Gå til innhold

Hva sykler du mest?


Hva sykler du mest?  

74 stemmer

  1. 1. Hva sykler du mest?

    • Terrengsykkel
      37
    • Landevei
      19
    • Blandevei
      5
    • Usikker
      0
    • Lik fordeling blant to eller tre alternativer
      8
    • Elsykkel
      5

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

For å undersøke hvilken type sykling er mest populært blant forumets brukere, oppretter jeg en poll. Dette kan være hensiktsmessig med tanke på hvordan forumet skal struktureres videre, men det er også interessant i seg selv å få innsikt i hvordan sykkelinteressen er fordelt.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsykkel er ofte terrengsykkel, men treng ikkje vere det. Mange sykler aldri terrengsykkelen sin i terrenget og nokon sykler i terrenget på ein sykkel som ikkje er ein terrengsykkel. Etc. 

Eg syklar på ein terrengsykkel som også er ein elsykkel, utelukkande i terrenget. Føler ingen, eller for mange kategoriar passar meg. 

Burde kategoriane heller (eller i tillegg) definert underlag det syklast på? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere veldig uttalt motstander mot elsykler (moped, veikt, sykling skal gjøre vondt osv) så har jeg de siste årene gitt opp. Jeg har skjønt at vi nå raskt nærmer oss det punktet hvor selvtråkket sykkel blir sett på som like sært og meningsløst som det jeg alltid har fått høre at singlespeed er. Og siden jeg har vennet meg til det med singlespeed kontra girsykkel så skal jeg klare å venne meg til det med selvtråkket kontra elsykkel.

Det vil si at jeg skjønner at elsykkel har kommet for å ta over "sykkelkulturen" og at det slaget er tapt. Mye frykt er også ubegrunnet. Jeg ser veldig lite elsykler ute på fjellet når jeg går tur, hvor frykten var at flere elsykler skulle bety masse sykling der sykling tidligere ikke har vært utbredt. Det er også veldig sjeldent at jeg møter elsyklister på vei oppover nedoverstier eller ser stygge spor fra spinnende bakhjul. Så hvis vi nå nærmer oss metningspunktet, dvs at alle som har lyst på elsykkel har skaffet det, så kan jeg slå meg til ro med det eneste jeg fortsatt tenker, nemlig, "stakkars folk som ikke får oppleve skikkelig enkel sykkelglede". 😉

Konklusjon, for min del så kan elsykkel bakes inn i de vanlige undergruppene. Det spiller ingen rolle.

 

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (2 timer siden):

Burde kategoriane heller (eller i tillegg) definert underlag det syklast på? 

Det hadde kanskje gjort pollen enda mer nøyaktig! 

Tanken her var mest å se hvilken del av brukermassen som ble med over og hvorvidt det burde påvirke utformingen til forumet. Altså om man skulle hadde flere kategorier for landeveissykling dersom flertallet foretrakk det og så videre. 

Det finnes helt klart bedre måter å kartlegge brukermassen på og vi må nok utforme en bedre poll på sikt, eventuelt bare bruke forumaktivitet som en pekepinn på hvor interessene og behovene ligger. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (9 minutter siden):

Det hadde kanskje gjort pollen enda mer nøyaktig! 

Tanken her var mest å se hvilken del av brukermassen som ble med over og hvorvidt det burde påvirke utformingen til forumet. Altså om man skulle hadde flere kategorier for landeveissykling dersom flertallet foretrakk det og så videre. 

Det finnes helt klart bedre måter å kartlegge brukermassen på og vi må nok utforme en bedre poll på sikt, eventuelt bare bruke forumaktivitet som en pekepinn på hvor interessene og behovene ligger. 

