Gå til innhold

Hjelp, får ikke av dekkene. 😳


Anbefalte innlegg

Skal hjelpe en venninne med å skifte til piggdekk på en Cube elsykkel. Den er nå satt opp med Schwalbe slangeløse dekk, og jeg kan ikke for mitt bare liv få dekkene løs fra felgen. Hva er det jeg ikke skjønner her? Dette går på både ære og manndom løs. 

Den har 27.5 dekk, hvis det er relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal få dekket av kanten (inne i felgen) drar du med 8 fingre på motsatt side av dekket. I motsetning til det mange gjør, som er å dytte ned med 2 tomler på "sin" side.

Poenget her er at du trekker dekket opp fra felgen i stedet for å dytte ned mot den kanten du vil ha det over.

Om det ikke funker så kan du ta f.eks. enden av en trebjelke, enden av foten på mekkestativet eller lignende. Så legger du dekket på denne og felgen på utsiden. Tråkk på felgen/eikene, så løsner det. Dette er fattigmannsversjonen av en bead breaker 🙂

 

Endret av DesmoSkier
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe lignende har vært diskutert i tråden Demontere dekk.

Løsningen til DesmoSkier virker knall hvis en ikke har eller gidder lage  verktøyene i den andre tråden. Det er ganske nedverdigende å bli beseiret av et sta dekk, spesielt med publikum. Det med å dra med 8 fingre må jeg teste om noen uker, sist jeg monterte(eller var det demonterte) piggdekk var jeg øm i tommeltottene i et par timer etterpå.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeepFu skrev (12 timer siden):

Skal hjelpe en venninne med å skifte til piggdekk på en Cube elsykkel. Den er nå satt opp med Schwalbe slangeløse dekk, og jeg kan ikke for mitt bare liv få dekkene løs fra felgen. Hva er det jeg ikke skjønner her? Dette går på både ære og manndom løs. 

Den har 27.5 dekk, hvis det er relevant. 

De fleste som har byttet dekk mer enn en gang har opplevd den frustrasjonen. Virker som at noen dekk kaldvulkaniserer seg med felgen og sitter noe så helt j@£$lig fast.
Andre dekk er bare å vippe rett av.

I denne sammenhengen har ikke størrelsen så mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (4 timer siden):

I denne sammenhengen har ikke størrelsen så mye å si.

Enig at 29" versus 27,5 ikke har noe å si men, som på noen andre områder i livet (vi nevner ingen spesifikt her, tenk etter selv :classic_cool:) har størrelsen noe å si! Noen kombinasjoner av felg og dekk er så løse at det må fire runder felgteip og sykt mye luft på kort tid til for i det hele tatt få dekktråden til å poppe mot felgen (jeg har et sånt hjulsett på cx'en min). Mens andre kombinasjoner er akkurat passe og det er relativt enkelt å få dekket på og av, og popping er gjennomførbart uten å måtte ta spisepause for å unngå å næringstom underveis. Og så har du de kombinasjonene som er så trange at du er støl i hendene flere dager etter jobben er gjort (om du i det hele tatt får det gjort). Og har du den siste varianten, og du i tillegg har fått trykket inn et svært innlegg, og hatt dekket pumpet opp i et år med dertil stivna guffe langs kanten, ja da har du jobb foran deg.  

Og piggdekk er jo i tillegg notorisk stive også (jeg driver og manner meg opp til å gjøre jobben med piggdekkene nå, gruer meg allerede)

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...