift, men etter en stund med elsykkel og hvor mange km en får unnagjort raskt, ser jeg helt klart fordelen med beltedrift. Hadde ikke prisforskjellen vært så stor, burde det nesten vært en selvfølge på elsykkel. Endel mekanikere jeg har snakket med er også veldig pro beltedrift, spesielt til de som ikke vedlikeholder sykkelen sin (i det hele tatt..mange av dem).

På elsykkel er Enviolo en (relativt) rimelig løsning mens de dyrere syklene har Rohloff. Det er litt pros and cons med begge. Det var en tråd om det på gamle forumet, og jeg antar de samme brukerne kommer med de gode innspillene sine her. Gates karbonbelte brukes av begge jeg nevnte.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt snart 3000km med min belteustyrte elsykkel og Enviolo, ikke gjort en dritt av vedlikehold på selve drivverket inntil nå bortsett fra litt lett spyling et par ganger det var litt skviking fra drivverket som følge av noe smuss (måtte bytte røket girwire i helga, men det er jo ikke direkte belterelatert). Diggeste vinteren jeg har hatt på sykkel så langt.

Største ulempen med Enviolo er vel at det er ganske sluggish når du ikke har hjelpen til en elmotor. Ganske daffe greier disse bysyklene med Enviolo hvertfall, og jeg ser jo at endel elsykler med konvensjonelt gir drar litt fra meg i oppoverbakkene, men det gjør meg lite egentlig. Noe av det skyldes nok at jeg kjører en ganske tung sykkel og. Største ulempen med Rohloff er vel at elsyklene fort nærmer seg 100k med det.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (5 minutter siden):

Kjørt snart 3000km med min belteustyrte elsykkel og Enviolo, ikke gjort en dritt av vedlikehold på selve drivverket inntil nå bortsett fra litt lett spyling et par ganger det var litt skviking fra drivverket som følge av noe smuss (måtte bytte røket girwire i helga, men det er jo ikke direkte belterelatert). Diggeste vinteren jeg har hatt på sykkel så langt.

SHOW OFF!

Hilsen mann som er lei av å rense og olje kjedet 1 gang i uka eller annen hver uke på elsykkel, alt etter hvor ofte 150-200km er tilbakelagt.

  • Like 1
  • Haha 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si jeg er frelst, men jeg er så langt ganske fornøyd. Venter bare på å motta litt drypp-voks, hvis den funker i praksis som påfyll så ser jeg meg nok ikke tilbake!

Gikk ca 500km før jeg re-voksa første gang, nærmer meg sikkert det samme nå på runde to, men nå har jeg to ferdigvoksa kjeder klare slik at jeg kan revokse alle sammen samtidig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snust en del på beltedrift selv, og funnet ut at det er flott. Det er litt effekttap, særlig ved lite pådrag. Så selve beltekonseptet er greit så lenge man ikke konkurrerer og skal ha de siste wattene. På banesprint kunne det faktisk lønt seg med belte, siden det er mer effisient ved stort pådrag.

Men det store spørsmålet er om jeg blir fornøyd med girløsningen. Beltedrift betyr ofte navgir, og det er det en del effekttap (dårlig effisiens). Det kan også være større spredning mellom girene enn et avhoppsgir med tett giring. Enviolo er litt spennende, da får man dårlig effisiens, men uendelig tett giring = optimal tråkkfrekvens hele tiden, så opplevelsen hadde kanskje vært god?

Dette oppsummert tilsier for meg at det ikke er belte vs kjede som er spørsmålet i mitt tilfelle, men om navgir gir meg det jeg vil ha (evt med kjede, eller girkasse i kranken)

Drømmer om en rask, vedlikeholdsfri landeveissykkel med tett giring 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbiller meg at navgir+kjede løser problemet med gir som hopper etterhvert som kjede og kasset blir slitt, som er noe av det jeg synes er mest irriterende med «vanlige» sykler. Er jeg inne på noe? Beltedrift er kjempekult, men måtte vært en ny sykkel isåfall. Eksisterende sykler er vanskelige å konvertere til belte.

Pinion ser stilig ut, men koster. Lurer på hvordan effisiensen er 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (12 timer siden):

Føler et samarbeid med Bosch og Pinion kunne endret elsykkellandskapet, men til vanlig bruk virker det som endel cons; ref cons listen på Bikepacking sin test.

PInion har nå motor med girkasse i porteføljen sin. Lansert på Eurobike.

Samboer har kjede med belte. Hun fikk først billigste driten fra Gates på Cube-sykkelen sin, men da den etter få mil fikk ødelagte tenner på krank og drev, fikk hun nytt i stål (første var i plast). Hun er veldig fornøyd. Alfine 8 og Gates Centretrack, der altså. Hadde før det ganske mange mil på gates på en annen pendler, brukt hele året med Alfine 8 - gammel type.

York skrev (15 timer siden):

Mener å huske at rundt 200 W er krysningspunktetet hvor belte blir mer effisient enn kjede

Det var et nytt ord. 🙂

Kjeder er konstant friksjon, så derfor det er viktig med store tannhjul og smøring som tåler trykk (ref Silca, Molten etc med Wolframdisulfid som smøreemne). Friksjonen blir jo større ved høyre trykk. Belte er ganske stivt, men det er jo ikke så ille egentlig når det er i bruk. Hvis 200W er skjæringspunkt, så er det ikke så brutalt. Og er det opp mot varmvokset kjede etter alle kunstens regler, eller mot nytt kjede fra esken?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i de siste 4 årene syklet året rundt på en elsykkel med Alfine 8 og Gates beltedrift. Drøye 1000 km i året. Eneste vedlikehold på drivverket frem til nå nettopp var å bytte fra Gates sitt plastikktannhjul bak til et i rustfritt stål. Mener å huske at de har stoppet med plastikk-varianten nå, da den ikke holdt lenge nok. Hender også at beltet knirker litt i vått vær, men da har det funket å bruke litt silikonspray. Jeg er meget godt fornøyd med beltedriften som sådan, men det er jo mye motstand dersom man ikke har motorhjelp. Motstanden kommer nok både fra Alfine'n, beltedrivverket samt motoren (og at sykkelen veier noen kg), så det er vrient å peke på hva som har mest å si. 

Nå nylig prøvde jeg meg på en service på Alfine'n, for å se over lager osv. Dette er noe jeg har prokastinert lenge da jeg var litt redd for om man burde være urmaker for å åpne det. Det var litt mikkmakk, men det gikk ganske greit. Om man kun trenger å gjøre det hvert andre år eller noe så tåler jeg det. Merket forøvrig mindre motstand i navgiret etter det. 

Jeg tror det finnes Shimano Nexus med elektronisk giring som kobles opp mot Shimano Steps motorsystemet, slik at man både kan få automatgiring og at motoren slakker av når girskiftet utføres. Jeg har selv prøvd å være nøye på å ikke trø hardt mens jeg girer. Har vel hørt litt vekslende erfaringer med Alfine, men jeg har i hvert fall vært heldig. 

En siste ting er jo at man kan gire mens man står i ro. Det er digg i bysykling, hvor det er mye start og stopp. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...