Eg tilhøyrer brukermassen som starta i terrenget på gamal DBS, over til hardtail, gjekk over til fs, og så ein til fs, litt racer, flytta, vart sjuk og feit og så frisk og feit og bur ein stad med frykteleg tungt terreng og få terrengsyklistar, som så litt motvillig kjøpte el, for å i det heile tatt orke å sykle, i tillegg til at alle andre som er aktuelle å sykle med har el. Likar el. Og mislikar el. Syklar berre sti.

Den kategorien bør inn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare sykler sti, vil du ikke kalle det terrengsykling?

Det er nok kanskje mer hensiktsmessig å fordele stiler basert på foretrukket underlag, som du også foreslår, enn å ha kategorier for hver kombinasjon av sykkel og underlag. For da må man nesten også ha elsykkel for landevei, grussykkel for landevei, landevei for grus og så videre.

Vi er uansett enige om at pollen slik den er i dag er mangelfull, særlig utenfor hovedkategoriene. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kanskje anbefale å lage en ny avstemning hvis kategoriene endres (edit: med mindre ens stemme ikke er endelig og kan justere underveis som den utvikler seg), for har man først stemt så kan man ikke stemme på nytt hvis det kommer nye, relevante kategorier. Og min stemme på "likt fordelt mellom to eller tre" gir mindre mening om det er flere enn tre kategorier.

Endret av Skogsmatrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg kalle det når jeg sykler til jobben delvis på sti og delvis på vanlig GS-vei? Eller når jeg er på hovedsakelig grustur men velger å legge inn favorittblåstien som omvei ned igjen? Eller når jeg bedriver asfaltklatring i Italia på vei til utforstiene for så på veien hjem å kose meg med svingteknikk på asfalten ned fra fjellet igjen?

Det er nesten så jeg har lyst å slå et slag for å slå sammen landevei og terreng til én undergruppe for å gjøre det enda tydeligere at sykling er sykling, uansett underlag, og at det går helt fint å sykle grusvei med racer og at selv terrengsyklister kan ha glede av en skikkelig asfaltklatring. Det var et befriende øyeblikk da terrengsykkelforumet for mange år siden gikk vekk fra tesen om at stisyklister er kule, roadies er kjipe.

  • Thanks 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (9 minutter siden):

Hvis du bare sykler sti, vil du ikke kalle det terrengsykling?

(snip)

Jo, absolutt. Men kva kategori er då eigentleg "elsykkel"?

 

Kanskje eg berre er vanskeleg fordi eg eigentleg ikkje vil assosierast med dei historielause new-wave-syklistane som tar lite hensyn til gåande og at er redd for å skape konfliktar med andre brukargrupper. Min erfaring (sparsommeleg datagrunnlag) er at "dei" ofte køyrer el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (2 minutter siden):

Jo, absolutt. Men kva kategori er då eigentleg "elsykkel"?

Det kommer an på hvilken elsykkel det er og hvilket bruk den er utformet for. Det blir litt som å spørre hva en "karbonsykkel" eller "stålsykkel" er. Kategorien "elsykkel" kan være hensiktsmessig fordi det finnes driftstekniske spørsmål for denne sykkeltypen som er helt uavhengig av bruksformålet.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du skriver i tråden er egentlig mer informativt en hvilket alternativ du valgte i pollen. Pollen og tråden er bare enkle følere for å finne ut litt mer om brukermassens behov og skal ikke brukes til annet enn å avgjør hva som bør være på plass av kategorier og underforum. 

For øvrig veldig nyttig å få innblikk i at det er flere som sykler sti på elsykkel. 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (5 timer siden):

At du skriver i tråden er egentlig mer informativt en hvilket alternativ du valgte i pollen. Pollen og tråden er bare enkle følere for å finne ut litt mer om brukermassens behov og skal ikke brukes til annet enn å avgjør hva som bør være på plass av kategorier og underforum. 

For øvrig veldig nyttig å få innblikk i at det er flere som sykler sti på elsykkel. 

Good 🙂

For neste sykkel på meg blir nok en el-landeveissykkel. Altså, EL over hele fjøla 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...