Gå til innhold

Langbeint rittfulldemper


Anbefalte innlegg

Etter å ha vært på demodag med Unaas og prøvd Oiz TR ble jeg litt gira på en endring i sykkelstallen.

Det må derimot ikke være en Oiz, så lurer litt på om folket der ute kan tipse om lignende sykler.
Da tenker jeg på rittfulldempere med 120mm gaffel. Tanken blir i så fall å bytte ut BÅDE min Occam og en ritthardtail til denne ene do-it-all sykkelen. Stiene i marka blir jo gruset opp en etter en uansett, så trenger ikke like grov sykkel lengre. På treninger med klubben går det mest i grus, så jeg må klare å holde følge også ved grusbanking.
Jeg er en tynning med fislete ben, så lav vekt på sykkelen er ganske viktig. Samtidig vil det alltid være et kompromiss mht. pris - jeg kjøper helst en brukt sykkel, så det avhenger litt av hva som dukker opp. 

Så langt har jeg funnet bl.a.
Orbea Oiz TR
Specialized Epic Evo
Santa Cruz Blur TR
Ibis Exie
Mondraker F-Podium
Cannondale Scalpel SE
Scott Spark RC
Merida Ninety-Six

Alle disse har vel sine svakheter. Spark RC er sannsynligvis for dyr, uansett hvor godt bruktkupp jeg kommer over. Oiz har en håpløs hendel for heve-/senkepinne+lockout, så hendelen må byttes i noe annet. Blur blir muligens litt for tung? Merida Ninety-Six 8000 ser ut til å treffe godt, og jeg liker idéen med Twistloc.

Ellers, bremser fra Shimano trumfer SRAM eller Magura, gjenget kranklager trumfer PF.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner en brukt Epic som ikke er Evo, så funker det gull å oppgradere gaffel til 120mm. Gjorde det selv på min tidligere Epic comp carbon (2018-ramme) og kjørte grusritt som opplevdes like godt som tidligere, samt at Offroad Valdres,  Terningenrittet etc ble hakket bedre. 
Dvs, kjørte flere sesonger med den som originalt før jeg oppgraderte først bremser, så gaffel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (8 minutter siden):

Hvis du finner en brukt Epic som ikke er Evo, så funker det gull å oppgradere gaffel til 120mm. Gjorde det selv på min tidligere Epic comp carbon (2018-ramme) og kjørte grusritt som opplevdes like godt som tidligere, samt at Offroad Valdres,  Terningenrittet etc ble hakket bedre. 
Dvs, kjørte flere sesonger med den som originalt før jeg oppgraderte først bremser, så gaffel. 

I tillegg kan du kjøpe yoke fra BikeYoke og bygge om til en standard bakdemper. Det forenkler ting en del, vet at 2018 brain-demperen er litt...upålitelig om sykkelen brukes mye.

Som nevnt over her, en 21+ Epic Evo er en glimrende allrounder, og IMO mye bedre på sti enn forrige gen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parob skrev (35 minutter siden):

Orbea Oiz TR
Specialized Epic Evo
Santa Cruz Blur TR
Ibis Exie
Mondraker F-Podium
Cannondale Scalpel SE
Scott Spark RC
Merida Ninety-Six

 

Jeg liker veldig godt tanken med en sykkel til alt men jeg sykler relativt lite ren grus-sykling for tiden. Har akkurat tatt steget fra en 100-120 sykkel (Yeti SB100) til en 120-130 sykkel (Rocky Element 22). Det var en del modeller/konsept som var vurdert før jeg kom dit men jeg endte med at det nå var på tide med litt mer vandring. Det er en markant opplevd forskjell på hvordan disse håndterer både oppover og nedover terreng, til fordel for Rocky, men jeg tror det skyldes geo mer enn vandring. Forskjellen i geo er hovedsaklig lengre og slakkere, med brattere setevinkel. Jeg vil påstå at slakk styrevinkel ikke er noe stort problem for xc sykling eller grus, og jeg ville ikke kjøpt noe nytt som var brattere enn 67-68. Heller 65 enn 68.... Pass på å få lang nok sykkel når/om setevinkelen blir brattere. 

