Gå til innhold

Hardtail dekk - høst/vinter


Anbefalte innlegg

Har bygget vintersykkel av restedeler, men det eneste jeg ikke hadde liggende som var skikkelig var dekk.

Ser at det er flere tråder med dekk, men finner ikke akkurat det jeg er på jakt etter.

Sykkelen er en Ragley Marley 29 med 140mm gaffel og 65 grader styrevinkel så den funker flott til herjing i skauen når det er vått og grisete.

Dekka jeg hadde liggende var et Pirelli XC M  29 x 2.4 og et Hutchinson Griffus 29 x 2.5.

Pirelli dekket fikk jeg med på kjøpet av Lars B for et år eller 2 siden og fram dekket har vel ligget på mørkeloftet i 2år det også.

Begge var såpeglatte i dag, men så var det ganske vått og😀😀IMG_5115.JPG.db870c0bc0c6f2a79e5b14668b2f71bc.JPG

Vil gjerne ha et bakdekk som sitter sånn passe, men samtidig triller helt greit på transport, dvs. litt som Supermann sine ønsker i Jakten på det magiske bakdekket.

Framme så vil jeg ha noe som er litt grovere og inngir tillit uten at det blir veldig tungt og ikke triller, men om noen lurer så skal jeg ikke sykle Birken med dette oppsettet.

Hjula er Bontrager Line Comp 30 som er 29mm innvendig og jeg tror jeg bør stoppe på 2.5 bredde pga ramma.

Kjører med Tubolight pølse bak fordi det var det jeg hadde og tenker å fortsette med det.

Noen som har noen solide tips??

Specialized Butcher/Eliminator eller Eliminator/Purgatory??

Eller er det Maxxis som gjelder??

På forhånd takk

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny sykkel! Den ramma der er vel en ganske god deal nå om dagen. Fet farge og.

Vurdert Schwalbe? Kjører selv Magic Mary foran og Hans Dampf bak på vintersykkelen. Er vel ikke akkurat noe nytt og spennende med den comboen, men de sitter godt når det er sørpete og sleipt. Pakker seg ikke med gjørme, og ruller ikke så verst heller.

Fra Maxxis liker jeg DHR2 både foran og bak når det blir vått og sleipt. Evt slenge på dissector bak for litt mindre rullemotstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge 2.

Ramma var god deal, ennå bedre om du bor i England til 169 pund, men slett ikke værst til 269 Euro heller.

Kom vel på rundt 4000 levert på døra.

Flott å bygge opp og eneste som var litt håpløst er at fremste kabelfeste under overrør er for langt framme og medfølgende skrue for lang så der ble det er triks med en gammel cleatbolt.

Magic Mary og Hams Dampf har jeg kjørt før i 26 eller 27.5 tommer og det funka greit, men har et lite horn i siden til Schwalbe siden dekka ofte er vanskelig å få til å sitte rett på felgen.

Rett før jeg fant ut jeg skulle bygge solgte jeg et hjulsett med nye Rekon på, men tror det var 2.4

Kan jo angre på det nå, Rekon ruller jo ganske bra.

DHR 2 og Dissector er en kombo som jeg har lest endel bra om, men Maxxis er lovlig dyrt om dagen.

Kanksje mulig å finne noen som skal tømme årets lager enten butikk eller privat

Specialized har ganske gode priser og T9 gummien høres ut som om den kunne funka framme med T7 bak? 

Endret av Gullars
  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Maxxisdekk som nekter å sitte rett på felgen på samboers Santa Cruz, mens Hans Dampf gikk rett på. Har nok noe med dekk/felg-kombo å gjøre om de skal sitte rett.

Jeg sverger til Schwalbe pga god dekkstamme og -gummi. For høstsykling er jo Schwalbe Soft et fint kompromiss. Har (hadde) tenkt å prøve Tacky Chan, men så ble føret så lite hyggelig at jeg utsetter. Er fornøyd med Magic Mary/Hans Dampf.

Alternatit er jo Specialized T9 med f.eks. Hillbilly foran og Butcher bak en fin kombo. Nyere 2,3" derfra har fin str. Har T9 Butcher foran og T7 Eliminator bak på min hardtail. Det fungerer greit, men ikke noen ræser på sommerføre 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er stram kombo som er problemet der hvor jeg har hatt Schwalbe problemer.

Er jo skikkelig drittføre om dagen og der hvor jeg sykler på denne sykkelen er det stort sett røtter, stein og jord, så det er en perfekt kombo for å gå på trynet på glatta.

Er litt redd for å ende opp med dekk som føles som anker på transport, men skjønner jo at jeg ikke får Maxxis Aspen fart på høst dekk til våt stisykling.

Hadde Huchinson Griffus 2.5 framme og bak på en lignende sykkel tidligere og det var skikkelige bremseklosser.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve Specialized Purgatory T9 29x2.4 og cushcore eller liknende innlegg, så du kan kjøre med litt lavere trykk, særlig viktig på en hardtail og betyr mye for grep nå på høsten.

Schawalbe Nobby Nic Addix kan du vurdere. 850 gram og ganske mye større knaster enn det du har nå. Wicked Wii fra Schwalbe, trolig litt lettere/ raskere og dårlgiere feste. 

Selv ville jeg nok ha kjørt med noe litt grovere hvert fall her i Oslomarka, men disse dekkene vil uansett ha bedre grep enn det du har på nå. Å sykle zen og sakte på transport er en mental øvelse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (16 timer siden):

(...)

