Gå til innhold

29 eller 27.5 pluss på piggdekkstisykkel


Anbefalte innlegg

Tenker kjøpe en billig HT for stisykling med piggdekk.  Den gamle til det formålet er så løen at dørstokkmila blei lengre ifjor vinter....   

 

Spørsmålet er: 

Åssen er 27 pluss med piggdekk? Blir det for lite marktrykk til at de biter på is?  

Større bredde gir igjen fordeler med bedre bæreevne og demping når man sykler i hestetråkk....  

 

 

 

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vims endret tittelen til 29 eller 27.5 pluss på piggdekkstisykkel
Vims skrev (1 time siden):

Tenker kjøpe en billig HT for stisykling med piggdekk.  Den gamle til det formålet er så løen at dørstokkmila blei lengre ifjor vinter....   

 

Spørsmålet er: 

Åssen er 27 pluss med piggdekk? Blir det for lite marktrykk til at de biter på is?  

Større bredde gir igjen fordeler med bedre bæreevne og demping når man sykler i hestetråkk....  

 

 

 

Det er et komprimiss ja.

Det store volumet på type 3.0(som er 27+ i min bok) gir mindre feste på klink is, med bedre bæring i løst underlag og funker generelt bra på snø.
Er mye nærmere et "normalt" piggdekk enn fatbike, hvis du skjønner, det bærer overhodet ikke på løs snø slikt fatbike gjør.

Så "det kommer an på" 🙂

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3" Fat freddie piggdekk foran på pendlersykkelen. Piikisiika 2,6" bak. Sitter som støpt på is det. Fordelen med brede dekk på pendleren er også at det er dønn stabilt på ruglete is, noe som det er mye av her. Store knaster gjør at jeg også har godt med feste og stabilitet ved nysnø og manglende brøyting.

Har tidligere brukt Fat freddie både foran og bak på sti-hardtail og det var helt konge i skogen på hard snø/is. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bær over med et piggdekkspørsmål midt på sommeren:

Terrengsykkel klarte i en test for et par tre år siden å klemme inn et Wrathchild 27.5 x 3.0 på en Tallboy. Men... er ikke egentlig maks størrelse på 27.5-dekk 2.8 på den sykkelen? (Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil der. Vet jo ikke akkurat hvilken årgang Tallboy de brukte.) Jeg lurer nå på om det er andre som har erfaring med å få plass til dette finfine "bølledekket" (som testerne omtaler det som), i rammer som er oppgitt å takle 27.5 x 2.8 som maks. Ekstra interessert i å høre fra eiere av Pivot Trail 429 eller Ibis Ripley, men også nyttig å vite om andre fulldempede stisykler som takler disse dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får korrigere/supplere meg selv litt her etter litt bedre detektivarbeid: Testsykkelen må trolig ha vært en 2018-modell Tallboy. Den årgangen oppgis med klaring for 27.5x3.0.

Spørsmålet blir vel da snarere: Hva er det ultimate "stipiggdekket" på en sykkel som Trail 429 (v3) eller Ripley (v4)?

Wrathchild kommer jo også i 29x2.6". Terrengsykkel måler det til kun 61 mm - altså 5 mm smalere enn 2.6" skulle tilsi. Håpet mitt er da at stålpiggene ikke kommer farlig nær den skummelt dyre karbonramma på en Trail 429, som oppgir klaring for nettopp 29x2.6 dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LM_Løvdal skrev (9 timer siden):

Hva er det ultimate "stipiggdekket" på en sykkel som Trail 429 (v3) eller Ripley (v4)?

Jeg har fått plass til Suomi Piikisika i 2.6 (ny variant) i både Specialized Stumpy og Orbea Occam. Merk at de første 2.6 var litt store (og spiste derfor litt av stumpy-rammen min, heldigvis i alu). Dekkene kommer også i 2.25, så de går i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvalget av gode 27,5+ piggdekke, som passer i vanlige rammer, er vel generelt dårlig om dagen. Har en plus el-hardtail som jeg bruker til pendling og der får jeg maks 2,8" bak. Om Wratchild blir for stort så ville jeg sett om Piikkisika i 2,8" passer bak (ser ut til at noen nettbutikker fortsatt har dette på lager) med Wrathchild eller Fat Freddie i 3.0" fremme. Alternativet er 29x2,6" bak og så evt et 29x2,8" (om det finnes noe bra i den størrelsen) i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, LM_Løvdal said:

Bær over med et piggdekkspørsmål midt på sommeren:

Terrengsykkel klarte i en test for et par tre år siden å klemme inn et Wrathchild 27.5 x 3.0 på en Tallboy. Men... er ikke egentlig maks størrelse på 27.5-dekk 2.8 på den sykkelen? (Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil der. Vet jo ikke akkurat hvilken årgang Tallboy de brukte.) Jeg lurer nå på om det er andre som har erfaring med å få plass til dette finfine "bølledekket" (som testerne omtaler det som), i rammer som er oppgitt å takle 27.5 x 2.8 som maks. Ekstra interessert i å høre fra eiere av Pivot Trail 429 eller Ibis Ripley, men også nyttig å vite om andre fulldempede stisykler som takler disse dekkene.