Av de syklene du nevner her så tror jeg at Blur TR, Oiz TR og Epic Evo er de jeg primært ville vurdert. Kunne godt tenke meg å prøve F-podium, og Exie ville vært en aktuell men jeg har litt problemer med utseendet på den. Spark tikker egentlig av det meste av bokser men koster ofte uforholdsmessig mye, men da du ser på bruktmarkedet så kan det jo hende det dukker opp noe. Det er mange som har kjøpt Spark med fordelaktige priser som bytter sykler hvert år. 

Scalpel føler jeg er litt utdatert og jeg er redd for lefty-service problematikken. Jeg liker Merida-sykler men inneværende Ninety-six fikk ikke så bra omtale i terrengyskkel og ble rett og slett ikke anbefalt av Gaute R i en post i det gamle forumet. 

 

Kontrollspørsmål: Har du vurdert hva du kan gjøre med Occam? Den er jo ganske allsidig. Et lett hjulsett og lettere dekk pluss evt litt lengre stem ved behov kan kansje gjøre denne brukende til enda mer litt av hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (47 minutter siden):

I tillegg kan du kjøpe yoke fra BikeYoke og bygge om til en standard bakdemper. Det forenkler ting en del, vet at 2018 brain-demperen er litt...upålitelig om sykkelen brukes mye.

Som nevnt over her, en 21+ Epic Evo er en glimrende allrounder, og IMO mye bedre på sti enn forrige gen.

Jeg solgte jo min forrige gen Epic og gikk til innkjøp av Epic Evo selv. Dog må jeg si at jeg i perioder har savnet brain på bakdemperen. Den fungerte svært godt på min sykkel, men får håpe en remote vil gjøre skifte av stiv/åpen litt mer smooth enn i dag. 
Nye Epic Evo syns jeg er meeeget god nedover på sti, men jeg har ikke merket stor forskjell på bortover og oppover enda. Tror nok jeg må oppsøke røffere enn her jeg sykler til vanlig for å merke den store forskjellen. Strava sier ihvertfall at ny er bedre på det mest tekniske her jeg bor. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert gjennom det samme og tror jeg har funnet min løsning, kanskje det er noe for deg og.

Hadde først 2 stk. Tallboy 3 som jeg ikke ble helt venner med selv om mange andre priser de høyt.

Nr. 1 var en skikkelig jåle utgave med Factory dempere, XX1 og Enve hjul som ble stjålet.

Nr. 2 var en litt mindre jålete og 1 år nyere utgave satt opp med bla 130mm gaffel, heller ikke den traff perfekt.

Deretter var jeg innom en Ibis Ripley AF som skulle være så kvikk, men jeg synes den var mer som et drog, men det kan være min feil.

Den var helt topp i teknisk terreng og til herjing, men ble veldig seig når det skulle gå fort.

Kjøpte deretter en SC Blur 2019 CC modell med fullt X01 Eagle oppsett og Fox Performance Elite.

Det føltes mye riktigere og den var vesentlig mer morsom, enn de andre.

Jeg synes det manglet litt på gaffel og den var jo dessverre push to unlock så den var litt vanskelig å bytte gaffel på iallefall om du vill ha felles fjernkontroll med bakdemper, men jeg kjøpte ny gaffel og bakdemper og skulle bygge om til TR oppsett.

Fant under ombygging dårlige lager etc så jeg plukka den i deler for å bygge opp igen.

Ventepølsa ble en billig Canyon LUX CF SL 7 fra finn.no som selgeren hadde bygget opp igjen med diverse deler.

Rev den ned og bygget den opp igjen slik jeg ville ha den og følte endelig at jeg hadde funnet det jeg trivdes med.