Dekka jeg hadde liggende var et Pirelli XC M  29 x 2.4 og et Hutchinson Griffus 29 x 2.5.

Pirelli dekket fikk jeg med på kjøpet av Lars B for et år eller 2 siden og fram dekket har vel ligget på mørkeloftet i 2år det også.

Begge var såpeglatte i dag, men så var det ganske vått og😀😀

(...) Eller er det Maxxis som gjelder??På forhånd takk



 



Om du ikke helt har mistet troa på meg så kan jeg tilby et veldig lite brukt Maxxis Rekon 2,6 med solid dekkstamme og seig gummi. Husker ikke alle forkortelsene nå, men kan sjekke. Dekket er ingen fryd på annet enn ned (våte) steinrøyser. Så det passer ikke for meg. Men som høstdekk for glattredde shreddere går det sikkert aldeles greit. 

Skulle jeg kjøpe nye høstdekk nå ville jeg trolig tatt Specialized Ground Control i T7 og T9 gummi. Jeg har forrige generasjon og de funker også. Jeg kunne likt mer volum enn de gir i 2,35 men de er lette, smidige og riktig solide. Og den nye gummien sies å være bedre enn den jeg har. Det finnes i Grid også for et mer solid bakdekk, men da på bekostning av følsomheten i dekket. 

Stilig Ragley, tommel opp.


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (14 minutter siden):



Om du ikke helt har mistet troa på meg så kan jeg tilby et veldig lite brukt Maxxis Rekon 2,6 med solid dekkstamme og seig gummi. Husker ikke alle forkortelsene nå, men kan sjekke. Dekket er ingen fryd på annet enn ned (våte) steinrøyser. Så det passer ikke for meg. Men som høstdekk for glattredde shreddere går det sikkert aldeles greit. 

Skulle jeg kjøpe nye høstdekk nå ville jeg trolig tatt Specialized Ground Control i T7 og T9 gummi. Jeg har forrige generasjon og de funker også. Jeg kunne likt mer volum enn de gir i 2,35 men de er lette, smidige og riktig solide. Og den nye gummien sies å være bedre enn den jeg har. Det finnes i Grid også for et mer solid bakdekk, men da på bekostning av følsomheten i dekket. 

Stilig Ragley, tommel opp.


LarsB

Det er nok ikke din feil LarsB, at dekka er glatte😀

2 år på loftet pleier å ha den virkningen på gummi, men jeg ville prøve sykkelen når den var ferdig.

Rekon i 2.6 tror jeg rett og slett blir for stort, da ramma er sagt å ikke svelge mer enn 2.5.

Er redd at Ground Control er litt for spinkelt i 2,35 på denne sykkelen, men det er et finfint dekk til for eks fulldempern, men den skal få kose seg og være tørr til våren.

Takk for skryt, var redd den gule fargen ble litt voldsom, men alternativet var en hissig eplegrønn🙈

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok funker for meg og!

Er redd at en del av "testvinnerne" når jeg googler trail tire er litt for voldsomme (les tunge/triller dårlig)

Kanskje Nobby Nic 2,6 Super Trail i Soft framme og og 2.4 i Super trail Speed grip bak??

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (25 minutter siden):

Jeg liker brede dekk på hardtail og 29x.2.6 er vel så nærme et slags sweetspot man kan komme, men om man ønsker seg et dekk som føles litt raskt og snerten vil nødvendigvis et litt smalere dekk være bedre. 

Jeg opplever det som om størrelse, form og tetthet på knaster kan ha mer å si enn dekkvolum. Et 2.4 med store knaster med en del mellomrom kan føles tregere enn et 2.6 som har små/lave og ganske tette knaster. Men med alt annet likt stemmer det du sier ganske bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (15 minutter siden):

Jeg opplever det som om størrelse, form og tetthet på knaster kan ha mer å si enn dekkvolum. Et 2.4 med store knaster med en del mellomrom kan føles tregere enn et 2.6 som har små/lave og ganske tette knaster. Men med alt annet likt stemmer det du sier ganske bra.

Ja, det er jeg enig i. Her tenkte jeg på dekk som ground control, nobby nic, purgatory o.l. i enten 2.4. eller 2.6

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (2 timer siden):

Det kan nok funker for meg og!

Er redd at en del av "testvinnerne" når jeg googler trail tire er litt for voldsomme (les tunge/triller dårlig)

Kanskje Nobby Nic 2,6 Super Trail i Soft framme og og 2.4 i Super trail Speed grip bak??

Maxxis forekaster bør også vurderes. Omtrent like grove som Nobby Nic og finnes også i 2.4 og 2.6. jeg har hatt disse i 2.6 på fulldemperen en stund nå, og syns de har fungert godt på vått føre nå i høst. Har ikke målt bredden, men syns de virker små for å være 2.6.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (5 timer siden):

Det kan nok funker for meg og!

Er redd at en del av "testvinnerne" når jeg googler trail tire er litt for voldsomme (les tunge/triller dårlig)

Kan bekreftas.  Jeg har Assegai i maxxgrip foran nå, og jeg kan høre at det ruller dårlig.  Men glepper ikke da.  Det går av når det tørker opp til våren...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Løsningen ble:

Nobby Nic 2,6 Super Trail i Soft framme og og 2.4 i Super Ground Speed grip bak??

Putta et gammelt Tubolight innlegg (den runde pølsa) i bakdekket og satte begge opp tubeless.

Sitter godt og ruller greit.

Kunne fint hatt 2,6 bak og for dekka er små etter størrelse

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...