Jump to content

29 eller 27.5 pluss på piggdekkstisykkel

Vims

Recommended Posts

Tenker kjøpe en billig HT for stisykling med piggdekk.  Den gamle til det formålet er så løen at dørstokkmila blei lengre ifjor vinter....   

Spørsmålet er: 

Åssen er 27 pluss med piggdekk? Blir det for lite marktrykk til at de biter på is?  

Større bredde gir igjen fordeler med bedre bæreevne og demping når man sykler i hestetråkk....  

Edited by Vims

• Vims changed the title to 29 eller 27.5 pluss på piggdekkstisykkel
Vims skrev (1 time siden):

Tenker kjøpe en billig HT for stisykling med piggdekk.  Den gamle til det formålet er så løen at dørstokkmila blei lengre ifjor vinter....   

Spørsmålet er: 

Åssen er 27 pluss med piggdekk? Blir det for lite marktrykk til at de biter på is?  

Større bredde gir igjen fordeler med bedre bæreevne og demping når man sykler i hestetråkk....  

Det er et komprimiss ja.

Det store volumet på type 3.0(som er 27+ i min bok) gir mindre feste på klink is, med bedre bæring i løst underlag og funker generelt bra på snø.
Er mye nærmere et "normalt" piggdekk enn fatbike, hvis du skjønner, det bærer overhodet ikke på løs snø slikt fatbike gjør.

Så "det kommer an på" 🙂

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Jeg har 3" Fat freddie piggdekk foran på pendlersykkelen. Piikisiika 2,6" bak. Sitter som støpt på is det. Fordelen med brede dekk på pendleren er også at det er dønn stabilt på ruglete is, noe som det er mye av her. Store knaster gjør at jeg også har godt med feste og stabilitet ved nysnø og manglende brøyting.

Har tidligere brukt Fat freddie både foran og bak på sti-hardtail og det var helt konge i skogen på hard snø/is.