LUX er lynende kvikk når man tråkker til både med og uten låst bakdemper samt at det er nok demping bak til mitt bruk.

Ventepølsa ble så bra at jeg solgte Santa Cruz Blur uten noen sorg. 

Akkurat denne er levert med 110mm SID gaffel og det funker bra og jeg har kjørt den med 100mm og det funker og veldig bra.

Siste nå er at jeg venter på ny gaffel en SID Ultimate Race Day 120mm og det tror jeg blir rosinen i pølsa.

Har kjørt den med 120mm gaffel før og det var perfekt, men da uten remote som jeg savnet på gaffelen.

Hadde gripshift lockout på den og en stund, og det var helt greit, men trives bedre med spak.

Det var mest fordi jeg ikke fikk brukt ESI Chunky sammen med gripshift uten at det ble forskjell i tjukkelse på grepet.

Bruker du vanlig racers egde så er de like tjukke som RS sin gripshift lockout.

Jeg hadde lagt til Canyon LUX på lista.

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (1 time siden):

 

Scalpel føler jeg er litt utdatert og jeg er redd for lefty-service problematikken. Jeg liker Merida-sykler men inneværende Ninety-six fikk ikke så bra omtale i terrengyskkel og ble rett og slett ikke anbefalt av Gaute R i en post i det gamle forumet. 

Kontrollspørsmål: Har du vurdert hva du kan gjøre med Occam? Den er jo ganske allsidig. Et lett hjulsett og lettere dekk pluss evt litt lengre stem ved behov kan kansje gjøre denne brukende til enda mer litt av hvert. 

Både Scalpel Carbon SE 2 og SE 1 har vanlig SID gaffel. Jeg liker utseendet på dem og liker at de har holdt det enkelt uten remote lockout bl.a.

Har ikke abb på TERRENGSYKKEL/FRI FLYT lengre, så får ikke lest den testen av 2021 Ninety-Six. Hva var det som gjorde at den feilet?

Ellers. Jeg hadde rittfulldemper med to hjulsett tidligere (en eldre Spark), og det fungerte greit. Occam med 140mm og ganske slakk tror jeg blir sluggish uansett, selv med litt raskere dekk. Lengre stem har jeg allerede på den. Klart, jeg kan jo alltids sette på Recon Race/Thunder Burt og ta en testrunde for evt. å utelukke.
Tanken var jo å selge min 2020 Occam og kjøpe noe som er et par år nyere, men ingenting i veien for å selge en Occam og kjøpe en Occam, for all del. Jeg er jo knallfornøyd med sykkelen som en ren stisykkel.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (36 minutter siden):

 

Jeg hadde lagt til Canyon LUX på lista.

Takk for et utfyllende innlegg, Gullars. Jeg hadde rett og slett ikke Lux på listen nettopp fordi alle modellene kommer kun med 100mm. 
Riktignok har jeg hatt en Scalpel tidligere, og var veldig fornøyd med Canyon. Mange gjennomtenkte og fine løsninger!
Nå som du skriver at Lux fungerer fin-fint med 120mm foran så må jo den også vurderes, absolutt. CF7 er mye sykkel for pengene, og pluss for at det er komplett XT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikG skrev (2 timer siden):

Epic Evo i large kan testes i Nilsbyen 😉

Mange takk for tilbudet, godt mulig vi må prøve å få arrangert noe sånt.
Jeg må nok uansett selge gammel sykkel (eller sykler) før jeg kjøper noe nytt, rett og slett så jeg vet hvor stort mellomlegg jeg har å forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2020 Canyon LUX kom med 110mm så de 10mm ekstra opp til 120mm er jo ingenting i den store sammenhengen.

Bittelitt slakkere styrevinkel og høyere krank synes ikke jeg blir feil og med 100mm bak så sagger det lite selv om jeg løfter den 10mm i fronten.