Jeg har en Pivot Mach 429, altså forgjengeren til din sykkel,  og den har akkurat plass til Wratchild 27.5 x 3.0. Piggene på de dekkene er så aggressive at det sitter meget bra på is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill så langt folkens! Jeg valgte å gå til innkjøp av en Trail 429 V3 nå, så blir det interessant å se utpå senhøsten hva den takler av dekk. Vil nok prøve meg på 29x2.6" Wrathchild først, før jeg evt. ser nærmere på mulighetene for 27.5x2.8" bak. Har ikke noe egnet 27.5+ hjulsett for øyeblikket, så det er jo fint om det greier seg med ett hjulsett (29").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 27.5 på pigg først har fordeler når man kommer opp på 3.0 bredde. Først da får man de virkelige fordelene kontra 2.5-2.6, nemlig en anelse flyteevne i løsere underlag. Og det er kun der de har sine fordeler, synes jeg. På harde stier er 29 ala Wrathchild og Pikkisikka bare bedre. Bedre feste, styring etc.

Likevel er 3.0 langt unna fatbike når det gjelder flyteevne på løst underlag, men de føles likevel som en sykkel kontra det fatbike gjør.

Men, det er faktisk bredere bruksområde for 3.0, da de funker ok på flere typer underlag enn det 2.5/6 gjør, men dårligere når det er hardt underlag/isete.

Referanse: Suomi Fat Freddies 3.0, Pikkisika 2.25/2.6/2.8

Jeg har endt på 29x2.6 Pikkisika, fordi det er et knallbra dekk, ikke bare piggene, også kjører jeg ski når føret ikke passer til å sykle med dem😄

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lektoren skrev (19 timer siden):

Piikkisika finnes i 29x2.8.Det kan kjøpes hos Sykkelkomponenter. Jeg veit ikke om jeg uten videre ville vært sikker på at det fungerer sammen med alle gafler.

Ikke alle bakrammer heller, det er et høyt dekk, om enn ikke så sykt bredt.

Har forresten Suomi dukket opp igjen etter konkursen, slik at man får kjøpt _nye_ dekk derfra nå?

EDIT: Joda, jaggu har de ikke nettopp fått nye eiere!

https://suomityres.fi/news/great-news

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 minutter siden):

Jeg synes 27.5 på pigg først har fordeler når man kommer opp på 3.0 bredde.

Ja, jeg hadde en liten mistanke om det. Takk for veldig godt innspill Jørgen. 

Er det noen som har erfart forskjellen mellom 60 og 120 TPI på den type dekk vi snakker om her (Wrathchild først og fremst)? I skrivende stund koster Piikisika 120 TPI omtrent det samme som Wrathchild 60 TPI (begge 29x2,60), og Wrathchild 120TPI koster det dobbelte (!) Er det verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LM_Løvdal skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg hadde en liten mistanke om det. Takk for veldig godt innspill Jørgen. 

Er det noen som har erfart forskjellen mellom 60 og 120 TPI på den type dekk vi snakker om her (Wrathchild først og fremst)? I skrivende stund koster Piikisika 120 TPI omtrent det samme som Wrathchild 60 TPI (begge 29x2,60), og Wrathchild 120TPI koster det dobbelte (!) Er det verdt det?

Jeg hadde ikke betalt det dobbelte for noe Wrathchild over et Pikkisika(såfremt du slipper de gamle feilene på PIkkisika som vi får håpe ny eier fikser opp i). Jeg har kjørt begge varianter av Pikkisika og merker ingen forskjell, det er ås mye annet som skjer på vinteren uansett.

Folk er dritfornøyd med Wrathchild også, men å betale dobbelt for et av dem hadde ikke jeg giddet.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (1 time siden):

Ikke alle bakrammer heller, det er et høyt dekk, om enn ikke så sykt bredt.
 

Nei, dekket passer absolutt ikke i alle bakrammer! Du trenger ei ramme for 29+ hvis du vil bruke dette dekket bak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...