Gå til innhold

Fairlight Strael 3.0 vs. Secan 2,5


Anbefalte innlegg

Leste akkurat en test av Fairlight Strael 3.0 og da begynte kreditkortet og vibrere i lomma igjen.........

Er det noen i norges land som har testa både Strael og Secan??

Jeg har i dag en Trek Domane SL5 2020 model som jeg etter litt prøving og feiling har fått til å fungere helt topp.

Har 2 hjulsett - 44mm med 32mm dekk og et Nextie Allroad 39/44 med 40mm graveldekk.

Det har egentlig funka gull å bruke dette på Domane, men det får ikke plass på Strael så da må jeg evt se på Secan som har plass til 50mm.

Konkurrerer ikke på landeveien, men liker å sykle både raske og rolige turer i forskjellig terreng.

Kan Secan funke som landeveissykkel til mitt bruk? Eller er det bare innfinne seg med at 35-36mm er maks og kjøpe en Strael?

Ser for meg 2x og 12delt 105 om det blir Strael

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Strael 3.0, men ikke prøvd Secan. Hvis jeg ikke husker feil så er Strael en del lettere enn Secan. Så det koker vel ned til om du er villig til å ofre komfort og grep for en litt lettere sykkel. På den annen side så kjøper man vel ikke stålsykkel pga vekt? (Har et veldig bipolart oppsett når det gjelder vekt med  titanflaskeholdere og lærsaddel). Strael kan ha en relativt aggresiv sittestiling og er egentlig ikke sååå ulik f. eks. en BMC Teammachine i 'R' versjonen av ramma. 

Jeg har ikke noe problem med smale dekk og grusveier, men skjønner selvsagt at det er tilfeller der bredere dekk med snev av mønster hadde gitt betydelig bedre grep. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge 2. 

Jeg trenger ikke all dekkplassen på en Secan evt, men det hadde vert greit å få plass til 40mm som gir kjempekomfort og samtidig ikke ruller for dårlig.

Samtidig så vil jeg ikke ha for mye sykkel da jeg ikke ser for meg å dundre rundt på 50mm.

Trek Domane som jeg har i dag er jo heller ikke noen lettvekter så jeg tror ikke forskjellen blir enorm uansett.

Har alltid vert svak for stålrammer siden jeg hadde første On One Inbred for sikkert 20år siden.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Secan, Faran og nå Strael. Sistnevnte er mer snappy og responsiv på landeveien selvfølgelig, men man ofrer jo en del av allsidigheten som er noe av det mest appellerende med Fairlight sine sykler. Faran var forholdsvis tung men hadde en veldig luksuriøs og plantet kjørefølelse. I etterpåklokskapens lys ser jeg at 38-40mm dekk med heldekkende skjermer er optimalt for min smak, så skulle jeg valgt igjen hadde det nok blitt en Secan. Dynamolys vil jeg også virkelig anbefale på disse syklene. Bare å si fra om du vil prøvesykle en 54R Strael 3.0, min har 105 Di2 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!!

Kløen i kredittkortet roa seg litt når snekkerne som var innom for å ta ut og sette inn en veranda dør sa "dette ser værre ut enn vi trodde"🙈

Det er jo aldri bra. Vann, isolasjon og ubehandlet treverk er en uheldig kombinasjon.

Nok om det😀

Det høres ut som dine erfaringer med de tre modellene gjenspeiler det jeg har klart å lese meg til og i tillegg så virker det som vi har omtrent samme behov/ønsker når det gjelder dekkbredde.

Når "kløen" kommer tilbake så heller jeg sterkt mot Secan av litt samme grunn som deg, men jeg har ikke lagt skjermer inn i kalkuleringen.

En prøvesykling frister og 54R er det jeg anser som "min størrelse", men godt mulig jeg ikke "får ut fingern" før til våren😀

Takk for tilbudet.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde Secan frå 2018 til mai 2023. Utan at eg hugsar kvifor, kvitta eg meg med han (til fordel for noko anna, som eg også har kvitta meg med). Ny Secan vart bestilt i forrige veke. Eg kjem til å køyra med dekk på 35–40 mm. Det blir ein finfin asfalt- og gruscruiser. Skal du ha breiare dekk enn dette, synest eg sykkelen kler 650b betre. Har ikkje testa Strael eller Faran, men med Secan får du plass til halvfeite landevegsdekk i kombinasjon med skjermar. Med skjermar på Strael stoppar det vel rundt 28 mm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

@VemodZachariassen, jeg hører gjerne erfaringer du har gjort deg med Secanen.

Jeg vurderer en til grussykling, sykling med familien og pendling. Det betyr for meg helskjermer og helst 700c og 40 mm dekk. Rammestørrelse blir 58R eller 61R. Litt dårlig tilgjengelighet på de størrelsene. Hvordan opplevde du bestilling, leveringstid, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VemodZachariassen skrev (På 20.10.2023 den 19.08):

Har ikkje testa Strael eller Faran, men med Secan får du plass til halvfeite landevegsdekk i kombinasjon med skjermar. Med skjermar på Strael stoppar det vel rundt 28 mm.

Kjører 32mm Corsa Pro under 37mm PDW-skjermer på min Strael 3.0 nå. Det er tight, men det går. Gikk opp fra 30mm fra forrige sesong og sykkelen har aldri vært raskere. Innbiller meg at ultra-tight klaring mellom skjermer og dekk bringer med seg store aero-gains, hehe.

Jack Luke fra Bikeradar bruker modifiserte 45mm skjermer og 35mm dekk på sin Strael 3.0, så det er også mulig. Men da har man virkelig strukket strikken til det ytterste 🙂

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon om leveringstid finn du på nettsidene til Fairlight. Mi erfaring er at dei held det dei lover. I grunnen har eg berre gode ting å seia om bestillingsprosessen. Til dømes ombestemte eg meg om nokre komponentar etter at eg hadde bestilt. Etter ei kort e-postutveksling vart ordren oppdatert i tråd med mine oppdaterte preferansar.

Den førre Fairlight-sykkelen eg hadde (Secan generasjon 1), var sveisa i Europa. No blir rammene produserte i Taiwan (trur eg). Det speler neppe noka stor rolle. Generasjon 2.5 skal vera betre rustbehandla enn generasjon 1.0 (sjølv om Fairlight også fiksa det for meg – gratis! – første gongen eg kjøpte). I praksis opplever eg gammal og ny versjon som omtrent identiske med unntak av dei mest opplagte detaljane: modulære dropouts, fargekoördinert gaffel og triple cage-feste på 2.5.

Alt i alt synest eg Secan er noko av det beste eg har sykla på, og i dagens marknad ser eg på det som mykje for pengane. Svært stabil utan å kjennast dorsk. Bakramma er relativt mjuk og livlig. Innvendinga til det er at det kan bli littegrann spaghettikjensle om du bruker bagasjebrett med mykje last. Men dette er ikkje nokon jorda-rundt-sykkel, og til vanleg trenings- og tursykling er det deilig å ha ein sykkel som ikkje er bælstiv. Jamført med hekken er fronten ganske stiv. For min del kunne fronten gjerne ha vore hakket mjukare, men det har vel med styrerespons og -presisjon å gjera.

Elles reknar eg med at du har lese deg opp om dekklaring og plass til skjermar og bagasjebrett og den slags?

Endret av VemodZachariassen
kommafeil
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...