Dagens Canyon LUX World Cup kommer med 100mm foran så vidt jeg vet, men tviler på at det er så store forskjeller fra min utgave og WC utgaven, men kan ta feil.

Det virker som om de har slakta LUX Trail utgaven, da den ikke lenger ligger på hjemmesidene,  så jeg vet ikke helt hvordan det blir med trail utgaven fremover.

Mistenker at World Cup utgaven fint tåler 120mm men ville sjekka før jeg monterte gaffel.

Det ligger en LUX Trail i small på finn.no

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=323296199

Samt en LUX i large som er av samme generasjon som min

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=323107781

Skulle jeg kjøpt en i dag så hadde LUX Trail som ligger ut vert veldig interessant om den hadde vert i rett størrelse.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Finn ligger det en Intense Sniper T(rail) i L med mye fine deler på til en hyggelig pris. 
Som du kanskje vet har jeg en selv og er riktig fornøyd. Den er dokumentert og beskrevet i tråden på gamleforumet Koronasykkelen 2021
Min i XL ligger på 12,0 ekte kilo med alt, dvs. flaskestativ, computerholder, dekkinnlegg bak og pedaler. 
Da med et konservativt XT bygg. 

Den er ikke like kjapp på grus som Santa Cruz Highball. Eller den føles i alle fall ikke sånn. 
Det er en test av XC varianten på terrengsykkel også som kanskje noen er grei nok til snike ut til deg. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (14 timer siden):

Transition Spur er forresten også noe man kan vurdere. Det ligger demosykler fra BC sport ute på finn i flere størrelser til god pris.


LarsB

Takk Lars, hadde ikke falt meg inn å tenke på Transition som noen rittsykkel. Ser derimot at en Spur Carbon GX veier nesten 13kg, så det er ikke helt egnet til fyrstikkbena mine og er vel mye mer down country enn XC.

Da holder jeg heller en knapp på en Sniper som er bygget passe lett.
Eller den Lux-en som Gullars tipser om her i tråden. Oh lala, det var mye fine deler. Sette på 120mm SID e.l. på den så snakker vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luxen min veier 11,67kg på bagasjevekta, det er visst en SL8 ikke SL7, men kun ramma er igjen av opprinnelsen så det betyr lite.

Canyon Lux CF SL 8 medium

RD SID RL 100mm

The Duke 1814 hjul. 1406g

Continental Race King 2,2 satt opp tubeless

XX1 skifter og hendel

Garbaruk 10-50 kassett

Truvatic Descendant DUB 170mm krank med 36t ring

Pro alu styre kappet til 740mm med 90mm FSA drop stem, ESI holker

KS LEV Si 100mm dropper/Woolftooth Barcentric hendel

Ergon Enduro sete

2 x flaskeholdere inkl 1 med verktøy samt XT pedaler

Tipper jeg reduserer vekta til rundt 11kg ganske lett og rimelig med sete, styre, stem og uten verktøy i flaskeholder.

Kranken er og ganske tung, men valgte den pga pris og riktig armlengde.

 

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parob skrev (3 timer siden):

Takk Lars, hadde ikke falt meg inn å tenke på Transition som noen rittsykkel. Ser derimot at en Spur Carbon GX veier nesten 13kg, så det er ikke helt egnet til fyrstikkbena mine og er vel mye mer down country enn XC.

(...)

Æhh. Det jeg ikke sa er vel at den krever litt modding.
Andre dekk og tilpasning av sittestilling. Maxxis dissector har aldri vært et xc-rittdekk. et sett Aspen 2,4 fjerner ca 500 gram rullevekt 

Får man en effektiv sittestilling bør det gå unna, men klart det er ikke noe man velger for reinhekla xcritt i NC/WC klassen. Og ser jeg på den opprinnelige posten din er du jo ganske tydelig. Men så er det man selv har eller tenker på....

LarsB 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...